Dakkapellen en zolder indeling

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DennisZ
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 13-02 21:30
Ha allen,

Ik heb al heel wat topics bekeken en uiteraard ook online van alles opgezocht. Op basis daarvan heel wat tekeningen gemaakt en wij denken een redelijke indeling te hebben gevonden. Maar na al dat zoeken, staren en puzzelen zie je het zelf ook niet heel goed meer. Daarom graag jullie mening en feedback op de tekening voor onze zolder verdieping (met slaapkamer, badkamer, enz.). Hoogte vloer tot plafond dakkapel 215-220cm, schuin dak met in de punt een hoogte van 320cm.
Binnenkort moeten wij aan het bouwbedrijf doorgeven waar de wanden komen zodat de juiste maat kozijnen besteld kunnen worden.

Dank alvast!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Guh7GGxMhaYXiCbwKaAbU9wqdFk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OI9tTyopHW2zf8QG5CEDzrfk.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-02 11:11

Dido

heforshe

Los van maatvoeringen, maar ik zou die slaapkamerdeur naar binnen laten openen (weg van de trap, dus). Zoals je hem nu getekend hebt knalt je slaapkamerdeur tegen de deur voor je wasmachine aan als die (gedeeltelijk) open staat.
Ik vraag me sowieso of of die deur voor de wasmachine nodig is, evenals de deur naar de strijk/droogruimte. Ik vermoed dat je in de praktijk beide deuren open laat staan zodat je met je was vanaf de machines naar de strijk/droogruimte door kunt lopen.

Wat betekent mijn avatar?

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-02 16:11
Mijn eerste reactie was eigenlijk: als je overal 75cm deuren in moet zetten heb je er te veel in getekend… Maar goed, ik weet niet hoeveel ruimte je op andere verdieping(en) hebt?

Ik zou het bad eruit halen en misschien zelfs die wand.

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08:49
Hou er ook rekening mee dat je een bad van 80/90 cm breed nooit door een deuropening van 75 cm krijgt.

• DPeters
  • Registratie: Maart 2023
  • Nu online
Ben ook met zo'n verbouwing bezig. Je hebt het knap in elkaar gepuzzeld, maar het voelt idd wel wat aan de krappe kant hier en daar.

Ik neem aan dat de badkamer op die plek zit vanwege leidingen/ afvoer?

Verder is me niet helemaal duidelijk waar je dakkapel/ramen zitten en hoe dat hokje met de ketel werkt? Kan je daar alleen vanaf de trap bij?

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 03:12
Dit is wel echt ikea stijl en dns bedoel ik dat inrichten van complete woningen op 30m2.

Veelste vol en krap...dat gaat je nog tegen staan. Al die afstanden zijn minimaal. Ja het echt allemaal.nosg wat je daar neer wil plempen..

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:51
Eerste indruk hier ook: veel te krap en vol.
Krappe ruimtes om het bed, smalle deuren, een krap overloopje.
Geen deur van badkamer betekent typisch vochtige lucht of afzuiggeluid bij de slaapkamer.

De dakkapellen zitten aan de bovenzijde of links+rechts? Als dat betekent dat bij de overloop geen daglicht komt dan is dat wel een gemis, want dat versterkt het krappe gevoel.

[ Voor 30% gewijzigd door Rukapul op 13-02-2026 22:05 ]

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:20

FreakNL

Well do ya punk?

Ik zou groter gaan wonen als ik jou was.

In heb ook een dakkapel op zolder gezet maar daarna gewoon 1 grote kamer van gemaakt…

Wat doet die badkamer daar? Als hij zo klein is loop ik net zo lief naar beneden. Want ik neem aan dat die 2e badkamer is?

Het zou mijn keuze niet zijn, zo krap… Je kan nog geen koffer op de grond openklappen (bijvoorbeeld)…

[ Voor 80% gewijzigd door FreakNL op 13-02-2026 22:07 ]

• DPeters
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IkRxt8CGPdkauz9SWto08Tg14d8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9qxKMl6hBEzmyIa0U1JtrQGj.png?f=fotoalbum_large

Heb even gepuzzeld met je plattegrond. Zo kun je volgens mij best een ruime badkamer en slaapkamer maken bijvoorbeeld, met normale maat deuren. En met minder hoekjes en loopruimte. Je hebt dan niet echt een inloopkast maar wel zat ruimte en niks is te krap. Denk dat een badkamer met bad en een inloopkast niet past.

