Hulp bij keuzes thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

• Evoluzione
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21:22
Goedemorgen,

Nu de oplevering van ons nieuwbouwhuis steeds dichterbij komt, wordt het tijd om ook over het thuisnetwerk te gaan nadenken. Nu zijn er echter zoveel mogelijkheden, dat ik soms even de bomen door het bos niet meer zie.

De Situatie:
- Nieuwbouwwoning (Houtskelet) Begane grond + 2 verdiepingen
- Werkkamer op de 1e verdieping
- Loze leidingen naar de woonkamer en naar elke slaapkamer (1 buis per ruimte)
- Aansluiting Ziggo in meterkast

Momenteel wonen we in een (huur)appartement, alles gelijkvloers, betonnen binnenmuren. Modem van Ziggo staat midden in de woning. Meeste apparaten zitten hier op Wifi, maar dit werkt niet altijd optimaal, en willen daarom het nu anders aanpakken.

Apparatuur die we nu hebben, en ik graag bekabeld aan wil sluiten:
- 1x TV, soundbar en Nintendo switch in de woonkamer (wellicht nog een andere console in de toekomst). Soundbar heeft een eigen netwerkaansluiting voor spotify etc.
- 1x TV op slaapkamer 1.
- 1x Werkplek op slaapkamer 2 (laptop aan een dockingstation)
- Raspberry Pi, welke nu dient als Pihole/Unbound server, en in de toekomst evt als Nas/cameraopslag (met externe HDD).

Verder natuurlijk nog een aantal apparaten (mobiele telefoons, tablet, prive laptop) welke op Wifi gebruikt worden. Wifi dekking willen we dus wel gewoon goed hebben in het hele huis. Het nieuwe huis is verder voorzien van een warmtepomp, airco en zonnepanelen. Ik weet zo niet welke type apparatuur, en/of ik deze aan het netwerk wil koppelen. Wel wil ik hier rekening mee houden met de apparatuur Ook willen wij een aantal cameras gaan toevoegen.

De opzet die ik voor ogen heb:
BG:
- Modem, switch en Pi in de meterkast.
- 1x kabel naar accespoint/switch woonkamer (tv etc)
- Max 3x camera (via Poe) bedraad
Verd 1:
- 1x kabel vanuit meterkast naar TV (slaakmaper 1)
-1x kabel vanuit meterkast naar kamer 2, Accespoint/switch (werkplek)
verd 2:
- 1x kabel, vooralsnog niets gepland op die kamer

Wat ik denk nodig te hebben:
- 1x switch in de meterkast. Gezien ik met kabels+ cameras al op 8 aansluitingen kom, het liefst dus een 12 of 16 poorts switch, uitgevoerd met Poe.
- 2x een accespoints voor wifi, bij voorkeur met ingebouwde netwerkpoorten. Liefst ook gevoed via Poe

Voor de laatste 2 kwam ik de Microtek hAP ac lite tegen. Deze lijkt (meer dan) genoeg functionaliteit te bieden voor wat ik in de woonkamer en op de verdieping. Wel erg uitgebreid lees ik, dus wellicht een simpeler oplossing mogelijk

Voor de switch in de meterkast kom ik er echter niet uit. Kan ik ales switch/accespoint zo in een andere pluggen, of gaat dit ellende geven? Ik weet dat een switch achter een andere switch niet altijd gewenst is, maar dit zou voor ons wel de makkelijkste oplossing zijn.

Wellicht kunnen jullie me verder op weg helpen!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:14
trek bij voorkeur 2x een utp (cat6) kabel per leiding , en dan met een dubbele rj45 afmonteren. heb je een extra netwerkkabel voor oa AP

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

voor bepalen keuze netwerkapparatuur, check ook even dit artkel: review: ASUS ZenWiFi BD4 - Wi‑Fi 7‑mesh voor tweakers met ethernet

d:)b :henk d:)b

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
Mikrotik is super vet spul maar allesbehalve consumentenvriendelijk :P
Echt enorme stijle leercurve en in wifi vind ik ze ook niet uitblinken./

Wil je iets geavenceerds waar je ook met vlans etc kan spelen dan kun je beter naar ubiquiti kijken.

Wil je gewoon plat goed wifi zonder gezeur dan zou ik kijken, met de poe wens, naar:
- Deco X50 POE
- Aruba instant on

CISSP! Drop your encryption keys!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:57
waarom zou je TV soundbar en Nintendo bekabeld willen aansluiten? Wifi voldoet meer dan voldoende. Sterker nog, als je een LG TV hebt, dan is de kans groot dat er een 100Mbit netwerkcontroller in zit. Dan heb je met WiFi een hogere bitrate.

