Ik heb recent een huis gekocht, met domotica en diverse slimmigheden. Hierbij loop ik tegen een aantal vragen / issues aan, waar ik niet helemaal uitkom. In dit topic wil ik deze één voor één behandelen, zodat het overzichtelijk blijft en ik niet meerdere topics hoef te openen.
Allereerst de setup, die door de vorige bewoner is opgezet.
- Er is sprake van twee slimme meters.
- Op één slimme meter zit een thuisaccu, geïnstalleerd door Zonneplan. Capaciteit: 20 kwh. Deze thuisaccu kan ik aansturen via de Zonneplan app. Accu wordt momenteel enkel gebruikt om te handelen op de onbalansmarkt.
- Op de andere slimme meter zit "de rest". Waaronder:
A ) 10 zonnepanelen met micro omvormers, geïnstalleerd rond 2022, op een terrasoverkapping.
B ) 10 zonnepanelen, geïnstalleerd rond 2015, op de achterzijde van de woning.
C ) 6 zonnepanelen, geinstalleerd rond 2020, op de voorzijde van de woning.
B en C zijn gekoppeld aan één omvormer (merk Growatt), waarbij geldt dat het aparte strings zijn.
Verder is er nog aantal domitica componenten aanwezig, daarover later meer.
Voor de slimme meter waar de accu aan is gekoppeld is een dynamisch contract van toepassing, op de andere meter een normaal contract.
Vraag 1 (beantwoord): ik heb korte tijd een P1 monitor gedraaid op de "reguliere" slimme meter (dus niet die van de thuisaccu). Wat ik dan zie gebeuren is dat er bij opwek van de panelen, tegelijkertijd wordt afgenomen en teruggeleverd. Bij eerdere woningen, waarbij ik eveneens zonnepanelen had, gebeurde dit nooit. Daar was het zo dat alle opwek eerst intern opgepakt werd. En als daar onvoldoende vraag is, dan gaat het uiteraard het net op. Anders geformuleerd, op een bepaald moment in de tijd was er dan sprake vanuit de meter sprake van OF verbruik OF teruglevering. Nu echter, zie ik dat beide tegelijkertijd voorkomt.
Antwoord: heeft te maken met 3 fase aansluiting.
Vraag 2: Het lukt mij niet om een verbinding op te zetten met de GroWatt omvormer.
Allereerst de setup, die door de vorige bewoner is opgezet.
- Er is sprake van twee slimme meters.
- Op één slimme meter zit een thuisaccu, geïnstalleerd door Zonneplan. Capaciteit: 20 kwh. Deze thuisaccu kan ik aansturen via de Zonneplan app. Accu wordt momenteel enkel gebruikt om te handelen op de onbalansmarkt.
- Op de andere slimme meter zit "de rest". Waaronder:
A ) 10 zonnepanelen met micro omvormers, geïnstalleerd rond 2022, op een terrasoverkapping.
B ) 10 zonnepanelen, geïnstalleerd rond 2015, op de achterzijde van de woning.
C ) 6 zonnepanelen, geinstalleerd rond 2020, op de voorzijde van de woning.
B en C zijn gekoppeld aan één omvormer (merk Growatt), waarbij geldt dat het aparte strings zijn.
Verder is er nog aantal domitica componenten aanwezig, daarover later meer.
Voor de slimme meter waar de accu aan is gekoppeld is een dynamisch contract van toepassing, op de andere meter een normaal contract.
Vraag 1 (beantwoord): ik heb korte tijd een P1 monitor gedraaid op de "reguliere" slimme meter (dus niet die van de thuisaccu). Wat ik dan zie gebeuren is dat er bij opwek van de panelen, tegelijkertijd wordt afgenomen en teruggeleverd. Bij eerdere woningen, waarbij ik eveneens zonnepanelen had, gebeurde dit nooit. Daar was het zo dat alle opwek eerst intern opgepakt werd. En als daar onvoldoende vraag is, dan gaat het uiteraard het net op. Anders geformuleerd, op een bepaald moment in de tijd was er dan sprake vanuit de meter sprake van OF verbruik OF teruglevering. Nu echter, zie ik dat beide tegelijkertijd voorkomt.
Antwoord: heeft te maken met 3 fase aansluiting.
Vraag 2: Het lukt mij niet om een verbinding op te zetten met de GroWatt omvormer.
[ Voor 8% gewijzigd door djoelzz op 14-02-2026 09:12 ]
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/eywqBcd7aPrurzoNVq1aliKN.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/JK5W5Dnda32n2VvnwZBPHYNW.jpg?f=fotoalbum_large)