• rodeduivel
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-03 18:07
Beste Tweakers,

Mijn vorige post werd (terecht) dichtgegooid wegens reclame. Mijn excuses daarvoor - dat was niet de intentie, maar ik snap dat het zo overkwam.

Ik probeer het opnieuw, dit keer écht om feedback te vragen. Geen linkjes, geen prijzen, gewoon een ontwikkelaar die worstelt met een zijproject.

De situatie:
Ik heb jonge kinderen en merk dat "geld" en "beleggen" lastig uit te leggen is. Sparen snappen ze, maar aandelen? Ik heb een simpel platform gebouwd waar je een fictief "groeibewijs" aanmaakt, gekoppeld aan echte beursdata. Geen echt geld - puur educatief.

Waar ik mee worstel:

1. Is dit überhaupt nuttig? Of leren kinderen dit beter op een andere manier?
2. Gamification idee: Ik overweeg een uitbreiding waarbij kinderen virtueel geld verdienen met klusjes (gras maaien, kamer opruimen) en dan moeten kiezen: spaarpot, bank, of aandelen. Zo leren ze over rente, risico en geduld. Te complex? Of juist leuk?
3. Technisch: PHP + SQLite, Yahoo Finance API voor koersdata. Werkt, maar voelt een beetje "2010". Zou React/Vue de UX veel verbeteren of is dat overkill voor zo'n project?
4. Doelgroep: Ik mik nu op ouders, maar misschien zijn scholen interessanter? Of juist niet?
Ik zoek geen klanten, ik zoek eerlijke meningen. Als de consensus is "dit bestaat al 10x beter" of "kinderen leren dit niet zo" - dan hoor ik dat ook graag.

Wie heeft ervaring met financiële educatie voor kinderen? Of met het bouwen van iets "educatiefs" dat ook echt gebruikt wordt?

Alvast bedankt 🙏

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Op het moment dat je kinderen iets wil bijbrengen moet je rekening houden met:
- ontwikkeling van het brein;
- (on)mogelijkheden tot langetermijndenken bij kinderen en adolescenten;
- didactiek.

Feedback zou je m.i. dan ook niet op een financieel/technisch forum moeten vergaren, maar bij docenten van je doelgroep(en).

Linksom of rechtsom: beleggen = lange termijn en kinderen denken op korte termijn.
Waarom is je doelgroep 'ouders' als je kinderen iets wilt leren?

Persoonlijk zou ik eerder richten op scholen.
Hoe kan een school aan klas 3 middelbare school bijv. uitleggen wát beleggen nu precies is (in één catchy les). Simulatie in een versnelde realiteit o.i.d. limiteert je doelgroep (economie georiënteerde leerlingen) en kan 'gamification' of zelfs 'gokken' in de hand wekken.
Je kan altijd een soort van 'bronze' / 'silver' en 'gold' les maken. Waarbij 'bronze' alleen 'rente & rendement' uitlegt, 'silver' neemt ook nog een stukje 'geld uitlenen & rendement = aandelen' mee, en 'gold' gaat nog iets verder en legt uit waar het geld vandaan komt bij een koersstijging en waar het geld naartoe gaat bij een koersdaling.

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-03 12:10
Ik mis denk ik de use-case. Want wil je een applicatie maken voor je eigen kinderen of ben je bezig om een project te maken wat voor iedereen beschikbaar wordt? Want enerzijds heb je het over je eigen kinderen en in punt 4 geef je de doelgroep 'ouders' aan.

In het geval van het eerste; het hangt er vanaf hoe jong je kinderen zijn. Niks mis mee om kinderen iets te leren, maar kijk wanneer iets toevoegt.
Volgens mij mag je geen beleggingsrekening op naam hebben als je jonger bent dan 18 jaar. Dus als je kinderen nu 6 jaar zijn, dan kan er nog veel veranderen.
Gamification klinkt leuk, maar in een wereld waar veel op gokken lijkt, wil je daar dan al op inspelen op een jonge leeftijd?

• rodeduivel
Dit wordt een website voor iedereen; het idee is juist om kinderen vroeg mee te nemen in de financiele wereld
Het is bedoeld als kado aan een kind die het certificaat aan de muur kan hangen en eens in de zoveel tijd kan kijken hoe het er voor staat

Ik ben niet het eens dat beleggen in het zelfde rijtje pas als gokken. Ik ga niet beweren dat je snel rijk kan worden; juist gekoppeld aan bv een index zoals de aex. We hebben allemaal gezien dat het zeker kan schommelen; denk aan bv bij de corona crash -40% maar dat het over de lang termijn meestal juist wel rendeert

• rodeduivel
Tehh schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 14:08:
Op het moment dat je kinderen iets wil bijbrengen moet je rekening houden met:
- ontwikkeling van het brein;
- (on)mogelijkheden tot langetermijndenken bij kinderen en adolescenten;
- didactiek.

