Welk systeem moet ik als eerst vervangen door een nieuwe pc?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• CB-Interactive
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 10-03 23:03
Ik heb momenteel 2 pc's in mijn van een nieuw meubilair voorziene mancave(zie interieurfoto):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G3Op4AsUAiJ31T7fibr3iaHrKb4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tIBPftNNTP0zU3k4BvWZcVOH.jpg?f=fotoalbum_large
PC1 (laptop): Acer Aspire A515-55: Core i5 10th gen, 8GB RAM, 1TB opslag.
Besturingssysteem/systemen: Windows 11 25H2
Extra randapparatuur: Draadloze muis Action
Extra bijkomstigheid: Laptop heeft indirecte bliksemschade: HDMI en audio-out zijn dood (ook onder Linux/live-USB). Draait traag, zelfs na debloaten, geen onzintroep als Norton, McAfee ofzo erop, opschonen en zelfs een herinstall bood geen soelaas. Ook erg traag met FTP/SSH verbindingen, toetsenboord begint ook op te raken.

PC2 (oudere desktop): Asus desktop 2013, AMD A8-6500 3.500GHz(4) , AMD/ATI Radeon HD 8490 / R5 235X (oem), 16GB RAM, 1TB SSD intern(main + office), 1TB HDD intern(opslag audio en videobestanden) en 1TB SSD USB 3.0 extern (retrogaming en emulatie).
Besturingssysteem/systemen: Linux Mint Zena 22.3 LTS (officewerk omgeving), Ubuntu Studio 24.04.3 LTS(main workstation), Commodore OS Vision 3 (omgeving voor emulatie oude homecomputers), batocera.linux (omgeving voor emulatie oude gameconsoles)
Extra randapparatuur: MSI MAG 274F monitor, Steelseries rammelplank, Logitec G502 Hero muis, Merkloos HDMI digital audio extractor(SP-DIF) wat Joysticks en pads etc, HP Officejet Pro 9730e(in gebruik voor alle devices in huis waarmee je kunt afdrukken/inscannen + als standalone kleurenfotokopieerapparaat), Yamaha RX-V620 AV receiver(als DAC + Amp), Magnat Metrix 7100a speakerset + subwoofer op speakeruitgang B van de receiver. Philips 55OLED708/12 televisie(zit een hdmi switch achter mijn pc)
Extra bijkomstigheid: Ondanks dit al een antieke pc is uit 2013, is alles fully operationeel en reageert erg snel ook, programma's laden erg vlot en je kunt er ook zonder haperingen en zonder lange wachttijden prima mee werken. batocera.linux (bewust zonder hoofdletters ;)) werkt een stuk vlotter als met een Raspi waar batocera.linux het meest op wordt toegepast en dat maakt het des te leuker. Ook FTP en SSH verbindingen gaan werkelijk supersnel.
Ik weet niet wat het is, maar deze machine heeft een verslavende factor en is een feest om mee te mogen werken in de praktijk, puur om de goede vlotte prestaties. De enigste reden waarom ik aan vervanging zit te denken is puur alleen de hoge leeftijd van de machine, de componentjes op het moederboord zijn dus ook op leeftijd, ondanks de volledig correcte werking van de machine.

In de praktijk:
Een lokale pilot van mijn website(phpbb forumbasis) maakte ik op mijn Windows pc met het pakket Xampp en hier deed ik ruim een week over. Die laptop is te sloom voor editwerk en 40 seconden laadtijd voor Gimp is te traag. De complete basis van de echte website op de echte host zoals hij nu is(site is nog in opbouw) had ik in een nachtje met mijn antieke Linux pc met een compleet ander design online staan, ingesteld en wel. Alles werkt gewoon vlot op die oude bak. Eigenlijk gebruik ik die oude laptop alleen nog voor DigiD zaken en om het geluid van Grandprix radio tijdens de Formule 1 door te streamen naar mijn soundbar.
In de nieuwe situatie kan ik ook vanaf mijn Linux pc naar de soundbar streamen, al verloopt dat dan via de optische uitgang van mijn receiver naar de soundbar met een nog lagere latentie als nevenvoordeel.(getest en werkt perfect).
Een bijzonder gouden vondst vind ik persoonlijk wel het geluidssysteem. Ik had nog een bijna vergeten Magnat Metrix 7100a speakerset over en nog een uitgang vrij voor tweede extra speakerpaar op mijn receiver die hier rechts van mij samen met de rest van de set staat opgesteld en makkelijk vanachter mijn desk kan bereiken. Het bijzondere vind ik de geweldige geluidskwaliteit van deze onopvallende speakers op mijn desk(samen met de sub). Ik heb meerdere merken pc speakers gehoord, mijn alternatief klinkt in de praktijk beter als de duurdere desktop pc speakers van merken als Bose, JBL etc. Mijn B&W DM603s2's staan in de woonkamer op speakeruitgang A, ik speel nooit met beide paren gelijktijdig en de surround functies gebruik ik niet, muziek is gewoon stereo immers. Die av-receiver die ook uitstekend stereo weergeeft is volgens mij nog veel te goed nog om al te vervangen lijkt mij.

