Bluetooth speaker op analoge versterker aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Crosseye
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15-02 19:23
Beste tweakers,
Hier mijn eerste bericht op dit forum. Ik kan het antwoord nergens echt goed vinden.

Ik heb een technics platenspeler met losse voorversterker aangesloten op een oude marantz versterker.

Nu wil ik graag draadloze speakers aansluiten op de versterker. Speakerdraden zijn geen optie meer.

Is het mogelijk om met een bluetooth transmitter op de aux RCA of 3,5 phone jack het signaal naar bluetooth speakers te streamen? Zo ja, welke transmitter moet ik hebben? En welke speakers, passief of actief? Ik kom er niet uit. Gaat dus expliciet niet om muziek naar versterker te streamen, maar om muziek vanaf versterker richting speakers te streamen

Ik hoor graag of iemand raad heeft.

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Crosseye op 15-02-2026 19:13)

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

kraats schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 11:08:
Je kunt geen versterkt signaal draadloos versturen. Je hebt bij de ontvanger dus altijd nog een versterker nodig, in de vorm van actieve luidsprekers of een aparte versterker module. In ieder geval heeft je Marantz geen nut meer in het geheel en kun je er tussenuit halen. Van de platenspeler voorversterker kun je dan draadloos naar je actieve luidsprekers.
Ikzelf zou nooit voor deze mogelijkheid kiezen en gewoon lekker bedraad van je Marantz genieten
De draadloze speakers hebben natuurlijk zelf een versterker ingebouwd. De huidige versterker wordt dan eigenlijk een ouderwetse voorversterker die dan vooral gebruikt wordt voor bronselectie, volumeregeling e.d.
Als versterker een pre-out heeft kun je daar gewoon een bluetooth transmitter op aansluiten. Wel goed opletten dat je een transmitter (zender) hebt en geen receiver, aan twee kanten alleen ontvangen werkt niet zo goed :+
Als er alleen een platenspeler zit aangesloten kan de versterker er tussenuit, de bluetooth transmitter kan dan rechtstreeks op je phono-versterker worden aangesloten (dan wil je wel een transmitter met volumeregeling).

[ Voor 9% gewijzigd door Cheezus op 14-02-2026 11:20 ]

Alle reacties

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:34

Daniel36

Het oude liedje

Audio transmitter op actieve luidsprekers zou werken.
Bijvoorbeeld zender en ontvanger van Marmitek en actieve speakers van elke club met rca of 3,5"jack ingang.
Het merk Edifier kom je vaak tegen.

https://marmitek.com/collections/audio-transmitter maar er zijn ook andere aanbieders.

Eventueel kunnen actieve speakers met bluetooth ook, dan heb je alleen een bluetooth zender nodig.
uitvoering: Edifier R1700BTs Zwart

• Crosseye
Dank voor je reactie. Ik zat meer in de bluetooth oplossing te denken. Weet je ook welke bluetooth transmitter goed is?

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:02

kraats

Ik rol

Je kunt geen versterkt signaal draadloos versturen. Je hebt bij de ontvanger dus altijd nog een versterker nodig, in de vorm van actieve luidsprekers of een aparte versterker module. In ieder geval heeft je Marantz geen nut meer in het geheel en kun je er tussenuit halen. Van de platenspeler voorversterker kun je dan draadloos naar je actieve luidsprekers.
Ikzelf zou nooit voor deze mogelijkheid kiezen en gewoon lekker bedraad van je Marantz genieten

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • Beste antwoord

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

kraats schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 11:08:
De draadloze speakers hebben natuurlijk zelf een versterker ingebouwd. De huidige versterker wordt dan eigenlijk een ouderwetse voorversterker die dan vooral gebruikt wordt voor bronselectie, volumeregeling e.d.
Als versterker een pre-out heeft kun je daar gewoon een bluetooth transmitter op aansluiten. Wel goed opletten dat je een transmitter (zender) hebt en geen receiver, aan twee kanten alleen ontvangen werkt niet zo goed :+
Als er alleen een platenspeler zit aangesloten kan de versterker er tussenuit, de bluetooth transmitter kan dan rechtstreeks op je phono-versterker worden aangesloten (dan wil je wel een transmitter met volumeregeling).

[ Voor 9% gewijzigd door Cheezus op 14-02-2026 11:20 ]

• Crosseye
Dank voor de reacties. Ik ga voor de BT transmitter op de marantz versterker, heb er ook nog een cd speler aan hangen.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:17

franssie

Save the albatross

Hoe oud is die Marantz? KAns is klein maar de wat modernere hebben soms al BT out (bedoeld voor een hoofdtelefoon maar speakers zijn natuurlijk hetzelfde protocol).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Pagina: 1