Advies gezocht: 15m HDMI 2.1 kabel voor 5120x1440 @ 240Hz

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• UniQue1992
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:23
Hoi allemaal,

Ik ben een nieuwe simrig aan het bouwen en heb wat hulp nodig bij het vinden van de juiste HDMI 2.1-kabel.

De afstand van mijn pc naar de monitor is ongeveer 12 meter, dus ik kijk naar een kabel van 15 meter. Mijn GPU (RTX 5080) ondersteunt HDMI 2.1 en DSC 1.2, en mijn monitor (Samsung G9 49" OLED Ultrawide) draait op 5120x1440 @ 240Hz en ondersteund ook DSC 1.2.

Wat voor kabel heb ik hier precies voor nodig? Ik heb online al veel gezocht, maar er is zoveel tegenstrijdige informatie dat ik er niet meer uitkom. Aangezien een kabel van 15 meter met deze specificaties behoorlijk prijzig is, wil ik in één keer de juiste keuze maken.

Heeft iemand ervaring met HDMI 2.1 over lange afstanden met deze hoge resolutie in combinatie met hoge refresh rate? Zijn er specifieke merken of certificeringen waar ik op moet letten?

Ik kwam bijvoorbeeld deze tegen, maar ik twijfel of deze goed genoeg is: https://www.megekko.nl/pr...MI-Type-A-Standaard-Zwart

Alvast bedankt voor de hulp, ik waardeer het enorm!

- UniQue1992

Alle reacties

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:34

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik heb geen ervaring met HDMI op die lengte maar ik zou verwachten dat de door jouw gekozen kabel geschikt zou zijn. Ik heb zelf een Club3D Displayport kabel in gebruik en de kwaliteit daarvan is in orde.

[ Voor 11% gewijzigd door Ultraman op 13-02-2026 14:57 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• sjekneck
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-02 15:36
Volgens mij moet de kabel die je nodig hoe dan ook actieve overdracht hebben. Een passieve kabel op deze lengte gaat niet werken op de volledige HDMI 2.1 spec. Dat gaat vanaf een meter of 3 al issues geven en signaal verlies of niet werken tot gevolg. Ik kan op de site spec niet echt achterhalen of deze actief of passief is. De prijs lijkt wel fors, dus dat is een goed teken. Je kunt ook overwegen om een optische oplossing te kiezen, dan weet je vrijwel gelijk dat het signaal actief is en heeft weinig last van signaalverlies of interferentie. Zoals deze:
https://www.megekko.nl/pr...-kabel-HDMI-8K-60-Hz-15-m
Is ook voordeliger, maar ik heb geen idee of deze kabel goed is. Hoe meer data je nodig hebt over een HDMI kabel, hoe duurder het gaat worden.

EDIT: zie net dat de beelden van het Club3d product aangeven dat dit een actieve kabel is, dus zou gewoon moeten werken.

[ Voor 6% gewijzigd door sjekneck op 13-02-2026 15:36 ]

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:35

rapture

Zelfs daar netwerken?

Zulke lange HDMI-kabels vind je in zakelijke omgevingen als de werkstations in een andere lokaal of verdieping in een rack hangen. Daar kunnen ze hard loeien zonder de werkplekken te storen.

Voor 15 meter heb je een actieve HDMI-kabel nodig. Voor nog grotere afstanden kan je HDMI naar fiber en terug naar HDMI laten omzetten.

De omschrijving van Club 3D CAC-1377 zegt dat het een actieve kabel is, Ultra High Speed HDMI™ 2.1 heeft de bandbreedte naar 48Gbps verhoogd en DSC 1.2 wordt bij resoluties boven 8K gebruikt.
The Club 3D CAC-1377 Ultra High Speed HDMI™ Certified Active Optical Cable(AOC), allows you to connect your favourite Display over a distance of 15m/49.21ft. Ultra High Speed HDMI™ 2.1 Increased Bandwidth to 48Gbps.The increase in maximum bandwidth compared to previous versions is achieved by increasing both the bitrate of the data channels (from 6Gbps to 12Gbps) and the number of channels (from 3 to 4). This allows support for resolutions up to supports 4K at 120Hz or 8K60Hz! New feature included in the Specification is Display Stream Compression(DSC) 1.2 , this is used for video formats higher than 8K with 4:2:0. Enhanced refresh rate features: - Variable Refresh Rate (VRR) reduces or eliminates lag, stutter and frame tearing for more fluid motion in games - Quick Media Switching (QMS) for movies and video eliminates the delay that can result in blank screens before content is displayed -Quick Frame Transport (QFT) reduces latency. Ultra High Speed HDMI™ 2.1 also supports Static- and Dynamic HDR10 metadata.
https://www.club-3d.com/s...2297,830,831,2675,828,832
  • 3440 × 1440 = 4,95 Megapixel
  • 5120 × 1440 = 7,37 Megapixel
  • 3840 × 2160 = 8,3 Megapixel
Je schermresolutie zit dicht bij 4K:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uVUTTB7dfP8-7MGYQusFt2P8quc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FHFdRnQIrhmRmK1s5vO4FnxR.jpg?f=fotoalbum_large

De verwachte refresh rate is beetje hoger dan op 4K.

• UniQue1992
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:23
Bedankt voor de reacties. Begrijp ik het goed dat ik dus die kabel die ik linkte kan ik gewoon veilig halen en ik dan gewoon 5120x1440 @ 240Hz haal via DSC 1.2?