Vraag

• reiseeend
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-02 11:14
Mijn vraag;
Ik ben zojuist overgestapt naar SNLLR en wil mijn eigen ASUS router verder gebruiken mede gezien de achterliggende mesh en IOT apparaten.
SNLLR heeft een Fritzbox 5530 glasvezel modem meegeleverd, maar die willen ze niet in bridge mode zetten. Geen idee waarom, maar ik stuit op een muur daarbij.
Dus nu aan het kijken naar het alternatief van een eigen media converter. Maar ik ben op glasvezel gebied echt een Newby.....
Dus ik zoek advies in het uitkiezen van een passende media converter. Die passend is voor mijn setup; ik maak alleen gebruik van internet, dus geen telefoon of televisie.
SNLLR maakt op ons glasvezel netwerk gebruik van de AON-techniek. Specificaties te vinden op https://snllr.nl/vrije-modemkeuze/
Welke (meest simpele) media converter kan ik gebruiken??

...

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:47
reiseeend schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 09:41:
Mijn vraag;
Ik ben zojuist overgestapt naar SNLLR en wil mijn eigen ASUS router verder gebruiken mede gezien de achterliggende mesh en IOT apparaten.
SNLLR heeft een Fritzbox 5530 glasvezel modem meegeleverd, maar die willen ze niet in bridge mode zetten. Geen idee waarom, maar ik stuit op een muur daarbij.
Dus nu aan het kijken naar het alternatief van een eigen media converter. Maar ik ben op glasvezel gebied echt een Newby.....
Dus ik zoek advies in het uitkiezen van een passende media converter. Die passend is voor mijn setup; ik maak alleen gebruik van internet, dus geen telefoon of televisie.
SNLLR maakt op ons glasvezel netwerk gebruik van de AON-techniek. Specificaties te vinden op https://snllr.nl/vrije-modemkeuze/
Welke (meest simpele) media converter kan ik gebruiken??

...

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Als je je iets had verdiept in de materie kan een Fritzbox niet in bridge mode gezet worden...
Voor de rest kun je gewoon de AON SFP van de 5530 plaatsen in een TP-Link MC220L

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Is de SFP die in je Fritzbox 5530 zit verwijderbaar?
Zo ja dan kun je die in een andere (je eigen) Fritzbox gebruiken - deze werken niet in een ander merk router of modem.
Dus: koop iets van een Fritz 5590 (of een andere 5530) en steek de SFP over.
Dan in de Fritz de Wizard draaien (onder Wizards → Configuring the Internet Connection) en dan voor SNLR kiezen.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:47
Juup schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 10:04:
Is de SFP die in je Fritzbox 5530 zit verwijderbaar?
Zo ja dan kun je die in een andere (je eigen) Fritzbox gebruiken - deze werken niet in een ander merk router of modem.
Dus: koop iets van een Fritz 5590 (of een andere 5530) en steek de SFP over.
Dan in de Fritz de Wizard draaien (onder Wizards → Configuring the Internet Connection) en dan voor SNLR kiezen.
Die werkt wel in een andere mediaconverter... Alleen de XGS-PON modules werken niet in andere apparatuur

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:53

nelizmastr

Goed wies kapot

Bij AON hoef je gelukkig geen speciale SFP modules te kopen. Dat is een "dom" signaal.
Zoals gezegd kun je, indien je nu een SFP module in je Fritz hebt zitten deze in een andere router steken die SFP accepteert en anders een simpele SFP naar rj45 omvormer zoals de MC220L kopen en die via een UTP kabel op je router aansluiten. VLAN/PPP instellingen waar nodig in je router kloppen en gaan.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold