Afvoerbuis vervangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:09
Hallo, mijn aannemer heeft een koof gemaakt voor de luchtafvoer voor een afzuigkap die circa 2m via de rechterkant direct naar de buitenmuur gaat.

Helaas bij het aansluiten van de afzuigkap bleek de oorspronkelijke slang (met diameter ø150mm) net te kort en scheurde deze. Nu heeft mijn aannemer een kleinere slang van ø125mm erdoorheen gehaald en een verloopstuk.

Ik heb hier toch geen goed gevoel over. Door het kunststof verloopstuk is de doorgang aan het begin van de slang maar ø100mm, omdat deze aan de binnenkant van de dunnere slang zit.

Heeft iemand tips of er nog een betere manier is dat ik toch een 150mm slang door de bestaande koof kan krijgen? :)

edit: trouwens, het gaat om een Novy 7602 afzuigkap met een luchtstroom van 233 - 551 - 635 m3/u afhankelijk van de stand

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/afzuigkap-aansluiten-te-kleine-slang-v0-s6fb63pah1jg1.jpg?width=1080&crop=smart&auto=webp&s=976d2b93fe4fe1c8cf2bd757fe5300d9a88d577c
Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/afzuigkap-aansluiten-te-kleine-slang-v0-lh7hq2pah1jg1.jpg?width=1080&crop=smart&auto=webp&s=77957d54054d4ad69a26b95f39f000c223272adb

(p.s. crosspost met Reddit r/klussers, daar geen concrete tips gekregen)

[ Voor 5% gewijzigd door nino_070 op 12-02-2026 17:12 . Reden: toevoeging luchtstoom ]

Beste antwoord (via nino_070 op 02-03-2026 15:39)

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
nino_070 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 19:43:
Terugslagklep is niet nodig denk ik, want die zit al in de afzuigkap.
Ik zou er ook eentje bij de gevel willen, want anders is die hele buis direct verbonden met de buitenlucht.

Qua montage, maak je niet te druk.
Beugels zijn fijn, maar die hele koof werkt ook als een beugel. Alleen moet je opletten met resonanties, maar als je tussen de buis & de koof iets dempends stopt is het niks anders dan een beugel.

Ik zou die buis gewoon vanaf buiten erin schuiven, daarna moet je eventuele ruimte rondom de buis bij de muur afdichten. En waarschijnlijk zit die buis dan al muurvast. (Pun intended)

Je hebt de juiste bocht, mocht je bang zijn dat die eraf schuift (dan moet hij wel 3-4cm speling hebben, anders kan het fysiek niet eens los) dan kun je eventueel ook een dot pur oid plaatsen, zodat de bocht niet eraf kan. De krachten op zo'n buis zijn heel beperkt, alleen tijdens het monteren van de afzuigkap moet het niet losschieten.

Als je een nieuwe koof plaatst zou ik altijd voor goede beugels gaan. Maar in deze situatie zou ik pragmatisch te werk gaan. En ja, over 20 jaar krabt er iemand achter z'n oor als ze dit slopen voor een nieuwe keuken.

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
rooster eraf en een buis van 150mm erin duwen, die bij de kap met een bocht aansluiten. die ribbelslangen moet je sowieso niet willen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Sowieso zou ik waar mogelijk vaste buis toepassen en een vaste bocht er in zien te priegelen.. Alleen of je nog een 150mm bocht door dat gat kan krijgen....?

404 Signature not found

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:47

DexterDee

I doubt, therefore I might be

SMSfreakie schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 17:38:
[...] Alleen of je nog een 150mm bocht door dat gat kan krijgen....?
Het antwoord daarop is denk ik "nee".

Een reductie van 150mm naar 100mm is meer dan 55% in oppervlakte. Dat is gigantisch en moet je niet willen. Je krijgt hiermee veel drukverlies en een veel lager debiet (afzuigkracht). Mogelijk zelfs lager dan de aanbevolen fabrieksspecificatie. Daarnaast maakt het meer herrie.

