Home assistant + hue automation (sensor light blueprint)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pharos1985
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23:36
Beste,

Ik gebruik home assistant icm de fysieke Hue bridge.
De meeste van lichtpunten worden bediend door de blueprint "sensor light". Ik ben over sensor light relatief tevreden: dimt lichten automatisch waar nodig, regelt de kleurtemperatuur, enzovoorts.

Echter soms wil ik mijn lichten manueel bedienen: ik stel dat de kleurtemperatuur zelf in, of ik gebruik de Hue app om een specifiek scene te starten.

Hoe doen jullie het om sensor light tijdelijk (bvb voor 4u) te disablen wanneer ik manueel wat instelde? Je kan wel met overrides werken, maar dat is meer voor als je een fysieke toets ergens indrukt, wat niet echt mijn use case is.

Detectie van Hue app gebruik lukt niet echt in HA. Of is er een betere oplossing dan sensor light blueprint voor mijn gebruik?

Ik ben zeer tevreden met HA, maar ik merk dat het toch wel veel werk is doordat er zoveel enorme mogelijkheden zijn.

Iemand die me wat op weg wilt zetten? Voor mijn bewegingsdetectie/presence gebruik ik vooral Aqara FP2 en soms ook gewone losse PIR's.

Bedankt!

Alle reacties

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik ken die specifieke blueprint niet, maar je stipt inderdaad een zwakke plek binnen de combi van Home Assistant en Hue aan. Namelijk dat het gebruik van de Hue app geen triggers genereert.

Je zou eens kunnen overwegen om de Hue app te vervangen door een Home Assistant dashboard gebaseerd op de 'Hue-Like Light Card'. Hoewel ik het zelf niet gebruik heeft die kaart ook Click/Hold actions, dus misschien dat je daar iets mee kunt. Of je kunt een 'gewone' HA-toggle op dezelfde pagina zetten die je automation (blueprint) uit of aanschakelt. Eventueel in combinatie met een timer dat de automatisering na een bepaalde tijd automatisch weer aan gaat. Die toggle of timer kun je ook zetten als een normale knop wordt ingedrukt.

Het alternatief wat ik nog kan bedenken is de blueprint zo aan te passen dat het een boolean zet voordat het de verlichting wijzigt. Na het wijzigen van de verlichting zet hij die boolean weer uit. Dan maak je een tweede automatisering die triggert wanneer er 'iets' met de lamp veranderd en dan controleert of die boolean is gezet. Zoniet, dan zet die automatisering een timer van X minuten of uren. Een laatste automatisering die controleert de status-verandering van die timer: naar running of paused? blueprint-automation off. Naar finished of idle? blueprint-automation on. Maar ik vind het wel erg omslachtig en zou eerder voor de eerste oplossing kiezen.

• Pharos1985
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23:36
Idd: dat bedoel ik net, het is soms wat omslachtig. Maar dan weet ik iig dat er geen "kant en klare" oplossing is.
Bedankt alvast, ik zoek wel wat verder!