Mijne vragen:
  • Wat is voor mijn doelen: allround + retrogaming met een budget tussen de 1000 en 1500 in aan te raden? Ik ben ook niet vies van geheel of gedeeltelijke(denk aan een kant en klaar RGB verlichte kast met voeding waar je zelf voor de inhoud zorgt) zelfbouw, dat geniet de voorkeur zelfs ;)
  • Welk van de 2 pc's moet ik het eerst vervangen? Met in gedachten dat als ik die antieke bak vervang, de bestaande Linux partities gewoon mee kan verhuizen naar de nieuwe machine. Vervang ik die laptop, dan zit ik met 2 desktops opgescheept, maar ik heb nu de ruimte. Ik ben inmiddels wel van laptops genezen, veel te fragiel en gaan te snel stuk en ik ga alleen nog voor desktop machines.
  • Heb ik Windows 11 eigenlijk nog wel nodig?(diep in mijn hart wil ik daar vanaf ook en voel me in een Linux omgeving meer thuis) en is terug naar 1 gloednieuwe Linux desktop in mijn geval niet de beste optie? Nadeel is dat ik in dat geval met 2 afgedankte machines zit waarvan er een nog perfect werkt
  • Is het audiosysteem wat of ken dit echt niet meer in deze tijd? Aan het geluid ligt het niet, ik wordt van mijn stoel geblazen als het moet en ik hoor alle details in het geluid goed
De hoofdvraag: Wat adviseren jullie mij. Opgemerkt dat ik zelf ook de jongste niet meer ben met 49, ik doe dus geen recente pc games spelen, te moeilijk. Komt omdat ik ook geen films of series kijk en snap er dus de ballen van. Qua setup hoeft het dus niet het allerzwaarste van het zwaarste te zijn natuurlijk, maar het moet wel wat kunnen ;) Wat is wijsheid?

Wat er niet op zit kan nooit kapot gaan.

Alle reacties

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
De laptop kan extra geheugen gebruiken. Een 8 GB SODIMM geheugenmodule zal sneller werken als je veel dingen open hebt staan. Kijk eens bij het tweedehands aanbod op diverse sites, dat hoeft niet veel te kosten. YouTube: Acer ASPIRE 5 A515 55 Take Apart Complete Disassembly Partial Screen...

Gimp 3.08 onder Windows laadt erg traag, 40 seconden is nog tamelijk snel. Dat ga je niet oplossen met een andere computer, de oorzaak is Gimp zelf.

Ik vind het wel vreemd dat SSH of FTP traag gaat. Ga je naar sites op basis van domein of IP adres? Welke name servers gebruik je? Controleer eens de ping tijden naar een bekende site en naar de DNS servers. Als je WiFi gebruikt, kijk eens wat voor snelheid je kan halen via een snelheidmeetsite.

Linux doet het veel beter dan Windows 11 op oudere systemen. Dat komt vooral doordat er veel minder actieve processen en afhankelijkheden zijn. Daardoor krijg je de indruk dat het sneller werkt op je desktop.

Een nieuwe PC kan het sneller maken, maar ga daar niet zomaar vanuit. Met name als je applicaties gebruikt die single threaded of blocking zijn is bijvoorbeeld een 14th gen processor met veel cores op lage frequentie niet noodzakelijk een grote verbetering.

