Probleem met wasmachine groep

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• CasualKnaller
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 21:52
Sinds een paar maanden knalt bij mij de wasmachinegroep eruit, inclusief hoofdschakelaar van de betreffende fase. Het gebeurt steeds regelmatiger. Het is een groep met louter 1 wcd op zolder. De groep knalt er ook uit wanneer er geen belasting is, wanneer er op de wcd niets is aangesloten. Knetterend geluid in groepenkast. Aardlek klapt er noet uit. Wasmachine op de wasdroger groep geeft geen problemen.

Er is pak-m-beet 12 jaar geleden lekkage geweest, toen liep het water in de meterkast. Meterkast is toendertijd gedroogd en o.a. aardlek- en groepschakelaars vervangen. Groepschakelaars waren ABB en aardleks Hager. Deze week de kast eruit gehaald en inderdaad op de betreffende groep brandschade. Kast is vervangen door een volledig nieuwe ABB kast.

Nu geeft de groep nog steeds problemen en knalt eruit na 1 a 2 uur. Inclusief de fase. Ik zou aan vocht denken, maar de bedrading loopt waarschijnlijk vanaf de kast in een keer door naar de WCD (vanaf de bouw), dus dan zou er beschadiging moeten zijn. Electricien had een theorie dat door de verschillende merken automaten er teveel spanning kan zijn en er ergens smeltschade is. Wat denken de medetweakers ervan?

Alle reacties

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:30
Het kan sowieso geen kwaad even nieuw draad naar de meterkast te trekken (oude eruit trekken terwijl nieuw draad er aan vast zit met een treksokje oid). Meterkast heb je al uitgesloten (ik ga ervan uit dat deze door een professional is geïnstalleerd), Wasmachine zelf is ook al uitgesloten dan blijft bekabeling of het stopcontact zelf over. Stopcontact is visueel wel te beoordelen of daar grote problemen mee zijn en dat had je dan denk ik wel gezien dus dan blijft de bedrading over :).

je weet trouwens wel echt zeker dat alleen de wasmachine op die groep zit? dat er niet toevallig ergens een grote stroomtrekker ook op de groep hangt (just to be sure)

Grote disclaimer ik ben geen elektricien maar dit is puur logisch beredeneerd

• Soepknook
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 12-02 11:50
Check voor de gein eens de WCD op zolder. Stekker eruit, kapje eraf. Doordat deze stekkers vrijwel nooit eruit gaan en aardig wat vermogen trekken kan het voorkomen dat de contacten gaan vonken. Verder al eens de wisseltruc gedaan door 2 groepen om te wisselen om de automaat uit te sluiten?

Overigens is Ohms doormeten of meggeren de juiste optie om dingen uit te sluiten.

• CasualKnaller
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y9sLF83wWm4tvN5LOrTLrPdPRs0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4upDSnVEgfTEnoZ6VaHLDI4h.jpg?f=fotoalbum_large

De WCD ziet er goed uit. Kast en groepen zijn gisteren volledig vervangen. Geen andere verbruiker op de groep, alles werkt, alleen deze WCD geeft geen prik. Doorgemeten, niet schokkend volgens mij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ncCkZusP_NigF91yB1QB6xAFNI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LxIDPk10yWY8bE4Yuo2PPB71.jpg?f=fotoalbum_large

• squashedraven
hele domme vraag misschien maar je hebt het draad van onder komen en achter het aan de muur geschroefde stopcontact zitten. zijn de mantels van het draad achter het stopcontact nog in orde en niet kapot gemaakt omdat deze tussen muur en stopcontact geklemd zitten?

Ik had denk ik persoonlijk het stopcontact omgedraaid en sowieso niet zoveel bloot koper

• Soepknook
CasualKnaller schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 08:21:
De WCD ziet er goed uit. Kast en groepen zijn gisteren volledig vervangen. Geen andere verbruiker op de groep, alles werkt, alleen deze WCD geeft geen prik. Doorgemeten, niet schokkend volgens mij.
Heb je Fase/Nul ten opzichte van aarde gemeten en van elkaar? 2.6 kOhm is gemeten waarover?

