Vraag

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-03 21:46

DefLite

Why so serious?

Topicstarter
Situatie
Wij hebben een flink zonne-energie overschot en willen dat benutten voor tapwater.
Het idee is om een elektrische boiler te plaatsen die alleen verwarmt bij teruglevering (PV-overschot).

CV-ketel: Vaillant CW6 (geen NZ-label)
Vaillant gaf eerst aan dat het mogelijk was met een zonneboiler-set
Na levering bleek mijn ketel niet ondersteund
Vaillant bevestigt nu dat het niet mag omdat de ketel geen NZ-label heeft
Dus serie-opstelling (boiler → ketel) valt af.

Alternatief dat ik overweeg
In plaats van voorverwarmen vóór de ketel, wil ik hydraulisch omschakelen:

Koud leidingwater

3-weg omschakelklep (veerretour)
├─→ CV-ketel
└─→ Elektrische boiler

└─► Warm water → thermostatisch mengventiel → tappunten

3-weg-klep op de koudwaterzijde
Spanningsloos = ketel (fail-safe)
Bij boilertemp ≥ ±45°C schakelt klep naar boiler
Thermostatisch mengventiel op uitgaande warmwaterleiding (±50–55°C)
Boiler heeft eigen inlaatcombinatie

Dus:
Boiler warm → tapwater volledig via boiler
Boiler koud → tapwater volledig via ketel
Ketel ziet altijd koud water
Geen serie-schakeling

Ervaringen, meningen, goed idee? Kansloos?

Alle reacties

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-03 22:44

Wuursj

want worst is al bezet

Hoe ga je de anti legionella regelen? In een periode met weinig pv overschot krijg je mogelijk langere tijd lauw water in de boiler.

Met een boiler voor de ketel speelt dat minder omdat het water altijd nog even tot >60 graden wordt opgestookt.

Kun je geen WP boiler kwijt? Die laat je dan al het warm water doen.

[ Voor 12% gewijzigd door Wuursj op 11-02-2026 20:17 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• DefLite

DefLite

Why so serious?

Topicstarter
Door elke 5 dagen even de boiler op temperatuur te laten komen.

WP-boiler is stuk duurder in aanschaf en zal groter moeten zijn, die ruimte is er niet.

[ Voor 41% gewijzigd door DefLite op 11-02-2026 20:19 ]

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Je wilt de boiler alleen op zonnestroomoverschot laten draaien maar ook elke 5 dagen op temperatuur laten komen? Hoe ga je dit doen?

(Ik heb een boiler op overschot draaien maar kan de cv ketel als naverwarmer gebruiken, vanaf circa half maart tot half oktober is er geen gas nodig. Al zijn er zeker in maart, april en oktober nog wel dagen dat er toch gas nodig is)

Van klussen krijg je grijze haren

• Smartenergie
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 13-03 21:46
Je kan ook kijken of je met een schakelklokje elke dag van bv. 11.00 tot 14.00 uur de boiler opwarmt, onze 100 liter 2 kw boiler heeft daar genoeg aan. Bij overschot pakt hij deze stroom dan gelijk mee

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:35
Welk type ketel heb je? Dat ie geen officieel NZ label heeft wil nog niet zeggen dat ie niet met warm water toevoer overweg kan.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:42
Waarom geen thermostatisch omschakelventiel tussen je ketel en boiler?
Dan krijgt je ketel ten alle tijden gewoon koud leidingwater toegevoerd.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• DefLite

DefLite

Why so serious?

Topicstarter
fenrir schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 20:37:
Je wilt de boiler alleen op zonnestroomoverschot laten draaien maar ook elke 5 dagen op temperatuur laten komen? Hoe ga je dit doen?

(Ik heb een boiler op overschot draaien maar kan de cv ketel als naverwarmer gebruiken, vanaf circa half maart tot half oktober is er geen gas nodig. Al zijn er zeker in maart, april en oktober nog wel dagen dat er toch gas nodig is)
Met home assistant en Shelly Pro 1pm.
Schema met elke zaterdag even opwarmen en rest van de tijd als er overschot is.
hesselbeertje schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 21:09:
Welk type ketel heb je? Dat ie geen officieel NZ label heeft wil nog niet zeggen dat ie niet met warm water toevoer overweg kan.
VHR NL 34/3-5 I R3.
Vaillant zegt dat het niet kan.

Installateur gaf aan dat het probleem er mogelijk in zit dat dit type een eigen interne boiler heeft en dat die mogelijk over de zeik gaat, maar dat was een gok.
Jim423 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 21:24:
Waarom geen thermostatisch omschakelventiel tussen je ketel en boiler?
Dan krijgt je ketel ten alle tijden gewoon koud leidingwater toegevoerd.
Hm had ik nog niet over nagedacht maar eigenlijk moet je dan nog steeds een ketel met NZ label hebben zover ik begrijp.
Maar je beschrijft koud maar dat is dan nog steeds max 45 graden toch?