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-03 21:29
Wacht eens, heeft je laptop wel een SSD? Want als dat niet zo is, snap ik wel waarom die zo traag is.
Omdat hij ook (indirecte) bliksemschade heeft, zou ik die zeker vervangen. Je andere PC kan je prima houden als tweede systeem, zeker omdat hij nog vlot aanvoelt. Een nieuw systeem is echter een stuk sneller, in zoverre zelfs dat ik mij afvraag of je wel richting € 1.500 moet uitgeven.

Onderstaand systeem zal ongeveer € 1.050 zijn als je alles bij 1 winkel bestelt. Moederbord is niet het goedkoopste, maar gezien een S/PDIF-uitgang mij wel wenselijk lijkt, gezien je overige hardware, heb ik daar toch voor gekozen. Processor is niet de allersnelste, maar wel met goede igpu voor de retro-games. Vanwege de dure geheugenprijzen gekozen voor 1 latje van 32 GB, 2 latjes van 16 GB zijn iets sneller, maar ook meteen minstens € 100 duurder.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 8600G Tray€ 172,40€ 172,40
1MoederbordenASRock B850 LiveMixer WiFi€ 179,-€ 179,-
1BehuizingenNZXT H5 Flow (2024) Zwart€ 84,90€ 84,90
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36€ 27,27€ 27,27
1Geheugen internHP 4M9Y2AA€ 258,95€ 258,95
1VoedingenChieftec Vega 750 watt€ 63,45€ 63,45
1Interne ssd'sLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 203,90€ 203,90
Totaal€ 989,87

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:42
Met jouw budget kun je twee mini PC's zoals bv de Minisforum UM760 Slim kopen, de ingebouwde video daarin presteert veel beter wat je nu in je inderdaad wat antieke PC hebt zitten.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:10
LievenD schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 13:54:
Wacht eens, heeft je laptop wel een SSD? Want als dat niet zo is, snap ik wel waarom die zo traag is.
Een HDD lijkt me toch erg onwaarschijnlijk, hoewel er wel ruimte voor is.
Acer Community: Hard Drive Installation Instructions for the Acer Aspire A515-55 and A515-56
Maar ik zou toch eerst eens uitzoeken waarom de Acer zo traag is?
Misschien blijft de CPU zitten op zijn basis snelheid (1GHz) en is er een probleem met EIST/speedstep?
Misschien een keer CMOS/default reset doen.

• CB-Interactive
mrmrmr schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 06:45:
De laptop kan extra geheugen gebruiken. Een 8 GB SODIMM geheugenmodule zal sneller werken als je veel dingen open hebt staan. Kijk eens bij het tweedehands aanbod op diverse sites, dat hoeft niet veel te kosten. YouTube: Acer ASPIRE 5 A515 55 Take Apart Complete Disassembly Partial Screen...

Gimp 3.08 onder Windows laadt erg traag, 40 seconden is nog tamelijk snel. Dat ga je niet oplossen met een andere computer, de oorzaak is Gimp zelf.
Ik zat al aan een tekort aan geheugen te denken, Windows 11 is erg zwaar, er draaien ontiegelijk veel systeembronnen, zelfs al met een kale install met alleen Office 365 erop en wat simpele programma's als Gimp, Inkscape etc.
Ik vermoed ook dat de bliksemschade ook impact zou kunnen hebben gehad op het werkgeheugen en dat zou ik uitgebreid moeten testen. Zowel de HDMI als de audio aansluitingen worden wel herkend en correct ingesteld zonder enige foutmelding zodra je een apparaat aansluit, maar er komt geen signaal meer uit verder. Ook als ik met een Linux Mint Live USB stick opstart werken deze uitgangen niet, maar worden wel correct herkend in Linux. En naast het geheugen zou de CPU ook schade opgelopen kunnen hebben.
De interne SSD is in orde, tests met een Linux Live stick verliepen voorspoedig en het volume presteert naar behoren iig, dat is het probleem iig niet.