• CasualKnaller
Hierboven was fase en nul, ik heb ook fase/nul tov aarde gemeten, hieronder. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tO0Mv_6WM4T-6KVAKalfKZSS7-4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UlfG3Ls0BN8OeKf6ayrfWIFn.jpg?f=fotoalbum_large

WCD zit er vanaf de bouw, niet de schoonheidsprijs, maar heeft het 23 jaar gedaan ;-)

• squashedraven
WCD zit er vanaf de bouw, niet de schoonheidsprijs, maar heeft het 23 jaar gedaan ;-)
In het verleden behaalde resultaten zijn geen garantie voor de toekomst

• CasualKnaller
Ik trek hem er straks ff af ;-)

• squashedraven
Ik zou gewoon even rustig losschroeven met de spanning er af (mocht er wel kortsluiting ontstaan) :+

• EricTC
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-02 09:05
CasualKnaller schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 08:21:

[Afbeelding]
2.6 kOhm is zeker niet goed. Als er niets op het stopcontact is aangesloten en dat stopcontact het enige van de groep is dan moet het eigenlijk zo'n beetje oneindig zijn.

• Soepknook
2,6 kOhm tussen F-N is inderdaad niet ok. Moet in principe O.L. zijn als er geen gebruiker is.
0.4 MOhm t.o.v. aarde is tevens niet ok. Aannemelijk dat je ergens sluiting/doorslag hebt.
Als het inderdaad enkel deze WCD is zou ik nieuwe kabels trekken. Gelijk een nieuwe WCD voor het mooie. ;)

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:22
Waarom gelijk nieuwe kabels trekken? geen idee wat voor huis TS heeft maar nieuwe kabel trekken is makkelijker gezegd dan gedaan...
Knetterend geluid in groepenkast
Knettert het nog steeds in de groepenkast? want daar zou ik eerst eens naar kijken of laten kijken..

• CasualKnaller
Stopcontact ziet er wel goed uit, nu ff met continuiteit getest en OL.

Meterkast is gisteren volledig vervangen, dus daar zit de issue niet meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YqEU7Xtd8IWm0Z1IdEJZjqW-gpk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tG0IssAhzjssGH4a7mtghYT6.jpg?f=fotoalbum_large

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:51
Wat wil je nog horen? Ergens heb je sluiting op de kabels. Opnieuw trekken of eerst inspecteren, zoeken.

• susscorfa
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 00:15
Uit ervaring kan ik vertellen dat wij ook een keer kortsluiting op de kabels hebben gehad (ook in een wasmachine groep). Toen ik de oude kabel er uithaalde kwam er vocht uit. Er werd gezegd dat dit van de bouw kon zijn meer dan 10 jaar er voor. We hadden iig in de jaren er voor geen lekkage gehad. Maar de isolatie van de installatie draad was langzaam helemaal broos geworden en verkruimelt. We hebben de leidingen zo goed mogelijk gedroogd met een bouwstof zuiger en door er een lapje door heen te trekken (opletten dat die niet ergens blijft steken dan ben je verder van huis). Het lijkt me dus niet uitgesloten dat je de installatie draad moet vervangen. Als je het doet kijk of de leidingen droog zijn.

• squashedraven
flaskk schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 09:25:
Waarom gelijk nieuwe kabels trekken? geen idee wat voor huis TS heeft maar nieuwe kabel trekken is makkelijker gezegd dan gedaan...

[...]

Knettert het nog steeds in de groepenkast? want daar zou ik eerst eens naar kijken of laten kijken..
nieuwe bedrading trekken met behulp van de oude is prima te doen hoor, zeker als er maar 1 stopcontact in die groep zit dan zou het praktisch een rechte weg moeten zijn (zonder kruispunten bedoel ik dan)

• CasualKnaller
Iedereen bedankt voor de feedback. Diagnose van electricien: Sluiting op de kabels, waarschijnlijk iets vanuit de bouw dat door de jaren heen is verergerd, waarschijnlijk door smelen. Door hitte op kabels is er in de vorige meterkast ook smeltschade ontstaan (knetterende geluid in de meterkast) en ook sluiting daar. Meterkast is gisteren volledig vervangen, bekabeling van de groep volgende week. Volgens bouwtekening is het een buis naar boven op een enkele WCD, dus, fingers crossed, zouden we het vrij snel moeten kunnen verhelpen..

