• JorneB
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:20
Niet Sexy, Wel Uniek!
In Maart 2025 een vervangend systeem gekocht voor mijn trouwe 24/7 Altijd Aan Alleskunner gebaseerd op een i7 8700k. Met Alleskunner bedoel ik mijn lifetime software stack plus 3D modelleren, Slicen, Renders, Machine Vision + Agentic AI, ARM EDGE emulation, VR gaming. En het liefst ook nog tegelijk en door elkaar, terwijl ik kan blijven ALT-Tabben naar minesweeper zonder vertraging. Niet te duur want het is uiteindelijk puur hobby. En dit is goed gelukt, en op een doodverklaard nieuw platform ook nog.

Geen enkele reviewer online heeft dit getest. Elke online vindbare vergelijking tussen Intel en AMD was met hetzelfde werkgeheugen op 6000 of 6400 simpelweg omdat Zen5 nog niet stabiel loopt op de hogere snelheden. Het sterke X3D cache van AMD is wel altijd actief in hun tests, maar Intel's sterkere IMC word buiten beschouwing gelaten. Maar Youtubers zijn ook geen Tweakers en Massa is Kassa, duidelijk. Aan ons de eer.

Het systeem bestaat uit de volgende componenten:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core Ultra 7 265K Boxed€ 259,-€ 259,-
1MoederbordenGigabyte Z890 AI TOP€ 580,03€ 580,03
1VideokaartenGigabyte AORUS GeForce RTX 3090 Master 24G (rev. 1.0)€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenPNY Nvidia RTX A4000 (VCNRTXA4000-PB)€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenStreacom BC1 V2 Benchtable Zilver€ 179,95€ 179,95
1ProcessorkoelingDeepCool AK620 Digital€ 64,50€ 64,50
1Geheugen internG.Skill Trident Z5 CK F5-9000C4256H24GX2-TZ5CK€ 0,-€ 0,-
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 1000W€ 353,77€ 353,77
2Interne ssd'sSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 239,90€ 479,80
1Interne ssd'sSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 4TB€ 449,-€ 449,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.366,05
Nieuw sinds Maart 2025:
Gigabyte Z890 AI TOP
Intel Core Ultra 7 265k
DeepCool AK620 Digital
G.Skill Trident Z5 CK F5-9000C4256H24GX2-TZ5CK (toentertijd nog verkrijgbaar)
BeQuiet Pure Power 12M 1000W

Meegenomen oud:
1x Samsung 990 Pro 4TB Gen4 NVME, 2x Samsung 990 Pro 2TB Gen4 NVME, PNY RTX A4000 Ampere, Gigabyte AORUS RTX 3090 Master, UGreen 13-1 Hub, Samsung Odyssey+ VR, Alienware AW3418HW

Gemonteerd op een Streacom BC1 open bench, kwartslag gedraaid aan de muur, kabels hangen vrij naar beneden, 3D printed polycarbonaat ophangbeugels voor de bench, geen kast, geen pompen, alles luchtgekoeld. Geen capriolen om lucht over de DIMMS te blazen, niet nodig gebleken. Geen drama en makkelijk stofvrij te maken. RGB mag, maar dan wel functioneel en/of afschakelbaar.

Het resultaat mag er zijn. Direct na installatie al 1 hele seconde van mijn oeroude minesweeper expert score af. Goed begin :)

Mijn RAM kwam met een XMP 9000 profiel. 42-56-56-134 CR2 @1,45V en dat werkt, en hoe!
3800 MHz op de north bridge geeft mij net dat 'tikkeltje meer' CPU-->RAM throughput waar mijn Agentic AI gebruik op draait. 125GB/s Read/Copy, 103GB/s Write, En belangrijk, geen gestotter en haperingen. Stabiel een hoge throughput zonder meteen een veel duurdere workstation nodig te hebben. En ook een stuk zuiniger in idle.