Jij vindt 40 seconden nog snel met Gimp? Onder Linux binnen enkele luttele seconden opgestart en dat geldt voor Inkscape ook in mindere mate, die laadt wat vlugger dan Gimp, maar onder Linux start het vrijwel direct op. In Office Word dat je soms een paar seconden moet wachten voordat de tekst verschijnt met typen. Dit ligt puur aan Office gezien ik dit ook op veel capabelere Windows machines weleens ervaar. Waarschijnlijk type ik te snel voor Word, dat kan natuurlijk ook :p. Office is een loodzwaar pakket geworden gewoon en is qua werkbeleving hard achteruit gegaan tov vroeger.
Maar ook op snellere game pc's van vrienden vind ik Windows 11 niet bepaald er positief eruit springen qua prestaties, alles lijkt met een zekere vertraging te verlopen. Windows is onder de motorkap net een grote flipperkast... Ik ken Windows best wel goed en al vanaf Windows 1 :p, aan kennis geen gebrek en ben altijd ook bij gebleven.
Ik vind het wel vreemd dat SSH of FTP traag gaat. Ga je naar sites op basis van domein of IP adres? Welke name servers gebruik je? Controleer eens de ping tijden naar een bekende site en naar de DNS servers. Als je WiFi gebruikt, kijk eens wat voor snelheid je kan halen via een snelheidmeetsite.
Wat heet traag in mijn ogen? Ik spreek van een snelheidsverschil van ergens tussen de 10% en 20%(Windows is minder consistent, dus het schommelt) als ik de laptop bekabeld aansluit. Wifi zie ik niet als primaire maatstaf, maar als een netwerkuitbreiding tbv draadloze meuk. Dus eerst moet het in de basis in orde en correct werken, dan denk ik pas aan wifi.
Ik heb een kleine forumsite op een shared webserver bij een hostingprovider en het verbinden doe ik altijd via het IP adres direct met de server, door het IP adres te gebruiken ipv de domeinnaam omzeil je de nameserver en zou het sneller moeten werken, dat doet het onder Linux ook daadwerkelijk, dat gaat letterlijk als de bliksem(heb glasvezel internet, symmetrisch lijntje dus), met Windows 10%-20% trager waarbij opgemerkt dat de algemene internetsnelheid ook 10%~20% lager ligt dan onder Linux
Ook opgemerkt dat ik vele jaren terug, nog met Windows XP vs Knoppix Linux(die ik destijds op een dvd die afkomstig was van een computerbeurs had) een vergelijkbaar snelheidsverschil op, al ging het toen nog om een Chello lijntje (1500/128KB). Ik twijfel of het normaal is en het lijkt erop dat Windows in al die jaren niet is verbeterd op dit punt.
Linux doet het veel beter dan Windows 11 op oudere systemen. Dat komt vooral doordat er veel minder actieve processen en afhankelijkheden zijn. Daardoor krijg je de indruk dat het sneller werkt op je desktop.

Een nieuwe PC kan het sneller maken, maar ga daar niet zomaar vanuit. Met name als je applicaties gebruikt die single threaded of blocking zijn is bijvoorbeeld een 14th gen processor met veel cores op lage frequentie niet noodzakelijk een grote verbetering.
Mee eens!!!
Ik verwacht met een nieuw Linux systeem geen spectaculaire snelheidswinst bij alledaags gebruik, dat werkt al goed evenals de netwerkverbindingen, wel als ik zwaardere bewerkingen gaat uitvoeren waar meer een beroep gedaan wordt op de multithread eigenschappen verwacht ik wel winst.
Voor normaal gebruik zou ik in principe nog niet eens een nieuwe pc hoeven te kopen omdat in de praktijk er nog geen performance verlies is, maar het is in mijn ogen puur de leeftijd van de hardware. Ze zeggen weleens dat 13 jaar niks is voor een Linux machine, maar met mijn ervaring denk ik daar anders over. De componentjes verouderen en gaan een keer stuk. Dit is dan ook het minpunt van Linux: Juist omdat het systeem softwarematig zelf niet/nauwelijks verouderd qua performance, heb je niet in de gaten dat je hardware fysiek aan het verouderen is. En dat is voor mij de reden om aan een nieuwe pc te denken.
Ik denk er over om die laptop als een NAS in te gaan zetten met een Linux installatie erop, onopvallend plekkie geven en have fun en met een nieuwe Linux pc verder te gaan.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:39

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik zou toch eens gaan nadenken over een combinatie van een N150 mini pc (op AliExpress rond de €175 wel te krijgen) en een normale volledige desktop. Ik snap dat je nostalgische gevoelens hebt bij het pc'tje uit 2013 maar zo'n mini pc verbruikt idle 10W ofzo dus kun je die prima 24/7 laten draaien.

