Nieuw huis, elektra begrijpen (PV, ESS, SAP)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• djoelzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 24-02 21:13
Ik heb recent een huis gekocht, met domotica en diverse slimmigheden. Hierbij loop ik tegen een aantal vragen / issues aan, waar ik niet helemaal uitkom. In dit topic wil ik deze één voor één behandelen, zodat het overzichtelijk blijft en ik niet meerdere topics hoef te openen.

Allereerst de setup, die door de vorige bewoner is opgezet.
- Er is sprake van twee slimme meters.
- Op één slimme meter zit een thuisaccu, geïnstalleerd door Zonneplan. Capaciteit: 20 kwh. Deze thuisaccu kan ik aansturen via de Zonneplan app. Accu wordt momenteel enkel gebruikt om te handelen op de onbalansmarkt.
- Op de andere slimme meter zit "de rest". Waaronder:
A ) 10 zonnepanelen met micro omvormers, geïnstalleerd rond 2022, op een terrasoverkapping.
B ) 10 zonnepanelen, geïnstalleerd rond 2015, op de achterzijde van de woning.
C ) 6 zonnepanelen, geinstalleerd rond 2020, op de voorzijde van de woning.
B en C zijn gekoppeld aan één omvormer (merk Growatt), waarbij geldt dat het aparte strings zijn.

Verder is er nog aantal domitica componenten aanwezig, daarover later meer.

Voor de slimme meter waar de accu aan is gekoppeld is een dynamisch contract van toepassing, op de andere meter een normaal contract.

Vraag 1 (beantwoord): ik heb korte tijd een P1 monitor gedraaid op de "reguliere" slimme meter (dus niet die van de thuisaccu). Wat ik dan zie gebeuren is dat er bij opwek van de panelen, tegelijkertijd wordt afgenomen en teruggeleverd. Bij eerdere woningen, waarbij ik eveneens zonnepanelen had, gebeurde dit nooit. Daar was het zo dat alle opwek eerst intern opgepakt werd. En als daar onvoldoende vraag is, dan gaat het uiteraard het net op. Anders geformuleerd, op een bepaald moment in de tijd was er dan sprake vanuit de meter sprake van OF verbruik OF teruglevering. Nu echter, zie ik dat beide tegelijkertijd voorkomt.
Antwoord: heeft te maken met 3 fase aansluiting.

Vraag 2: Het lukt mij niet om een verbinding op te zetten met de GroWatt omvormer.

[ Voor 8% gewijzigd door djoelzz op 14-02-2026 09:12 ]

Alle reacties

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

djoelzz schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 09:51:
Ik heb recent een huis gekocht, met domotica en diverse slimmigheden. Hierbij loop ik tegen een aantal vragen / issues aan, waar ik niet helemaal uitkom. In dit topic wil ik deze één voor één behandelen, zodat het overzichtelijk blijft en ik niet meerdere topics hoef te openen.

Allereerst de setup, die door de vorige bewoner is opgezet.
- Er is sprake van twee slimme meters.
- Op één slimme meter zit een thuisaccu, geïnstalleerd door Zonneplan. Capaciteit: 20 kwh. Deze thuisaccu kan ik aansturen via de Zonneplan app. Accu wordt momenteel enkel gebruikt om te handelen op de onbalansmarkt.
- Op de andere slimme meter zit "de rest". Waaronder:
A) 10 zonnepanelen met micro omvormers, geïnstalleerd rond 2022, op een terrasoverkapping.
B) 10 zonnepanelen, geïnstalleerd rond 2015, op de achterzijde van de woning.
C) 6 zonnepanelen, geinstalleerd rond 2020, op de voorzijde van de woning.
B en C zijn gekoppeld aan één omvormer (merk Growatt), waarbij geldt dat het aparte strings zijn.

Verder is er nog aantal domitica componenten aanwezig, daarover later meer.

Voor de slimme meter waar de accu aan is gekoppeld is een dynamisch contract van toepassing, op de andere meter een normaal contract.

Vraag 1: ik heb korte tijd een P1 monitor gedraaid op de "reguliere" slimme meter (dus niet die van de thuisaccu). Wat ik dan zie gebeuren is dat er bij opwek van de panelen, tegelijkertijd wordt afgenomen en teruggeleverd. Bij eerdere woningen, waarbij ik eveneens zonnepanelen had, gebeurde dit nooit. Daar was het zo dat alle opwek eerst intern opgepakt werd. En als daar onvoldoende vraag is, dan gaat het uiteraard het net op. Anders geformuleerd, op een bepaald moment in de tijd was er dan sprake vanuit de meter sprake van OF verbruik OF teruglevering. Nu echter, zie ik dat beide tegelijkertijd voorkomt.

