Vraag

• El_Dimitrius
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 12-02 18:39
Recent heb ik mijn Honeywell Chromoterm Wireless (2014) vervangen door een Google Nest Thermostaat v3.

De huidige situatie is als volgt:

- CV-ketel: Intergas Kompact HRE
- Nest Heat Link geplaatst bij de ketel (2e verdieping)
- Aansluiting tussen Heat Link en ketel via OpenTherm
- In de woonkamer hangt de Nest thermostaat
- Op de begane grond bevindt zich een Honeywell VC8015 zoneklep voor de vloerverwarming
- Deze werd voorheen aangestuurd via een Honeywell BDR91 RF-module
- Ook de ketel werd voorheen via een BDR91 aangestuurd
- Er is geen bekabeling aanwezig tussen ketel en zoneklep
- Bij de zoneklep is 230V aanwezig

Sinds de plaatsing van de Nest wordt de ketel correct aangestuurd, maar de zoneklep van de vloerverwarming opent niet, omdat deze geen aansturingssignaal meer ontvangt.

Ik overweeg om een extra stuurkabel aan te leggen vanaf het relais (COM/NO) van de Nest Heat Link naar de aansluitpunten waar voorheen de BDR91 de VC8015 aanstuurde, zodat zowel de ketel als de zoneklep gelijktijdig worden geschakeld.

Graag ontvang ik uw advies over:
- Of deze oplossing technisch correct en veilig is in combinatie met deze ketel.
- Of het beter is om de Nest als aan/uit thermostaat te configureren in plaats van via OpenTherm.
- Of er een alternatieve, meer geschikte oplossing adviseert voor deze situatie.

Vast dank voor het meedenken :-)

Beste antwoord (via El_Dimitrius op 12-02-2026 15:48)

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:19
Waarom zet je de zone-klep niet permanent open? Als er geen warmtevraag is vanuit je Nest, gebeurt er effectief niets, als je wel warmtevraag hebt, gaat deze warmte ook direct je vloer in.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:19
Waarom zet je de zone-klep niet permanent open? Als er geen warmtevraag is vanuit je Nest, gebeurt er effectief niets, als je wel warmtevraag hebt, gaat deze warmte ook direct je vloer in.

• El_Dimitrius
gastje01 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 14:07:
Daar nog niet eens over nagedacht. Eens kijken of dat lukt. Tnx.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Met ^, waarom die zoneklep? Is er ooit een zoneregeling geweest?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• El_Dimitrius
naftebakje schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:03:
Met ^, waarom die zoneklep? Is er ooit een zoneregeling geweest?
Zo kwam het met het huis destijds. De begane grond is dus een zone vermoed ik.

• El_Dimitrius
gastje01 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 14:07:
Heb hem nu handmatig open gezet. Stekker eruit zodat hij ook niet op een of andere manier weer gebruikt kan worden.
Leidingen worden warm bij warmtevraag. Voor nu lijkt de test positief.
Pagina: 1