Stap 1 is dan natuurlijk de laptop voor een volledig nieuwe PC, dan kun je daar fatsoenlijk alles op doen wat je wil. Die is idd simpelweg echt te oud voor wat je nog wil als ik het zo lees. Het linux systeempje kun je op zich nog best even zo houden, maar op de lange termijn is een entry-level mini pc'tje qua stroomrekening gewoon best een interessante optie.

youtube.com/@hisrep

• CB-Interactive
LievenD schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 13:54:
Omdat hij ook (indirecte) bliksemschade heeft, zou ik die zeker vervangen. Je andere PC kan je prima houden als tweede systeem, zeker omdat hij nog vlot aanvoelt. Een nieuw systeem is echter een stuk sneller, in zoverre zelfs dat ik mij afvraag of je wel richting € 1.500 moet uitgeven.

Onderstaand systeem zal ongeveer € 1.050 zijn als je alles bij 1 winkel bestelt. Moederbord is niet het goedkoopste, maar gezien een S/PDIF-uitgang mij wel wenselijk lijkt, gezien je overige hardware, heb ik daar toch voor gekozen. Processor is niet de allersnelste, maar wel met goede igpu voor de retro-games. Vanwege de dure geheugenprijzen gekozen voor 1 latje van 32 GB, 2 latjes van 16 GB zijn iets sneller, maar ook meteen minstens € 100 duurder.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 8600G Tray€ 172,40€ 172,40
1MoederbordenASRock B850 LiveMixer WiFi€ 179,-€ 179,-
1BehuizingenNZXT H5 Flow (2024) Zwart€ 84,90€ 84,90
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36€ 27,27€ 27,27
1Geheugen internHP 4M9Y2AA€ 258,95€ 258,95
1VoedingenChieftec Vega 750 watt€ 63,45€ 63,45
1Interne ssd'sLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 203,90€ 203,90
Totaal€ 989,87
Ziet er interessant uit en er blijft budget over voor eventuele extra opties :).
Ik denk er over om op die oude laptop Linux te zetten en deze als NAS in te zetten en om met 1 nieuwe desktop verder te gaan.

Ik heb een ding zeker en dat is de tijd. Gisterenmorgen werd ik geopereerd en werd mijn middelste teen van mijn linkervoet geamputeerd. Ik kreeg 15 juni vorig jaar een ernstig bedrijfsongeval waarbij een heftruck van 5 ton over mij linkervoet heen reed. Zit nog volop in revalidatie en dat is ook de reden van de renovatie van mijn mancave en het creeën van een ergonomische werkplek en indirect ook de voorkeur voor een desktop tower machine.

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-03 21:29
CB-Interactive schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 16:03:
[...]
Ik zat al aan een tekort aan geheugen te denken, Windows 11 is erg zwaar, er draaien ontiegelijk veel systeembronnen, zelfs al met een kale install met alleen Office 365 erop en wat simpele programma's als Gimp, Inkscape etc.
Het is inderdaad (veel) zwaarder dan nodig, maar ik gebruik regelmatig een W11-laptop met een 8ste generatie Core i5 en 8 GB RAM en het is werkbaar. Dus ik denk dat er bij jou meer aan de hand is, misschien is er een latje defect en heb je slechts 4 GB beschikbaar?

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:10
CB-Interactive schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 16:03:
Maar ook op snellere game pc's van vrienden vind ik Windows 11 niet bepaald er positief eruit springen qua prestaties, alles lijkt met een zekere vertraging te verlopen. Windows is onder de motorkap net een grote flipperkast... Ik ken Windows best wel goed en al vanaf Windows 1 :p, aan kennis geen gebrek en ben altijd ook bij gebleven.
Dat klopt ook wel:

Snelheid check (Windows 11)
melliemvdg schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 20:19:
Ik heb een laptop van het werk een I5 met ongeveer dezelfde specificaties geinstalleerd door de ict afdeling met windows 10 en deze is wel een stukje sneller zit een 11e generatie in geloof ik. Ik denk dat het aan win11 ligt. Chrome openen gaat heel snel even als het browsen en navigeren in menu's enkel sommige handelingen zoals een verkenner of een wat groter programma of bijvoorbeeld instellingen duurt wat langer.