In een CPU+RAM+2xGPU stresstest houd het systeem het 129 seconden vol op een peak power van 740 Watt (muur, excl scherm), daarna schaalt die heel soepel en snel terug naar een peak power van 685 Watt. Hoewel de CPU koeler al lang staat te knipperen van opwinding (92+) gaat de CPU lekker naar de 105 graden Celcius voordat er word terug geschaald. Deze test kan ik een uur lang laten draaien zonder rook en vuur.
En nee, dit is absoluut niet normaal gangbaar gebruik, maar wel nuttig om te testen.
Idle verbruikt dit systeem ~55 Watt.
Hier wat foto's met nietjes in de buik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7cg1xDFiq4ZbGvMynavA0WmnWS0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FnqIaQxEb9AOOnHyfJJ80Ovv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PiGgav3qckEeQYieucW7-K3K6qw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/tPAtIE3g32SWEDhlaeeU0UxL.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dOjx_vx8rMWEKqLhu3xziFn8W5k=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/d1l0CKzdc7lub6KOjRJ25bTA.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DimV8EV8ZsQ37hbBNE-GqBKBFo4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/BJ0Arh0IfNVR3oc0bc0V8NYV.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CxrqRtHn99eRZvWFJMJjDGo9KwA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Umfuevw0EKN1Vgk1hF1WvZox.png?f=fotoalbum_tile
161+ GIPS op een consumenten pc, 1778% cpu gebruik, de cores worden benut! :twk
Voor een gamer met fps dip intolerantie is dit niet de juiste cpu gebleken. Voor diegenen die thuis een bescheiden elegante workstation-achtige pc willen zonder de nadelen is het echter zeer interessant.

Ik ben nu al een ruime 10 maanden zeer onder de indruk van de geleverde prestaties, en concludeer dat het de juiste opvolger van mijn vorige 8e generatie Intel cpu is. En die oude cpu 'slayed' nu Creepers en Counter-Terrorists bij mijn neefje van 16.

Heb je nog andere tests in gedachten waar je graag resultaten van wilt zien? Iets uitdagends? Laat het mij weten, en ik zal er mee aan de slag willen. ;) Help mij de zwakke punten van mijn systeem vinden.

[ Voor 31% gewijzigd door JorneB op 17-02-2026 15:15 ]

• JorneB
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kF-xZeRnP41CEbbJyRiJ3zSSYbc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4aUzGfF9rG5QcvpwG3tydP7x.png?f=fotoalbum_large

5B Pi berekend in slechts 104 seconden, met stabiel en koel draaiend 9066MT/s CKD DDR5 geheugen (zo ongeveer het theoretische plafond) op een Arrow Lake platform welke 'de massa' reeds heeft afgeschreven als 'niet interessant'. In een wereld waar de bekende overclockers nog steeds aan het proberen zijn met foefjes hun AMD cpu stabiel te krijgen met 8000 MT/s geheugen. En dat voor slechts een fractie van de prijs. En een flink lagere idle. En je hebt ook niet langer die extreme videokaart nodig voor je local AI. En geen extreme koeling, slechts een dual-stack cpu koeler. En deze kan meer dan alleen gamen, en het lang heel lang volhouden :*)

1x per maand even afstoffen

Mic drop

[ Voor 3% gewijzigd door JorneB op 13-02-2026 12:58 ]

• Degrader
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06:55
Leuk en interessant! Gebruik je ook kenmerken van Intel 200S Boost, zoals D2D op 3,2 GHz? 200S Boost kun je niet activeren op basis van je XMP-profiel, aangezien die boven de 8000MHz draait en meer dan 1,4V nodig heeft. Maar handmatig D2D en NGU op 3,2GHz zetten kan wel en dan draai je eigenlijk wel volgens dat 200S-profiel.

En wat is je latency in AIDA64?

• JorneB
Bedankt voor je reactie. De hoofdreden dat ik dit uberhaupt post is omdat gedeelde resultaten van een 265k met CKD DDR5 erg lastig te vinden zijn. En al helemaal in de sub-optimale configuratie zoals die bij mij lijkt te hangen. Het 'mooie' van mijn setup is dan ook dat het een soort van worst-case scenario toont waarin een gemiddelde consumenten cpu word gecombineerd met snel geheugen op een moederbord bedacht op het 'alles eruit halen wat er in zit' principe. Er is maar weinig ruimte om problemen te verbloemen.

Overklokken is helemaal geen doel, ondanks de aankoop van snel geheugen. Stabiliteit is voor mijn situatie het allerbelangrijkste. Ik ga er vanuit dat elke aanpassing die ik zou kunnen doen zal leiden naar een trade-off, niets is gratis. Maar in mijn situatie gaan sommige proces loops wel 12x door het RAM heen voordat ze pas aankomen bij de videokaart voor inferentie. Het kan dus de moeite lonen om Read/Write/Copy een bepaalde kant op te sturen. In ieder geval iets om te testen wanneer ik tijd heb.

