Houtwerk boven overkapping

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Roytheone
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13-02 15:16
Ik ga binnenkort verhuizen en ben dan ook bezig om mijn huidige huis klaar te maken voor de verkoop. De makelaar is over de vloer gekomen om te kijken of er nog punten van aandacht waren en het enigste punt dat hij opmerkte is dat het houtwerk aan de achterkant van mijn huis wat werk kan gebruiken. Klopt zeker, alleen is dat houtwerk boven een overkapping:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F1ae7WoSRtpHcX5pvj-FV0_cYyw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iwmqEuOxNCblBxL6OVmoj9kn.jpg?f=fotoalbum_large

Dit betekent waarschijnlijk dat ik het niet zelf kan en een expert zou moeten inhuren. En daarom heb ik zo mijn twijfels of de extra opbrengst die ik voor mijn huis zou krijgen zal opwegen tegen de extra kosten die ik moet maken. Vooral als dat betekent dat ik het huis later in de verkoop kan gooien en dus langer dubbele maandlasten zal hebben.

Ik ben benieuwd naar jullie visie hierop.

Alle reacties

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:59

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Roytheone schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 14:45:
Ik ga binnenkort verhuizen en ben dan ook bezig om mijn huidige huis klaar te maken voor de verkoop. De makelaar is over de vloer gekomen om te kijken of er nog punten van aandacht waren en het enigste punt dat hij opmerkte is dat het houtwerk aan de achterkant van mijn huis wat werk kan gebruiken. Klopt zeker, alleen is dat houtwerk boven een overkapping:

[Afbeelding]

Dit betekent waarschijnlijk dat ik het niet zelf kan en een expert zou moeten inhuren. En daarom heb ik zo mijn twijfels of de extra opbrengst die ik voor mijn huis zou krijgen zal opwegen tegen de extra kosten die ik moet maken. Vooral als dat betekent dat ik het huis later in de verkoop kan gooien en dus langer dubbele maandlasten zal hebben.

Kan je de platen van de overkapping niet eenvoudig losmaken? Dit zijn vaak van die standaard bouwpakketten. Kan je ze meteen schoonmaken, wat ook weer meehelpt voor de uitstraling.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• agitri
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-03 13:32
Wat je eventueel kunt doen is een paar steigerplanken over de liggers leggen en daarop kun je dan staan, dan is het gewicht verdeeld.

Althans dat. is wat ik doe :)

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06:44
revolution-nl schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 14:51:
[...]

Kan je de platen van de overkapping niet eenvoudig losmaken? Dit zijn vaak van die standaard bouwpakketten. Kan je ze meteen schoonmaken, wat ook weer meehelpt voor de uitstraling.
Dit (heeft een vriend twee jaar geleden ook zo gedaan om een dakkapel te kunnen plaatsen). Alternatief is een "cherrypicker" hoogwerker, mits je die in je achtertuin kunt krijgen. Kost echter ook tijd en gedoe, dus icm met een goede schoonmaakbeurt voor de overkapping platen denk ik dat dat het meeste rendement oplevert.

It's time to play the music, it's time to light the lights

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
agitri schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 15:19:
Wat je eventueel kunt doen is een paar steigerplanken over de liggers leggen en daarop kun je dan staan, dan is het gewicht verdeeld.

Althans dat. is wat ik doe :)
En hoe voorkom je dat die planken wegglijden?

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-03 11:09

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Dit betekent waarschijnlijk dat ik het niet zelf kan en een expert zou moeten inhuren.
Twee dingen:
  • Je moet enorm je best doen om een schilder te vinden die nog zonder fatsoenlijke steiger of hoogwerker aan de slag gaat.
  • Wachtlijsten bij schilders zijn momenteel enorm. De kans dat je uberhaubt een schilder binnen de gewenste termijn gaat vinden is minimaal.
Een beetje koper weet dit ook wel, en houdt daar in zijn bod gewoon rekening mee. Ik denk dat je dit vooral zelf moet oplossen. Ik zou zelf iets met grote planken proberen, en deze toch ergens aan proberen vast te zetten tegen het wegglijden (en zorg ook dat je zelf gezekerd bent). :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• artharpe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik zou het aan de nieuwe bewoners laten en er melding van maken, denk persoonlijk niet dat het geld hier gewonnen/verloren gaat worden. Plus dat het mogelijk is dat de nieuwe bewoners voor een andere kleur willen gaan. M.i. zijn dit soort plekken toch punten die vaak bij een bezichtiging niet heel veel aandacht krijgen.

[ Voor 19% gewijzigd door artharpe op 13-02-2026 15:40 ]

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:36

Dido

heforshe

artharpe schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 15:40:
Ik zou het aan de nieuwe bewoners laten en er melding van maken, denk persoonlijk niet dat het geld hier gewonnen/verloren gaat worden. Plus dat het mogelijk is dat de nieuwe bewoners voor een andere kleur willen gaan. M.i. zijn dit soort plekken toch punten die vaak bij een bezichtiging niet heel veel aandacht krijgen.
Dit dus...
Voor hetzelfde geld denkt een potentiële koper "rare overkapping, ik vervang hem wel door een gewoon knikarmscherm zodat ik in de winter nog wat zonlicht in mijn huis krijg" - en dan heb je voor Jan-met-de-korte-achernaam moeilijk lopen doen.

Wat betekent mijn avatar?