Nou heb ik dus op youtube gekeken naar een video die in dit topic gedeeld werd en ook daar in zijn situatie opent hij win11 instellingen en ook daar zie je even dat het logo blijft hangen en vergroot op het scherm en vervolgens gaat die door naar instellingen. Het kan goed zijn dat het in win11 zit wat ik merk.
The_Doman schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 20:55:
De algemene mening/ervaring is ook dat de Windows 11 Interface/Gui gewoon trager is.
Google: Windows 10 vs Windows 11 Gui speed
Met wat tweaken van de performance instellingen zoals hier boven gelinkt maakt wel dat het veel vlotter aanvoelt/reageert, ook op nieuwere hardware.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:39

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Voor wie deze nog niet kende:
Open PowerShell als Administrator en run:
irm "https://christitus.com/win" | iex
Dat tooltje is echt heel fijn om in 1x veel meuk uit windows 11 te halen en ook de GUI te versnellen.

youtube.com/@hisrep

• CB-Interactive
Als communicatie met de overheid, daar waar DigiD voor benodigd is zoals de zorgverzekering, belastingdienst enzo ook met Linux kan, dan heb ik eigenlijk al geen werk meer voor dat laptopje.
Ik heb natuurlijk ook nog mijn smartphone waar ik al heel veel dingen mee doet en ook bijna was vergeten.

Ik ga voor 1 nieuwe Linux pc die beide oudere pc's vervangt, ik ben wel een beetje klaar met Windows waar wel altijd wat mee is.

• CB-Interactive
LievenD schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 16:51:
[...]

Het is inderdaad (veel) zwaarder dan nodig, maar ik gebruik regelmatig een W11-laptop met een 8ste generatie Core i5 en 8 GB RAM en het is werkbaar. Dus ik denk dat er bij jou meer aan de hand is, misschien is er een latje defect en heb je slechts 4 GB beschikbaar?
Hmmm, wat ik nog niet gecheckt heb is of de laptop zijn koeling nog wel goed kwijt kan, fannetje draait als een gek soms.
Van de week eens ff openen en kijken of de boel niet met stof en troep zit verstopt.
Als een laptop cpu te heet wordt schakelt hij immers terug.

En ja, ik denk dat ik zelf gewoon te snel ben voor Windows 11 :p Hahahaha.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@CB-Interactive haalt er een hoop dingen bij die maar half relevant zijn voor de vraag. Jouw laptop zou gewoon snel genoeg moeten zijn, ongeacht Windows of Linux, dus kijk inderdaad of er misschien stof in zit, en of je er geheugen bij kan zetten.

Mocht je toch een nieuwe laptop willen kopen met Linux dan kan je eens kijken bij Tuxedo: https://www.tuxedocomputers.com/

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• CB-Interactive
Velen blijven maar op dat laptopje hameren, echter heeft ook het toetsenboord zijn beste tijd wel gehad.
Ik ben er wel al uit dat ik voor 1 Linux desktop wil gaan en heb een budget tot 1500, dus er mag best wat in de kast zitten en het mag best een leuke kast zijn, hoeft geen mini te zijn. Ruimte voor toekomstige uitbreidingen vind ik ook belangrijk en met een mini pc heb je minder mogelijkheden ;)

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:26
Heb je zelf al ramsticks? Anders ben je al snel 200-300 kwijt aan ram...
Dan is de vraag, wat is je doel? Want een laptop heeft andere functie dan een desktop ...

Wil je puur op 1 plek werken, ga dan voor een 1080p pc, (r5 of r7 uit 7000 of 9000 serie, 32 ddr5, rx 9060xt (9070xt als past in budget, maar gimp gebruikt met name cpu, dus liever r7 dan 9070xt)).

[ Voor 38% gewijzigd door 99ruud99 op 15-02-2026 04:35 ]

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:52

Harrie

NederVlaming

Als je windows alleen af en toe gebruikt voor digiD zaken, kan je misschien ook gewoon een windows boot partitie op je bestaande of nieuwe desktop zetten.
Of waarom wil je 2 systemen houden?

