• MertijnW
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12:32
Ik maak dit topic aan, omdat er steeds meer behoefte is bij mede-Tweakers om onafhankelijk te worden van VS-diensten. GrapheneOS is dé beste optie voor privacy en security. Ook groeit de userbase snel de laatste tijd. Ook zelf ben ik al over.

Later wordt dit topic aangevuld met een beschrijving, instructies om te installeren en andere hulpmiddelen.

Laten we dit topic gebruiken om elkaar vragen te stellen, updates te delen en elkaar te helpen. En natuurlijk om steeds meer mensen te overtuigen om af te stappen van datahongerige diensten als Google en andere Big Tech. Er is een alternatief: GrapheneOS.

• danieldk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11:46
Dan ga ik maar los. Sinds vorig jaar al af en toe GrapheneOS geprobeerd op een Pixel 9 (als iOS gebruiker). Sinds de geopolitieke ontwikkelingen van begin januari ben ik maar eens serieuzer gaan kijken naar iOS alternatieven. Daarom ben ik nu aan het experimenteren met een Pixel 10 met GrapheneOS en een Fairphone 6 met /e/OS. De Pixel 10 met GrapheneOS bevalt me tot dusver veel beter, zowel qua hardware (snellere SoC, betere camera, etc.) alsook software. Sandboxed Google Play geeft toch betere compatibiliteit en een aantal Google apps draaien privileged op /e/OS (je komt toch nog niet helemaal om Android Auto e.d. heen) en dan is het voordeel toch een beetje weg.

Voor wie het trouwens nog niet gezien heeft, hier is een vergelijking tussen verschillende AOSP-gebaseerde systemen:

https://eylenburg.github.io/android_comparison.htm

Het lijkt wel enigszins met een GrapheneOS-bias gemaakt te zijn, dat neemt niet weg dat het heel erg informatief is.