Ik heb van mijn i7 8700k geleerd dat een consumenten cpu behoorlijk wat kan hebben, als het maar de ademruimte en aanvoer krijgt. Die heeft het dus ook tot 2025 volgehouden, en behoorlijk zijn best moeten doen, In ieder geval goed genoeg om 6 generaties cpus te kunnen negeren. Word ik blij van. Ditmaal heb ik dus bewust voor een sub-top cpu met overspecced board+ram gekozen. Zag daar wel heil in.

Heb ook de keuze gemaakt dit op r/Overclocking te posten, en heb daarbij een openingspost geplaatst die door sommige lezers als 'hostile' word omgeschreven..... Niet handig. Ik krijg in ieder geval een hoop reacties. O+

Enkele van die reacties geven aan dat het beter kan. Beter is in het oog van de massa een lage latency. Latency is King. 90+ ns latency is opvallend hoog, zoals reviewers in het begin ook opmerkten. Vind ik ook, schrok ik ook van. Tegelijkertijd toon ik een y-cruncher screenshot van een succesvolle 5B test die eigenlijk al aantoont dat die hoge latency geen nadelige effecten lijkt te hebben. En voor mijn gebruik sowieso niet. Ik wil bandbreedte, veel en altijd beschikbaar. Mijn data mag nergens staan wachten. Het moet zo snel mogelijk verwerkt en vergeten worden. Hoe eerder hoe beter. Mijn RAM is belangrijker dan mijn VRAM.

Toevallig zijn drie fabrikanten, Intel AMD en Qualcomm, nu alle drie bezig om op datzelfde punt uit te komen, omdat zij denken dat de markt daarop zit te wachten, of simpelweg omdat daar nog wat te verdienen valt.
Ik bouwde slechts de poor man's versie, omdat dat in mijn budget ligt, en omdat ik niet wilde wachten, en eigenlijk ook best wel getriggerd was door de vage marketing van Intel. Hyperthreading is komen te vervallen. Dat betekent 50% minder load op de IMC, en 35% lagere prestaties, naar verwachting. De IMC heeft plots een hoop capaciteit over. Wat doet Intel hier mee? Wat krijgen we ervoor? Die vraag bleef onbeantwoord, maar intrigeerd des te meer.

Intel 200S Boost gebruiken zoals jij aangeeft, geeft mij tot op heden nog geen betere resultaten. Wel een lagere latency van 80-85ns, maar ook minder bandbreedte. Is totaal niet nuttig en ik heb de screenshots om dat te staven. Voor een gamer kan het wel nuttig zijn echter, dus ik snap de reactie vanuit Reddit wel. Maar het is voor mij niet de manier om alles wat er in zit te benutten. Reddit post alleen maar AIDA64 screens, een snapshot van potentie, maar geen echt werk. Zo'n memory benchmark in AIDA64 is binnen enkele seconden klaar. Noem ik niet echt testen. Y-cruncher zegt mij veel meer. Die magische 130GB/s wil ik urenlang, niet slechts enkele seconden. Voor een nieuw type geheugen wat in de pers bekend staat als gevoelig voor temperatuur en temperatuurschommelingen is een test over langere tijd gewenst. Hoewel ze in mijn situatie ongekoeld niet eens boven de 48 graden uitkomen. En ik belast ze 98+% vol. Tevens zitten ze bij mij weggepropt onder de 1e fan van de cpu koeler. Weg airflow. Airflow zou ook helemaal geen effect hebben want mijn luxe dimms komen met luxe heatspreaders die de module zo hermetisch omsluiten dat lucht er niet bij komt. Ook niet op de 'berucht gevoelige' CKD chip in het midden. Die fabel heb ik reeds ontkracht. Of ik zie dat verkeerd en zijn het gewoon hele effectieve heatspreaders. Wellicht dat CPUs met hyperthreading of SMT hier meer problemen veroorzaken, ik zou het niet weten, maar vermoed van wel.