• evaharely
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 13-02 18:44

[Afbeelding]

Roytheone, ik zou me er niet te druk om maken. Het houtwerk boven een overkapping is vaak meer cosmetisch dan structureel. Als je het zelf probeert met wat steigerplanken en zorg voor grip, kan je al veel verbeteren voor een fractie van de kosten. Anders gewoon netjes vermelden bij de verkoop; veel kopers kijken daar tijdens een bezichtiging toch niet heel kritisch naar en willen vaak hun eigen stijl doorvoeren. Dus misschien meer een kwestie van praktisch handelen dan van enorme investering.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Lastig, kozijnen zijn ook wel aan een schilderbeurt toe....
En dat houtwerk moet echt wel wat aan gedaan worden, anders kan het sowieso vervangen worden.

Merendeel van het land is het toch nog een verkopersmarkt, dus denk dat je er wel mee weg komt.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-03 23:30

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Question Mark schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 15:36:
Je moet enorm je best doen om een schilder te vinden die nog zonder fatsoenlijke steiger of hoogwerker aan de slag gaat.
Je kunt er nog wel vinden die op een plank of neergelegde ladder willen komen schilderen. Maar dat is dan waarschijnlijk een beunhaas, en die wil je ook niet.

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 05:04
Osb platen erop leggen en zelf gaan schoonmaken en schilderen. Tis geen hogere wiskunde.

Tegenwoordig heb je hele goede verf die een particulier prima kan hanteren met roller en kwast.

Sikkens rubbol.high.gloss

Voorbereiding is key, schoonmaken ontvetten schuren schoonmaken. Boel netjes afplakken Grond verf, opschuren en aflakken.

Ik denk dat het je 1000den euro's in verkoop prijst scheelt. (Mits je wel netjes en secuur werkt uiteraard).

Een goed onderhouden huis wat goed en strak in de verf zit..is echt een dikke pre

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-02 10:10

Part

Helemaal niets.....

.......
. En daarom heb ik zo mijn twijfels of de extra opbrengst die ik voor mijn huis zou krijgen zal opwegen tegen de extra kosten die ik moet maken. Vooral als dat betekent dat ik het huis later in de verkoop kan gooien en dus langer dubbele maandlasten zal hebben.

De extra opbrengst gaat niet opwegen tegen de kosten die je gaat maken.
In deze markt zijn kopers al dolgelukkig als ze iets kunnen kopen.

Daarbij, als je dit gaat aanpakken ga je van van probleem naar probleem.
De kunstof platen zijn oud en bros. Ga je die loshalen dan kunnen ze breken. De bevestigingsstrips van de platen zijn ook oud en gaan waarschijnlijk stuk bij het loshalen.

Ook bij aanpakken van het houtwerk kun je tegen verrassingen aanlopen met bijbehorende kosten.

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-03 04:16
Als je zelf handig bent en het zelf kan doen dan kun je overwegen het allemaal weer in nette staat te brengen (kozijnen en gevelbekleding), anders lekker laten. Paar planken over de overkapping moet voldoende zijn om erbij te kunnen, denk ik.

Maar als je dit moet laten doen, lekker laten zitten. Zit nogal wat werk aan als ik het zo inschat, houtrot wat verwijderd moet worden en weer opgevuld moet worden. Kozijnen zien er ook niet al te best uit. Dat kost je meer dan dat het oplevert. Als ik het zou kopen zou ik zelf de overkapping weghalen en vermoedelijk de kozijnen en gevelbekleding vervangen voor kunststof.

...

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 05:04
IceM schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 09:57:
Als je zelf handig bent en het zelf kan doen dan kun je overwegen het allemaal weer in nette staat te brengen (kozijnen en gevelbekleding), anders lekker laten. Paar planken over de overkapping moet voldoende zijn om erbij te kunnen, denk ik.

Maar als je dit moet laten doen, lekker laten zitten. Zit nogal wat werk aan als ik het zo inschat, houtrot wat verwijderd moet worden en weer opgevuld moet worden. Kozijnen zien er ook niet al te best uit. Dat kost je meer dan dat het oplevert. Als ik het zou kopen zou ik zelf de overkapping weghalen en vermoedelijk de kozijnen en gevelbekleding vervangen voor kunststof.
Daarom als je het zelf kan dan zeker wel doen als je het moet laten doen dan zou ik het ook laten.

Let wel kopers denken heel makkelijk van zo paar nieuwe kozijnen met glas kost dit, keraliet zoveel dan nog iemand vinden die dit netjes doet..bieden ze zomaar x aantal 1000den lager.

Zelf de boel netjes schilderen kost je kwa materiaal echt niet zoveel. ..maar dan ziet je huis er tenminste wel goed onderhouden uit. Nu vind ik het iig verwaarloosd en vraag mij veel eerder af hoe de verdere staat zou zijn

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:32
Dido schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 16:47:
[...]

Dit dus...
Voor hetzelfde geld denkt een potentiële koper "rare overkapping, ik vervang hem wel door een gewoon knikarmscherm zodat ik in de winter nog wat zonlicht in mijn huis krijg" - en dan heb je voor Jan-met-de-korte-achernaam moeilijk lopen doen.
Rare overkapping inderdaad die in deze staat geen toegevoegde waarde heeft. Als je die weghaalt kun je makkelijk bij het hout om het weer netjes te maken. Die combinatie (overkapping weg, net schilderwerk) levert m.i. het meest op.

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Zo op de foto te zien zijn er twee planken die aan het rotten zijn (vermoed ik). Waarbij ik bij het rechterkozijn ook vermoed op hetzelfde probleem. Ga je stiekem meer geld in stoppen dan verwacht en levert niet heel veel meer op. Gok ik zo.

Daar zou ik zelf niet aan gaan beginnen.

Edit: Ga je de onderkant van het (velux?) dakraam dan ook aanpakken?

[ Voor 16% gewijzigd door TheKerremenke op 14-02-2026 16:01 ]

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Pagina: 1