Zeer lage (download) snelheid met Unifi

Pagina: 1
Acties:

• Cobraa
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:16
Ik heb nu een aantal jaar mijn setup al draaien, maar merk dat mijn snelheden aan de zeer lage kant zijn.
Setup:
  • 1GB Fiberglass
  • UDM Pro
  • Unifi 8 port switch POE 60w
  • 3 AC LITE AP's
  • 1 AC PRO
Wanneer ik een bekabelde verbinding gebruik, haal ik de volledige 1 Gbps. Via wifi kom ik echter niet verder dan ongeveer 50 Mbps. Ik heb al geprobeerd het zendvermogen van alle access points te verlagen, maar dat heeft geen verbetering opgeleverd. De 5Ghz heb ik op " High" gezet en de 2.4Ghz heb ik op "Low" gezet.

Er zijn twee wifi-netwerken geconfigureerd:
  • Eén voor IoT-apparaten (2,4 GHz en 5 GHz)
  • Eén netwerk dat alleen 5 GHz gebruikt
Ik voer de speedtest uit op een Apple MacBook Pro (M5) en een iPhone 17 Pro.

Beide netwerken laten vergelijkbare snelheden zien. Alle acces points zijn aangesloten met Cat6-kabels en draaien op 1000 FDX.

Ik begrijp dat upgraden naar wifi 7-access points een optie is, maar ik denk niet dat dit het probleem zal oplossen. Op basis van deze setup zou ik via wifi minimaal 400–500 Mbps moeten kunnen halen.

Iemand de gouden tip?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TbSkHFa6nZN5bJ813B-cH6bT2QE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wn2GGF0orvCnDxwdImHkrRQU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0MxRW7WqZ1dFGSq9U3jAUi1QGQY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iEObKyLMfUI7Z2DyHJzzO76s.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kiiMHdn-hbDD7K8C6S66aYk2fI4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PNjiBSIxeyu103cUzfsKbYBx.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fuicqc-DXUAOGh5l2br55JMcXN0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RgXwoAo4T4LvQsifNwGEArjK.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/010oleFqoRb1YvLNiY0iSsWvaq4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tghin41dhZ61ty4fN7rEZPQ1.png?f=fotoalbum_large

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Hoeveel netwerken zijn er bij jouw in de buurt? Welke kanalen gebruiken die en hoe breed zijn die?

Kijk eens op een PC of laptop op je lokale Unifi Network portal en kies dan links voor AirView en dan bovenin voor Environment. Je krijgt dan een overzicht (per frequentieband) hoe druk het op welk kanaal het is. Kies het meest rustige kanaal uit en beperk de breedte tot 20 Mhz.

Want het valt me op dat je op 5 Ghz gebruik maakt van 80 Mhz kanalen, maar bedenk dan wel dat een 80 Mhz kanaal uit maarliefst 4 20 Mhz kanalen bestaat. Lekker bundelen, lekker snel zou je zeggen, maar vergeet dat niet dat alle netwerken op een van die vier kanalen voor verstoring van jouw 80 Mhz kanaal zorgt. En als het maar druk genoeg is, kan het daarom zijn dat een 20 Mhz kanaal sneller is dan een van 80 Mhz. Staar er niet blind op, maar het is de moeite van testen waard.

Let er bij het kiezen van een 5 Ghz kanaal ook op dat je rekening houdt met de DFS kanalen. Als ik mijn AP's op de verkeerde kanalen (52 - 64) instel dan werkt het tot er een vliegtuig over komt. DFS blokkeert het kanaal dan voor 10 minuten. Maar als Schiphol de verkeerde landingsbaan opent dan vliegen ze af en aan en heb ik voor langere tijd enkel het 2.4 Ghz netwerk (of 6 Ghz voor sommige clients) . Het kan dus geen kwaad om ook met de 5 Ghz DFS kanalen te experimenteren. Bij mij lijkt 100-112 @80 Mhz te werken.

Verder zie ik dat je instellingen van Mesh aan hebt staan, terwijl je geen Mesh netwerk hebt. Je zegt zelf letterlijk dat alle AP's bekabeld op gigabit zijn aangesloten. Dus zet die Mesh maar uit. Mesh is een leuke pleister voor mensen die geen kabels kunnen of willen leggen, maar dat werkt doordat een AP een backbone-channel opzet waar de andere AP's mee verbinden. Al het dataverkeer gaat dus vanaf een client naar de AP, het backbone netwerk op naar de Mesh-parent en uiteindelijk het bekabelde netwerk op. Ik weet eerlijk gezegd niet of Unifi AP's dat ook doen als ze een GBit netwerk hebben, maar ik vermoed van wel. Die netwerkpoort wordt namelijk ook gebruikt om de AP van stroom te voorzien; dus het is niet zo heel gek om daar wél een kabel (en link) te zien zonder dat daar echt een netwerk op zit.

Kort samengevat:
- Mesh uitzetten
- Kanaalbezetting bekijken en uitzoeken
- Kanaal op 20 Mhz, testen en evt. terug naar 40 of 80 Mhz.
- DFS kanalen testen.

En nog een laatste tip: Heb je de WiFiman app van Ubiquiti al geprobeerd? Lost je probleem niet op, maar geeft wel inzicht.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Cobraa schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 16:47:
Ik heb nu een aantal jaar mijn setup al draaien, maar merk dat mijn snelheden aan de zeer lage kant zijn.
Setup:
  • 1GB Fiberglass
  • UDM Pro
  • Unifi 8 port switch POE 60w
  • 3 AC LITE AP's
  • 1 AC PRO
Wanneer ik een bekabelde verbinding gebruik, haal ik de volledige 1 Gbps. Via wifi kom ik echter niet verder dan ongeveer 50 Mbps. Ik heb al geprobeerd het zendvermogen van alle access points te verlagen, maar dat heeft geen verbetering opgeleverd. De 5Ghz heb ik op " High" gezet en de 2.4Ghz heb ik op "Low" gezet.

Er zijn twee wifi-netwerken geconfigureerd:
  • Eén voor IoT-apparaten (2,4 GHz en 5 GHz)
  • Eén netwerk dat alleen 5 GHz gebruikt
Ik voer de speedtest uit op een Apple MacBook Pro (M5) en een iPhone 17 Pro.

Beide netwerken laten vergelijkbare snelheden zien. Alle acces points zijn aangesloten met Cat6-kabels en draaien op 1000 FDX.

Ik begrijp dat upgraden naar wifi 7-access points een optie is, maar ik denk niet dat dit het probleem zal oplossen. Op basis van deze setup zou ik via wifi minimaal 400–500 Mbps moeten kunnen halen.

Iemand de gouden tip?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hele lijst aan instellingen, maar hoe verbinden de clients dan? Draai eens airport --getinfo op de MacBook en post het resultaat. Dat geeft allicht meer idee over waarom je die snelheid haalt.

Oslik blyat! Oslik!