[Probleem] Shutdowns 9950X + 5090 na RMA: PSU/Mobo defect?

Pagina: 1
Acties:

• AltTabKeys
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11-03 22:26

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
Hey Mede-Tweakers,

Ik zit met een high-end workstation/gaming build die ik momenteel niet meer stabiel krijg. Het systeem crasht keihard onder belasting (shutdown/restart).

Omdat ik al uitgebreide troubleshooting heb gedaan, twijfel ik nu tussen twee 'hoofdverdachten': Is mijn 1000W voeding door degradatie/pieken overleden, of is mijn moederbord defect geraakt?

De Hardware:
CPU: AMD Ryzen 9 9950X
• GPU: MSI GeForce RTX 5090 SUPRIM SOC (De stroomvreter)
• Moederbord: Gigabyte B650E AORUS ELITE X AX ICE
• RAM: Corsair Dominator Titanium RGB 64GB (4 sticks totaal, D564GB 6400-32).
• PSU: Corsair RM1000x (2024) - 1000 Watt, ATX 3.1 (Aangeschaft Juni 2025)

Randapparatuur & Opslag (Relevante 12V belasting):
• Koeling: Corsair iCUE LINK H170i LCD (420mm AIO) + 9x iCUE Link 140mm fans (met controller).
• Audio: Creative Sound Blaster AE-7 (PCIe).
• Monitor: Samsung Odyssey Neo G7 (32").
• Opslag (3x M.2 SSD's):
• Slot 1 (CPU Direct): Samsung 970 EVO Plus 2TB (C: Drive / Boot)
• Slot 2: Samsung 970 EVO Plus 2TB (E: Drive)
• Slot 3: Samsung 970 EVO 1TB (D: Drive)

De Situatie & Historie (Cruciaal):
1. De Stabiele Periode (Maandenlang):
Voor de huidige problemen heeft dit systeem maandenlang perfect gedraaid.
• Workload: Er draaide 24/7 een NodeJS applicatie op de achtergrond. Daarnaast kon ik zonder enig probleem urenlang Battlefield 6 spelen op 4K 120Hz Ultra (zonder Frame Gen).
• Stabiliteit: De 1000W voeding trok deze belasting (Gaming + Background load) dus prima.
• Routine: Eens per 3 dagen gaf ik het systeem een handmatige reboot omdat Windows/NodeJS wat trager werd (resource usage), maar het systeem viel nooit spontaan

2. De Aanleiding (RAM RMA):
Omdat ik het geheugen destijds niet stabiel kreeg op de geadverteerde EXPO-snelheid (6000MT/s+), heb ik de complete set (4 sticks) ter RMA gestuurd ter controle.

• Resultaat RMA: De leverancier heeft de sticks getest, geen defecten gevonden en exact dezelfde set naar mij teruggestuurd.

3. Huidige Situatie (Post-RMA):
Sinds ik de (geteste) RAM-sticks heb teruggeplaatst, is het systeem instabiel. Dit begon met vage klachten, maar is nu verergerd naar totale uitval:
• Idle: Als Windows boot, kom ik soms op de desktop en kan ik inloggen.
• Load Crash: Zodra ik iets doe (bestanden verplaatsen tussen SSD's, software installeren, of zwaardere load genereren), klapt de PC direct uit (Harde Shutdown -> Reset).
• Boot Loop: Na zo'n crash volgt vaak een cyclus: Hij start op, laadt Windows (±10 sec), en BAM uit. Dit herhaalt zich precies 3 keer, waarna hij in de Windows Recovery (Herstelomgeving) eindigt.

