Ha Tweakers,
Als vader van twee jonge kinderen loop ik al een tijdje met een vraag rond: hoe leg je beleggen uit aan een kind?
Sparen snappen ze wel. Dat potje op de kast, geld erin, geld groeit (een beetje). Maar toen mijn dochter vroeg "Papa, wat zijn aandelen eigenlijk?" stond ik toch even met mijn mond vol tanden. Hoe maak je dat concreet?
Afgelopen weken heb ik in mijn vrije tijd iets gebouwd: *knip*
Het idee is simpel: je maakt een persoonlijk "Groeibewijs" aan voor een kind, gekoppeld aan een echte beursindex (AEX, S&P 500, etc.). Je kiest een startdatum - bijvoorbeeld de geboortedag - en vanaf dan kun je samen volgen hoe "hun" belegging zich ontwikkelt.
Geen echt geld. Geen risico. Maar wel iets tastbaars om het gesprek mee te voeren.
Even de tech voor de geïnteresseerden:
• PHP 8 + SQLite (bewust simpel gehouden)
• Yahoo Finance API voor koersdata
• Mollie voor betalingen
• Hosted bij Strato
Nu ben ik benieuwd naar jullie feedback:
• Zou je dit zelf gebruiken / cadeau geven?
• Wat mis je of zou je anders doen?
• Is €9,95 (digitaal) een redelijke prijs, of juist te hoog/laag?
• Andere doelgroepen die ik over het hoofd zie?
Kritiek mag scherp zijn, daar leer ik van. 🙂
Alvast bedankt!
Als vader van twee jonge kinderen loop ik al een tijdje met een vraag rond: hoe leg je beleggen uit aan een kind?
Sparen snappen ze wel. Dat potje op de kast, geld erin, geld groeit (een beetje). Maar toen mijn dochter vroeg "Papa, wat zijn aandelen eigenlijk?" stond ik toch even met mijn mond vol tanden. Hoe maak je dat concreet?
Afgelopen weken heb ik in mijn vrije tijd iets gebouwd: *knip*
Het idee is simpel: je maakt een persoonlijk "Groeibewijs" aan voor een kind, gekoppeld aan een echte beursindex (AEX, S&P 500, etc.). Je kiest een startdatum - bijvoorbeeld de geboortedag - en vanaf dan kun je samen volgen hoe "hun" belegging zich ontwikkelt.
Geen echt geld. Geen risico. Maar wel iets tastbaars om het gesprek mee te voeren.
Even de tech voor de geïnteresseerden:
• PHP 8 + SQLite (bewust simpel gehouden)
• Yahoo Finance API voor koersdata
• Mollie voor betalingen
• Hosted bij Strato
Nu ben ik benieuwd naar jullie feedback:
• Zou je dit zelf gebruiken / cadeau geven?
• Wat mis je of zou je anders doen?
• Is €9,95 (digitaal) een redelijke prijs, of juist te hoog/laag?
• Andere doelgroepen die ik over het hoofd zie?
Kritiek mag scherp zijn, daar leer ik van. 🙂
Alvast bedankt!
[ Voor 1% gewijzigd door Zr40 op 13-02-2026 13:05 ]