Dante interrupts door MDNS query

Pagina: 1
Acties:

• MartyF
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-02 13:55
Momenteel ben ik een opzet aan het testen met een laptop met Dante Virtual Soundcard die verbonden is met een MY16 Dante-kaart in een Yamaha 01V96i digitale mixer. Output van de mixer naar een versterker via Dante en nog wat andere Dante-apparatuur, alles verbonden met elkaar via een Netgear AV-switch M4250. Het hele standaard VLAN is ingesteld op het Audio Dante profile template. Dit profiel moet automatisch IGMP Snooping goed instellen.

In een van de poorten van de M4250 heb ik een verbinding met mijn huis-router, een Nighthawk X4S met OpenWRT 21.02.3, zodat ik internet in het netwerk heb. Als ik die verbinding loslaat, draait alles goed. Met de connectie tussen M4250 en X4S heb ik elke paar seconden een drop out in de audio, door een zootje MDNS Standard queries, te zien in Wireshark.

Iemand een tip hoe ik dit het makkelijkst op kan lossen?

A77II

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:02
Heb je enig idee waar de dropouts zich voor doen, heb je enig idee waar die dan ontstaan? In de MY16, de switch of de Virtual Soundcard/Laptop? Gezien de leeftijd zou de MY16 mijn eerste gok zijn, en in dat geval zou je kunnen kijken of je mDNS voor die poort in de switch uit kunt zetten, of al het Dante verkeer beperken tot één VLAN waarop je geen mDNS toe staat. Ik ben niet erg bekend met de M4250 switch interface (als ik ze tegenkom is dat toch voornamelijk in een dedicated, geïsoleerd netwerk), dus geen idee of/hoe dat dat kan.

Mijn eerste gok(!) is dus dat de MY16 niet goed overweg kan met binnenkomende mDNS queries, maar ik ben allerminst zeker van mijn zaak.

[ Voor 20% gewijzigd door big bang op 13-02-2026 16:13 ]

It's time to play the music, it's time to light the lights

• MartyF
big bang schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 16:06:
Heb je enig idee waar de dropouts zich voor doen, heb je enig idee waar die dan ontstaan? In de MY16, de switch of de Virtual Soundcard/Laptop? Gezien de leeftijd zou de MY16 mijn eerste gok zijn, en in dat geval zou je kunnen kijken of je mDNS voor die poort in de switch uit kunt zetten, of al het Dante verkeer beperken tot één VLAN waarop je geen mDNS toe staat. Ik ben niet erg bekend met de M4250 switch interface (als ik ze tegenkom is dat toch voornamelijk in een dedicated, geïsoleerd netwerk), dus geen idee of/hoe dat dat kan.

Mijn eerste gok(!) is dus dat de MY16 niet goed overweg kan met binnenkomende mDNS queries, maar ik ben allerminst zeker van mijn zaak.
De MY16 is een gloednieuwe kaart, weliswaar van een oudere ontwikkelingsdatum, maar ik denk niet dat hier het probleem in zit.
Wat ik zie is dat er een flooding van het netwerk plaatsvindt door mDNS queries vanuit de X4S. De M4250 zou dit moeten oplossen door IGMP snooping, maar dat gebeurt niet. Zeg ik met mijn wat beperkte kennis op dit vlak. Ik zie ook geen mogelijkheid om mDNS te filteren voor die poort, mogelijk wel wanneer ik de M4250 niet AV-mode, maar in full mode interface instel.Maar dat zou niet nodig moeten zijn, lijkt mij. Mogelijk iets meer een issue met mixen van consumer (X4S) en professioneel (M4250) spul?

A77II

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:02
MartyF schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 16:37:
[...]

De MY16 is een gloednieuwe kaart, weliswaar van een oudere ontwikkelingsdatum, maar ik denk niet dat hier het probleem in zit.
Wat ik zie is dat er een flooding van het netwerk plaatsvindt door mDNS queries vanuit de X4S. De M4250 zou dit moeten oplossen door IGMP snooping, maar dat gebeurt niet. Zeg ik met mijn wat beperkte kennis op dit vlak. Ik zie ook geen mogelijkheid om mDNS te filteren voor die poort, mogelijk wel wanneer ik de M4250 niet AV-mode, maar in full mode interface instel.Maar dat zou niet nodig moeten zijn, lijkt mij. Mogelijk iets meer een issue met mixen van consumer (X4S) en professioneel (M4250) spul?
Als dat de MY-16 AUD2 is, dan verwacht ik daar minder problemen van inderdaad. De 01v96i is gereleased in 2011 en ik had een kaart (qua ontwikkeling) uit het zelfde tijdperk verwacht, my bad.

Kun je in de X4S geen apart VLAN maken waarop je wel internet, maar geen mDNS toe staat, om te voorkomen dat er mDNS verkeer naar de m4250 toe gaat? Al is dat natuurlijk wel symptoombestrijding, eigenlijk zou je willen dat die flood überhaupt niet ontstaat, noch dat het je Dante stream plat legt.

[ Voor 5% gewijzigd door big bang op 13-02-2026 16:59 ]

It's time to play the music, it's time to light the lights

• MartyF
Dat kan ik wel eens proberen. Tot dusver nooit behoefte gehad aan verschillende VLAN’s thuis, maar is wel een leuk experiment. Misschien meteen ook maar naar de laatste OpenWRT upgraden, deze versie draait alweer een tijdje.

A77II