Wat ik al uitgebreid heb geprobeerd (Troubleshooting):
Om software en "simpele" fouten uit te sluiten heb ik het volgende gedaan:
• RAM Tuning: MemTest86 draait 6 uur lang foutloos (4 passes) op alle 4 de sticks
Timings: 40-40-40-77, 3600MT’s 1.1v, zoals aanbevolen door AMD.
• Ik heb getest met EXPO Aan en Uit.
• Ik heb handmatig timings en voltages aangepast (zowel losser, strakker, als onderclocked).
• Resultaat: Geen verandering, harde crashes blijven.
• BIOS: Ik heb gevarieerd tussen versies om microcode-issues uit te sluiten. Van F39 geüpdatet naar F41, en toen dat niet hielp weer teruggeflasht naar F39.
• Kabels & Power: Alle kabels nagelopen, inclusief de 12V-2x6 op de GPU.
• Netspanning: Mijn inkomende spanning dipt tijdens piekuren naar 221.9V (normaal 230V). Gezien de PSU full-range is, sluit ik dit uit.
• Software: Clean install van Windows 11 gedaan via DISM (om installer-crashes te omzeilen).
• Eco Mode: CPU in Eco Mode (65W/105W) gezet om piekverbruik te temmen -> Probleem blijft.

Mijn Analyse & Vraag:
Ik sta nu op een kruispunt. Omdat het systeem maandenlang stabiel was, weet ik dat de 1000W voeding het in theorie aankan.

Maar de huidige symptomen (Harde Shutdown bij load changes) wijzen sterk naar power delivery, of een defect moederbord.

Optie A: De Voeding (PSU)
Is het aannemelijk dat de Corsair RM1000x maandenlang "op zijn tenen" heeft gelopen (door de 5090 SOC + 9950X pieken) en nu door degradatie de transient spikes niet meer trekt?
Ik overweeg een Corsair HX1500i (1500W) te bestellen.

Optie B: Het Moederbord
Omdat de ellende begon na het herplaatsen van de RAM-sticks (die zelf goed zijn bevonden), twijfel ik aan het moederbord. Kan de memory controller of een VRM op het bord beschadigd zijn geraakt, wat resulteert in harde shutdowns die lijken op PSU-falen?
Moet ik een RMA aanvragen voor het Gigabyte moederbord?

Wat is volgens jullie de meest logische stap? Eerst die 1500W voeding proberen, of direct het moederbord RMA sturen?

Alvast bedankt voor het meedenken!

NOOT: Dit bericht is met hulp van Google’s Gemini Pro-model opgesteld, (zoals je al door had) dit omdat ik op dit moment hartstikke ziek op bed lig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MhjYfcl2vpJYGm-h_DupIIcUCiI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/oQCN6VKkraUm7LsHfMJZofE3.jpg?f=user_large

What a terrible day to have eyes!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:02
Testen met zo min mogelijk hardware. 1 RAM stick, geen videokaart. 1 SSD.

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / RTX 5070 Ti

• AltTabKeys

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
The Reeferman schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 07:13:
Testen met zo min mogelijk hardware. 1 RAM stick, geen videokaart. 1 SSD.
Zonder GPU gaat helaas niet. De CPU heeft geen iGPU.

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:38

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• AltTabKeys

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
Oh chips, nooit geweten. Ik dacht echt dat hij geen iGPU had. Heb de iGPU ook nooit in Taakbeheer o.d zien staan.

Tijd om eens zonder GPU te doen dan

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-03 20:18

Nutral

gamer/hardware freak

4 sticks ram op hoge snelheid is ook tricky, ik zou even testen op een jedec 5600 om te zien of het niet de combinatie moederbord/geheugen met de geheugen controller is die de problemen veroorzaakt.

Het moederbord heeft een daisy chain topologie, wat beter is voor 2 sticks, maar maakt de signal integrity slechterbij 4 sticks.

Memory controller zit trouwens in de cpu en niet het moederbord, dus het reseaten van de cpu kan soms ook helpen.

[ Voor 4% gewijzigd door Nutral op 13-02-2026 13:47 ]

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:55

sapphire

Die-hard pruts0r

Daarbij zit er in het moederbord geen memory controller want die zit óók in je CPU.

