Tweedehands Windows laptop, waar op letten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Mijn vraag
Ik sta op het punt om een tweedehands gaming laptop te kopen. (G14)

Hoe kan ik deze het beste testen en kan deze laptop makkelijk en snel terug naar de fabrieksinstellingen worden gezet?

Zijn er net als bij Apple nog zaken als iCloud, firmware, MDM lock etc?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb al heel lang geen windows meer gebruikt omdat ik voornamelijk een Mac gebruiker ben.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Google zegt, via windows, systeem instellingen, reset pc.

Youtube zegt computer uitzetten, opstarten en op F8 blijven klikken.

Bij beide opties lees ik echter ook veel dat het niet werkt, dus hoe dan verder?

Alle reacties

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Je wilt eigenlijk gewoon Windows opnieuw installeren. Anders weet je niet voldoende goed wat er achter gebleven is. Dat kan op meer manieren, liggend ook aan wat voor laptop het is, welke Windows versie er op staat en nog wat andere zaken.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente | Proton $20 referral

• Greatsword
  • Niet online
True schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 13:31:
Je wilt eigenlijk gewoon Windows opnieuw installeren. Anders weet je niet voldoende goed wat er achter gebleven is. Dat kan op meer manieren, liggend ook aan wat voor laptop het is, welke Windows versie er op staat en nog wat andere zaken.
Ja, een schone installatie doe ik zelf ook altijd, maar dat is iets wat ik thuis doe, niet ter plaatse bij de verkoper waar ik hem wel gewoon even mag testen.

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:55

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Je bedoelt dat je hem ter plekke bij de verkoper wilt kunnen testen?
Gewoon testen kan toch ook zonder dat je helemaal opnieuw windows hoeft in te stellen?
Je hoeft toch ook niet helemaal je eigen username en dat soort zaken voor een test in te richten? Gewoon laptop as is testen. Ik vermoed dat de verkoper de laptop zowieso al een reset heeft uitgevoerd om geen persoonlijke data achter te laten.
Verder, inderdaad system info eens bekijken.
Device manager open trekken en kijken of alle devices netjes een geldige driver hebben (kan nog wel eens zijn dat er geen Win11 drivers voor oude hardware beschikbaar meer is, maar dat Windows wel gewoon opstart).
Je zou nog kunnen kijken in het Eventlog => Hardware, om te zien of daar nog vreemde meldingen voorbij komen.

Als alles tijdens test in orde is bevonden, dan laptop aanschaffen en dan thuis helemaal leeg halen en -Linux installeren- ik bedoel een nieuwe Windows installeren

[ Voor 3% gewijzigd door ElCondor op 13-02-2026 14:13 ]

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Greatsword schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 13:33:
[...]

Ja, een schone installatie doe ik zelf ook altijd, maar dat is iets wat ik thuis doe, niet ter plaatse bij de verkoper waar ik hem wel gewoon even mag testen.
Dan ben ik bij zo'n laptop benieuwder naar performance en ook warmteontwikkeling.
Check of er ook in zit wat de verkoper claimt (dxdiag op Windows bijv.), draai een performance test en vergelijk de resultaten met de verwachtingen (gestaafd op online bronnen/andere tests).
Misschien een snelle ramtest gezien de prijzen tegenwoordig.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente | Proton $20 referral

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Altijd controleren dat de poorten in orde zijn.
Speciaal USB-C

Keyboard/touchpad testen:
Google: online keyboard tester

Stress/GPU test:
Google: online GPU stress test

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

@The_Doman doet mij denken aan pixel test zie: https://www.eizo.be/monitor-test/

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Uiteraard ook nuttig als basic check, al let je daar altijd vaak al direct op natuurlijk.

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:55

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

The_Doman schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 14:33:
[...]

Uiteraard ook nuttig als basic check, al let je daar altijd vaak al direct op natuurlijk.
Tenzij de verkoper een hele wilde achtergrond heeft ingesteld. Heb ik ook wel eens gezien. Gewoon een neutrale kleur instellen als achtergrond en dan goed checken
Maar wel een heel goed punt inderdaad.

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

• Greatsword
  • Niet online
Ja die doe ik ook altijd, het is een OLED scherm, dus wel verstandig om burn in te controleren
Pagina: 1