• koverbr
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 19:29
Beste mede-Tweakers,

Voor mijn nieuwbouwproject zit ik met een hifi-puzzel waar de aannemer nu een knoop over door moet hakken i.v.m. het elektraplan. Ik hoop dat jullie met me mee kunnen denken over de plaatsing en de hardware.

De huidige setup & wensen:
In mijn huidige appartement draait alles via Google Audio. Dit bevalt top, omdat ik de goedkopere Nest-speakers boven naadloos in een groep kan gooien met de versterk beneden. In het nieuwe huis komt er een Denon AVR-X2600H (HEOS) die de woonkamer aanstuurt.

De indeling:
Zone 1 (Woonkamer): Twee passieve speakers naast de TV.
Zone 2 (Woonkeuken): Hier zit de uitdaging. Ik wil audio in de keuken/eethoek, maar de achterwand is volledig glas (schuifpui), dus daar kan niets gemonteerd worden.
Plaatsings-dilemma Zone 2:
Ik wil voorkomen dat de speakers vanaf de enige beschikbare zijmuur recht in je oor "tetteren" als je aan de eettafel zit of in het leeshoekje leest.
Optie A: Op de buffetkast (vrijstaand).
Optie B: Aan de wand, centraal gericht op het kookeiland.
Optie C: Een combi van beide?
Waar zouden jullie ze plaatsen voor een mooie spreiding zonder dat het op één punt te overheersend wordt?

Hardware vraag (Speaker advies):
Ik zoek twee speakers voor Zone 2 (muurmontage of kastplaatsing).
Budget: Max €300,- voor het paar.
Looks: Niet te bulky, moet strak tegen de muur of netjes op de kast.
Geluid: Ik heb bij een speciaalzaak (Hifi Lübber) van die schuine plafondspeakers gehoord, maar ik miste daar echt de body/bass. Het moet wel een beetje vol klinken zonder er enorm bulky op hele grote dragers uit te zien.

Alles wordt vervolgens via home assistant optimaal aangestuurd qua selectie van zones en volumebediening aan de muur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FBkkojMdFz5cNDx9wfAOJozmEas=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7WjZoP1Gl1BCdidn6IJxLJsh.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jny3KETzVah_KZExjUqc5hSBPxQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/b1Wg37gb9nVaewuFkre6xXT3.png?f=fotoalbum_large

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Sub onder een keukenkastje om gebrek aan body op te vullen?

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:45
koverbr schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 09:14:
Ik wil voorkomen dat de speakers vanaf de enige beschikbare zijmuur recht in je oor "tetteren" als je aan de eettafel zit of in het leeshoekje leest.
Optie A: Op de buffetkast (vrijstaand).
Optie B: Aan de wand, centraal gericht op het kookeiland.
Optie C: Een combi van beide?
Waarom dan geen inbouw-plafondspeakers? Lijkt me ideaal in die keuken en met je eis. Kun je zelfs 4 speakers verspreid gebruiken ipv twee voor een meer egaal geluidsbeeld.

Dat je één type plafondspeaker gehoord hebt die je niet goed vond klinken zegt natuurlijk niets.
Was dat overigens dan wel een inbouwspeaker? Of wat bedoel je anders met “schuine” plafondspeaker?

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• BrainCrash
Zone 1 (Woonkamer): Twee passieve speakers naast de TV.
Je zou hier met die Denon ook nog prima een surroundopstelling van kunnen maken.
Waarom beperken tot stereo/ 2 speakers?
Een Center onder de TV erbij voeg al enorm veel toe in audiobeleving, en voor de surrounds zou je ook kunnen denken aan plafond (inbouw)speakers, boven de bank.

Overigens vind ik wel dat je in de huidige indeling érg dicht op de TV zit, met een muur-muur afstand van de TV hoek van slechts 287cm, al zie ik niet direct hoe dat beter zou kunnen.
(Je komt nu uit op een effectieve kijkafstand van minder dan 2,5 meter).

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• BrainCrash
Oh, nog een dingetje:
Je TV is nu plat tegen de muur getekend, zonder TV meubel.

Waar komt je Denon te staan?
(Daar zullen immers alle kabels naartoe moeten)

• koverbr
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 19:29
BrainCrash schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 09:27:
Waarom dan geen inbouw-plafondspeakers? Lijkt me ideaal in die keuken en met je eis. Kun je zelfs 4 speakers verspreid gebruiken ipv twee voor een meer egaal geluidsbeeld.
Inbouwspeakers zijn een optie al verwacht ik dat deze erg duur zijn voor dezelfde geluidskwaliteit als ik het internet zo afstruin. Daarnaast blijven ze ook nog eens achter bij een verhuizing omdat ze in de constructie zitten, jammer.
BrainCrash schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 09:27:
Dat je één type plafondspeaker gehoord hebt die je niet goed vond klinken zegt natuurlijk niets.
Was dat overigens dan wel een inbouwspeaker? Of wat bedoel je anders met “schuine” plafondspeaker?
De luidsprekers die ik bij HIFI klubben hoorde zijn van DALI. De alteco c1, geen inbouw. https://www.hifiklubben.n...uidspreker/dalialtecoc1wa
Hier miste ik echt bas en volume. Inderdaad zegt het niets over alle speakers. Ik zal nogmaals gaan luisteren.
BrainCrash schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 09:45:
Oh, nog een dingetje:
Je TV is nu plat tegen de muur getekend, zonder TV meubel.
Waar komt je Denon te staan?
(Daar zullen immers alle kabels naartoe moeten)
Inderdaad is de kijkafstand klein, ook voor een 40 inch tv. Wij kijken nauwelijks tv en hebben naast npo start geen streamingdiensten. Als we al iets kijken is dat alleen of met 2. Surround zou voor ons niets toevoegen. Goed geluid ipv het blikkerige uit de default tv-speakers wel. De tv-hoek is daarom naar de kleine hoek aan de noordzijde verplaatst om aan de tuinzijde een mooie woonkeuken en schermloze zithoek in de zon te maken.
De denon komt onder de tv in een zwevend meubel. De tv hangt aan een beweegbare beugel (eventueel kun je die zo draaien dat hij vanaf de eettafe/keuken zichtbaar is). Tussen tv en meubel wordt een 50mm buis ingefreesd voor de bekabeling.

de form-factor van de Dali zou (mits met bas) passend kunnen zijn. Ik zou nu denken aan beide kanten van de buffetkast hoog tegen de muur?
alternatief zijn boekenplankspeakers of staande speakers een optie. Dat kan aan weerszijde van de buffetkast of 1 in de hoek bij de eettafel en 1 links of rechts naast of op de kast.
Pagina: 1