Vraag

• unox23
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 24-03 18:27
Hoi Tweakers!

Ik heb iets meer dan een maand geleden een Sapphire Pulse 9070XT gekocht bij een webwinkel. Echter heb ik in vrijwel alle games constant crashes terug naar de desktop, en krijg ik een melding van AMD dat er een driver timeout is opgetreden.
Eerst dacht ik : misschien ligt het aan de driver. Heb de oude drivers in safe mode verwijderd met DDU, een andere driver geprobeerd- zelfde probleem. Verschillende drivers, allemaal hetzelfde probleem.
Toen heb ik, voor het geval het toch aan software lag, heel windows opnieuw geinstalleerd, weer verscheidene drivers geprobeerd, maar ik ervaar steeds crashes binnen enkele minuten.
Als ik een andere videokaart gebruik ervaar ik geen problemen.

Ik heb de videokaart daarom voor een RMA naar de webwinkel teruggestuurd, maar zij hebben in hun tests geen problemen gevonden, en ik heb dezelfde kaart dus terug ontvangen.

Daarop heb ik de Sapphire Pulse 9070XT omgewisseld met een Gigabyte 9070XT van mijn huisgenoot.
Gevolg: Ik ervaar geen crashes meer, maar nu ervaart de huisgenoot telkens binnen een paar minuten een crash to desktop met een driver timeout, ook met meerdere driver versies.

De webshop zegt dat het niet aan de GPU ligt, die hebben ze immers getest. Het zou aan corrupte drivers of een onstabiele overclock liggen.
De GPU is overigens verder niet overclocked. Hij draait gewoon op de standaardwaarden.
Mij lijkt dat omdat de problemen de GPU volgen en het bij meerdere driver versies gebeurt, het wél aan de GPU ligt, maar zou het kunnen dat ik nog iets over het hoofd zie? :)
...

CPU: Amd 7800X3D
RAM: 32GB Corsair 6000Mhz CL30 Ram ( 2x16gb)
Mobo: Asus X670E Plus-Wifi
PSU: Seasonic TX-850
...

Alvast bedankt!

Alle reacties

• Saekerhett
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:37
De webshop zegt dat het niet aan de GPU ligt, die hebben ze immers getest.
Maak screenshots, foto's en video-opnames en confronteer de webshop hiermee. Zeg dat je ze nogmaals de kans wil geven dit te herstellen door middel van reparatie of omruilen en dat je niet akkoord gaat met het afschepen onder de noemer van 'wij hebben hem getest' als overduidelijk blijkt dat die kaart gewoon niet goed is, zeker niet omdat je hem in twee verschillende systemen hebt getest.

Aangezien je ook ruim binnen een jaar na aanschaf zit, ligt de bewijslast sowieso bij de verkopende partij. Daarmee sta je heel sterk, mochten ze verder moeilijk gaan doen.

• unox23
Saekerhett schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 14:03:
[...]

Maak screenshots, foto's en video-opnames en confronteer de webshop hiermee. Zeg dat je ze nogmaals de kans wil geven dit te herstellen door middel van reparatie of omruilen en dat je niet akkoord gaat met het afschepen onder de noemer van 'wij hebben hem getest' als overduidelijk blijkt dat die kaart gewoon niet goed is, zeker niet omdat je hem in twee verschillende systemen hebt getest.

Aangezien je ook ruim binnen een jaar na aanschaf zit, ligt de bewijslast sowieso bij de verkopende partij. Daarmee sta je heel sterk, mochten ze verder moeilijk gaan doen.
Bedankt voor de reactie! Screenshots had ik al gestuurd, video is inderdaad ook nog een optie.
Maak hieruit wel op dat het er inderdaad op lijkt dat het gewoon aan de videokaart ligt (zoals ik al dacht).
Nu nog hopen dat ze zonder te veel gemor toch nog overstag gaan..

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-03 07:55
Probeer ook eens een bios update voor je moederbord, kan tegenwoordig prima helpen bij videokaart issues...

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:42
Zet ook eens je ram geheugen snelheid eens op de 5600MT/s ipv 6000MT/s.(6000 is een overclock)
Het kan ook zomaar zijn dat jou Sapphire jou voeding niet fijn vind, hoe oud is die voeding en wat is het exacte typenr?

• unox23
meljor schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 21:54:
Probeer ook eens een bios update voor je moederbord, kan tegenwoordig prima helpen bij videokaart issues...
Een Bios update is al geprobeerd, maar heeft het probleem niet opgelost.
JappieR schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 07:23:
Zet ook eens je ram geheugen snelheid eens op de 5600MT/s ipv 6000MT/s.(6000 is een overclock)
Het kan ook zomaar zijn dat jou Sapphire jou voeding niet fijn vind, hoe oud is die voeding en wat is het exacte typenr?
Het RAM geheugen op het tweede systeem waarin de kaart geprobeerd is draait op de standaard 4800MT/S.

