Huis toekomstbestendig maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• White Dragon 6
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17-03 08:00
Onze woning beschikt nu over een lelijke EMAT groepenkast met een kast er naast (3 fase, 15 groepen).
Deze moet aangepast worden want deze is nu niet netjes, dus er zal een ABB groepenkast komen (4x aardlek).
Extra groepen zullen er misschien nog bij komen voor warmtepomp (2 extra) en ooit misschien nog een EV aansluiting en/of thuisbatterijen waar ik rekening mee wil houden (maar niet de komende 3 jaar).

Daarnaast hebben we 25 zonnepanelen (6950Wp) op 2 (volgens mij) "domme" omvormers (Sunnyboy SB 3300-11 & GroWatt 3000MTL-S). Deze werden uitgelezen door een Inepro kwh meter (pro1-s mid) in de meterkast (volgens mij is deze ook "dom"). Deze kwh meter werd uitgemeten met een Eneco kabel voor Toon. Echter is onze Toon ook "dom" (want we hebben geen abbo), dus we zien 0 grafiekjes van de zonnepanelen.
Het enige wat ik nu kan zien via de energieleverancier is wat er wordt teruggeleverd via de Tibber app
Verder wordt er nu geen stroom uitgelezen via een P1 meter bv.
Stroomverbruik is ca 2600kWh, dus zoals je ziet leveren we veel terug.

De zonnepanelen moeten sowieso tijdelijk verwijderd worden omdat de dakbedekking nieuw moet. Deze moeten "beter" teruggeplaats worden, kabels door het water etc, geinstalleerd door de vorige bewoner. Dit zal de dakdekker meenemen in zijn scope. (evt 1 zonnepaneel minder voor ruimte warmtepomp).

Over de warmtepomp gesproken, we zijn aan het kijken of we voor de Quatt Hybrid 7kW gaan of de Quatt Full Electric met de grootste boiler. Deze zou gekoppeld kunnen worden aan Toon (waar we dus geen abbo voor hebben), of ze installeren een Honeywell T6R.
Voor verwarming gebruiken we de Toon ook niet, deze is ingesteld op een vast schema (vloerverwarming).

Als we nu of later voor full electric gaan, willen we natuurlijk de boiler ook "slim" hebben zodat onze mega overproductie stroom meer zelf verbruikt wordt.

Qua slimme apparaten, hebben 1 shelly geinstalleerd (niet direct van plan lampen slim te maken) en de ovens zouden slim kunnen zijn, maar dat vinden we ook weer overdreven.
Wasmachine, droger, vaatwasser als grootverbruikers stellen we zelf in met de timer, kan dit ook automatisch op basis van de stroomprijzen/zon? Instellen is nu wat onhandig, want de vaatwasser heeft start over 5u en wasmachine heeft begin over 5u...

Quatt heeft zijn eigen App, Tibber heeft zijn App, Homewizard is er ook nog, Siemens en Shelly voor slimme aparaten.
Maar het liefst zie/stuur ik alles in 1 app, maar misschien is dat een ilusie.

Ik ben ook geen tech wizard, houd het simpel, plug en play.

Maar er komt dus sowieso
- Een nieuwe ABB meterkast
- Een hybride of fullE warmtepomp

Gezien al deze veranderingen is het slim om nu ook een stap te maken waar nodig.
De extra kosten willen we wel beperken, gezien de investeringen al erg hoog zijn, maar slim ready zou niet al te kostbaar moeten zijn toch?
Wat is verstandig om het toekomst slim te maken? Welke meters, apps, thermostaat? Andere warmtepomp? Andere dingen om rekening mee te houden?

Alvast bedankt.