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-03 16:14
Ja...een warmtepomp boiler is in eerste instantie duurder, maar heeft ook een apart electrisch element. Dat element zou je ook separaat aan kunnen sturen bij PV overschot met home automation b.v.
Op de momenten dat er geen overschot is doet de WPB al het werk op z'n compressor en bij overschot ram je hem op COP 1 vol met je PV. Met wat handigheid zou je zelfs ook nog een vermogens regeling kunnen maken voor dat verwarmingselement. Dan zou je bij wijze van spreken iedere Watt aan overschot kunnen gebruiken. Je WPB zou dan in je gehele SWW behoefte kunnen voorzien zodat je je warmwatervoorziening op je ketel uit kunt zetten. Of desnoods even een afsluitertje plaatsen in de warmwater uitlaat van je ketel zodat deze waterdruk blijft zien en niet aanspringt bij water tappen.

Je hebt dan ook geen problemen met legionella want dat kun je vrij programmeren in je WPB zelf. WPB instellen op een voor jou acceptabele minimum temperatuur. Dan heb je altijd gewoon warmwater. Bij PV overschot heb je dan extra water beschikbaar. Als dit alles naar tevredenheid werkt koppel je na een tijd gewoon je koudwater af van je ketel. Dan gebruik je die alleen nog voor verwarming.

Zo heb ik het een tijd gedaan. Na een jaar heb ik zelfs de gehele ketel weg gehaald en verkocht. Wij zijn nu al weer jaren gasloos.

[ Voor 6% gewijzigd door Doggieman op 12-02-2026 23:39 ]

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 7 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:15

orf

Ik ben bezig met een schakeling (esp32) die HomeWizard uitleest en op basis daarvan de boiler in vermogen regelt. Tussen de 300W en 3.000 Watt om zo maximaal gebruik te maken van zonnestroom, zonder stroom van het net te gebruiken. Dat is wel met een boiler die voor de CV-ketel staat met een mengventiel en dus mogelijk naverwarmd kan worden.

De regeling doet ook anti-legionella runs, al verschillen de meningen over of dat echt nodig is.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:46
DefLite schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 20:17:

WP-boiler is stuk duurder in aanschaf en zal groter moeten zijn, die ruimte is er niet.
Als je met een "Kleine" (Er is weinig klein aan een 100liter vat) boiler gaat werken, dan ga je sowieso vrij beperkt kWh kunnen dumpen. 100liter van 10 naar 75 graden is slechts 7,56kWh.

En dat maximum is niet realistisch, want dan moet je hem heeeeelemaal tot rillens toe leeg gedoucht hebben... Bij 35 ben ik al een tijdje in mijn badjas verdwenen.
Die energiehoeveelheid is minder dan 1m³ gas... dus dan weet je ook hoeveel je financieel wint.

Ik denk dat de suggestie van @Doggieman de enige die het waard is te overwegen. Deze is wel toekomstbestendig.

Let je op brandwondenrisico? Water van 75 graden naar je tappunt brengen is niet verstandig (en wat moet: NEN 1006)... Thermische mengkraan is ook weer geld.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 00:40
Ik zie CW6 staan, blijkbaar is er dan vrij veel SWW nodig en zou je dus een forsere boiler nodig moeten hebben.

Onderstaand een link naar wat ik gedaan heb:
il-Principe in "Het schaamtevrije cop=1 topic"
Deze heeft een 450w element en die ik "dom" met een tijdklok van (ongeveer) zonsopgang tot zonsondergang aan laat staan (ik neem voor lief dat in sommige gevallen de panelen geen 450 w leveren, omdat dat minimaal is). Ik heb deze na de ketel zitten (serie), het meeste van het jaar is het dus 100% elektrisch (bij ketel uit), in de winter niet helemaal omdat dan de CV aan is en de ketel dan dus op de warmwatervraag reageert. Dan functioneert de boiler als een buffer om het flipperen van de ketel door de lage flow op te vangen. Maar de boiler raakt niet leeg, dus geen koude douche.

Dat ik COP=2 vind is een combinatie van dat de boiler dichter bij staat, de CV zelf minder efficient is bij tapwater maken en dat de minimale flow practisch 0 kan zijn waardoor een waterbesparende douchekop er niet voor zorgt dat de ketel gaat flipperen. Bij overschot kan dit dus net iets voordeel opleveren ondanks de COP1.

• Chielioj
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13-03 16:29
Misschien iets heel anders, maar zou je je overschot aan energie niet in een zout buffer kunnen stoppen? Zijn deze er überhaupt voor de particuliere markt, en zijn deze betaalbaar?