Voor nu is dat geen probleem, immers de salderingsregeling is er. Maar vanaf volgend jaar wordt dat anders natuurlijk. Dan is het gunstiger om niet aan het net te leveren als dat niet nodig is.

Ligt dit aan het type meter? Of heeft dit te maken met de micro-omvormers?
had je voorheen ook 3 fase?

het is namelijk goed mogelijk om op 1 fase af te nemen en op de andere terug te leveren. En dat levert geen problemen op, ook niet als je niet kunt salderen. Wordt namelijk intern gesaldeerd door de slimme meter.

Topic titel is wel verkeerd gekozen. Je vragen gaan niet over domotica.

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:44
Voor nu is dat geen probleem, immers de salderingsregeling is er. Maar vanaf volgend jaar wordt dat anders natuurlijk. Dan is het gunstiger om niet aan het net te leveren als dat niet nodig is.

Dit komt omdat je een 3 fase aansluiting hebt, maar de omvormers niet op 3 fases produceren. Dit maakt voor de salderingsregeling niet uit. Ook als de salderingsregeling is afgeschaft zal de energiemeter eerst intern salderen.

• djoelzz
Nee, in eerdere situaties was er geen sprake van een 3 fase aansluiting, maar nu inderdaad wel. Ik heb er helemaal niet bij stilgestaan dat dit de oorzaak kan zijn, dus alvast veel dank.

Met jouw toevoeging, vind ik nu ook het juiste topic.

• djoelzz
Vraag 2.

Er is dus sprake van een GroWatt omvormer. GroWatt biedt de "ShinePhone" app aan om de omvormer uit te kunnen lezen c.q. opwek te kunnen monitoren.

Communicatie moet plaatsvinden via de witte module aan onderzijde van de omvormer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dRPURfgYXHTQseu6QfFu3qEqDRY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/eywqBcd7aPrurzoNVq1aliKN.jpg?f=user_large

Hier prik ik een netwerkkabel in, maar er komt geen verbinding tot stand.

Al geprobeerd:
- Module resetten (restore knopje is zichtbaar op de foto).
- Andere netwerkkabels.
- Andere apparatuur (laptop werkt wel netjes bekabeld, met dezelfde kabel).
- Verbinding opzetten via WiFi (dan volgt een melding dat het signaal te zwak is op de telefoon, wat vreemd is, want er staat een bekabeld accesspoint naast de omvormer).

Op de omvormer zelf staat geen informatie over netwerkverbinding (er zijn geen fysieke knoppen aanwezig).

Het lukt om de data logger toe te voegen in de app, maar deze komt niet online.

Wat kan ik nog doen?

[ Voor 3% gewijzigd door djoelzz op 13-02-2026 10:29 ]

• mkmi
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:01
Bij vraag 2, Hoe kom je tot de conclusie dat er er geen verbinding tot stand komt?

Wij hebben een vergelijkbare setup, en op twee plekken kun je controleren of er wél verbinding is:1. Bij het modem kun je zien of er een IP‑adres is gereserveerd voor het Growatt LAN module. 2. In de Growatt‑monitoringomgeving (zowel via de cloudpagina als in de Growatt app) kun je zien of er data wordt gelogd. Voor deze tweede optie heb je uiteraard de inloggegevens nodig.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-02 19:36
Vraag 1: ik heb korte tijd een P1 monitor gedraaid op de "reguliere" slimme meter (dus niet die van de thuisaccu). Wat ik dan zie gebeuren is dat er bij opwek van de panelen, tegelijkertijd wordt afgenomen en teruggeleverd. Bij eerdere woningen, waarbij ik eveneens zonnepanelen had, gebeurde dit nooit. Daar was het zo dat alle opwek eerst intern opgepakt werd. En als daar onvoldoende vraag is, dan gaat het uiteraard het net op. Anders geformuleerd, op een bepaald moment in de tijd was er dan sprake vanuit de meter sprake van OF verbruik OF teruglevering. Nu echter, zie ik dat beide tegelijkertijd voorkomt.

Naar welke parameters van de slimme meter kijk je?
Je hebt het over "vraag 1"? Zijn er nog meer vragen?

Bij het afschaffen van de salderingsregeling ben je imho beter af om terug te gaan naar 1 meter en je accu's te gebruiken om overtollige zonne energie op te slaan.

Spel en typfouten voorbehouden

• djoelzz
FredvZ schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 16:18:
[...]

Naar welke parameters van de slimme meter kijk je?
Je hebt het over "vraag 1"? Zijn er nog meer vragen?