Ik snap niet hoe je aan 3600MT/s komt want uit mijn hoofd is de standaard snelheid die de CPU ondersteunt 5600Mhz. Maargoed dat is simpel op te lossen door de 'optimalised defaults' te laden in je bios waardoor alles stock loopt. Daarmee sluit je iig ergens een gekke setting uit mocht die dwars liggen of geheugen wat veel te hoog ingesteld staat, makkelijk om even snel te doen. Daarna zoals hierboven gezegd met een minimale setup testen.

Gabriël AM5

• Nutral

Nutral

gamer/hardware freak

Ik zit ook te kijken naar de qvl van je moederbord, deze vinkt alleen maar 5600mhz sticks als je alle 4 de sloten vult, de hogere snelheden worden alleen met 1 of 2 sloten aangevinkt.

• AltTabKeys

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
sapphire schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 13:46:
Daarbij zit er in het moederbord geen memory controller want die zit óók in je CPU.

Ik snap niet hoe je aan 3600MT/s komt want uit mijn hoofd is de standaard snelheid die de CPU ondersteunt 5600Mhz. Maargoed dat is simpel op te lossen door de 'optimalised defaults' te laden in je bios waardoor alles stock loopt. Daarmee sluit je iig ergens een gekke setting uit mocht die dwars liggen of geheugen wat veel te hoog ingesteld staat, makkelijk om even snel te doen. Daarna zoals hierboven gezegd met een minimale setup testen.
Ik kom uit op 3600MT’s omdat AMD met de CPU niet hoger adviseert dan 3600 bij een 4-stick config.

Het runnen van XMP/EXPO op 6400 geeft in MemTest86 direct fouten.

• AltTabKeys

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
Nutral schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 13:46:
4 sticks ram op hoge snelheid is ook tricky, ik zou even testen op een jedec 5600 om te zien of het niet de combinatie moederbord/geheugen met de geheugen controller is die de problemen veroorzaakt.

Het moederbord heeft een daisy chain topologie, wat beter is voor 2 sticks, maar maakt de signal integrity slechterbij 4 sticks.

Memory controller zit trouwens in de cpu en niet het moederbord, dus het reseaten van de cpu kan soms ook helpen.
De CPU’s Memory Controller adviseert bij 4 sticks 3600MT’s, helaas. De JEDEC-instellingen in de sticks is 4800.

• Nutral

Nutral

gamer/hardware freak

AltTabKeys schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 14:14:
[...]

De CPU’s Memory Controller adviseert bij 4 sticks 3600MT’s, helaas. De JEDEC-instellingen in de sticks is 4800.
amd garandeert bij 4 sticks 3600, maar het is altijd de combinatie cpu/moederbord en je moederbord leverancier certificeert op 5600.
Ik zou altijd in ieder geval jedec draaien omdat er wat rare dingen zijn met memory controller/soc voltages en geheugen voltages die raar kunnen lopen.

Heb je bij 3600 last van de problemen die je noemt?
Kun je anders gewoon eens 2 sticks eruit halen en dan kijken hoe het gaat? als je ze in de juiste sloten doet (staat in de handleiding) zou die gewoon op xmp 6400 moeten kunnen draaien, maar eerst jedec proberen.

Ik heb zelf ook een pc met dan een 9950x3d en 5090, maar dat is 2x64gb op 5600mhz wat op jedec draait. Op expo op diezelfde snelheid krijg ik ook heel af en toe crashes.

[ Voor 7% gewijzigd door Nutral op 13-02-2026 14:28 ]

• AltTabKeys

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
Nutral schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 14:26:
[...]

amd garandeert bij 4 sticks 3600, maar het is altijd de combinatie cpu/moederbord en je moederbord leverancier certificeert op 5600.
Ik zou altijd in ieder geval jedec draaien omdat er wat rare dingen zijn met memory controller/soc voltages en geheugen voltages die raar kunnen lopen.

