SolaX X1 Boost - uitschakelen bij terugleveren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• GEi
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Goedemiddag,

Ik ben mij aan het oriënteren op het kunnen uitzetten van onze omvormer Solax X1 Boost wanneer deze stroom aan het net teruglevert. Het is nog niet zo ver, maar wij zitten nog vast aan een energiecontract dat maakt dat wij liever niet terugleveren na 01-01-2027. Terugleveren komt in beeld wanneer wij de opbrengst van de zonnepanelen niet zelf kunnen verbruiken.

Idealiter zet ik het uit in de settings van de omvormer zelf. Ik vermoed dat dat kan, omdat in de handleiding deze route staat: [Hoofdmenu] [Instellingen] [Wachtwoord] [Exportregeling]. De omschrijving luidt als volgt: "Met deze functie kan de omvormer de naar het net geëxporteerde energie regelen. Deze functie kan worden voorzien naar wens van de gebruiker. “Activeren” kiezen in Modus Selecteren betekent dat de gebruiker een meter moeten installeren om de naar het net geëxporteerde energie te bewaken. Er is de gebruikerswaarde en er is de fabriekswaarde. De fabriekswaarde is standaard en kan door de gebruiker niet worden gewijzigd. De door de installateur ingestelde gebruikerswaarde moet lager zijn dan de fabriekswaarde en tussen 0 kW en 6 kW liggen. ”Deactiveren” kiezen betekent dat de functie wordt uitgeschakeld. Druk op de omhoog- en omlaag-toets om te selecteren en druk op “OK” om te bevestigen."

Is de route die ik moet gaan bewandelen om in te stellen wat ik wil bereiken?

Beste antwoord (via GEi op 15-02-2026 09:45)

• yabbadabba
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:01

yabbadabba

badooo

Ik zit met de dezelfde uitdaging maar is nu al opportuun omdat ik een dynamisch contract heb.
Met de X1 boost kan je niets automatiseren omdat deze setup daar niet door Solax in wordt ondersteund. Dus moet je zelf in de instellingen, met het bekende 2014 ww.
Daar staat helemaal onderaan 'omvormer schakelaar' . Wanneer je die op 'uitschakelen' zet komt er geen stroom meer door. Dus ook niet meer op het grid. Dat is handig als de stroomprijzen negatief zijn. Dan betaal je immers voor het verkopen van stroom naar de grid bij een dynamisch contract.

Het is jammer dat ik nergens een tool kan vinden die deze actie tijdgestuurd obv de dynamische tijd prijzen aan en uit kan schakelen. Nu moet ik dat zelf handmatig doen. Als iemand daar een oplossing voor heeft ik hou me zeer aanbevolen!

Hoop dat dit helpt met jouw vraag.

[ Voor 16% gewijzigd door yabbadabba op 15-02-2026 00:14 ]

yabbadab

Alle reacties

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik ben een tijd geleden aan het zoeken geweest, en de conclusie was geloof ik dat je een (speciale?) meter moet installeren die met de omvormer communiceert zodat deze naar 0 export toe kan regelen. Ik geloof via RS485/meter aansluiting.

Ik lees de omvormer uit via de RS485, en dat lijkt niet tegelijk te kunnen met regelen naar 0 export. Echt handig is het dus allemaal niet.

• GEi
  • Niet online
Ik heb vanmiddag de manual van de Solax Meter gevonden. Hij kan ook draadloos met de omvormer communiceren. Dat past mij wel. Volgende week maar eens contact zoeken met Solax in Nederland (Enschede).
Bedankt voor het meedenken, heel waardevol.

Acties:
  • Beste antwoord

• yabbadabba

yabbadabba

badooo

Ik zit met de dezelfde uitdaging maar is nu al opportuun omdat ik een dynamisch contract heb.
Met de X1 boost kan je niets automatiseren omdat deze setup daar niet door Solax in wordt ondersteund. Dus moet je zelf in de instellingen, met het bekende 2014 ww.
Daar staat helemaal onderaan 'omvormer schakelaar' . Wanneer je die op 'uitschakelen' zet komt er geen stroom meer door. Dus ook niet meer op het grid. Dat is handig als de stroomprijzen negatief zijn. Dan betaal je immers voor het verkopen van stroom naar de grid bij een dynamisch contract.

Het is jammer dat ik nergens een tool kan vinden die deze actie tijdgestuurd obv de dynamische tijd prijzen aan en uit kan schakelen. Nu moet ik dat zelf handmatig doen. Als iemand daar een oplossing voor heeft ik hou me zeer aanbevolen!

Hoop dat dit helpt met jouw vraag.

[ Voor 16% gewijzigd door yabbadabba op 15-02-2026 00:14 ]

yabbadab

• GEi
  • Niet online
@yabbadabba bedankt, dat is idd de zwart-wit oplossing waar ik naar op zoek was. Ik heb alleen de Engelse taal in de SolaxCloud, dus zal later vandaag mbv jouw afbeelding deze setting even opzoeken. Kan het snel testen, omdat er iedere dag wel een beetje wordt teruggeleverd, ook al is het nu winter. Als deze setting doet wat hij moet doen, dan zal ik dat goed documenteren zodat ik dat op 01 januari aanstaande kan activeren.
En dan de rit uitzitten en tzt kijken wat wijsheid is vwb een energiecontract.

PS ik zie in jouw afbeelding een nummer bovenaan staan. Is dit nummer geschikt om publiek te delen?

[ Voor 9% gewijzigd door GEi op 14-02-2026 11:11 ]

• yabbadabba

yabbadabba

badooo

Mss is het relevant voor iemand die met mijn solax wil gaan spelen. Maar wel scherp opgemerkt. Zal het voor de zekerheid weghalen. Volgens mij is de vraag al beantwoord. Stuur maar een dm als je alsnog iets wilt weten.

yabbadab

Pagina: 1