Doorlussen Fornuisgroep aardlekautomaat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:40
Ik wil graag weten hoe ik mijn ABB Fornuisgroep aardlekautomaat 2P+2N kan doorlussen?

In mijn meterkast zitten er na de 3 fase ABB hoofdschakelaar een 3 tal aardlek schakelaars en een aantal aardlek automaten. Doordat de bovenzijde van de hoofdschakelaar uitgerust is met dubbele contacten loopt er een verbinding naar twee "stringen" van aardlekschakelaars en aardlek automaten.

Doordat die onderdelen op hun beurt ook aan de onderzijde (ingang) ook dubbele contacten hebben kun je deze doorlussen zonder dat je 2 aansluitingen onder 1 schroefcontact zet (wat volgens mij niet mag).

Nu heb ik voor kookgroep echter een (ABB Fornuisgroep aardlekautomaat 2P+2N, artikel 8719944012186) gekochten (gekoppeld met een bruggetje) voor onze kookplaat die met 2 fasen werkt, die elk maar 1 set ingangen (L en N) heeft en dus niet door kunt lussen?

Het laatste deel van de voeding na de hoofdschakelaar moet eindigen op het ABB busboard rail waarop ik een 3 tal aardlekautomaten heb geprikt (en ik zeker niet verder kan doorlussen)

Had ik andere aardlekautomaten moeten kopen die wel een dubbele aansluiting hebben aan de onderzijde?

Hebben jullie hier ideeën/oplossingen voor?

Alle reacties

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
Maak eerst even een foto van je groepenkast. Evt zonder deksel.

Maar denk je niet dat het verstandig is een installateur in te schakelen?

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:09
Een 2 of 3 fase fornuisgroep moet altijd achter 1 aardlek. Logisch, je fornuis bestaat uit 2 of 3 apparte eilanden. Als er 1 een fout heeft moet het hele fornuis uitschakelen.

Dit betekent dat je dus een 3 fase aardlek moet plaatsen. Hoe de fasen voor de aardlek aansluit is aan je zelf.

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:40
SpiriTNL schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 09:50:
Een 2 of 3 fase fornuisgroep moet altijd achter 1 aardlek.
In een ABB Fornuisgroep aardlekautomaat zit al een aardlek, lijkt me niet toegestaan dat die weer achter een andere aardlekschakelaar zit.
Dat bruggetje waar ik het over had zorgt er voor dat beide losse aardlekautomaten uitschakelen!

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:37
Waarom zit je fornuis group ALAMAT (ben ze nog niet vaak tegengekomen) al achter een andere aardlek? Deze kan je er makkelijk achter uit halen. Daarnaast is het zover ik weet niet fout om 2 aardlekken achter elkaar te hebben, maar dit lijkt gewoon onnodig.

Bedoel je het op de aardlekautomaat zelf? (dus meegeleverd met de automaat?) of heb je het over een kamrail? om de groepen eenvoudig door te lussen?

1 foto zegt meer dan 1000 woorden ;)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:56
Voordat je deze plaatst, staat je kookplaat wel in het lijstje met geschikte kookplaten?
https://www.sandervunderi...oad/file/10/product/4187/
Pagina: 1