Heb je bij 3600 last van de problemen die je noemt?
Kun je anders gewoon eens 2 sticks eruit halen en dan kijken hoe het gaat? als je ze in de juiste sloten doet (staat in de handleiding) zou die gewoon op xmp 6400 moeten kunnen draaien, maar eerst jedec proberen.

Ik heb zelf ook een pc met dan een 9950x3d en 5090, maar dat is 2x64gb op 5600mhz wat op jedec draait. Op expo op diezelfde snelheid krijg ik ook heel af en toe crashes.
Helaas werkt geen enkele snelheid (m.u.v van 3600) ongeacht of het 1, 2 of 4 sticks zijn in de sloten volgens de instructies.

Voorheen werkte JEDEC 4800 nog wel. Maar sinds de RMA is dit dus niet meer mogelijk, waardoor ik de PSU vermoed.

1000w kan krap aan zijn gok ik, helemaal bij degradatie

• The Reeferman
Als je dan zonder die 5090 draait word die voeding (in vergelijking) nauwelijks belast. Dan kan je testen of de load van de GPU + CPU samen te zwaar was geworden.
Maar het kan ook de geheugen controller op de CPU zijn die niet goed was en ongewoon snel degradeert. Of toch iets met het moederbord, al zal dat als het goed getest is het minst waarschijnlijke zijn.

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / RTX 5070 Ti

• Nutral

Nutral

gamer/hardware freak

AltTabKeys schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 16:45:
[...]

Helaas werkt geen enkele snelheid (m.u.v van 3600) ongeacht of het 1, 2 of 4 sticks zijn in de sloten volgens de instructies.

Voorheen werkte JEDEC 4800 nog wel. Maar sinds de RMA is dit dus niet meer mogelijk, waardoor ik de PSU vermoed.

1000w kan krap aan zijn gok ik, helemaal bij degradatie
Het kan zijn dat de voeding kapot is, maar zeker bij crashes waarbij de videokaart niet eens belast word gebruikt de pc hooguit 100/150W en zal zelfs een oudere voeding het prima aan kunnen. je voeding komt uit 2024/2025 en is helemaal niet oud! (ik draai de 9950x3d en 5090 op een 1000W small formfactor voeding van corsair.)

Mijn eerste gok zou zijn dat je cpu kapot is, ik zou nog wel een keer proberen om je cpu uit je moederbord te halen en hem er dan weer in te doen. En dan kun je checken of de onderkant van de cpu er nog netjes uit ziet. Er is wat meer om te doen over zen5 cpu's die kapot gaan (vaker de x3d maar ook soms de x)

Bij het testen van 1/2/4 sticks, weet je zeker dat je alle instellingen reset? Of misschien een bios reset? Als een timing of spanning verkeerd staat kunnen er dingen fout gaan. bij het opstarten met nieuwe geheugeninstellingen moet hij ook opnieuw memory trainen en dat duurt even.

• AltTabKeys

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
Nutral schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 20:32:
[...]

Het kan zijn dat de voeding kapot is, maar zeker bij crashes waarbij de videokaart niet eens belast word gebruikt de pc hooguit 100/150W en zal zelfs een oudere voeding het prima aan kunnen. je voeding komt uit 2024/2025 en is helemaal niet oud! (ik draai de 9950x3d en 5090 op een 1000W small formfactor voeding van corsair.)

Mijn eerste gok zou zijn dat je cpu kapot is, ik zou nog wel een keer proberen om je cpu uit je moederbord te halen en hem er dan weer in te doen. En dan kun je checken of de onderkant van de cpu er nog netjes uit ziet. Er is wat meer om te doen over zen5 cpu's die kapot gaan (vaker de x3d maar ook soms de x)

Bij het testen van 1/2/4 sticks, weet je zeker dat je alle instellingen reset? Of misschien een bios reset? Als een timing of spanning verkeerd staat kunnen er dingen fout gaan. bij het opstarten met nieuwe geheugeninstellingen moet hij ook opnieuw memory trainen en dat duurt even.
Ik zal straks eens de CPU fysiek bekijken.
Ik ben nu bezig met een verse OS te installeren. Ik heb alle onnodige hardware verwijderd, zoals geluidskaart, GPU, extra SSD’s.

