Unicorn build, Intel 265k, Z890, 48GB @9066MT/s stabiel.

Pagina: 1
Acties:

• JorneB
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:39
Niet Sexy, Wel Uniek!
In Maart 2025 een vervangend systeem gekocht voor mijn trouwe 24/7 Altijd Aan Alleskunner gebaseerd op een i7 8700k. Met Alleskunner bedoel ik mijn lifetime software stack plus 3D modelleren, Slicen, Renders, Machine Vision + Agentic AI, ARM EDGE emulation, VR gaming. En het liefst ook nog tegelijk en door elkaar, terwijl ik kan blijven ALT-Tabben naar minesweeper zonder vertraging. Niet te duur want het is uiteindelijk puur hobby. En dit is goed gelukt, en op een doodverklaard nieuw platform ook nog.

Geen enkele reviewer online heeft dit getest. Elke online vindbare vergelijking tussen Intel en AMD was met hetzelfde werkgeheugen op 6000 of 6400 simpelweg omdat Zen5 nog niet stabiel loopt op de hogere snelheden. Het sterke X3D cache van AMD is wel altijd actief in hun tests, maar Intel's sterkere IMC word buiten beschouwing gelaten. Maar Youtubers zijn ook geen Tweakers en Massa is Kassa, duidelijk. Aan ons de eer.

De keuze is gevallen op de volgende nieuw aangekochte componenten:
Gigabyte Z890 AI TOP
Intel Core Ultra 7 265k
DeepCool AK620 Digital
G.Skill Trident Z5 CK F5-9000C4256H24GX2-TZ5CK (toentertijd nog verkrijgbaar)
BeQuiet Pure Power 12M 1000W

Meegenomen oud:
1x Samsung 990 Pro 4TB Gen5 NVME, 2x Samsung 990 Pro 2TB Gen4 NVME, PNY RTX A4000 Ampere, Gigabyte AORUS RTX 3090 Master, UGreen 13-1 Hub, Samsung Odyssey+ VR, Alienware AW3418HW

Gemonteerd op een Streacom BC1 open bench, kwartslag gedraaid aan de muur, kabels hangen vrij naar beneden, 3D printed polycarbonaat ophangbeugels voor de bench, geen kast, geen pompen, alles luchtgekoeld. Geen capriolen om lucht over de DIMMS te blazen, niet nodig gebleken. Geen drama en makkelijk stofvrij te maken. RGB mag, maar dan wel functioneel en/of afschakelbaar.

Het resultaat mag er zijn. Direct na installatie al 1 hele seconde van mijn oeroude minesweeper expert score af. Goed begin :)

Mijn RAM kwam met een XMP 9000 profiel. 42-56-56-134 CR2 @1,45V en dat werkt, en hoe!
3800 MHz op de north bridge geeft mij net dat 'tikkeltje meer' CPU-->RAM throughput waar mijn Agentic AI gebruik op draait. 125GB/s Read/Copy, 103GB/s Write, En belangrijk, geen gestotter en haperingen. Stabiel een hoge throughput zonder meteen een veel duurdere workstation nodig te hebben. En ook een stuk zuiniger in idle.

In een CPU+RAM+2xGPU stresstest houd het systeem het 129 seconden vol op een peak power van 740 Watt (muur, excl scherm), daarna schaalt die heel soepel en snel terug naar een peak power van 685 Watt. Hoewel de CPU koeler al lang staat te knipperen van opwinding (92+) gaat de CPU lekker naar de 105 graden Celcius voordat er word terug geschaald. Deze test kan ik een uur lang laten draaien zonder rook en vuur.
En nee, dit is absoluut niet normaal gangbaar gebruik, maar wel nuttig om te testen.
Idle verbruikt dit systeem ~55 Watt.
Hier wat foto's met nietjes in de buik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7cg1xDFiq4ZbGvMynavA0WmnWS0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FnqIaQxEb9AOOnHyfJJ80Ovv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dOjx_vx8rMWEKqLhu3xziFn8W5k=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/d1l0CKzdc7lub6KOjRJ25bTA.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DimV8EV8ZsQ37hbBNE-GqBKBFo4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/BJ0Arh0IfNVR3oc0bc0V8NYV.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PiGgav3qckEeQYieucW7-K3K6qw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/tPAtIE3g32SWEDhlaeeU0UxL.png?f=fotoalbum_tile
Ik ben nu al een ruime 10 maanden zeer onder de indruk van de geleverde prestaties, en concludeer dat het de juiste opvolger van mijn vorige 8e generatie Intel cpu is. En die oude cpu 'slayed' nu Creepers en Counter-Terrorists bij mijn neefje van 16.

Heb je nog andere tests in gedachten waar je graag resultaten van wilt zien? Iets uitdagends? Laat het mij weten, en ik zal er mee aan de slag willen. ;) Help mij de zwakke punten van mijn systeem vinden.

ps. Intel bashing is toegestaan. Bedenk wel dat ik bewust 9e t/m 14e generatie heb overgeslagen.
AMD bashing ook toegestaan. (Noctua heeft een hele mooie NH-P1 Compatibility list waarmee ik ga schermen)
Reviewer/Tweakers bashing ook toegestaan, die hebben wel een beetje liggen slapen naar mijn mening. O-)