Welk systeem moet ik als eerst vervangen door een nieuwe pc?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• CB-Interactive
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 04:33
Ik heb momenteel 2 pc's in mijn van een nieuw meubilair voorziene mancave(zie interieurfoto):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G3Op4AsUAiJ31T7fibr3iaHrKb4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tIBPftNNTP0zU3k4BvWZcVOH.jpg?f=fotoalbum_large
PC1 (laptop): Acer Aspire A515-55: Core i5 10th gen, 8GB RAM, 1TB opslag.
Besturingssysteem/systemen: Windows 11 25H2
Extra randapparatuur: Draadloze muis Action
Extra bijkomstigheid: Laptop heeft indirecte bliksemschade: HDMI en audio-out zijn dood (ook onder Linux/live-USB). Draait traag, zelfs na debloaten, geen onzintroep als Norton, McAfee ofzo erop, opschonen en zelfs een herinstall bood geen soelaas. Ook erg traag met FTP/SSH verbindingen, toetsenboord begint ook op te raken.

PC2 (oudere desktop): Asus desktop 2013, AMD A8-6500 3.500GHz(4) , AMD/ATI Radeon HD 8490 / R5 235X (oem), 16GB RAM, 1TB SSD intern(main + office), 1TB HDD intern(opslag audio en videobestanden) en 1TB SSD USB 3.0 extern (retrogaming en emulatie).
Besturingssysteem/systemen: Linux Mint Zena 22.3 LTS (officewerk omgeving), Ubuntu Studio 24.04.3 LTS(main workstation), Commodore OS Vision 3 (omgeving voor emulatie oude homecomputers), batocera.linux (omgeving voor emulatie oude gameconsoles)
Extra randapparatuur: MSI MAG 274F monitor, Steelseries rammelplank, Logitec G502 Hero muis, Merkloos HDMI digital audio extractor(SP-DIF) wat Joysticks en pads etc, HP Officejet Pro 9730e(in gebruik voor alle devices in huis waarmee je kunt afdrukken/inscannen + als standalone kleurenfotokopieerapparaat), Yamaha RX-V620 AV receiver(als DAC + Amp), Magnat Metrix 7100a speakerset + subwoofer op speakeruitgang B van de receiver. Philips 55OLED708/12 televisie(zit een hdmi switch achter mijn pc)
Extra bijkomstigheid: Ondanks dit al een antieke pc is uit 2013, is alles fully operationeel en reageert erg snel ook, programma's laden erg vlot en je kunt er ook zonder haperingen en zonder lange wachttijden prima mee werken. batocera.linux (bewust zonder hoofdletters ;)) werkt een stuk vlotter als met een Raspi waar batocera.linux het meest op wordt toegepast en dat maakt het des te leuker. Ook FTP en SSH verbindingen gaan werkelijk supersnel.
Ik weet niet wat het is, maar deze machine heeft een verslavende factor en is een feest om mee te mogen werken in de praktijk, puur om de goede vlotte prestaties. De enigste reden waarom ik aan vervanging zit te denken is puur alleen de hoge leeftijd van de machine, de componentjes op het moederboord zijn dus ook op leeftijd, ondanks de volledig correcte werking van de machine.

In de praktijk:
Een lokale pilot van mijn website(phpbb forumbasis) maakte ik op mijn Windows pc met het pakket Xampp en hier deed ik ruim een week over. Die laptop is te sloom voor editwerk en 40 seconden laadtijd voor Gimp is te traag. De complete basis van de echte website op de echte host zoals hij nu is(site is nog in opbouw) had ik in een nachtje met mijn antieke Linux pc met een compleet ander design online staan, ingesteld en wel. Alles werkt gewoon vlot op die oude bak. Eigenlijk gebruik ik die oude laptop alleen nog voor DigiD zaken en om het geluid van Grandprix radio tijdens de Formule 1 door te streamen naar mijn soundbar.
In de nieuwe situatie kan ik ook vanaf mijn Linux pc naar de soundbar streamen, al verloopt dat dan via de optische uitgang van mijn receiver naar de soundbar met een nog lagere latentie als nevenvoordeel.(getest en werkt perfect).
Een bijzonder gouden vondst vind ik persoonlijk wel het geluidssysteem. Ik had nog een bijna vergeten Magnat Metrix 7100a speakerset over en nog een uitgang vrij voor tweede extra speakerpaar op mijn receiver die hier rechts van mij samen met de rest van de set staat opgesteld en makkelijk vanachter mijn desk kan bereiken. Het bijzondere vind ik de geweldige geluidskwaliteit van deze onopvallende speakers op mijn desk(samen met de sub). Ik heb meerdere merken pc speakers gehoord, mijn alternatief klinkt in de praktijk beter als de duurdere desktop pc speakers van merken als Bose, JBL etc. Mijn B&W DM603s2's staan in de woonkamer op speakeruitgang A, ik speel nooit met beide paren gelijktijdig en de surround functies gebruik ik niet, muziek is gewoon stereo immers. Die av-receiver die ook uitstekend stereo weergeeft is volgens mij nog veel te goed nog om al te vervangen lijkt mij.