Als je iets duidelijker kan aangeven wat je wensen zijn en waar de dakkapel en ramen zitten zijn er misschien nog meer opties.

[ Voor 41% gewijzigd door DPeters op 14-02-2026 09:39 ]

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 14-02 09:56
kaboom1555 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 16:43:
Hou er ook rekening mee dat je een bad van 80/90 cm breed nooit door een deuropening van 75 cm krijgt.
Er zijn maar weinig baden die dieper zijn dan 75cm dus op zijn kant zal het wel gaan.
Ik vind het overigens ook veel te vol.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:34
Ik zou zeggen, plak dit voor de grap eens af op de grond. Maar gezien de afmetingen is mijn conclusie: hier kan je je kont niet keren. En hoe kom je nog bij je ketel?

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 21:16
@DennisZ Het eerste wat me te binnen schiet:
- Is de vloer sterk genoeg om een badkamer met (gevuld) bad te dragen?
- Hoe ge je de ketel bereikbaar houden voor onderhoud?
- Hoe ga je de ketel kunnen vervangen (of ombouwen naar warmtepomp) als die einde levensduur is?
- 92cm met kasdeuren van 60cm is imho te krap om nog een bankje te plaatsen.
- Je lijkt een vrijstand bad te willen: hoe ga je de ruimte tussen het bad en de muur schoonmaken?
- Het bad moet geplaatst worden voordat je de muren gaat optrekken. Hiermee wordt het een sta-in-de-weg voor de bouwvakkers en is de kans groot dat het bad beschadigd.
- Waarom een dubbele wastafel als de rest van de ruimte niet geschikt is om met zijn tweeën in te verblijven?

Persoonlijk zou ik kiezen: óf de inloopkast óf het bad. Beiden maakt het krap.

Spel en typfouten voorbehouden

• Orkaan
Om mee te beginnen zou ik het bad eruit gooien...dat is echt met jullie indeling veelste krap. En dan opnieuw gaan stoeien met de indeling.

Zelfs die dubbele wastafel is over kill in jullie beperkte ruimte.

(Jullie slaapkamer is ook vreselijk krap.. met je hoofd dicht bij de deurpost....)

Ga het allemaal maar eens aftekenen met tape..en zat wat dozen neer...je gaat vanzelf opknappen op je plan.

En anders eens advies vragen bij een interieur architect..hoe dit handig in te delen is. Kost je wellicht een paar 100 euro maar levert je uiteindelijk meer op.

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

Wasmachine en droger naar de strijkplank-kamer, dan kan op de plek daarvan een los toilet. Maar nog iets ruimer opzetten (zoals velen hierboven noemen) is wellicht prettiger.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:28
ook nog schuine wanden? dan gaat dit echt heel krap aanvoelen. Zet eerst de basis eens neer (bed, wc, douche en wasmachine bijv) met tape op de grond. moet je je nek ergens buigen = no go qua comfort

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-02 20:21
Ik ben het met de mensen hierboven eens dat het lijkt alsof er teveel in de ruimtes gepropt wordt.

Als ik echter sec naar de badkamer kijk, ben ik niet van mening dat het bad het eerste is wat je zou moeten schrappen. Wij hebben een badkamer van 2,84 x 2,28 plus een nis van 0,81 x 1,05 met hangtoilet, douche (1,27 x 1,05, grotendeels in die nis), meubel (1,00 breed) met volle breedte wasbak en vrijstaand bad (1,70 x 0,85). En dat is qua ruimte comfortabel (2 personen, geen kinderen). Bad had zelfs nog wat langer gekund.

Denk dat vooral je kan overwegen een kleiner meubel te nemen. En toilet tegenover douche zou ik niet doen, dat geeft teveel gespetter.

@DPeters z'n tekening oogt al vele malen ruimtelijker

[ Voor 4% gewijzigd door CJ_Latitude op 14-02-2026 20:21 ]

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:44
Ik begrijp sowieso niet waarom je een wasmachine op de zolder zou moeten zetten.
Kan je elke keer alle trappen op om de was te gaan doen.
Het bevordert ook niet de milieuvriendelijke manier om de was buiten aan de lijn te laten drogen (minder energie, minder slijtage).
Buiten dat, dan ga je 's nachts wassen (om het net te ontlasten) staat dat ding op minder dan twee meter van je hoofdeinde te bonken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 10:55
DennisZ schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 15:17:
Hoogte vloer tot plafond dakkapel 215-220cm, schuin dak met in de punt een hoogte van 320cm.
Paar vragen:
- Wat zijn de grijze blokken aan weerskanten? Is dat open ruimte, maar niet hoger dan 1.60 of zo?
- Waar zitten je ramen?
- De verdeling in dakkapelen staat vast, neem ik aan?
- Waar komen leidingen en afvoeren uit de grond?
- Zijn daar nog wijzigingen op mogelijk?

