Prijs van x jaar gebruiken optellen bij prijs van koelkast

Pagina: 1
Acties:

• Mboetoe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:34
1. Welk probleem ervaar je?
Je kan apparaten niet sorteren op een schatting van kosten over x jaar/gebruiken (inclusief aankoop).

2. Waarom is dat een probleem?
Het is onnodig moeilijk om de prijs van verschillende koelkasten en vriezers te vergelijken met verschillende efficiënties. Dit geldt overigens waarschijnlijk ook voor sommige andere apparaten, zoals vaatwasmachines of ovens.

3. Hoe vaak loop je er tegenaan?
Telkens als ik koelkasten, vriezers en misschien andere grote apparaten wil vergelijken.

4. Hoe ziet de ideale oplossing er voor jou uit?
De ideale oplossing zou zijn als we helemaal zelf velden konden verzinnen op basis van berekeningen op andere velden, en dan daarop filteren of sorteren. Maar een realistischere oplossing zou zijn om een veld aan te maken zoals prijs + stroomkosten over 10 jaar, of 15 jaar, of 1000 keer draaien, of wat dan ook. Je mag van mij zelf een zinnig getal kiezen voor elk soort apparaat. Er is vaak zo'n grote kloof tussen de prijs van zuinige apparaten en de prijs van andere apparaten, en hun energieverbruik ook, dat het er echt nog een rekensom is voor elk apparaat om uit te vogelen wat nou de "echte" prijs is. En er staan nogal wat apparaten in de lijst.

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 13:39
eigenlijk wil je een "TCO" vakje en op die kunnen sorteren, bij standaardtesten is dit al de energielabel (indirect). Ik zou zeggen goed idee maar staar je ook niet blind op de energielabel, want dat is een specifieke test voor alleen het label behalen. Ik heb nooit daadwerkelijk gemeten tussen verschillende energie labels, maar voor een wasmachine zal het echt niet appels met appels vergelijken zijn, en als je een fatsoenlijke katoenwas met een A label aan zet of C label zal ik niet verbaasd zijn als ze hetzelfde verbruik hebben.

Voor koelkasten / vriezers kan ik mij er nog in vinden, voor wasmachines en vaatwassers met verschillende programma's niet.

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Het werkelijke verbruik ligt ook aan temperatuur, en vulling van de kast. Het lijkt mij extreem lastig om hier iets zinnigs over te zeggen.

• Mboetoe
En de stroomprijzen. Wie weet wat die doen over 10 jaar. Maar het hoeft ook allemaal niet zo precies. Het zal altijd een duidelijkere indicatie geven dan niks rekenen.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Maar als je stroomprijzen wilt meenemen is het onbegonnen werk. Iedereen heeft een andere prijs voor gas en stroom. Sommigen hebben daarbij ook zonnepanelen en/of thuisaccu's en betalen dan dus veel minder of zelfs niets voor de stroom.

• Mboetoe
De schatting voor de prijs per jaar staat er nu al bij, overigens. Het enige dat ik wil is dat het voor een aantal jaar bij de prijs wordt opgeteld, voor makkelijker vergelijken. Je kan dan alsnog bijhouden dat het kan meevallen of tegenvallen en dat daar bij modellen met meer verbruik meer onzekerheid in zal zitten.

• Deathaspire
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
dus je wil eigenlijk het volgende?
Koelkast kost 500€
geschat jaarverbruik 100€

totaalprijs koelkast 10j= 1500€?

als je het geschat jaarverbruik al hebt, is die extra berekening toch totaal overbodig?

• Mboetoe
De extra berekening is zodat ik kan sorteren en filteren, en gewoon sneller vergelijken.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

En hoe ziet dan zo'n geschat jaarverbruik eruit? :? Als je dus uitgaat van een gemiddelde, van een gemiddelde, krijg je wel een getal wat een behoorlijke (fout)marge heeft. Ik denk niet dat er dan gemakkelijker te filteren valt, juist omdat de marge zo groot is.

[ Voor 69% gewijzigd door CH4OS op 12-02-2026 15:17 ]

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:44

PB-powell

Mr. Laziness

Klinkt ook wel als erg gerommel in de marge.
Een wasmachine verbruikt nog niet 1kWh per beurt (op 30 graden), met stroomprijzen van 24cent per kWh kan je misschien 1-2 cent per beurt besparen met een energie zuinige machine. Op 200 wasbeurten per jaar is dat wel 2 euro...

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Pagina: 1