Intel 200S Boost is een vorm van Damage Control, too little too late. Gamers klagen over hoge latency, en Intel fixed dat met microcode die jou lagere memory latency geeft, maar dat kost je wel bandbreedte, en het probleem is nog niet weg slechts minder vaak aanwezig. Die 'snelle geheugen' reepjes zijn eigenlijk langzamer te benaderen maar bieden wel meer bandbreedte. De XMP sticker waar je ook een premium voor betaald is slechts een garantie dat die module stabiel en getest werkt op die timings en frequentie.

Het is even wachten totdat een paar andere malloten met Intel 265k en CKD DDR5 posten, maar ik hou hoop.

[ Voor 19% gewijzigd door JorneB op 14-02-2026 21:36 ]

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Cool! Flinke resultaten, ik heb even wat topic optimalisatie gedaan door de producten en categorieën te koppelen. Je hebt een inventarislijst, daarin staat een andere videokaart, (edit; verkeerd gelezen) wellicht kan je die erbij zetten in de TS? Deze;
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core Ultra 7 265K Boxed€ 259,-€ 259,-
1MoederbordenGigabyte Z890 AI TOP€ 580,03€ 580,03
1VideokaartenPNY Nvidia RTX A4000 (VCNRTXA4000-PB)€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenStreacom BC1 V2 Benchtable Zilver€ 179,95€ 179,95
1Geheugen internG.Skill Ripjaws S5 F5-6800J3446F48GX2-RS5K€ 799,-€ 799,-
1Geheugen internG.Skill Trident Z5 CK F5-9000C4256H24GX2-TZ5CK€ 0,-€ 0,-
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 1000W€ 353,77€ 353,77
2Interne ssd'sSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 239,90€ 479,80
2Interne ssd'sSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 4TB€ 439,-€ 878,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.529,55
https://tweakers.net/pricewatch/bestelkosten/3866790/

I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A

• JorneB
@Kecin Top, aangepast!

• Degrader
JorneB schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 11:59:
Enkele van die reacties geven aan dat het beter kan. Beter is in het oog van de massa een lage latency. Latency is King. 90+ ns latency is opvallend hoog, zoals reviewers in het begin ook opmerkten. Vind ik ook, schrok ik ook van. Tegelijkertijd toon ik een y-cruncher screenshot van een succesvolle 5B test die eigenlijk al aantoont dat die hoge latency geen nadelige effecten lijkt te hebben. En voor mijn gebruik sowieso niet. Ik wil bandbreedte, veel en altijd beschikbaar. Mijn data mag nergens staan wachten. Het moet zo snel mogelijk verwerkt en vergeten worden. Hoe eerder hoe beter. Mijn RAM is belangrijker dan mijn VRAM.

Intel 200S Boost gebruiken zoals jij aangeeft, geeft mij tot op heden nog geen betere resultaten. Wel een lagere latency van 80-85ns, maar ook minder bandbreedte. Is totaal niet nuttig en ik heb de screenshots om dat te staven. Voor een gamer kan het wel nuttig zijn echter, dus ik snap de reactie vanuit Reddit wel. Maar het is voor mij niet de manier om alles wat er in zit te benutten. Reddit post alleen maar AIDA64 screens, een snapshot van potentie, maar geen echt werk. Zo'n memory benchmark in AIDA64 is binnen enkele seconden klaar. Noem ik niet echt testen. Y-cruncher zegt mij veel meer. Die magische 130GB/s wil ik urenlang, niet slechts enkele seconden. Voor een nieuw type geheugen wat in de pers bekend staat als gevoelig voor temperatuur en temperatuurschommelingen is een test over langere tijd gewenst. Hoewel ze in mijn situatie ongekoeld niet eens boven de 48 graden uitkomen. En ik belast ze 98+% vol. Tevens zitten ze bij mij weggepropt onder de 1e fan van de cpu koeler. Weg airflow. Airflow zou ook helemaal geen effect hebben want mijn luxe dimms komen met luxe heatspreaders die de module zo hermetisch omsluiten dat lucht er niet bij komt. Ook niet op de 'berucht gevoelige' CKD chip in het midden. Die fabel heb ik reeds ontkracht. Of ik zie dat verkeerd en zijn het gewoon hele effectieve heatspreaders. Wellicht dat CPUs met hyperthreading of SMT hier meer problemen veroorzaken, ik zou het niet weten, maar vermoed van wel.