De PSU in mijn eigen systeem is een Seasonix Prime TX-850.
De PSU in het tweede systeem waarin de kaart getest is is een Cooler Master MWE Gold 850V2 Fully Modular

• JappieR
En kun je links sturen van de gpu's, kan het zijn dat de Sapphire en oc variant is een de gigabyte een standaard variant?

• unox23

• JappieR
Het is zelfs de gigabyte die waarschijnlijk een hoger piek vermogen heeft door de hogere max freq. , ik dacht misschien dat dat de Sapphire zou zijn.

Dan blijft alleen de kwaliteit van de voeding over maar daar kan ik eerlijk gezegd niks zinnigs over zeggen, maar daar is een apart topic voor. Het grote voedingen topic, wellicht dat je daar nooit goede informatie kan inwinnen betreffende je voeding in combinatie met je Sapphire gpu.

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 26-03 12:40
Aangezien de videokaart dezelfde problemen geeft in 2 verschillende systemen lijkt me duidelijk dat het gewoon aan de videokaart ligt. Dit kan niet aan beide voedingen liggen of iets dergelijks, als alles wel gewoon werkt met de andere 9070XT.

Inderdaad eventueel extra bewijs verzamelen en je niet laten afwimpelen door de webwinkel, lijkt er op dat je ruim voldoende hebt getest om vast te stellen dat de videokaart niet goed is.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:29
Precies. Je hebt gewoon recht op vervanging. De bewijslast dat alles goed is ligt bij hen als winkel, maar als jij kan aantonen dat je precies hetzelfde probleem in 2 verschillende PC's hebt moeten ze van goede huize komen om aan te tonen dat het toch niet de GPU is.

• unox23
Vandaag bericht gehad dat de webwinkel hem teruggestuurd had naar de fabrikant en deze ook geen fouten aantrof, en ik hem dus wéér retour krijg.
Lijkt er daarmee op dat het een getouwtrek gaat worden om het vervangen te krijgen :-(

[ Voor 6% gewijzigd door unox23 op 13-03-2026 16:12 ]

• DeNachtwacht
Stop hem in de pc, herhaal de test in een andere pc als hij nog fouten blijft geven. Indien ja, even een formele brief erbij met een verwijzing naar dit artikel

https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/recht-reeks/nieuwe-regels-garantie

Geen juridische stoerdoenerijpraat ("ik moet derhalve concluderen dat de door jullie verkochte kaart conform artikel x en artikel y al defect was bij levering dus ben genoodzaakt omm..") maar gewoon een net briefje waarin je aangeeft dat je deze kaart nu al 3x in verschillende pc's hebt getest die de kuren niet hebben zonder specifiek deze kaart, en dat de bewijslast dat het product dus toch niet defect is bij hen ligt en je schriftelijke specificatie wil van testrapportages o.i.d. en anders helaas aanspraak moet gaan doen op je rechtsbijstandsverzekering. "maar dat is natuurlijk niet nodig als ik netjes een goed werkende kaart met ander serienummer retour krijg".

Het helpt ook de naam van de webshop hier te noemen zodat we even mee kunnen kijken naar de betrouwbaarheid ;)

• Jorick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:41
Heb je misschien ook iets van Precision Boost Overdrive voor je CPU aan staan? Zelf heb ik een Ryzen 5 5600 i.c.m. een RX 9060 XT en draai op Ubuntu en had ook last van driver (ring) time-outs. Nou zit er wel verschil in de drivers tussen Windows en Linux maar ze delen een gezamenlijke basis, o.a. de proprietary IP componenten die gesloten zijn. Mijn vermoeden is dat daar ergens een bug/probleem zit waardoor time-outs optreden. Hoe dan ook, sinds ik PBO (undervolt) op de CPU en overclocken van de GPU heb uitgezet en dus op de stock snelheden draai is alles stabiel.

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:24
Als ze hem niet willen repareren dan zou ik het gooien om de koop te ontbinden.

Je geeft aan dat de webwinkel het heeft laten testen zowel zelf als door de fabrikant. Hebben ze daar testrapporten van laten opstellen en heb jij die ook gekregen? Zo nee, dan zou ik die opvragen. Zo ja, wat staat er in die rapporten? Staat daarin dat ze de kaart ook daadwerkelijk in meerdere games hebben laten testen?

Als dat allemaal zo is en de kaart geeft bij jou nog steeds problemen, dan zou ik de koop ontbinden.

Zie https://www.rijksoverheid...oopovereenkomst-ontbinden.

Je vraagt daarmee je volledige bedrag terug op basis van het feit dat je product niet gerepareerd en werkend terug krijgt ondanks dat je daar wel meermaals om hebt gevraagd en dat je ook geen vervangend product hebt gekregen.

Met dat geld kan je dan een andere kaart kopen.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• unox23
Zal het nog een keer testen zodra de kaart weer ontvangen is.

Ik dacht dat mijn rechtsbijstandsverzekering consumentenzaken dekte, maar dat blijkt helaas niet zo te zijn.
Zal zeker een brief/mail sturen waar ik daarnaar verwijs. Bedankt voor de link! :)
Bij de eerste keer retour zat wel een brief met welke games ze hadden gespeeld en voor hoe lang, enz. om de kaart te testen.

