Ik wil graag volgordelijkheid hebben met aangesloten geluidsbronnen op mijn Linux installatie (Suse Leap 16).
Dit werkt in de basis maar ik het 2 issues.
Ik heb:
~/.config/wireplumber/wireplumber.conf.d/54-kanto.conf
Dit werkt als ik vooraf "wpctl clear-default" doe. In en uitpluggen geeft het geluid uit de juiste bron.
Echter zodra ik me er mee begin te bemoeien via de tray icon dan maakt Linux de keuze de "default". Daarmee is het hele prioriteit mechanisme nutteloos.
Issue 2:
Ik noem dus de laptop in de config "Internal Speakers". Dat werkt zodra er >1 bron is aangesloten.
Zodra ik alles unplug dan noemt de tray deze "Speakers". Zodra ik de koptelefoon op de 3.5 aansluit dan krijgt deze de naam "Headphones"
Ik heb het idee dat deze namen komen van
"pactl list sinks"
Dit werkt in de basis maar ik het 2 issues.
Ik heb:
~/.config/wireplumber/wireplumber.conf.d/54-kanto.conf
code:
~/.config/wireplumber/wireplumber.conf.d/52-dock.conf1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| monitor.bluez.rules = [
{
matches = [
{
api.bluez5.address = "<MAC>>"
}
]
actions = {
update-props = {
node.description = "Speakers Desk"
node.nick = "Speakers Desk (nick)"
priority.driver = 1030
priority.session = 1030
}
}
}
] |
code:
~/.config/wireplumber/wireplumber.conf.d/53-laptop.conf1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| monitor.alsa.rules = [
{
matches = [
{ node.name = "alsa_output.usb-Lenovo_ThinkPad_Thunderbolt_3_Dock_USB_Audio_000000000000-00.analog-stereo" }
]
actions = {
update-props = {
node.description = "Dock Headphones"
node.nick = "Dock Headphones (nick)"
priority.driver = 1020
priority.session = 1020
}
}
}
] |
code:
Issue 1:1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| monitor.alsa.rules = [
{
matches = [
{ node.name = "alsa_output.pci-0000_00_1f.3.analog-stereo" }
]
actions = {
update-props = {
node.description = "Internal Speakers"
node.nick = "Internal Speakers (nick)"
priority.driver = 1010
priority.session = 1010
}
}
}
] |
Dit werkt als ik vooraf "wpctl clear-default" doe. In en uitpluggen geeft het geluid uit de juiste bron.
Echter zodra ik me er mee begin te bemoeien via de tray icon dan maakt Linux de keuze de "default". Daarmee is het hele prioriteit mechanisme nutteloos.
Issue 2:
Ik noem dus de laptop in de config "Internal Speakers". Dat werkt zodra er >1 bron is aangesloten.
Zodra ik alles unplug dan noemt de tray deze "Speakers". Zodra ik de koptelefoon op de 3.5 aansluit dan krijgt deze de naam "Headphones"
Ik heb het idee dat deze namen komen van
"pactl list sinks"
code:
Maar ik zou graag altijd eenduidige namen willen gebruiken. Ik kan niet echt voorbeelden vinden hoe dit te overrulen.
1
2
3
4
5
6
| Ports:
analog-output-speaker: Speakers (type: Speaker, priority: 10000, availability group: Legacy 3, availability unknown)
analog-output-headphones: Headphones (type: Headphones, priority: 9900, availability group: Legacy 4, not available)
Active Port: analog-output-speaker
Formats:
pcm |