Intel 200S Boost is een vorm van Damage Control, too little too late. Gamers klagen over hoge latency, en Intel fixed dat met microcode die jou lagere memory latency geeft, maar dat kost je wel bandbreedte, en het probleem is nog niet weg slechts minder vaak aanwezig. Die 'snelle geheugen' reepjes zijn eigenlijk langzamer te benaderen maar bieden wel meer bandbreedte. De XMP sticker waar je ook een premium voor betaald is slechts een garantie dat die module stabiel en getest werkt op die timings en frequentie.
Ik heb mijn 285K met Kingston 2x 24GB 8400MHz C40 gecombineerd en dat geeft me met 200S Boost een latency van rond de 72ns. Deze vrij lage latency haalde ik overigens ook met mijn 2x 32GB 6800MHz C32 (dual-rank) kit die ik had. Dus een hoge frequentie alleen zegt niet zoveel, misschien wel meer voor de bandbreedte, maar dual-rank geeft ook weer meer bandbreedte, ondanks de lagere snelheid van 6800MHz.

• JorneB
Degrader schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 22:14:
[...]

Ik heb mijn 285K met Kingston 2x 24GB 8400MHz C40 gecombineerd en dat geeft me met 200S Boost een latency van rond de 72ns. Deze vrij lage latency haalde ik overigens ook met mijn 2x 32GB 6800MHz C32 (dual-rank) kit die ik had. Dus een hoge frequentie alleen zegt niet zoveel, misschien wel meer voor de bandbreedte, maar dual-rank geeft ook weer meer bandbreedte, ondanks de lagere snelheid van 6800MHz.
Nu ben ik slechts een oude gamer zonder tijd voor gamen, maar ben wel geinterreseerd natuurlijk.... Heeft het inschakelen van 200S Boost jou merkbare verbeteringen opgeleverd? Is je game gebruik ook je voornaamste doel van die pc?

Ik zie dat jij de 285k cpu gebruikt, die is aanzienlijk beter dan die ik heb. (Die E-cores doen echt wel serieus werk) Mijn upgrade pad bestaat uit 270k, 285k of 290k, daar is het einde al. Ik zie mijzelf in de toekomst mogelijk upgraden naar een van deze. Kan ik jou motiveren om 'for science' eens die y-cruncher test uit te proberen? Is gratis, snel, en geeft jou een duidelijk antwoord of jouw RAM wel echt stabiel is, en mij inzicht in wat ik ook zou kunnen hebben als ik upgrade. Geen haast bij. Ik zou het zeer waarderen. :)

• Degrader
Ja, gamen en benchmarken.

De 290K is naar alle waarschijnlijkheid van de baan, dus een 285K is het hoogst haalbare op het 1854-platform.
Ik wil die Y-cruncher test wel eens doen. Welke test moet ik precies hebben? Ik draai 'm ergens de komende dagen dan en koppel je mijn resultaten terug.
Overigens kreeg ik met geen mogelijkheid de RAM stabiel op de 265KF die ik heb gehad. Alles verliep vlekkeloos, stresstests, Karhu RAM test, maar Indiana Jones crashte steeds op 8400MHz. Met de 285K heb ik hier geen last van gehad. Kennelijk is de IMC van mijn 285K beter die van de 265KF die ik had.

• JorneB
Degrader schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 23:09:
Ja, gamen en benchmarken.

De 290K komt er naar alle waarschijnlijkheid van de baan, dus een 285K is het hoogst haalbare op het 1854-platform.
Ik wil die Y-cruncher test wel eens doen. Welke test moet ik precies hebben? Ik draai 'm ergens de komende dagen dan en koppel je mijn resultaten terug.
Overigens kreeg ik met geen mogelijkheid de RAM stabiel op de 265KF die ik heb gehad. Alles verliep vlekkeloos, stresstests, Karhu RAM test, maar Indiana Jones crashte steeds op 8400MHz. Met de 285K heb ik hier geen last van gehad. Kennelijk is de IMC van mijn 285K beter die van de 265KF ide ik had.
Het gaat om Y-Cruncher de meeste recente versie bovenaan deze pagina
Eerst Optie 0, Benchmark Pi
Dan Optie 1, Multi Threaded
Vervolgens de Optie van de test naar keuze,
Ik zou beginnen bij Optie 6, 1 Billon
Daarna Optie 7, en dan 8

Optie 9, 10 Billion gaat niet meer passen in 48GB of je moet een clean/lean Windows gebruiken.
Is ook niet nodig.