Mijne vragen:
  • Wat is voor mijn doelen: allround + retrogaming met een budget tussen de 1000 en 1500 in aan te raden? Ik ben ook niet vies van geheel of gedeeltelijke(denk aan een kant en klaar RGB verlichte kast met voeding waar je zelf voor de inhoud zorgt) zelfbouw, dat geniet de voorkeur zelfs ;)
  • Welk van de 2 pc's moet ik het eerst vervangen? Met in gedachten dat als ik die antieke bak vervang, de bestaande Linux partities gewoon mee kan verhuizen naar de nieuwe machine. Vervang ik die laptop, dan zit ik met 2 desktops opgescheept, maar ik heb nu de ruimte. Ik ben inmiddels wel van laptops genezen, veel te fragiel en gaan te snel stuk en ik ga alleen nog voor desktop machines.
  • Heb ik Windows 11 eigenlijk nog wel nodig?(diep in mijn hart wil ik daar vanaf ook en voel me in een Linux omgeving meer thuis) en is terug naar 1 gloednieuwe Linux desktop in mijn geval niet de beste optie? Nadeel is dat ik in dat geval met 2 afgedankte machines zit waarvan er een nog perfect werkt
  • Is het audiosysteem wat of ken dit echt niet meer in deze tijd? Aan het geluid ligt het niet, ik wordt van mijn stoel geblazen als het moet en ik hoor alle details in het geluid goed
De hoofdvraag: Wat adviseren jullie mij. Opgemerkt dat ik zelf ook de jongste niet meer ben met 49, ik doe dus geen recente pc games spelen, te moeilijk. Komt omdat ik ook geen films of series kijk en snap er dus de ballen van. Qua setup hoeft het dus niet het allerzwaarste van het zwaarste te zijn natuurlijk, maar het moet wel wat kunnen ;) Wat is wijsheid?

Wat er niet op zit kan nooit kapot gaan.

Alle reacties

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
De laptop kan extra geheugen gebruiken. Een 8 GB SODIMM geheugenmodule zal sneller werken als je veel dingen open hebt staan. Kijk eens bij het tweedehands aanbod op diverse sites, dat hoeft niet veel te kosten. YouTube: Acer ASPIRE 5 A515 55 Take Apart Complete Disassembly Partial Screen...

Gimp 3.08 onder Windows laadt erg traag, 40 seconden is nog tamelijk snel. Dat ga je niet oplossen met een andere computer, de oorzaak is Gimp zelf.

Ik vind het wel vreemd dat SSH of FTP traag gaat. Ga je naar sites op basis van domein of IP adres? Welke name servers gebruik je? Controleer eens de ping tijden naar een bekende site en naar de DNS servers. Als je WiFi gebruikt, kijk eens wat voor snelheid je kan halen via een snelheidmeetsite.

Linux doet het veel beter dan Windows 11 op oudere systemen. Dat komt vooral doordat er veel minder actieve processen en afhankelijkheden zijn. Daardoor krijg je de indruk dat het sneller werkt op je desktop.

Een nieuwe PC kan het sneller maken, maar ga daar niet zomaar vanuit. Met name als je applicaties gebruikt die single threaded of blocking zijn is bijvoorbeeld een 14th gen processor met veel cores op lage frequentie niet noodzakelijk een grote verbetering.

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
Wacht eens, heeft je laptop wel een SSD? Want als dat niet zo is, snap ik wel waarom die zo traag is.
Omdat hij ook (indirecte) bliksemschade heeft, zou ik die zeker vervangen. Je andere PC kan je prima houden als tweede systeem, zeker omdat hij nog vlot aanvoelt. Een nieuw systeem is echter een stuk sneller, in zoverre zelfs dat ik mij afvraag of je wel richting € 1.500 moet uitgeven.

Onderstaand systeem zal ongeveer € 1.050 zijn als je alles bij 1 winkel bestelt. Moederbord is niet het goedkoopste, maar gezien een S/PDIF-uitgang mij wel wenselijk lijkt, gezien je overige hardware, heb ik daar toch voor gekozen. Processor is niet de allersnelste, maar wel met goede igpu voor de retro-games. Vanwege de dure geheugenprijzen gekozen voor 1 latje van 32 GB, 2 latjes van 16 GB zijn iets sneller, maar ook meteen minstens € 100 duurder.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 8600G Tray€ 172,40€ 172,40
1MoederbordenASRock B850 LiveMixer WiFi€ 179,-€ 179,-
1BehuizingenNZXT H5 Flow (2024) Zwart€ 84,90€ 84,90
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36€ 27,27€ 27,27
1Geheugen internHP 4M9Y2AA€ 258,95€ 258,95
1VoedingenChieftec Vega 750 watt€ 63,45€ 63,45
1Interne ssd'sLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 203,90€ 203,90
Totaal€ 989,87