• Toke_gt
Yaksa schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 15:57:
Ik begrijp sowieso niet waarom je een wasmachine op de zolder zou moeten zetten.
Kan je elke keer alle trappen op om de was te gaan doen.
Het bevordert ook niet de milieuvriendelijke manier om de was buiten aan de lijn te laten drogen (minder energie, minder slijtage).
Buiten dat, dan ga je 's nachts wassen (om het net te ontlasten) staat dat ding op minder dan twee meter van je hoofdeinde te bonken.
Als je boven een badkamer, slaapkamer, kleedkamer en strijkkamer hebt, is het natuurlijk juist wel handig.
Buiten de was drogen is niet voor iedereen handig: je moet thuis zijn/werken en vooral niet gevoelig zijn voor pollen.

• Orkaan
CJ_Latitude schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 15:46:
Ik ben het met de mensen hierboven eens dat het lijkt alsof er teveel in de ruimtes gepropt wordt.

Als ik echter sec naar de badkamer kijk, ben ik niet van mening dat het bad het eerste is wat je zou moeten schrappen. Wij hebben een badkamer van 2,84 x 2,28 plus een nis van 0,81 x 1,05 met hangtoilet, douche (1,27 x 1,05, grotendeels in die nis), meubel (1,00 breed) met volle breedte wasbak en vrijstaand bad (1,70 x 0,85). Bad had zelfs nog wat langer gekund.

Denk dat vooral je kan overwegen een kleiner meubel te nemen. En toilet tegenover douche zou ik niet doen, dat geeft teveel gespetter.

@DPeters z'n tekening oogt al vele malen ruimtelijker
De opmerking van het bad weg is puur om de indeling van de ruimtes om te gooien..maw de badkamer ansich flink kleiner te maken zodat je iig wat normale loop ruimte in de slaapkamer kan over houden

• Toke_gt
Ervan uitgaand dat de leidingen/afvoer bij de ketelruimte moeten uitkomen én dat die ruimte toegankelijk moet zijn, zou je ook aan zoiets kunnen denken. Is net iets ruimer (90-100 cm doorloop overal).
Als ketelruimte vanuit trapruimte (?) bereikbaar is, zoals op jouw tekening lijkt, dan zou douche ook in verlengde van toilet kunnen, in de lengte. Heb je iets meer ruimte voor je wastafel.
Je hebt hier minder kastruimte, maar je kunt wel flink de hoogte in.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H0jd1WCo8PWDqZ_vnoNw5_R6nRs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/LlsEVgKfoeo19bIwMbVVfeu4.jpg?f=user_large

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:26

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Apropos dakkapellen: hoe warm is je zolder in de zomer? Ik zou er zeker voor proberen te kiezen dat er 2 dakkapellen komen aan beide zijden, zodat je ze tegen elkaar open kunt zetten.
Door bv. in het plaatje hierboven de wasbak naar boven te schuiven zodat alle deuren op dezelfde lijn zitten en de dakkapellen links en rechts ook op één lijn kunnen.

Maar ik slaap graag koel en hou niet van airconditioning.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• DPeters
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OP1XhLMlFKo6E5n003CttYHrHtM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4wSAYXgCo5W9eB2HNiRq8J55.png?f=fotoalbum_large

Geinspireerd door @Toke_gt nog wat geschoven. Door de wasmachine wat naar rechts te schuiven kan de badkamer smaller. Zo is je inloopkast terug met een extra kast. Ik had ook het bed gedraaid om wat centimeters te winnen, maar is achteraf misschien niet eens nodig. Bad en WC zou je ook nog om kunnen draaien.

Het ketelhok is me nog niet duidelijk hoe dat hoort te werken. (als in, toegang via de trap lijkt me geen goed idee, als het al mag?) Dus daar moet dan nog iets.

[ Voor 9% gewijzigd door DPeters op 15-02-2026 10:40 ]

Pagina: 1