De reden van je RAM instabiliteit is voor mij helaas ook gissen. Online vind je een hoop informatie maar zeer weinig kennis. Iedereen die wel wat post is een gamer, en gebruikt in groeiende mate hoge bandbreedte geheugen voor hun lage latency toepassingen. Dat dat averechts werkt kan ik mij voorstellen. Hoger nummertje of duurder, is niet per se beter voor elke toepassing. Online chat robots geven betere informatie dan Reddit. Kun je proberen, doe ik ook, schaam ik mij niet voor ;)

Ik gebruik het als een soort L3 cache, maar dan Gigabytes in plaats van Megabytes. In een uniek moederbord dat ook fundamenteel afwijkt van de overige high-end Z890 borden. De AI TOP versies zijn ook echt bedoeld om veel data te verwerken, langdurig, om lokaal AI te kunnen bijscholen met voorgeselecteerde informatie, fine tunen ook wel. Ik weet waar momenteel die honger naar NVMEs en 10Gbit verbindingen vandaan komt. :)

Ik wil dat allemaal, zo efficient mogelijk, verpakt als een soort radiator van 740 Watt aan de muur, die ook lekker stil is en zuinig in idle. 1 Stekker. Weinig onderhoud. Beschikbaar. 'Goedkoop' aangekocht in Maart 2025, de chaos vooruit. Op zo'n ondergewaardeerde cpu van ~260 Euro.

Succes met de test, misschien steek je er wat van op! Geen haast!

• Degrader
Hierbij mijn resultaten van test 6, 7 en 8 (multi-threaded) van Y-Cruncher. Ik moet er wel bij zeggen dat Y-Cruncher een melding gaf over de meltdown-patch die mogelijk prestaties negatief beïnvloedt. Ook throttelde mijn 285K soms, hij piekte heel soms tot 105(!) graden, maar RAM bleef stabiel voor zover ik het kon zien. Hierbij screenshots van de resultaten:

Test 6:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XlXewu0DpLBMjhYpH-DGW8yInY4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DV2SalLEiFOn437GFokEQOe9.png?f=fotoalbum_large

Test 7:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aaL_9vLbyx4vU8Qx9Gb2aZbJbVc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DuF9qn2ycEBOGoU3LpJku22E.png?f=fotoalbum_large

Test 8:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ybcda1OVoiWej294MASM6AJMSF4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BpB2lXmmtkhkAuLjMS6XcBaF.png?f=fotoalbum_large

• JorneB
Degrader schreef op maandag 16 februari 2026 @ 23:01:
Hierbij mijn resultaten van test 6, 7 en 8 (multi-threaded) van Y-Cruncher. Ik moet er wel bij zeggen dat Y-Cruncher een melding gaf over de meltdown-patch die mogelijk prestaties negatief beïnvloedt. Ook throttelde mijn 285K soms, hij piekte heel soms tot 105(!) graden, maar RAM bleef stabiel voor zover ik het kon zien. Hierbij screenshots van de resultaten:

Test 6:
[Afbeelding]

Test 7:
[Afbeelding]

Test 8:
[Afbeelding]
Top, bedankt voor het delen. Ik zie nu meteen al dat die 285k mij minder gaat opleveren dan waar ik hoopte, en ook iets meer inefficiency. Dat efficiency getal, de minste sexy statistiek, is voor mij het belangrijkst. Want ik heb nooit haast. En ik lijk op dit moment mooi net onder een thermische sweetspot te zitten, 285k & undervolten is een optie als die extra E-cores evt wel belangrijk voor mij zijn.

Jij hebt nu in ieder geval de garantie dat je geheugen perfect stabiel is met de huidige timings en temperaturen behaald in die 2 minuten. En in die twee minuten heeft alleen jouw CPU al genoeg energie gebruikt om 5,5 Liter water aan de kook te brengen. Tevens heb je binnen die twee minuten ongeveer 800 uur aan Ultra HD Netflix-kwaliteit videomateriaal er doorheen gepompt. :P En dat zonder ook maar 1 bit te verliezen.

