Vraag

• Nooitklaar
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 20-02 22:33
Beste tweakers,

Na warm tapwatergebruik wordt de CV aanvoerleiding heel even warm. Er wordt dus een scheut warm water doorheen gegooid. Daarna koelt de leiding meteen weer af.

Ik kom daar nu achter, omdat ik een sensor van een pompschakelaar op de aanvoer heb aangesloten en zag dat de schakelaar ineens aanging. Kan dus best zijn dat dit altijd of langer al zo was.

Mijn vraag daarom: kan dit kwaad/is er iets stuk (driewegklep oid) of is dit normaal? Ik heb in andere posten wel gelezen dat de verwarming gelijktijdig warm werd met tapwater. Maar hier is het dus alleen heel kort na afloop van warm tapwatergebruik.

Mijn ketel is een Atag i36 ecz uit 2021 en verwarmt de woningen het tapwater verder prima.

Alvast dank!

Beste antwoord (via Nooitklaar op 12-02-2026 21:36)

• Buzz-01
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:23
Bij Remeha is het een feature, heb ik begrepen, met als gedachte om alle warmte maximaal te benutten.
In ons geval (Tzerra Ace) betekent het dat zodra je de warmwaterkraan dicht draait, de ketel meteen de restwarmte van de warmtewisselaar in de CV stopt, en als je dan een tiental seconden later de warmwaterkraan weer openzet dan koelt het tapwater eerst heel erg af voordat 'ie weer langzaam warm wordt. Erg irritant... En een workaround/setting heb ik nog niet gevonden.
Wellicht doet Atag dat ook?

Flickr

Alle reacties

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:22
Als je warm water tapt zal het warm worden van die cv leiding komen door warmte overdracht via de driewegklep, dat is normaal, metaal geleid warmte nu eenmaal goed.

Oplossing is de sensor wat verderop in de leiding monteren.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • Beste antwoord

• Buzz-01
Bij Remeha is het een feature, heb ik begrepen, met als gedachte om alle warmte maximaal te benutten.
In ons geval (Tzerra Ace) betekent het dat zodra je de warmwaterkraan dicht draait, de ketel meteen de restwarmte van de warmtewisselaar in de CV stopt, en als je dan een tiental seconden later de warmwaterkraan weer openzet dan koelt het tapwater eerst heel erg af voordat 'ie weer langzaam warm wordt. Erg irritant... En een workaround/setting heb ik nog niet gevonden.
Wellicht doet Atag dat ook?

Flickr

• Nooitklaar
Dank beiden. @Ben(V) : wat bedoel je met "warmteoverdracht via de driewegklep". Als in: gooit restwarmwater eruit?

Ik ga die sensor dan inderdaad iets verderop op de leiding hangen. Ik wilde deze zo vroeg mogelijk in het circuit hebben om pendelen te voorkomen (dat de pompschakelaar te laat aan gaat en warm water dan te snel weer retour zou komen)
Zal daar even mee experimenteren.

En @Buzz-01 : tav die feature: ik heb dat niet in de handleiding kunnen vinden. Wel kan ik de eco stand uitzetten. Dan houdt de ketel altijd wat water warm, zodat je sneller warm water hebt. Zou dat jouw probleem ook oplossen? En is dat ook antwoord op mijn eigen vraag eigenlijk? (Eco stand aan, dus geen water warm houden, dus laatste restje door leiding gooien om die warmte nog te benutten? ;) )

• Buzz-01
Ja dat klopt wel inderdaad, de eco-stand uitzetten dan zou de ketel de warmtewisselaar altijd op temperatuur moeten houden. Bij Remeha heet dat comfort-stand dacht ik.
Dat heb ik nog niet geprobeerd overigens, het enige moment wanneer we er last van hebben is tijdens de afwas na het avondeten en daarvoor vind ik het dan weer zonde om 24/7 de warmtewisselaar op temperatuur te houden.
Op de ketel kan ik de comfort-stand alleen 24/7 aan- en uitzetten. Ik zou het via de thermostaat op een tijdschema moeten kunnen programmeren, dat heb ik gewoonweg nog niet gedaan.
Jouw bericht triggert me dat ik dat nog eens wilde proberen. Dus bedankt voor de reminder! :)

Liever zou ik eigenlijk gewoon hebben dat de ketel het water niet meteen in de CV dumpt, maar gewoon in de warmtewisselaar houdt. Dat zou in veel gevallen de zuinigste comfortabele oplossing zijn.
Het lijkt er (bij Remeha in ieder geval) op dat het één (warm water vasthouden) alleen samen kan met het andere (eco-stand uitschakelen).

Praktisch gezien zou ik in jouw geval inderdaad proberen de sensor van de pompschakelaar wat verder weg te zetten, als je verder geen last hebt van het afkoelen van de warmtewisselaar zoals wij.
Sowieso is het voor een verwarmingspomp ook goed om af en toe te draaien, de mijne bestuur ik via Domoticz en gaat het hele jaar door elke dag minimaal 1x 5 minuten aan, ook als er geen warmte door de leidingen gaat. Zoiets zit in vrijwel elke pompschakelaar ook ingebouwd om het vastzitten van de pomp tegen te gaan.
Of wellicht kun je de grens voor het inschakelen nog iets anders instellen op de pompschakelaar, dat 'ie bij een iets hogere temperatuur pas aan gaat. Goed uitkijken dat je hem niet te hoog zet zodat 'ie dan helemaal niet meer aan zou gaan.
De comfortstand van je ketel inschakelen zodat de pomp niet onnodig gaat draaien is door het extra gasverbruik vrijwel zeker verre van besparend. :)

Flickr

• Nooitklaar
Ik heb de sensor inmiddels verderop in het circuit gezet en ga het in- en uitschakelen een tijdje in de gaten houden.
De pompschakelaar hier zorgt er inderdaad voor dat de pomp elke dag even draait.

En ja, de eco stand houd ik aan. Ik probeerde alleen even een verband te leggen. Succes met programmeren! 😉

Dank voor het meedenken! Daardoor geen zorgen over een eventueel mankement aan de ketel.
Pagina: 1