Het beste is om van de buitenkant een 150mm spirobuis in de koof te drukken, het gat in de koof groot genoeg te maken zodat er een elleboog in past en daar een flexibele buis van 150mm op afwerken. Het gat in de koof moet dichtgemaakt worden door deze (bijvoorbeeld) met gipsplaat te repareren.

In de spirobuis kun je dan ook meteen een terugslagklep plaatsen zodat er geen lucht/tocht via buiten naar binnen kan waaien.

Een aannemer die een flexibele ribbelbuis over deze hele afstand mét bochten monteert is geen goede aannemer. Flexibele ribbelbuis gebruik je bij voorkeur helemaal niet en anders alleen op het allerlaatste stukje van spirobuis naar de afzuigkap.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• nino_070
DexterDee schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 17:53:
[...]

Een reductie van 150mm naar 100mm is meer dan 55% in oppervlakte. Dat is gigantisch en moet je niet willen. Je krijgt hiermee veel drukverlies en een veel lager debiet (afzuigkracht). Mogelijk zelfs lager dan de aanbevolen fabrieksspecificatie. Daarnaast maakt het meer herrie.

Het beste is om van de buitenkant een 150mm spirobuis in de koof te drukken, het gat in de koof groot genoeg te maken zodat er een elleboog in past en daar een flexibele buis van 150mm op afwerken. Het gat in de koof moet dichtgemaakt worden door deze (bijvoorbeeld) met gipsplaat te repareren.

In de spirobuis kun je dan ook meteen een terugslagklep plaatsen zodat er geen lucht/tocht via buiten naar binnen kan waaien.

Een aannemer die een flexibele ribbelbuis over deze hele afstand mét bochten monteert is geen goede aannemer. Flexibele ribbelbuis gebruik je bij voorkeur helemaal niet en anders alleen op het allerlaatste stukje van spirobuis naar de afzuigkap.
Bedankt voor de reacties. Een spirobuis plaatsen ga ik proberen. De ribbelbuis was inderdaad niet de beste optie vrees ik… als een elleboog niet past kunnen we altijd nog proberen een ribbelbuis alleen voor t laatste stukje erin te priegelen en die met een verbindstuk de hoek om te laten gaan?

• SMSfreakie
  • Niet online
Het mooiste is het geheel met vaste buis.. Je zou ook iets van https://www.ventilatiesho...s-rond-150mm-lengte-50cm/ kunne doen voor zichtwerk..

404 Signature not found

• DexterDee

DexterDee

Bedankt voor de reacties. Een spirobuis plaatsen ga ik proberen. De ribbelbuis was inderdaad niet de beste optie vrees ik… als een elleboog niet past kunnen we altijd nog proberen een ribbelbuis alleen voor t laatste stukje erin te priegelen en die met een verbindstuk de hoek om te laten gaan?
90º bochten zijn de slechtste plaatsen voor ribbelbuizen, veel slechter nog als rechte stukken. Als je dat kunt voorkomen dan zou dat mooi zijn. Ik denk overigens dat het luchtdicht en duurzaam aansluiten van een ribbelslang op een vaste buis ook heel pittig gaat zijn. Normaliter doe je dat met aluminium tape, maar je hebt in die koof te weinig plaats om dat comfortabel om de buis aan te brengen. Als dat gaat lekken dan wordt dat op termijn een smeerboel en heb je kans op geuroverlast. Een spiro elleboog druk je vast op de buis met een rubberen dichting, dat zit in één keer goed en luchtdicht.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
DexterDee schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 17:53:
[...]

Een spirobuis moet ook worden gemonteerd aan muurbeugels, hoe zie je dat voor je als je er van buitenaf een spiro buis in duwt?

@nino_070 Ik zou de aannemer vragen om het op een normale manier op te lossen,dus koof open spirobuis erin en koof mooi maken. Je ziet nu al dat zijn oplossing gewoon slecht is, over een paar jaar ben je zelf het haasje als er iets kapot gaat.