Zometeen even OCCT draaien, en Hardware Info laten loggen.

Iemand kwam met de suggestie dat misschien een VRM kapot is, dus hopelijk kan HWI die info geven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_5LEYMOn1_mfA6bGRKVbR5_BZuU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gsCiEG5v87yej3CuhXjXXJrZ.jpg?f=fotoalbum_large

Wish me luck.

• AltTabKeys

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
Kleine update m.b.t mijn comment hierboven.

OCCT is nu 5 min bezig CPU te stressen. VRM’s zitten rond de 39c, geen error’s.

GPU en 3 DIMM’s er uit. Begint er dus op te lijken dat het een PSU defect is.

• AltTabKeys

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
OCCT afgerond.
1x met 1 stick op 4800; geen errors o.d
1x met 4 sticks op 3600; wederom géén errors o.d.

Lijkt er dus op dat het de PSU is.

De 12V-Rail vertoonde wel wat.
In idle stond deze op 11.952 volt volgens Hardware Info 64's logs.
Zodra de CPU naar 192w ging, zakte deze naar 11.808v. Ruim binnen marge, maar wel bijzonder terwijl de CPU zonder GPU niet zoveel gek stroom verbruikt.

Logs: https://gofile.io/d/SPgOW2

• The Reeferman
om het zeker te weten zou je je 5090 met een andere voedingen moeten testen. En je voeding met een andere 5090.
Wat je misschien nog zou kunnen proberen zonder andere hardware is de 5090 flink limiteren kwa verbruik. Bijvoorbeeld door met Afterburner een profiel of curve te maken wat er voor zorgt dat de 5090 op lagere snelheden en voltage loopt.
En wat als je met de 5090 er in alleen de CPU en RAM belast? Blijft ie dan wel gewoon stabiel? Aangezien de 5090 dan niet de voeding zwaar belast.

• AltTabKeys

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
Goed nieuws!

Ik heb er een “Cooler Master X Mighty Platinum 2000” (een mond vol) achter gestopt, en alles werkt weer naar behoren!

Ik ga er dus vanuit dat de RM1000x gewoon last van degradatie? Of toch RMA aanvragen alvorens ik hem tweedehands verkoop?

• AltTabKeys

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
Nevermind!

Met 4 sticks op iGPU ging dikke prima. Ook als de RTX5090 er in zit, maar beeldscherm op moederbord.

Toen ik de beeldschermen aansloot op de RTX5090, wil hij géén 4 sticks meer.

De error-LED’s doen dit dansje:
CPU > DRAM > VGA > Reset. CPU > DRAM, en blijven hangen op DRAM. (Ongeacht of XMP/EXPO aan/uit staat, load optimized defaults, handmatige timings en voltages verhogen).

Geen error-buzzers o.d.

Is dit simpelweg omdat AM5 met 4 sticks gewoon simpelweg een hel is?

[ Voor 11% gewijzigd door AltTabKeys op 14-02-2026 04:58 ]

• The Reeferman
Dus nu start hij niet eens meer op met de beeldschermen op 5090 aangesloten? Ook niet met die andere voeding??
En zonder die 5090 draait alles zonder problemen?
Misschien is die 5090 niet goed meer?

• AltTabKeys

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
The Reeferman schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 08:58:
Dus nu start hij niet eens meer op met de beeldschermen op 5090 aangesloten? Ook niet met die andere voeding??
En zonder die 5090 draait alles zonder problemen?
Misschien is die 5090 niet goed meer?
Bijna.