• Evoluzione
peter-rm schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 11:58:
trek bij voorkeur 2x een utp (cat6) kabel per leiding , en dan met een dubbele rj45 afmonteren. heb je een extra netwerkkabel voor oa AP
2x per buis is een goed idee, neem ik mee!
laurens0619 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 12:11:
Mikrotik is super vet spul maar allesbehalve consumentenvriendelijk :P
Echt enorme stijle leercurve en in wifi vind ik ze ook niet uitblinken./

Wil je iets geavenceerds waar je ook met vlans etc kan spelen dan kun je beter naar ubiquiti kijken.

Wil je gewoon plat goed wifi zonder gezeur dan zou ik kijken, met de poe wens, naar:
- Deco X50 POE
- Aruba instant on
Mesh setjes kwam ik inderdaad ook al tegen. Ook een goed idee. Veelal vaak geen ingebouwde switch voor bedrade apparatuur echter.

Leercurve van de Mikrotik zal inderdaad hoog zijn, maar ik ben bereid er tijd in te steken. Zouden deze eventueel wel als een mesh kunnen werken, mocht het wel deze optie worden?
107mb schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 12:16:
waarom zou je TV soundbar en Nintendo bekabeld willen aansluiten? Wifi voldoet meer dan voldoende. Sterker nog, als je een LG TV hebt, dan is de kans groot dat er een 100Mbit netwerkcontroller in zit. Dan heb je met WiFi een hogere bitrate.
Ervaar nu via Wifi vaak haperingen/bitrate schommelingen, welke ik op dezelfde TV bedraad niet heb. Kan hem natuurlijk ook aan de Wifi dekking liggen van het ziggo modem.

• laurens0619
Mesh is beetje vervelende definitie.
In de wifi wereld is mesh eigenlijk dat je accesspoint ook kan werken zonder een utp kabel eraan (wireless uplink).

Wat veel mensen denken is dat het staat voor een systeem wat goed roamt etc maar dat staat er los van.
Consumenten mesh setjes moet je eerder zien als consumentenvriendelijke multi ap setjes.

Juist mesh setjes hebben vaak extra utp poorten erin (pak bv een Deco x50 voor 3 poorten of een BE65 voor 4 poorten) maar toch is het vaak handiger om losse switches te gebruiken (bv de tplink bij de action voor 10 euro)

waarom? Nou een accesspoint wil je strategisch neerzetten. Bv in je woonkamer op een buffetkast waar die vrij kan stralen maar niet vol in het zicht staat.
Als al je apparaten daar een utp kabel naartoe moeten hebben wordt het gerommel.

Of andersom: Dat accesspoint achter een kastje wordt gepropt met allerlei kabels erin, niet heel goed voor het signaal.

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:57
ik heb nooit WiFi problemen, tenzij Ziggo er uit ligt (maar dat is dan geen WiFi probleem). Ik woon in een nieuwbouwhuis en heb op elke verdieping een Unifi AP hangen. Ook hangt er buiten een AP. Allen bekabeld aangesloten (geen mesh dus) op een PoE switch.

• Evoluzione
Bedankt voor de uitleg. Ik had zelf ook het idee (niet opgezocht, dom) dat het een technologie was voor een dekkend wifinetwerk. Eigenlijk meer een marketingterm dus.

Terechte opmerking verder mbt de kabels. Hier had ikzelf nog niet meteen over nagedacht. Als ik toch voor 2 kabels per buis ga, kan ik inderdaad net zo goed een los accespoint en een switch pakken.

Hebben jullie nog tips voor een goeie Poe switch?

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
107mb schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 12:16:
Minder 'luchtvervuiling' waardoor apparaten die niet anders dan draadloos kunnen werken meer tijd in de lucht voor zichzelf hebben.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Evoluzione schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:04:

Hetzelfde merk als de rest van de apparatuur, dan kan je ze binnen hetzelfde stukje software configureren.

• laurens0619
Evoluzione schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:04:
Bedankt voor de uitleg. Ik had zelf ook het idee (niet opgezocht, dom) dat het een technologie was voor een dekkend wifinetwerk. Eigenlijk meer een marketingterm dus.

Terechte opmerking verder mbt de kabels. Hier had ikzelf nog niet meteen over nagedacht. Als ik toch voor 2 kabels per buis ga, kan ik inderdaad net zo goed een los accespoint en een switch pakken.

Als je in een Omada/Ubiqitui (denk zelf Aruba instant on) boot wil stappen dan zou ik daar een PoE switch van halen.
Stap je in de TPLink deco boot dan boeit het niet bv de TL-SG105PE. De x50 poe is wel 2.5gbit dus eigk wil je daar dan ook een 2.5gbit switch bij zetten (maar niets moet)

Je kunt nog nadenken over je PoE eis. Als je dat wilt dan is het ook een idee om centraal een dikke PoE switch/injector te zetten in je meterkast en dan op de locaties een PoE switch met PoE passthrough richting het accesspoint

[ Voor 5% gewijzigd door laurens0619 op 12-02-2026 13:56 ]

Pagina: 1