Edit:
Ik ga voor 1 nieuwe Linux pc die beide oudere pc's vervangt, ik ben wel een beetje klaar met Windows waar wel altijd wat mee is.
Had dit nog niet gezien. Lijkt mij ook de beste keuze dan. Eventueel dual boot voor je digiD zaken? (Werkt dat niet op Linux?)

[ Voor 42% gewijzigd door Harrie op 15-02-2026 06:39 ]

• CB-Interactive
Harrie schreef op zondag 15 februari 2026 @ 06:36:
Als je windows alleen af en toe gebruikt voor digiD zaken, kan je misschien ook gewoon een windows boot partitie op je bestaande of nieuwe desktop zetten.
Of waarom wil je 2 systemen houden?

Edit:

[...]

Had dit nog niet gezien. Lijkt mij ook de beste keuze dan. Eventueel dual boot voor je digiD zaken? (Werkt dat niet op Linux?)
Dat ik die laptop voor DigiD zaken gebruikte komt voort uit pure gemakzucht en was er met de Corona pandemie ingeslopen. Ik moet opbiechten dat ik de vingerafdrukscanner wel handig vond als je vaak moet inloggen.
Sinds vorig jaar is er wel een kentering gaande, zo kreeg ik op 15 juni een ernstig bedrijfsongeval waarbij een heftruck van 5 ton over mijn linkervoet heen was gereden(buiten mijn schuld om) en afgelopen vrijdag werd de middelste teen ook afgezet. Sinds dat ik geregeld in het ziekenhuis moest en moet zijn gebruik ik ook steeds vaker mijn smartphone. Zeker sinds de aanschaf van de HP Officejet Pro 9730e, een printer die ook uitstekend werkt vanaf een smartphone, gebruik ik dat laptopje al steeds minder vaak.
Wat bankieren betreft gebruik ik al jaren alleen mijn smartphone en dat werkt perfect in de praktijk en is ook de snelste optie, het is net alsof een smartphone daar ook ook voor gemaakt is.
Het is dus een kwestie van gemakzucht en de gewoontedier in mij, ik heb het met Linux nog niet geprobeerd.

Inmiddels ben ik wel van gedachten aan het veranderen en begin ik letterlijk uitgekeken te raden op Windows 11 en het beleid van Microsoft. Het bevalt mij totaal niet dat ze overal maar dat Co-Pilot in proppen en ook het One Drive systeem waar ik nooit om had gevraagd EN vooral het ongevraagd dingen wijzigen en officiële software te vervangen door MS eigen troep(o.a. printersoftware).

Ik heb altijd al een haat/liefde verhouding met Windows gehad en al met versie 1 en 2 had ik toen al, ik was 10, dat ik Geos Desktop op de Commodore 64 verder ontwikkeld vond. Windows heeft altijd een houtjetouwtje indruk gemaakt. Ze hadden wel een aantal goede versies uiteindelijk. Zo vind ik Windows 2000, Windows XP, Windows 7, Windows 8.1 en Windows 10 nog zeer capabel, maar Windows 11 valt mij tot nu toe alleen maar tegen, ook op andere machines waar ik buiten de deur mee werk. Het prestatieverlies van mijn laptop is als ik vergelijk met andere Windows 11 machines nieteens zo heel groot. Het is de traagheid van Windows zelf lijkt het meer in mijn ogen.
Windows 11 op recente hardware net een dure Mercedes-Benz met onder de motorkap een Lada motor.
Diep in mijn hart ben ik wel een klein beetje klaar/genezen van Windows 11 en ik denk dat mijn keuze om volledig op Linux over te stappen, een systeem dat ik ook goed ken, niet eens zo'n hele vreemde keuze is.

• CB-Interactive
Inmiddels heb ik besloten om na mijn renovatie voor een nieuwe desktop te gaan.
Wel heb ik alvast een randapparatuur investering gedaan in die nieuwe pc in de vorm van een arcade stick, ik speel graag arcade games. En deze werkt al volledig perfect op die oude Linux pc.
Gezien de robuuste bouwkwaliteit van de 8BitDo Arcade Stick en de upgrade mogelijkheden reken ik dit als een serieus stukje gaminghardware, een topper ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bkNA_PWNYW610weOrKNt0Ycivj0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zvxQeQf7XfhQ8DSrfTIsc2Zi.jpg?f=fotoalbum_large

Pagina: 1