Feedback zou je m.i. dan ook niet op een financieel/technisch forum moeten vergaren, maar bij docenten van je doelgroep(en).

Linksom of rechtsom: beleggen = lange termijn en kinderen denken op korte termijn.
Waarom is je doelgroep 'ouders' als je kinderen iets wilt leren?

Persoonlijk zou ik eerder richten op scholen.
Goed punt; ik zal heel eerlijk zijn ik ben nog niet bekend in games en educatie software voor kinderen. Het voordeel is inderdaad dat ikzelf kinderen heb en hun maar ook hun leerkrachten in mee kan nemen in wat slim is

• PlasticPimple
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 06-03 16:06
Op welke leeftijd mik je?

Ik heb kinderen onder de 10 en gebruik voor hen de app Guardian Savings. Dit is voor hen al ingewikkeld genoeg.

Ik denk zelf dat het concept van een aandeel te complex is voor hen. Misschien snappen ze dat als ze een jaar of twaalf zijn.

Mocht je er wel iets mee gaan doen, dan zou ik de koppeling met de echte wereld niet maken, maar juist iets fictiefs doen. Een snoepfabrikant die een nieuw snoepje maakt (koers omhoog). Dan daalt de koers wegens Y, etc. Dat lijkt mij beter dan dat ze de markt volgen tijdens een bear market oid.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Sowieso kom je met (het simuleren van) aandelen (of dat nu voor kinderen of volwassenen is) aardig in de buurt van gokken en de gokwetgeving. Het is maar de vraag of het is toegestaan een kind gesimuleerd te laten handelen in aandelen voor een (digitale) beloning.

In feite is de aandelenhandel natuurlijk gokken op bedrijfsresultaten en koersen.

[ Voor 13% gewijzigd door pagani op 13-02-2026 14:42 ]

• Jansen-nl
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18:34
Mijn post vanuit je eerdere topic.
Jansen-nl schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 13:02:
Misschien mis ik iets. Oprechte vraag: zou het niet leerzamer zijn om een aandeel te kopen, samen met je kind? En dan samen bespreken van welk bedrijf hij/zij mede-eigenaar (aandeelhouder) wil worden? Ik denk dat die [x] euro beter besteed zou zijn als het gaat om educatieve impact. Daarnaast is het volgen van de beursindex al een stapje te abstract imho en kun je beter een aandeel Shell kopen (of misschien wil je dat juist niet, ook interessant om met je kind te bespreken).

Verder ziet de website en betaalmodule er smooth uit. Credits daarvoor!

“He is no fool who gives what he cannot keep to gain what he cannot lose.” - Jim Elliot

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:25

Dido

heforshe

Aandelen zijn voor de gemiddelde volwassene al bijna niet te begrijpen... ja, "je koopt een stukje van een bedrijf".

Sommigen snappen dan ook nog wel dat sommige zaken invloed hebvben op de koers van een aandeel.

Maar hoe die koers bepaald wordt (dat elk aandeel van elk bedrijf in principe gewoon waard is wat de gek ervoor geeft!) gaat voor de meesten veel te ver.

Mijn eigen vader (toch echt geen domme man) weigert bijvoorbeeld te geloven dat de aandelenkoersen niet worden "vastegesteld" door een of andere "commissie van wijzen". En nee, daar bedoelt ie dan niet een of andere schimmige conspiracy-theory mee, maar hij gaat ervan uit dat een stel bankiers en economen continu vastleggen voor welke prijs een aandeel verhandeld mag worden.

En dat is nog helemaal niet zo'n gekke gedachtengang ook... het ondermijnt voor veel mensen heel snel alle vertrouwen in de aandelenmarkt als ze accepteren dat ik in principe heel Apple kan kopen voor 100 euro, als de bestaande aandeelhouders gek genoeg zijn om mij hun aandelen voor bijna niks te verkopen. Toch is dat wel zo...

Wat betekent mijn avatar?

• rodeduivel
[quote]Dido schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 15:19:
Aandelen zijn voor de gemiddelde volwassene al bijna niet te begrijpen... ja, "je koopt een stukje van een bedrijf".

Daar zit juist het punt; het hoeft niet zo complex te zijn. Ik hoop juist de angst en onwetendheid weg te nemen. De vraag is natuurljk of mijn aanpak de beste is; maar juist omdat je geen echt geld inlegt kan je het ook niet echt kwijt raken.