• squashedraven
CasualKnaller schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 10:26:
Iedereen bedankt voor de feedback. Diagnose van electricien: Sluiting op de kabels, waarschijnlijk iets vanuit de bouw dat door de jaren heen is verergerd, waarschijnlijk door smelen. Door hitte op kabels is er in de vorige meterkast ook smeltschade ontstaan (knetterende geluid in de meterkast) en ook sluiting daar. Meterkast is gisteren volledig vervangen, bekabeling van de groep volgende week. Volgens bouwtekening is het een buis naar boven op een enkele WCD, dus, fingers crossed, zouden we het vrij snel moeten kunnen verhelpen..
Goed om te horen, ben ik straks wel benieuwd naar foto's van de oude bedrading :)

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:39
Voor wat het waard is: ik had enkele jaren terug exact hetzelfde probleem. Wasmachine groep klapte er op onregelmatige momenten maar steeds vaker uit, ook zonder belasting. Elektricien er bij gehaald, boel doorgemeten en hij dacht aan een wellicht zwakke groep schakelaar en heeft die vervangen. Dat leek de oplossing, maar na een paar weken begon het gedoe weer.

Ik had ineens een ingeving (hoe ik hier eerder nooit aan gedacht heb weet ik nog steeds niet :P) want ik bedacht me dat ik ooit een kleine lekkage heb gehad bij het stopcontact op zolder. Ik heb deze dus open geschroefd, en bij de aarde draad zag ik aan het puntje wat lichte corrosievorming. Ik heb er 5mm vanaf geknipt (tot het schone gedeelte) en de boel weer aangesloten. Ik klop het af, maar sindsdien gaat het al jaren goed. Ondanks dat het volgens sommigen niet de oorzaak kan zijn, maar ik berust me hier op de feiten ;)

Join het GoT Pulse-Team!

• elleP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:35
squashedraven schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 08:25:
hele domme vraag misschien maar je hebt het draad van onder komen en achter het aan de muur geschroefde stopcontact zitten. zijn de mantels van het draad achter het stopcontact nog in orde en niet kapot gemaakt omdat deze tussen muur en stopcontact geklemd zitten?

Ik had denk ik persoonlijk het stopcontact omgedraaid en sowieso niet zoveel bloot koper
Misschien een stijlverschil, maar ik zou hem juist altijd zo aan proberen te sluiten.

Zo heb je iets meer ruimte om de buitenisolatie te verwijderen. Als je het direct van onderen aansluit heb je vaak maar 1 a 2 cm ruimte om de buitenmantel (ik zie net pas dat het een grijze buis is en geen [xy]mvk) eraf te halen en de draden te spreiden.

Als laatste heb je met de draden zo gebogen iets minder kans dat je een ader uit de terminal trekt als er aan de kabel/draden getrokken wordt, en als het gebeurt blijft deze langer in de wcd behuizing.

Eens met je opmerking over de hoeveelheid naakt.

[ Voor 3% gewijzigd door elleP op 12-02-2026 12:21 ]

elleP

• squashedraven
elleP schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 12:20:
[...]

Misschien een stijlverschil, maar ik zou hem juist altijd zo aan proberen te sluiten.

Zo heb je iets meer ruimte om de buitenisolatie te verwijderen. Als je het direct van onderen aansluit heb je vaak maar 1 a 2 cm ruimte om de buitenmantel (ik zie net pas dat het een grijze buis is en geen [xy]mvk) eraf te halen en de draden te spreiden.

Als laatste heb je met de draden zo gebogen iets minder kans dat je een ader uit de terminal trekt als er aan de kabel/draden getrokken wordt, en als het gebeurt blijft deze langer in de wcd behuizing.

Eens met je opmerking over de hoeveelheid naakt.
het "probleem" (bij gebrek aan beter woord) bij deze situatie is dat de kabels achter een stopcontact langs lopen die fysiek met 2 schroeven aan een platte muur wordt geschroefd, als je dus de boormachine op standje turbo hebt staan is er een kleine kans dat je de draden beschadigt en zo extra warmteontwikkeling creëert. Monteer je het grut in een inbouw of opbouwdoos is er inderdaad geen bezwaar tegen deze manier van montage gezien daarachter vaak nog wel wat ruimte is.

• elleP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:35
squashedraven schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 12:46:
[...]

het "probleem" (bij gebrek aan beter woord) bij deze situatie is dat de kabels achter een stopcontact langs lopen die fysiek met 2 schroeven aan een platte muur wordt geschroefd, als je dus de boormachine op standje turbo hebt staan is er een kleine kans dat je de draden beschadigt en zo extra warmteontwikkeling creëert. Monteer je het grut in een inbouw of opbouwdoos is er inderdaad geen bezwaar tegen deze manier van montage gezien daarachter vaak nog wel wat ruimte is.
Daarom hebben vrijwel alle binnenwerken een 'gootje' aan de achterkant, waardoor de aders vrij liggen

elleP

Pagina: 1