Vraag

• unox23
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14:25
Hoi Tweakers!

Ik heb iets meer dan een maand geleden een Sapphire Pulse 9070XT gekocht bij een webwinkel. Echter heb ik in vrijwel alle games constant crashes terug naar de desktop, en krijg ik een melding van AMD dat er een driver timeout is opgetreden.
Eerst dacht ik : misschien ligt het aan de driver. Heb de oude drivers in safe mode verwijderd met DDU, een andere driver geprobeerd- zelfde probleem. Verschillende drivers, allemaal hetzelfde probleem.
Toen heb ik, voor het geval het toch aan software lag, heel windows opnieuw geinstalleerd, weer verscheidene drivers geprobeerd, maar ik ervaar steeds crashes binnen enkele minuten.
Als ik een andere videokaart gebruik ervaar ik geen problemen.

Ik heb de videokaart daarom voor een RMA naar de webwinkel teruggestuurd, maar zij hebben in hun tests geen problemen gevonden, en ik heb dezelfde kaart dus terug ontvangen.

Daarop heb ik de Sapphire Pulse 9070XT omgewisseld met een Gigabyte 9070XT van mijn huisgenoot.
Gevolg: Ik ervaar geen crashes meer, maar nu ervaart de huisgenoot telkens binnen een paar minuten een crash to desktop met een driver timeout, ook met meerdere driver versies.

De webshop zegt dat het niet aan de GPU ligt, die hebben ze immers getest. Het zou aan corrupte drivers of een onstabiele overclock liggen.
De GPU is overigens verder niet overclocked. Hij draait gewoon op de standaardwaarden.
Mij lijkt dat omdat de problemen de GPU volgen en het bij meerdere driver versies gebeurt, het wél aan de GPU ligt, maar zou het kunnen dat ik nog iets over het hoofd zie? :)
...

CPU: Amd 7800X3D
RAM: 32GB Corsair 6000Mhz CL30 Ram ( 2x16gb)
Mobo: Asus X670E Plus-Wifi
PSU: Seasonic TX-850
...

Alvast bedankt!

Alle reacties

• Saekerhett
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:54
De webshop zegt dat het niet aan de GPU ligt, die hebben ze immers getest.
Maak screenshots, foto's en video-opnames en confronteer de webshop hiermee. Zeg dat je ze nogmaals de kans wil geven dit te herstellen door middel van reparatie of omruilen en dat je niet akkoord gaat met het afschepen onder de noemer van 'wij hebben hem getest' als overduidelijk blijkt dat die kaart gewoon niet goed is, zeker niet omdat je hem in twee verschillende systemen hebt getest.

Aangezien je ook ruim binnen een jaar na aanschaf zit, ligt de bewijslast sowieso bij de verkopende partij. Daarmee sta je heel sterk, mochten ze verder moeilijk gaan doen.

• unox23
Saekerhett schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 14:03:
[...]

Maak screenshots, foto's en video-opnames en confronteer de webshop hiermee. Zeg dat je ze nogmaals de kans wil geven dit te herstellen door middel van reparatie of omruilen en dat je niet akkoord gaat met het afschepen onder de noemer van 'wij hebben hem getest' als overduidelijk blijkt dat die kaart gewoon niet goed is, zeker niet omdat je hem in twee verschillende systemen hebt getest.

Aangezien je ook ruim binnen een jaar na aanschaf zit, ligt de bewijslast sowieso bij de verkopende partij. Daarmee sta je heel sterk, mochten ze verder moeilijk gaan doen.
Bedankt voor de reactie! Screenshots had ik al gestuurd, video is inderdaad ook nog een optie.
Maak hieruit wel op dat het er inderdaad op lijkt dat het gewoon aan de videokaart ligt (zoals ik al dacht).
Nu nog hopen dat ze zonder te veel gemor toch nog overstag gaan..

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13-02 22:03
Probeer ook eens een bios update voor je moederbord, kan tegenwoordig prima helpen bij videokaart issues...

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:43
Zet ook eens je ram geheugen snelheid eens op de 5600MT/s ipv 6000MT/s.(6000 is een overclock)
Het kan ook zomaar zijn dat jou Sapphire jou voeding niet fijn vind, hoe oud is die voeding en wat is het exacte typenr?

• unox23
meljor schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 21:54:
Probeer ook eens een bios update voor je moederbord, kan tegenwoordig prima helpen bij videokaart issues...
Een Bios update is al geprobeerd, maar heeft het probleem niet opgelost.
JappieR schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 07:23:
Zet ook eens je ram geheugen snelheid eens op de 5600MT/s ipv 6000MT/s.(6000 is een overclock)
Het kan ook zomaar zijn dat jou Sapphire jou voeding niet fijn vind, hoe oud is die voeding en wat is het exacte typenr?
Het RAM geheugen op het tweede systeem waarin de kaart geprobeerd is draait op de standaard 4800MT/S.

De PSU in mijn eigen systeem is een Seasonix Prime TX-850.
De PSU in het tweede systeem waarin de kaart getest is is een Cooler Master MWE Gold 850V2 Fully Modular

• JappieR
En kun je links sturen van de gpu's, kan het zijn dat de Sapphire en oc variant is een de gigabyte een standaard variant?

• unox23

• JappieR
Het is zelfs de gigabyte die waarschijnlijk een hoger piek vermogen heeft door de hogere max freq. , ik dacht misschien dat dat de Sapphire zou zijn.

Dan blijft alleen de kwaliteit van de voeding over maar daar kan ik eerlijk gezegd niks zinnigs over zeggen, maar daar is een apart topic voor. Het grote voedingen topic, wellicht dat je daar nooit goede informatie kan inwinnen betreffende je voeding in combinatie met je Sapphire gpu.

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Aangezien de videokaart dezelfde problemen geeft in 2 verschillende systemen lijkt me duidelijk dat het gewoon aan de videokaart ligt. Dit kan niet aan beide voedingen liggen of iets dergelijks, als alles wel gewoon werkt met de andere 9070XT.

Inderdaad eventueel extra bewijs verzamelen en je niet laten afwimpelen door de webwinkel, lijkt er op dat je ruim voldoende hebt getest om vast te stellen dat de videokaart niet goed is.
Pagina: 1