Oplader bijbestellen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Geenverstandvan
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 18:54
Mijn vraag
Ik sta op het punt een nieuwe MB pro te kopen. Deze komt standaard zonder oplader.
Nu kan ik een 70 watt oplader bijbestellen.
Maar van de oude MB pro heb ik nog een 61 watt oplader liggen.
Opladen zal daarmee iets langzamer gaan want de MB pro krijgt niet de gevraagde 70 watt, maar de beschikbare 61.
Is dat slecht voor de accu?
Kan ik maar beter ook de nieuwe oplader bijbestellen?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Bij Apple support gevraagd en die geven aan dat het slecht is voor de accu.
Alleen omdat die minder krijgt dan die vraagt?
Heb ik thuis ook regelmatig :*)

Alle reacties

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Apple support raaskalt wel lekker, die willen natuurlijk dat je een (veel te) dure accessoire bij hen besteld. Moet gewoon werken, mits aansluiting natuurlijk hetzelfde is. Tevens zal een nieuwe Macbook Pro vast en zeker niet constant opladen met 70 watt, dus ik betwijfel of je überhaupt veel gaat merken van een mindere oplaadtijd.

(in theorie dan, want je hebt straks geen 70 watt-lader om testen natuurlijk)

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:41

franssie

Save the albatross

Het is niet slecht voor de accu, sterker nog steeds meer telefoons ondersteunen trager opladen omdat dat beter is voor de accu zelfs.
Ook steeds meer laptops kun je instellen dat ze maar tot 60% a 80% opladen, want accu's houden er niet van steeds volgepropt te worden (als in continue aan de lader te liggen op 100%).

Gewoon je oude gebruiken.

edit @Geenverstandvan ter completering, een lagere lader kan maar er is wel een grens. Vaak is dat zo rond de 45 Watt om een laptop op te laden. Zo heeft mijn reislader een 45 W poort waar ik mijn laptop aan hang, een 20W poort voor de telefoon en nog wat voor andere meuk op lager vermogen (ebook, e-tandenborstel etc)

[ Voor 31% gewijzigd door franssie op 12-02-2026 16:22 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Geenverstandvan
CLB schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:46:
Moet gewoon werken, mits aansluiting natuurlijk hetzelfde is.
Oude heeft usb-c en nieuwe wel een oplaadkabel van usb-c naar macsafe.
Dus dat is geen probleem

Dank voor je reactie

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:16

DDX

Je loopt een risico dat als batterij echt leeg is je met een kleinere lader de laptop niet van genoeg stroom kan voorzien dat die opstart.
Zo krijg je met een 45W voeding een macbook pro die 70W nodig heeft niet meer aan als batterij leeg is.

Vorige week ook collega in paniek dat iphone kapot zou zijn, bleek dat die een goedkope usb lader had en batterij echt leeg was.
Even aan een 45W lader gehangen om aan te krijgen en de andere lader kon hem weer verder opladen.

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:35
Als het device tijdens load meer vraagt dan de 'lader' kan leveren zal de batterij bij moeten springen, uiteindelijk is dat suboptimaal voor de batterij.

Wat de stroomvoorziening kan aanbieden heeft dus niet enkel met het opladen van de batterij te maken. Zeker niet bij de krachtige apparaten die tegelijk opgeladen én gebruikt worden.
Of je daar last van hebt hangt voornamelijk af van hoe je het device gaat gebruiken.

- knip -

• Geenverstandvan
Dank voor alle uitleg. Gebruikersnaam zegt vast al genoeg.
De oude laptop is nu 7,5 jaar oud en de accu werkt niet echt goed meer. Gelet op de leeftijd nu maar gelijk naar iets moderns overstappen.
De nieuwe heeft zoveel capaciteit van de accu dat ik niet verwacht dat die tijdens het gebruik ook nog opgeladen zal moeten worden.
Maar voor nu denk ik toch maar wat euro’s in de zak te houden.
Pagina: 1