Bij het afschaffen van de salderingsregeling ben je imho beter af om terug te gaan naar 1 meter en je accu's te gebruiken om overtollige zonne energie op te slaan.
Ik zal in de eerste post de vragen zetten, zodat het overzichtelijk blijft. Mijn vraag m.b.t. wat ik zag op de P1 is beantwoord, zoals hierboven te zien.

Wel maak je nog een ander terecht punt. De oude bewoner van het pand had het idee om te werken met twee slimme meters: eentje met een dynamisch contract voor de "planbare" verbruikers (en de accu), en eentje met een regulier contract voor de zonnepanelen en overige verbruikers. Dat betekent dat ik met de huidige setup mijn opgewekte energie niet kan opslaan. Per 1-1 moet alles op één meter, zodat ik mijn eigen opwek kan opslaan.

• djoelzz
de Peer schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 09:56:
[...]
Topic titel is wel verkeerd gekozen. Je vragen gaan niet over domotica.
Eens, maar er komen nog vragen over Z-wave, maar eerst even de andere punten afhandelen :)

Dat verdient dan gewoon los topic

[ Voor 7% gewijzigd door Septillion op 14-02-2026 09:20 ]

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:01

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Intern salderen bestaat niet. Salderen is de administratieve handeling na de tijd om energie verspreid over tijd weg te strepen. Maar je meter rekent je energie wel netto over de fases af. Er loopt maar één telwerk per keer op. Dit zou je moeten kunnen zien als de de telwerken plot die je uitleest via P1.

Maar in de DSMR standaard (die van de P1) is het alleen iets minder strak gedefinieerd hoe vermogen doorgegeven moet worden. Ze hebben daarvoor een sensor voor "geleverd vermogen" (import) en "teruggeleverd vermogen" (export).

Nu zijn er meters die daarvan maar één tegelijk >0 hebben, dus die kijken naar het netto vermogen over de fases en bepalen dan of de leveren of terugleveren sensor gevuld wordt.

Maar er zijn ook meters die "leveren vermogen" vullen met de som van de fases die aan het leveren zijn. En "terugleveren vermogen" met de som van de fases die aan het terugleveren zijn. Dan kan het dus zijn dat ze beide tegelijk een waarde hebben. Maar er lopen geen twee (energie) telwerken tegelijk op.

• djoelzz
mkmi schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 10:40:
Bij vraag 2, Hoe kom je tot de conclusie dat er er geen verbinding tot stand komt?

Wij hebben een vergelijkbare setup, en op twee plekken kun je controleren of er wél verbinding is:1. Bij het modem kun je zien of er een IP‑adres is gereserveerd voor het Growatt LAN module. 2. In de Growatt‑monitoringomgeving (zowel via de cloudpagina als in de Growatt app) kun je zien of er data wordt gelogd. Voor deze tweede optie heb je uiteraard de inloggegevens nodig.
Ik vermoed dat er een IP adres wordt toegekend, maar ik weet het niet zeker. Het aantal apparaten dat wordt gevonden in mijn netwerk schommelt.

Zodra ik de module (bekabeld) aansluit, gaat de led bij de netwerkstekker oranje branden (dit moet groen zijn neem ik aan).

In de app zie ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sxEiARJNwUTojomlA6uDruAs8Jg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JK5W5Dnda32n2VvnwZBPHYNW.jpg?f=fotoalbum_large

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-02 21:28
Oranje is meestal een lagere snelheid zoals 100Mbit of 10Mbit, niks mis mee voor die toepassing.
Je hebt geen Shinewifi, maar een lan adapter. Misschien deze handleiding even volgen: https://nl.growatt.com/up...6addb2ae186d2b636a02b.pdf

Import van EVs

• djoelzz
Luiaard schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 12:35:
Oranje is meestal een lagere snelheid zoals 100Mbit of 10Mbit, niks mis mee voor die toepassing.
Je hebt geen Shinewifi, maar een lan adapter. Misschien deze handleiding even volgen: https://nl.growatt.com/up...6addb2ae186d2b636a02b.pdf
Even getest, als ik een kabel rechtstreeks verbind vanuit de router, blijft de led ook oranje.

Maar ik zie waarschijnlijk waar ik de fout heb gemaakt, ik had de omvormer toegevoegd aan mijn account, maar uit je handleiding maak ik op dat ik dus twee devices moet registreren; de omvormer én de datalogger. Ik had niet gezien dat daar een serienummer op staat, want staat precies aan de achterkant zoals je op de foto ziet.

Voor nu, probleem nog niet helemaal opgelost, want ik krijg een melding dat de datalogger al bestaat. Vermoedelijk in het account van de vorige bewoner, dus gevraagd om deze te ontkoppelen. Als dat niet lukt dan laten ontkoppelen via GroWatt, wordt vervolgd.
Pagina: 1