Advies gevraagd: Samsung Frame 2024 vs LG OLED G4/G5

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Vincent020
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-02 06:55
Hallo allemaal,

Ik wil een nieuwe tv kopen en twijfel tussen de Samsung The Frame 2024, de LG OLED G4 en de LG OLED G5. Het belangrijkste voor mij is dat de tv naadloos en strak aan de muur kan. Overdag staat de tv meestal uit (werk/kids), wij kijken vooral ’s avonds. Ik snap dat het totaal verschillende technieken zijn, maar ik twijfel tussen esthetiek (The Frame) en pure beeldkwaliteit (OLED).

De Frame spreekt mij aan vanwege het design en de kabeloplossing, maar ik ben bang dat het beeld in de avond niet indrukwekkend genoeg is. Voor de OLED’s heb ik deze aanbiedingen: G4 voor €3000 inclusief montage en garantie, en G5 voor €3600 inclusief bezorging, montage en 6 jaar garantie op pixel- én val/stoot-schade.

Wat zouden jullie aanraden in mijn situatie? Is het beeldverschil met OLED echt zo groot dat The Frame afvalt, en vinden jullie deze prijzen redelijk?

Groetjes en alvast bedankt!

Beste antwoord (via Vincent020 op 12-02-2026 18:37)

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 00:23

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Het verschil in beeldkwaliteit tussen The Frame en de G5 is best wel extreem. The Frame 2024 is een televisie met randverlichting, dat is de laagst mogelijke LCD-verlichting en het is ook nog eens niet heel goed gedaan, The Frame staat bekend om slechte beelduniformiteit. Niet iedereen is gevoelig voor mindere beeldkwaliteit en als esthetische eisen zeer zwaar wegen dan kan The Frame mogelijk een optie zijn, maar kort gezegd, je betaalt ongeveer het dubbele van wat het apparaat in beeldkwaliteit waard is, de rest van het geld tel je neer voor de vormgeving.

Het wordt wat beter bij The Frame Pro uit 2025, die heeft eindelijk miniled, maar waar dat bij een de meeste televisies ingezet wordt om een flink aantal dimzones te realiseren, heeft Samsung de minileds aan de rand gemonteerd waardoor de sprong in beeldkwaliteit beperkt is gebleven: De uniformiteit is nog steeds niet heel goed.

HDR hoef je bij The Frame eigenlijk niet mee aan te komen.

En de G5 is gewoon het andere uiterste, dat is wat beeldkwaliteit betreft één van de beste, zo niet de beste televisie die je op dit moment kunt kopen. Hij levert het diepe zwart dat je van een OLED gewend bent, de goede kijkhoeken, de goede reactietijden, uitstekende uniformiteit, superhoge beeldhelderheden. Het is simpelweg een wereld van verschil.

Traditioneel was het verschil tussen jaarmodellen bij LG niet schokkend en was het advies vaak om voor je portemonnee te kiezen. Bij het verschil tussen de G4 en G5 is het gat dit jaar wat groter: De G5 heeft een nieuw paneel dat aanzienlijk betere lichtopbrengst heeft dan dat van de G4. Alles is relatief, want ook de G4 is een verschil van dag en nacht met The Frame en nog steeds een zeer hoge lichtopbrengst (5 * hoger dan The Frame 2024, 3 * hoger dan The Frame Pro 2025), maar het is deze keer wat meer een afweging of dat nieuwe paneel wilt hebben.

[ Voor 17% gewijzigd door dmantione op 12-02-2026 08:29 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 00:23

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Het verschil in beeldkwaliteit tussen The Frame en de G5 is best wel extreem. The Frame 2024 is een televisie met randverlichting, dat is de laagst mogelijke LCD-verlichting en het is ook nog eens niet heel goed gedaan, The Frame staat bekend om slechte beelduniformiteit. Niet iedereen is gevoelig voor mindere beeldkwaliteit en als esthetische eisen zeer zwaar wegen dan kan The Frame mogelijk een optie zijn, maar kort gezegd, je betaalt ongeveer het dubbele van wat het apparaat in beeldkwaliteit waard is, de rest van het geld tel je neer voor de vormgeving.

Het wordt wat beter bij The Frame Pro uit 2025, die heeft eindelijk miniled, maar waar dat bij een de meeste televisies ingezet wordt om een flink aantal dimzones te realiseren, heeft Samsung de minileds aan de rand gemonteerd waardoor de sprong in beeldkwaliteit beperkt is gebleven: De uniformiteit is nog steeds niet heel goed.

En de G5 is gewoon het andere uiterste, dat is wat beeldkwaliteit betreft één van de beste, zo niet de beste televisie die je op dit moment kunt kopen. Hij levert het diepe zwart dat je van een OLED gewend bent, de goede kijkhoeken, de goede reactietijden, uitstekende uniformiteit, superhoge beeldhelderheden. Het is simpelweg een wereld van verschil.

Traditioneel was het verschil tussen jaarmodellen bij LG niet schokkend en was het advies vaak om voor je portemonnee te kiezen. Bij het verschil tussen de G4 en G5 is het gat dit jaar wat groter: De G5 heeft een nieuw paneel dat aanzienlijk betere lichtopbrengst heeft dan dat van de G4. Alles is relatief, want ook de G4 is een verschil van dag en nacht met The Frame en nog steeds een zeer hoge lichtopbrengst (5 * hoger dan The Frame 2024, 3 * hoger dan The Frame Pro 2025), maar het is deze keer wat meer een afweging of dat nieuwe paneel wilt hebben.

[ Voor 17% gewijzigd door dmantione op 12-02-2026 08:29 ]

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:03

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@Vincent020 100% wat @dmantione hier zegt.

probeer anders even te kijken of bij een grote toko zoals PlatteTV HelloTV (naamswijziging gehad) die 2 schermen staan opgesteld om ze even te bekijken.

ik heb in amsterdam een paar Sony schermen zo mooi naast elkaar kunnen vergelijken. Meeste topmodellen stonden daar wel opgesteld.

[ Voor 33% gewijzigd door Fraggert op 12-02-2026 08:28 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:55

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Vincent020 Of die prijzen redelijk zijn, kun je allereerst ook zelf onderzoeken, zoals ik je gisteren aangaf: Vincent020 in "LG G5 of Samsung S95F"

Your Friendly Neighborhood Moderator

• Vincent020
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-02 06:55
dmantione schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 08:21:

Bedankt voor je inhoudelijke bericht! İk ga voor de G5 😁😁😁😁