Afvoerbuis vervangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:43
Hallo, mijn aannemer heeft een koof gemaakt voor de luchtafvoer voor een afzuigkap die circa 2m via de rechterkant direct naar de buitenmuur gaat.

Helaas bij het aansluiten van de afzuigkap bleek de oorspronkelijke slang (met diameter ø150mm) net te kort en scheurde deze. Nu heeft mijn aannemer een kleinere slang van ø125mm erdoorheen gehaald en een verloopstuk.

Ik heb hier toch geen goed gevoel over. Door het kunststof verloopstuk is de doorgang aan het begin van de slang maar ø100mm, omdat deze aan de binnenkant van de dunnere slang zit.

Heeft iemand tips of er nog een betere manier is dat ik toch een 150mm slang door de bestaande koof kan krijgen? :)

edit: trouwens, het gaat om een Novy 7602 afzuigkap met een luchtstroom van 233 - 551 - 635 m3/u afhankelijk van de stand

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/afzuigkap-aansluiten-te-kleine-slang-v0-s6fb63pah1jg1.jpg?width=1080&crop=smart&auto=webp&s=976d2b93fe4fe1c8cf2bd757fe5300d9a88d577c
Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/afzuigkap-aansluiten-te-kleine-slang-v0-lh7hq2pah1jg1.jpg?width=1080&crop=smart&auto=webp&s=77957d54054d4ad69a26b95f39f000c223272adb

(p.s. crosspost met Reddit r/klussers, daar geen concrete tips gekregen)

[ Voor 5% gewijzigd door nino_070 op 12-02-2026 17:12 . Reden: toevoeging luchtstoom ]

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:36
rooster eraf en een buis van 150mm erin duwen, die bij de kap met een bocht aansluiten. die ribbelslangen moet je sowieso niet willen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Sowieso zou ik waar mogelijk vaste buis toepassen en een vaste bocht er in zien te priegelen.. Alleen of je nog een 150mm bocht door dat gat kan krijgen....?

404 Signature not found

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:58

DexterDee

I doubt, therefore I might be

SMSfreakie schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 17:38:
[...] Alleen of je nog een 150mm bocht door dat gat kan krijgen....?
Het antwoord daarop is denk ik "nee".

Een reductie van 150mm naar 100mm is meer dan 55% in oppervlakte. Dat is gigantisch en moet je niet willen. Je krijgt hiermee veel drukverlies en een veel lager debiet (afzuigkracht). Mogelijk zelfs lager dan de aanbevolen fabrieksspecificatie. Daarnaast maakt het meer herrie.

Het beste is om van de buitenkant een 150mm spirobuis in de koof te drukken, het gat in de koof groot genoeg te maken zodat er een elleboog in past en daar een flexibele buis van 150mm op afwerken. Het gat in de koof moet dichtgemaakt worden door deze (bijvoorbeeld) met gipsplaat te repareren.

In de spirobuis kun je dan ook meteen een terugslagklep plaatsen zodat er geen lucht/tocht via buiten naar binnen kan waaien.

Een aannemer die een flexibele ribbelbuis over deze hele afstand mét bochten monteert is geen goede aannemer. Flexibele ribbelbuis gebruik je bij voorkeur helemaal niet en anders alleen op het allerlaatste stukje van spirobuis naar de afzuigkap.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:43
DexterDee schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 17:53:
[...]

Het antwoord daarop is denk ik "nee".

Een reductie van 150mm naar 100mm is meer dan 55% in oppervlakte. Dat is gigantisch en moet je niet willen. Je krijgt hiermee veel drukverlies en een veel lager debiet (afzuigkracht). Mogelijk zelfs lager dan de aanbevolen fabrieksspecificatie. Daarnaast maakt het meer herrie.

Het beste is om van de buitenkant een 150mm spirobuis in de koof te drukken, het gat in de koof groot genoeg te maken zodat er een elleboog in past en daar een flexibele buis van 150mm op afwerken. Het gat in de koof moet dichtgemaakt worden door deze (bijvoorbeeld) met gipsplaat te repareren.

In de spirobuis kun je dan ook meteen een terugslagklep plaatsen zodat er geen lucht/tocht via buiten naar binnen kan waaien.

Een aannemer die een flexibele ribbelbuis over deze hele afstand mét bochten monteert is geen goede aannemer. Flexibele ribbelbuis gebruik je bij voorkeur helemaal niet en anders alleen op het allerlaatste stukje van spirobuis naar de afzuigkap.
Bedankt voor de reacties. Een spirobuis plaatsen ga ik proberen. De ribbelbuis was inderdaad niet de beste optie vrees ik… als een elleboog niet past kunnen we altijd nog proberen een ribbelbuis alleen voor t laatste stukje erin te priegelen en die met een verbindstuk de hoek om te laten gaan?

Terugslagklep is niet nodig denk ik, want die zit al in de afzuigkap.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Het mooiste is het geheel met vaste buis.. Je zou ook iets van https://www.ventilatiesho...s-rond-150mm-lengte-50cm/ kunne doen voor zichtwerk..

404 Signature not found

Pagina: 1