[ Voor 9% gewijzigd door Wolly op 13-02-2026 09:51 ]

• DexterDee

DexterDee

Wolly schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 09:50:
Een spirobuis moet ook worden gemonteerd aan muurbeugels, hoe zie je dat voor je als je er van buitenaf een spiro buis in duwt?
Het is niet ideaal, maar de overspanning is maar 2 meter. Een enkele beugel op de plaats waar de bocht de koof uitkomt gaat wel werken. Het zou problematischer zijn als je twee rechte spirobuizen aan elkaar zou moeten zetten. Dat gaat zonder ondersteuning doorzakken. Maar dat is hier niet aan de hand.

• nino_070
Bedankt voor 't meedenken.

@Wolly Wellicht kunnen we nog zoiets erin proppen, net voor de 90 graden bocht. 1 gaatje boren in de koof kan wellicht nog lukken. Deze kan dan beter aan t plafond (in de koof) dan aan de wand bevestigd worden:
https://www.bouwmaat.nl/s...0mm-bs/product/0000585349

En met 90 graden bocht bedoel ik dan uiteraard een bocht met ronde hoek, dus zo een: https://www.bouwmaat.nl/s...8150mm/product/0000585354

Alleen het laatste stukje naar de afzuigkap toe hoeft dan met een flexibele ribbelbuis.
Dan kan 't hopelijk nog zonder de koof volledig open te maken, want ik heb geen zin in nieuw stuc en schilderwerk :P

Acties:
  • Beste antwoord

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik zou er ook eentje bij de gevel willen, want anders is die hele buis direct verbonden met de buitenlucht.

Qua montage, maak je niet te druk.
Beugels zijn fijn, maar die hele koof werkt ook als een beugel. Alleen moet je opletten met resonanties, maar als je tussen de buis & de koof iets dempends stopt is het niks anders dan een beugel.

Ik zou die buis gewoon vanaf buiten erin schuiven, daarna moet je eventuele ruimte rondom de buis bij de muur afdichten. En waarschijnlijk zit die buis dan al muurvast. (Pun intended)

Je hebt de juiste bocht, mocht je bang zijn dat die eraf schuift (dan moet hij wel 3-4cm speling hebben, anders kan het fysiek niet eens los) dan kun je eventueel ook een dot pur oid plaatsen, zodat de bocht niet eraf kan. De krachten op zo'n buis zijn heel beperkt, alleen tijdens het monteren van de afzuigkap moet het niet losschieten.

Als je een nieuwe koof plaatst zou ik altijd voor goede beugels gaan. Maar in deze situatie zou ik pragmatisch te werk gaan. En ja, over 20 jaar krabt er iemand achter z'n oor als ze dit slopen voor een nieuwe keuken.

• SMSfreakie
  • Niet online
fixeren kan inderdaad vrij "lomp" met een pur

404 Signature not found

• nino_070
Beste tweakers,

Afgelopen week heb ik samen met de aannemer de spirobuis erin gezet. Het was even passen en meten, want er zaten nog wat houten latten in de weg om de vrije doorgang te kunnen maken, maar het is uiteindelijk gelukt door met de multitool hier nog kleine hapjes uit te zagen. Multitool 1m diep in een koof zagen was even het lastigste. Vervolgens de 90graden bocht erin gewurmd (gat in gipsplaat iets groter gemaakt) en alleen voor het laatste stukje tussen het plafond en de kap hebben we ø15cm flexbuis gebruikt. Omdat het toch wel lastig was met het vasthouden van de kap om de hoek te maken om hier spiro tussen te plaatsen.

Helaas geen betere foto’s dan deze gemaakt, maar het resultaat mag er zijn, en over de stabiliteit van de buis hoef ik me geen zorgen te maken zoals je kunt zien op de foto zit die muurvast in de koof. Dank iedereen voor de hulp!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Gq5-DUM3ij9WEro_ajAvKWlujY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wV6RqDT57oG9CPNmKHWxWHE7.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1