De betreffende webshop is overigens Megekko.

• unox23
Jorick schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 16:48:
Heb je misschien ook iets van Precision Boost Overdrive voor je CPU aan staan? Zelf heb ik een Ryzen 5 5600 i.c.m. een RX 9600 XT en draai op Ubuntu en had ook last van driver (ring) time-outs. Nou zit er wel verschil in de drivers tussen Windows en Linux maar ze delen een gezamenlijke basis, o.a. de proprietary IP componenten die gesloten zijn. Mijn vermoeden is dat daar ergens een bug/probleem zit waardoor time-outs optreden. Hoe dan ook, sinds ik PBO (undervolt) op de CPU en overclocken van de GPU heb uitgezet en dus op de stock snelheden draai is alles stabiel.
Op mijn PC staat PBO inderdaad aan, maar op het andere systeem waarin de kaart getest is staat deze niet aan.

Wat ik nog wel gevonden heb en nog niet teruglees in mijn reacties in dit forum: Ik ben erachter gekomen dat wanneer ik de videokaart onderclock met ~300-400mhz, de crashes ook lijken te stoppen. Maar daarmee lijkt het mij nog steeds een kapotte videokaart, want hij moet natuurlijk gewoon de factory specs kunnen draaien.
Wylana schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 16:49:
Als ze hem niet willen repareren dan zou ik het gooien om de koop te ontbinden.

Je geeft aan dat de webwinkel het heeft laten testen zowel zelf als door de fabrikant. Hebben ze daar testrapporten van laten opstellen en heb jij die ook gekregen? Zo nee, dan zou ik die opvragen. Zo ja, wat staat er in die rapporten? Staat daarin dat ze de kaart ook daadwerkelijk in meerdere games hebben laten testen?

Als dat allemaal zo is en de kaart geeft bij jou nog steeds problemen, dan zou ik de koop ontbinden.

Zie https://www.rijksoverheid...oopovereenkomst-ontbinden.

Je vraagt daarmee je volledige bedrag terug op basis van het feit dat je product niet gerepareerd en werkend terug krijgt ondanks dat je daar wel meermaals om hebt gevraagd en dat je ook geen vervangend product hebt gekregen.

Met dat geld kan je dan een andere kaart kopen.
Ik zal zeker ook even opvragen hoe Sapphire hem getest heeft!

• unox23
Heb de GPU vandaag weer ontvangen en binnen vijf minuten alweer de eerste crash.
Heb ook een mail gestuurd met de vraag of ze het verslag van Sapphire door kunnen sturen, en zal daarna de brief sturen.
Iedereen sowieso al super bedankt voor de hulp en reacties!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02:04

CMT

Als het wel stabiel is met een -300MHz / -400MHz kloklimiet dan kan dat betekenen dat de chip na verloop van tijd gedegradeerd is. De V/F curve voldoet dan niet meer voor het bovenste gedeelte.
Je zou eventueel Furmark of MSI kombuster kunnen gebruiken en de error/artifact detectie daarbij aanzetten. Zorg er dan wel voor dat de klok in het probleem gebied komt en uiteraard testen met stock instellingen van de GPU. Daar dan screenshots van maken en als bewijs aanleveren bij de webshop.
Dan kan de technische dienst van de webshop er i.i.g. niet meer omheen.

Het kan soms erg vermoeiend zijn om je gelijk te halen, zeker met niet standaard problemen.
Ik heb wel eens gedoe met de 'technische' dienst gehad omdat van een GPU, de fan's bij het aanspringen kortstondig een abnormaal 'KRR' geluid maakten.
De webshop heeft ongevraagd de kaart retour gedaan met een vermelding dat er geen probleem vastgesteld is en dat coilwhine een fenomeen is dat eenmaal bij GPU's hoort.
Dit terwijl ik bij de probleem omschrijving duidelijk had aangeven heb dat het geen coilwhine was..want dit was super makkelijk te testen door de fan-stop aan/uit te zetten, terwijl de GPU in rust blijft.
Ik heb toen mijn bedenkingen gekregen over de kundigheid van de 'technische' dienst en de kaart maar meteen geretourneerd met gebruikmaking van het herroepingsrecht.

[ Voor 5% gewijzigd door CMT op 17-03-2026 22:28 ]

• unox23
Na het versturen van een ingebrekestelling is de videokaart alsnog vervangen.
De nieuwe videokaart heb ik vanmorgen ontvangen en heeft tot nu toe geen crashes vertoont, en aangezien de andere gpu echt om de paar minuten crashte, lijkt het er dus op dat het probleem opgelost is!

Super bedankt iedereen :)

• DeNachtwacht
unox23 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 16:55:
De betreffende webshop is overigens Megekko.
Fijn dat het nu opgelost lijkt te zijn, moet wel eerlijk zeggen dat ik dit van hen niet verwacht had. Toch een minpuntje; het was zo overduidelijk dat het niks anders dan die kaart kon zijn dat ze zich te lang hebben verscholen achter andere excuses vind ik.
Pagina: 1