Met 5090, maar geen beeldschermen aangesloten op de GPU, maar 1 aangesloten op de iGPU; dan kan hij booten met 4 DIMM’s. (Dus al wel de GPU aangesloten op het moederbord)

Als ik de beeldschermen aansluit op de GPU I.p.v iGPU, dan kan het maximaal met 2 DIMM’s.

Hier 2 3DMark Time Spy Extreme benches.
Bench 1 (links) is van vannacht. Bench 2 (rechts) is van 9 Juli 2025, 2 dagen na aankoop van alle hardware (excl. huidige PSU).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kFCVFwAVky0XbwFRvEPLKf8EKbw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T9g7NIBqdhbgGvP5VCL8My9x.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door AltTabKeys op 14-02-2026 15:03 ]

• Nutral

Nutral

gamer/hardware freak

AltTabKeys schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 14:52:
[...]

Bijna.

Met 5090, maar geen beeldschermen aangesloten op de GPU, maar 1 aangesloten op de iGPU; dan kan hij booten met 4 DIMM’s. (Dus al wel de GPU aangesloten op het moederbord)

Als ik de beeldschermen aansluit op de GPU I.p.v iGPU, dan kan het maximaal met 2 DIMM’s.

Hier 2 3DMark Time Spy Extreme benches.
Bench 1 (links) is van vannacht. Bench 2 (rechts) is van 9 Juli 2025, 2 dagen na aankoop van alle hardware (excl. huidige PSU).

[Afbeelding]
de grootste bronnen van interferentie op het geheugen zijn de traces van pci-e. zowel het geheugen als de gpu loopt van de cpu af. Je zou nog kunnen proberen de pci-express link op pci-e 4.0 te zetten ipv 5.0, dat zorgt voor een lagere frequentie en dus minder effect op het geheugen.
Het lijkt me nog steeds onwaarschijnlijk dat dit door de voeding komt.
Had je al je cpu opnieuw gemount? Dit is de eerste stap voor geheugen compatibiliteit.
AltTabKeys schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 04:57:
Nevermind!

Met 4 sticks op iGPU ging dikke prima. Ook als de RTX5090 er in zit, maar beeldscherm op moederbord.

Toen ik de beeldschermen aansloot op de RTX5090, wil hij géén 4 sticks meer.

De error-LED’s doen dit dansje:
CPU > DRAM > VGA > Reset. CPU > DRAM, en blijven hangen op DRAM. (Ongeacht of XMP/EXPO aan/uit staat, load optimized defaults, handmatige timings en voltages verhogen).

Geen error-buzzers o.d.

Is dit simpelweg omdat AM5 met 4 sticks gewoon simpelweg een hel is?
Hoe lang wacht je als hij aan het hangen is? het kan zijn dat hier memory training meer tijd nodig heeft.
De tests met 4 dimms en 2 dimms, doe je die op jedec of op 3600?

qua performance, dat komt waarschijnlijk omdat je eerst op 6400 draaide? een non x3d zal erg afhankelijk zijn van geheugen snelheid voor ook gpu resultaten.

Heb je al een keer een gehele cmos reset gedaan?

• AltTabKeys

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
Nutral schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 17:52:
[...]

de grootste bronnen van interferentie op het geheugen zijn de traces van pci-e. zowel het geheugen als de gpu loopt van de cpu af. Je zou nog kunnen proberen de pci-express link op pci-e 4.0 te zetten ipv 5.0, dat zorgt voor een lagere frequentie en dus minder effect op het geheugen.
Had je al je cpu opnieuw gemount? Dit is de eerste stap voor geheugen compatibiliteit.

[...]

Hoe lang wacht je als hij aan het hangen is? het kan zijn dat hier memory training meer tijd nodig heeft.
De tests met 4 dimms en 2 dimms, doe je die op jedec of op 3600?

qua performance, dat komt waarschijnlijk omdat je eerst op 6400 draaide? een non x3d zal erg afhankelijk zijn van geheugen snelheid voor ook gpu resultaten.