Alle reacties

• lukashh
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 21:32
Je zit precies op het punt waar veel mensen later spijt krijgen omdat ze nu toch alles open hebben liggen maar alleen het minimale doen. Met nieuwe groepenkast + warmtepomp + dak + aanpassing PV is dit wel het moment om het aan te pakken.
Qua groepenkast is ABB prima. Mits er genoeg ruimte wordt voorzien voor extra groepen, EV-lader en eventueel thuisbatterij in de toekomst.
Je geeft aan dat je een aantal slimme apparaten hebt die je aan elkaar wil koppelen, hiervoor zou ik HomeAssistant gebruiken. Ik draai het nu al bijna een jaar op een RPI4, en het werkt prima. Op deze manier heb je direct 1 app waarin je alles kan bedienen. Ook is het (bijna) plug and play.
Mits je Toon geroot is, is het niet nodig deze in de nabije toekomst te gaan vervangen. Deze werkt goed met HA.
Een P1 meter zal misschien handig zijn om het stroomverbruik bij te houden, zo kan je op teruglevermomenten de grootverbruikers (wasmachine, vaatwasser) automatisch laten aanzetten.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:48
Met ^; een jaar rond de P1 data loggen in Home Assistent geeft je goed inzicht hoe de energiestromen in elkaar zitten, je kan dan mooi zien wat een batterij zou opleveren.

Ik zit in België, daar is salderen allang afgeschaft, ik heb heel recent een stekker-thuisbatterij geplaatst. Daarvoor heb ik gewoon een extra zekering geplaatst, zodat ik die op 2400W kon instellen, die stuur ik aan via Home Assistent naar nul op de meter en die lost jou zorgen met startuitstel grotendeels op (je stelt de toestellen in dat ze draaien overdag, nadat de batterij al wat kon opladen; de batterij compenseert het verschil tussen verbruik en opwek grotendeels).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:01
Zo spannend hoeft het niet te zijn.
Vernieuw je elektra, ga naar 3x25a indien je nog niet hebt, en plug een p1 meter in.
Zorg voor een grote (dubbele) meterkast, want die heb je zo vol met warmtepomp, kookgroep, laadpaal, en waar gewenst een kwh meter.

Bepaal een manier waarop je "slim" wilt aansturen en wees afhankelijk daarvan vooral kritisch in de apparaten die je aanschaft. Wil je HA sturing, homey pro, ga je zelf met modbus aan de slag, of is een simpele bijgeleverde app al voldoende?

De Atlantic Explorer WPB is erg simpel, maar kun je wel sturen op zonne energie.

Verschillende warmtepompen kun je met HA aansturen. Of de Adlar heeft bijv een Homey app door een tweaker gemaakt.

Een thermostaat wordt steeds minder belangrijk. Die doet bij een wp met aangepaste regeling niks anders dan de binnentemperatuur meten.

[ Voor 8% gewijzigd door pentaw1nz op 11-03-2026 17:25 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• White Dragon 6
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17-03 08:00
Thanks.
We zijn inmiddels wat weken verder.
We hebben 2 grote ABB kasten laten installeren, waarvan 1 3 fase kast
Kookplaat is omgezet naar 3fase, 12 groepen, 2 omvormers van zonnepanelen met kwh meters (in aparte kast er naast)
Genoeg ruimte om uit te breiden dus

Zoals gezegd nu 2x kwh meter voor zonnepanelen die sinds gisteren goed werken samen met een P1 meter nu de hele dag aan het staren naar grafiekjes in the homewizard app.

De thermostaat hebben we Toon, die is niet geroot. Dus enkel lezen en instellen. Maar aangezien we vloerverwarming hebben staat hij toch op een vast schema en zitten we er niet aan. Dus inderdaad doe hij niks meer dan temperatuur meten om terug te geven aan de ketel.
Maar straks met een warmtepomp moet er daar wel een link gelegd worden?
Quatt zei dat je wel een specifieke thermostaat nodig had.

Over warmtepomp gesproken, ik noemde hiervoor dat we Quatt zouden nemen maar daar ben ik nog niet zo zeker van. Ken vooral mensen die Quatt hybrid hebben, die kan je makkelijk naar full electric uitbreiden. Maar we gaan liever direct naar full electric. Is Quatt dan nog wel de beste optie.... Heb ook Weheat offerte (via coolblue en ook veh). Moet het allemaal nog eens naast elkaar leggen. Ik vind het wel een puzzel hoor...

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:01
Als het kan gelijk full electric gaan.

Er zijn heel veel opties... ook ook aparte topics die je eens kunt doorspitten

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

Pagina: 1