Door hier een lange termijn mee bezig te zijn hoop ik juist kinderen meer inzicht te kunnen geven.

• rodeduivel
pagani schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 14:41:
Sowieso kom je met (het simuleren van) aandelen (of dat nu voor kinderen of volwassenen is) aardig in de buurt van gokken en de gokwetgeving. Het is maar de vraag of het is toegestaan een kind gesimuleerd te laten handelen in aandelen voor een (digitale) beloning.

In feite is de aandelenhandel natuurlijk gokken op bedrijfsresultaten en koersen.
Persoonlijk ben ik het daar niet mee eens; wel gaat beleggen gepaard met risico - en zonder risico geen rendement. In de basis wordt je mede eigenaar van een bedrijf en krijg je dus ook een (heel klein) stukje van de winst die dat bedrijf maakt. Ja de wereld kan veranderen en bedrijven kunnen omvalllen - ik wil met mijn idee wegblijven van losse aandelen maar meer indexes die op en neer gaan

• Lanfear89
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Ik denk voor kinderen, afhankelijk van de leeftijd moet je het veel simpeler en dichter bij huis houden tot ze de waarde van geld een beetje door hebben. Getalletjes op een scherm die veranderen zeggen minder dan een spaarpot die vol of leeg is.

Mijn eerste les van de lange termijn was op de basisschool (2x per jaar rapport, per rapport kreeg je dan wat geld), toen de keuze gekregen. Elke keer 5 gulden, of nu beginnen met.. 10cent? en elke keer verdubbelen. Eind groep 8 kreeg ik dan ruim 50 gulden. En anders had ik in totaal maar iets van 40 over alle rapporten gezamelijk gehad. Wellicht kan je zoiets voor jouw stap 2 toepassen met de klusjes?

Verder bestaat er bij een aantal partijen al traden met 'papieren accounts' waarbij je dus met fictief geld belegd, al is dit natuurlijk een kopie van de live omgeving. Idealiter zou je dus iets maken wat mooi tussen de stappen van kinderlijk simpel en de volle volwassen mep past.

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-03 15:03

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Ik mis nog steeds een iets concretere doelgroep op wie je je richt; kinderen kan alles zijn in de leeftijd van 6 tot en met 18 jaar.

Wil je uiteindelijk niet simpelweg een lespakket maken? Als je daarop zoekt; lespakket en beleggen, kom je uit op sites die dit al aanbieden, deels ook (online) gratis, deels tegen kostprijs.

Kijk bijvoorbeeld eens op https://www.geldlessen.nl/lesmateriaal/hallo-beleggen/
Voor de HAVO is er bijvoorbeeld een module, welke ook in te zien is op https://www.beleggeruitlegger.nl/docent/lesmateriaal/ , genaamd "Hallo Beleggen HAVO"
Op deze site staat er ook een pubquiz over beleggen, maar dat is dan weer wat anders.

Het concept van beleggen uitleggen aan basisschoolleerlingen lijkt me vrij lastig; op het middelbaar onderwijs krijgen ze pas een vak als bedrijfseconomie (of hoe dat tegenwoordig heet), waarin de basis van een bedrijf wordt uitgelegd, en waar beleggen op voort kan bouwen.

[ Voor 26% gewijzigd door gorgi_19 op 13-02-2026 15:51 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• rodeduivel
Nee ik heb geen ambitie om een les pakket te gaan ontwikkelen.
Idealiter geef ik iemand een "echt" aandeel; maar juridisch mag je niet zomaar aandelen uitdelen of verhandelen laat staan aan kinderen.

Het gaat om process van rente op rent inderdaad en mijn eerste doel is dat je het ook op kan hangen aan de muur. Maar ik ben met je eens dat het heel ontasbaar is, het idee van bv 40 euro nu of beginnen met een 10 cent is inderdaad wel leuk maar hoe zou je dit in een concept kunnen gieten?

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:45
Beleggen in aandelen is altijd een grotere gok dan beleggen in wereld ETF’s. Leg de focus liever op wiskunde, met aspecten zoals het rente-op-rente effect en oorzaak + gevolg omtrent 5 euro versus 50 versus 500 euro inleggen.

• rodeduivel
Ik heb nu een andere aanpak - de marshmallow challenge. Klein bedrag nu of meer later. Geïnspireerd op jullie input- waarvoor dank

Het idee zelf is natuurlijk niet nieuw 🙂
Ik heb het vooral vertaald naar een kleine game/challenge om te zien hoe mensen ermee omgaan.

Gratis, geen echte uitbetaling, geen verborgen agenda. Gewoon experimenteren met keuzes en uitgestelde beloning.

Meer nieuwsgierigheid dan business-case.
Pagina: 1