• Degrader
Mooi dat je er wat aan hebt.
En in die twee minuten heeft alleen jouw CPU al genoeg energie gebruikt om 5,5 Liter water aan de kook te brengen.
Dat lijkt mij erg sterk, eerlijk gezegd 🙂 Het verbruik was gemiddeld rond de 250W, misschien wat meer of juist minder, maar in twee minuten tijd kun je daar toch nooit 5,5L water mee aan de kook brengen? Een waterkoker van 2200W doet er al enkele minuten over om slechts 1,5L te laten koken.

[ Voor 3% gewijzigd door Degrader op 17-02-2026 07:50 ]

• JorneB
Degrader schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 07:43:
Mooi dat je er wat aan hebt.

[...]

Dat lijkt mij erg sterk, eerlijk gezegd 🙂 Het verbruik was gemiddeld rond de 250W, misschien wat meer of juist minder, maar in twee minuten tijd kun je daar toch nooit 5,5L water mee aan de kook brengen? Een waterkoker van 2200W doet er al enkele minuten over om slechts 1,5L te laten koken.
Je twijfels zijn terecht, ik smokkel behoorlijk op mijn bierviltje om half één s nachts, maar dat komt voornamelijk doordat ik bij mijn cpu voor het gemak van 315 Watt verbruik uit ga, ondanks het veel lagere TDP en gemiddelde verbruik, maar wel reeds aangetoond via HWInfo dat die 315 Watt vaak bereikt word. Dat zal voor de 285k niet beter zijn, en met een pc behuizing in het spel al helemaal niet. Maar ja, ik cheat in mijn voordeel, goed gezien :) Mijne kan iig wel vijf liter water koken in twee minuten en die van jou kan het sneller. En daar heb je niet zoveel aan behalve warme voeten. Maar tegenwoordig wel een correcte manier om naar je pc te kijken.

• Degrader
JorneB schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 09:16:
[...]

Je twijfels zijn terecht, ik smokkel behoorlijk op mijn bierviltje om half één s nachts, maar dat komt voornamelijk doordat ik bij mijn cpu voor het gemak van 315 Watt verbruik uit ga, ondanks het veel lagere TDP en gemiddelde verbruik, maar wel reeds aangetoond via HWInfo dat die 315 Watt vaak bereikt word. Dat zal voor de 285k niet beter zijn, en met een pc behuizing in het spel al helemaal niet. Maar ja, ik cheat in mijn voordeel, goed gezien :) Mijne kan iig wel vijf liter water koken in twee minuten en die van jou kan het sneller. En daar heb je niet zoveel aan behalve warme voeten. Maar tegenwoordig wel een correcte manier om naar je pc te kijken.
Met 315W duurt het ongeveer een anderhalf uur om 5L water op kamertemperatuur te laten koken. Dus je smokkelt nog steeds, flink zelfs 😉

• JorneB
Degrader schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 09:27:
[...]

Met 315W duurt het ongeveer een anderhalf uur om 5L water op kamertemperatuur te laten koken. Dus je smokkelt nog steeds, flink zelfs 😉
Uiteraard, ik vind het ook heel leuk om met jou te babbelen over Watts en methodes en smokkelen, maar we beginnen wel af te dwalen van wat voor mij belangrijk is. We kunnen Watts per vierkante centimeter verwarmingselement en water flow erbij betrekken, maar dan kookt mijn hoofd over.

Edit: En zeer waarschijnlijk presenteer ik een 'leuk weetje' waarbij mijn ai souffleur mij is vergeten te vertellen dat het in een vacuum plaats vind. Mijn schuld. Nog een reden om AI lokaal opnieuw op te bouwen.

Ik probeer al 25 + jaar die leuke snufjes en mogelijkheden van workstation PCs op mijn simpele consumenten pc te krijgen, voor weinig. Nu is er een moederbord waarmee dat kan. Mijn cpu cooler kan ongeveer de helft van het opgenomen vermogen afvoeren, en al die heatsinks op het bord en componenten moeten de rest doen. Dat is dus meer dan 50%, en dat is voor mij nieuw. Maar het lijkt wel goed te werken.

Ik ervaar in ieder geval niet de warmte- en stabiliteitproblemen die gamers met dezelfde componenten en ander moederbord wel ervaren, en dat is opvallend. Op deze radiator met een brein en UTP aansluiting.

[ Voor 13% gewijzigd door JorneB op 18-02-2026 00:09 ]

Pagina: 1