Heb je al een keer een gehele cmos reset gedaan?
Dat betreft de PCIe op 4.0 zetten is een goede, dat zal ik nog proberen.

Betreft de reseating van de CPU, dit doe ik het liefst als laatste poging; niet alleen omdat ik dan de paste dan moet vervangen, maar ook omdat ik momenteel de griep te pakken heb; helaas.

Ik twijfel even of het het waard is om 4 sticks @3600 te draaien en dan 64GB te hebben, of 2 sticks @4800 (of hoger) en dan “slechts” 32GB te hebben.

• AltTabKeys

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
Nutral schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 17:52:
Ik heb je advies opgevolgd.

PCIe op Gen4 gezet, sticks gingen automatisch al op 3600, 4 DIMM's.

PC booted prima naar Windows. OCCT Power-test gedaan voor 5+ min.
Alles leek eigenlijk dikke prima te gaan; totdat ik in Windows klikte op "Opnieuw opstarten".

Afsluiten ging prima, POST niet. LED's gingen dansen: CPU > DRAM. En blijven hangen.

Ik weet niet hoe jij er over denkt, maar ik gok dat ik maar moet accepteren dat 4 sticks hem niet meer worden.

Tevens denk ik dat 2x16gb op 4800 het meer waard is dan 4x16 op 3600, gezien de CPU en GPU.
Hoe denk jij daar over?

Tot die tijd wachten tot de hele A.I crisis over is; dan deze kit verkopen en dan een x2 kit i.p.v x4 kit.

Ik wou dat ik bekend was met het hele 4-stick drama op AM5 alvorens ik alles had gekocht.

• Nutral

Nutral

gamer/hardware freak

Heb je de cpu al opnieuw geinstalleerd? Ik had laatst iemand met een nieuw threadripper platform waar een geheugenkanaal niet werkte en dat was opgelost na een reseat van de cpu.

Ik zou zeggen dat 4 sticks op 6400 niet gaat lukken, maar 4 sticks op 4800 zou wel moeten kunnen.
kun je kijken of je 2 sticks op 6400 xmp wel werkt? Dit is een configuratie die veel mensen hebben en probleemloos werkt en anders is er wel iets mis.

• The Reeferman
For me the secret to getting 4 dimms on AM5, and stable, was as follows:

Boot the system with 2x48gb dimms. go into bios. Set the Dimm voltage what the kit requires (usually on the label)
1a. You may need to set the VSOC to 1.2 volts. Or 1.25. Do not set expo or mess with the clocks – leave everything on board defaults.

Save and exit bios. Shut the system down normally.

Install the next two dimms

Wait patiently for the auto-train process. On the taichi it took more than 8 minutes (!) with 4x48gb dimms.

(optional) If you want to dial in the specs further, working on timings, frequency and termination for further speed is possible, if you are very patient.

Prime 95 is an excellent choice for checking stability. Your memory may need active cooling! Memory at this density can show signs of instability with a surface temperature of more than 60c in my testing – especially jedec kits that are rated for more than 5000 (that may actually be running less than that since you are running
* If that doesn’t work, you can pop two dimms out and set VSOC to 1.3 volts or up your DIMM voltage 0.05 volts. But please! *

Don’t treat VSOC as the only knob here – it’s most often not really the right knob, or only knob, you need for actual stability
bron: https://forum.level1techs...-working-whats-not/197153

En kijk ook even naar de reacties onder het artikel van de link. Waar mensen screenshots plaatsen van werkende configs waar je ook de voltages en weerstanden van de verschillende andere onderdelen die een rol spelen kan zien. En uitgebreide timings.

• AltTabKeys

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
Nutral schreef op zondag 15 februari 2026 @ 10:25:
Heb je de cpu al opnieuw geinstalleerd? Ik had laatst iemand met een nieuw threadripper platform waar een geheugenkanaal niet werkte en dat was opgelost na een reseat van de cpu.

