• R4gnax
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-02 20:47
Sinds ongeveer Oct 2025 zijn er engelstalig al advertenties die de ronde gedaan hebben en argeloze gebruikers prompts tonen dat hun "PDF versie verlopen is" en dat ze deze bij moeten werken om te voorkomen dat ze toegang tot hun BDF bestanden verliezen. In werkelijkheid werden ze daarbij doorgeleid naar de Google Play Store om een alternatief stuk PDF software te installeren.

Blijkt nu ook gelocaliseerd in het Nederlands op dezelfde wijze aggresief deze applicatie te marketen. Vandaag nl. een paniekbelletje gehad van mijn ouders. Zelfde advertentie; ze hadden niet door dat het een advertentie was, en dus ineens paniek 'wat moet ik hiermee?'

Enfin- aangezien PDF viewers en editors de laatste maanden een zeer populaire malware vector blijken te zijn geweest, en de applicatie in kwestie (het lijkt te gaan om deze versie van Amobear) pas sinds Juli 2025 bestaat - dikke kans dat dit er ook eentje is die een ingebouwde tijdklok heeft om op een gegeven moment 'af te gaan' net zoals bij andere soortgeljike PDF apps het geval bleek.

Ik wilde er toch maar even een berichtje uitslingeren om medetweakers in te seinen die in soortgelijke situaties met oudere familieleden zitten die hier makkelijk in zouden kunnen stinken. Gewaarschuwd mens telt voor twee.