Wie kan deze puzzel kraken... probleem kabel / gastnetwerk?

Pagina: 1
Acties:

• moveoergosum
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:03
Een vraagje hier, omdat ik er niet meer uit kom. En misschien is het probleem verholpen als we een permanent andere kabel kunnen leggen. Maar wellicht is er softwarematig ook nog wat mogelijk - en dan heb ik jullie nodig :)

Situatie:
Mijn zus heeft een zorgboerderij, waar ik o.a. het wifi-netwerk onderhoud. Ik gebruik daarvoor 7 units ZenWifi en ben daar over het algemeen erg over te spreken. Zie voor de opstelling de afbeelding hieronder.

Alle AP's zijn bekabeld aangesloten en hebben dezelfde wifi / gastnetwerk instellingen.
* De medewerkers gebruiken de reguliere wifi en kunnen daarmee ook op de NAS / printer e.d.
* de jongeren hebben een eigen wifi, het gastnetwerk

Nu zijn er nieuwe appartementen gebouwd, die ook zijn voorzien van een AP: "Zolder nw".
Daar ontstond mijn probleem: ik had de snelheid getest met Speedtest en mat daar 500 mbs up/down. Klus geklaard dacht ik.
Tot een jongere naar mij toe kwam en zei dat ze geen verbinding had... Wat blijkt nou: op het gastnetwerk Speedtest: 0 mbps up/down... Sommige sites werken wel prima (Google, Nu.nl enzo, prima snelheid), maar o.a. Speedtest.net en ook haar schoolsite zijn niet bereikbaar.

Wat ik nou niet snap:
* Op alle andere 6 AP's zijn deze sites wel bereikbaar op het gastnetwerk en is de normale snelheid te behalen
* Als ik AP "Zolder nw" aansluit met een patchkabel van een meter op "Voorhuis", kan ik ook gewoon op het gastnetwerk de normale snelheid behalen

Dus: de kabel is defect... toch?
Nou is het niet makkelijk deze kabel te vervangen, half ingemetseld e.d. Dus ik heb eerst geprobeerd de eindstukjes te vervangen, ondanks de 500 mbit snelheid op het reguliere wifi netwerk. Maar ook na beide kanten 2 keer te hebben vervangen: zelfde probleem...

De hamvraag: is het echt nodig om de kabel te vervangen, of is er toch een andere mogelijkheid om op het gastnetwerk wifi te krijgen? Aangezien het op regulier wel kan, maar alleen op het gastnetwerk problemen geeft.

Respect en dank voor een ieder die dit gelezen heeft, #mand. Maar bedankt voor alle input!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fo042lDj0uub7v9rSfY1GOLyAzM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ajeuCvq7oUNBSLdaFYTxSLLT.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/byn9_bhy0YKgHninNVwzf586U5A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5Z5eGLNWF8SflhkHsu6xaV6M.png?f=fotoalbum_large

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 21:16
moveoergosum schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 15:05:
* Als ik AP "Zolder nw" aansluit met een patchkabel van een meter op "Voorhuis", kan ik ook gewoon op het gastnetwerk de normale snelheid behalen
Weet je zeker dat je bij die test verbonden was met de gastwifi van "Zolder nw" en niet per ongeluk met de gastwifi van "Voorhuis"?

Als het aan de kabel zou liggen dan zou ik verwachten dat ook de reguliere wifi storing heeft of op zijn minst lagere snelheden.

Ik heb geen ervaring met de XT9, maar is die wel in staat om over de LAN-poorten het gastwifi door te zetten naar de volgende AP in de keten?

Spel en typfouten voorbehouden

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-02 22:29

MsG

Forumzwerver

Wat als je een tracert doet vanuit het netwerk waar je de website niet kan bereiken?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• moveoergosum
FredvZ schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 15:18:
[...]
Weet je zeker dat je bij die test verbonden was met de gastwifi van "Zolder nw" en niet per ongeluk met de gastwifi van "Voorhuis"?
Ja, dat weet ik zeker, ik kan zien met welke AP ik verbonden ben.
Als het aan de kabel zou liggen dan zou ik verwachten dat ook de reguliere wifi storing heeft of op zijn minst lagere snelheden
Ja, dat dacht ik dus ook...!
Ik heb geen ervaring met de XT9, maar is die wel in staat om over de LAN-poorten het gastwifi door te zetten naar de volgende AP in de keten?
Ja, alle andere AP's werkt dit perfect. En dus ook als ik hem aan een korte patchkabel hang.

• moveoergosum
MsG schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 15:25:
Wat als je een tracert doet vanuit het netwerk waar je de website niet kan bereiken?
Ik weet niet zeker of ik weet wat je met tracer bedoelt, ik heb de kabel wel hiermee getest:
Afbeeldingslocatie: https://image.allekabels.nl/image/2268-1/netwerkkabel-tester-voeding-1x-9v-batterij.jpg

En ik krijg alle 8 goed door...

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Tracert is in windows een command prompt het commando om te achterhalen welke weg de tcp pakketten afleggen naar de opgegeven host.

• moveoergosum
Nee joh, daar had ik nog nooit van gehoord. Ziet er uit alsof het kan helpen het raadsel op te lossen ja. Zo te zien moet ik er wel fysiek aanwezig zijn, dus ik kan helaas later pas testen.

Bedankt in ieder geval!
Pagina: 1