Ik zou zeggen dat 4 sticks op 6400 niet gaat lukken, maar 4 sticks op 4800 zou wel moeten kunnen.
kun je kijken of je 2 sticks op 6400 xmp wel werkt? Dit is een configuratie die veel mensen hebben en probleemloos werkt en anders is er wel iets mis.
Het heeft even geduurd, helaas had ik de griep erg lang te pakken.

Ik heb vanavond de CPU gereseat.
Helaas is enkele dagen geleden ook nog eens vermoedelijk de iCUE Link Hub overleden, en ontvang ik morgen een nieuwe vanuit Corsair.
Symptomen:
- Geen enkele fan aangesloten op de Hub draait, idem dito géén RGB-verlichting.
- AIO-Pomp draait niet.
- In iCUE software was de hub te zien, maar was al het aangesloten hardware niet zichtbaar/gedetecteerd.
Dit defect trad op nadat de PC enkele dagen van het stroom was af geweest…

Ik zou je betreft de CPU graag willen vragen te kijken naar de foto’s die ik hier toevoeg.
Naar mijn idee ziet alles er keurig uit.

Alvorens het reseaten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wTZ23k3-3iI11YE5Z_RtZgZMBTQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Tq5RNS4AC4D0XfJXRNSGoST8.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o0yRjMFGwhFerun9JNXurtj3xh8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NrYB642YhjqBwnhfaCwnT5gr.jpg?f=fotoalbum_tile
Inspectie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p-ArYH1fg7_oCeCe0DDbVlLjfdE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y4MHnk3E198lzv8yRPOJLUoy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FQ12412e6pK3nlNBhA-y-p1BtI4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q1eHozwkcxT0gSwBkIE7HCBL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cLX86R2XSZJkr_kUWGGo--X27_U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gpfp8wIGDv1GSdgDTO4Ak23I.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Akx6WqWA3HJeeGKMOHh2OoaQV0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/llONnVLa5BNp2q6a8HcVayg7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hyr5kvrlC1XxgU-I2xYDztZY2nI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d4ctWyjCu8UxtnX1uAHc1Va6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4b5JI8Qg4Uf02BTp2EovjL1bd9Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DHcW1jMkesPEGxp0DupBRepz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EqaL4EpWSnJp5eWhyVtvKJBGMEc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e6Mp3ezkvJZ5uGpHVNp3WcRO.jpg?f=fotoalbum_large

Thermal paste breng ik morgen aan.

• AltTabKeys

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
Ik overweeg de CPU, AIO en het moederbord ter controle ter RMA aan te bieden als controle.
Azerty’s fysieke locatie zit niet heel ver van mij vandaan. Daar destijds Mobo & AIO gekocht.

Is dat handig?

• Nutral

Nutral

gamer/hardware freak

AltTabKeys schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 21:42:
Ik overweeg de CPU, AIO en het moederbord ter controle ter RMA aan te bieden als controle.
Azerty’s fysieke locatie zit niet heel ver van mij vandaan. Daar destijds Mobo & AIO gekocht.

Is dat handig?
nu je de cpu opnieuw hebt geinstalleerd zou ik nog een keer proberen 2 sticks op expo/xmp 6400 te draaien, dat is iets wat normaal gewoon zou moeten werken.

• AltTabKeys

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
Nutral schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 21:56:
[...]

nu je de cpu opnieuw hebt geinstalleerd zou ik nog een keer proberen 2 sticks op expo/xmp 6400 te draaien, dat is iets wat normaal gewoon zou moeten werken.
Zojuist de nieuwe iCUE Hub er in gezet, even al het stof weggehaald.
PC draait weer. Ik zal eens gaan stunttellen met hogere clocks.

• AltTabKeys

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
Nutral schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 21:56:
[...]

PC draait nu succesvol op 6400! Thanks!

Nu eens experimenteren wat er gebeurt als ik er 4 sticks op JEDEC in doe :-)

Pagina: 1