Energie opslaan in een zout buffer

Op dit moment loopt er bij ons een project waarbij wij zout buffers toe gaan passen om de energie in op te slaan. Helaas staat dit nog in ontwerp fase, dus ik kan helaas nog niet over werking, rendement en cijfers delen. Uitvoering zal ook pas later dit jaar plaatsvinden

[ Voor 33% gewijzigd door Chielioj op 13-02-2026 14:59 ]

• Appeltjeeitje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17:26
Smartenergie schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 20:53:
Je kan ook kijken of je met een schakelklokje elke dag van bv. 11.00 tot 14.00 uur de boiler opwarmt, onze 100 liter 2 kw boiler heeft daar genoeg aan. Bij overschot pakt hij deze stroom dan gelijk mee
Ben wel benieuwd naar de ingestelde watertemperatuur? Ik wil volgend jaar hetzelfde doen maar ben bang dat de watertemperatuur, smorgens om 9 uur , alweer te laag is om met 2 personen te kunnen douchen.....
Nu staat de schakelklok op verwarmen van 01.00h - 05.00h. De boiler staat ingesteld op 65 graden.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:34

de Peer

under peer review

DefLite schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 20:17:
dat is een dure grap! telkens naar >60 graden.

• DefLite

DefLite

Why so serious?

Topicstarter
Dank allen voor de reacties.
Gaat om een 150l elektrische boiler, die past precies in het hok bij de CV-ketel. (Heb geen WPB gevonden die daar ook in past en genoeg volume heeft).
Deze heb ik voor een schijntje op de kop getikt en wil ik voorlopig gaan gebruiken. Ondertussen zijn we bezig met ons huis verder te verduurzamen misschien kunnen we volgend jaar over naar all electric Quatt en mogelijk dat deze boiler er dan uitgaat.

Ik zou graag in iets als een zoutbuffer/thuisbatterij maar eerst maar even kijken hoe zich dat allemaal ontwikkelt.

[ Voor 12% gewijzigd door DefLite op 14-02-2026 14:05 ]

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:34

de Peer

under peer review

Intussen al uitgerekend wat een wekelijkse legionellarun kost? ;)

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:24
Wat een werk voor weinig/niks. Als je toch over een jaar echt aan de slag gaat: zet die boiler weer op marktplaats en neem.een dynamisch contract voor stroom. Terugleverkosten heb je dan niet maar nog wel salderen.

Wat is je doel? Geld besparen? Eigen stroom.gebruiken ipv terug het net in? Gas besparen en dus duurzaamheid/co2 reductie?

Je zegt weinig over hoeveel gas voor warm.water je verbruikt en hoeveel pv 'overschot' je op een mooie zonnige dag hebt, die info zou ook helpen. Ik vermoed dat het zo uitkomt.zoals Ronald beschrijft: het gaat je tegenvallen hoe weinig energie je eigenlijk in 150L water kunt.opslaan.

• DefLite

DefLite

Why so serious?

Topicstarter
de Peer schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 21:18:
Intussen al uitgerekend wat een wekelijkse legionellarun kost? ;)
Gaat amper nodig zijn (paar keer per jaar), nu de boiler voor de ketel komt te staan zal het water er continue doorheen lopen.
Fr33z schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 21:29:
Wat een werk voor weinig/niks. Als je toch over een jaar echt aan de slag gaat: zet die boiler weer op marktplaats en neem.een dynamisch contract voor stroom. Terugleverkosten heb je dan niet maar nog wel salderen.

Wat is je doel? Geld besparen? Eigen stroom.gebruiken ipv terug het net in? Gas besparen en dus duurzaamheid/co2 reductie?

Je zegt weinig over hoeveel gas voor warm.water je verbruikt en hoeveel pv 'overschot' je op een mooie zonnige dag hebt, die info zou ook helpen.
Vorige bewoners hebben alle panelen op het zuidwesten gelegd. Goede dag 40kWh.

Dynamisch wil ik (nog) niet, voor mij nog te onvoorspelbaar misschien iets voor volgens jaar.

Doel:
Minder gas verbruiken, groter deel van van pv opwek zelf verbruiken, verminderen teruglever kosten, verminderen lawaai (cv-ketel hangt bij de keuken en elke keer als er even warm water gebruikt wordt staat dat ding te loeien).
Verder hou ik van dit soort knutselprojecten.

• Fr33z
Maar hoeveel warm water ga je opmaken per dag? En dynamisch zou ik echt gisteren gewoon doen, de variatie is helemaal niet zo groot en de terugleverkosten bij andere contracten vaak wel. Stel dat je 4000 kwh teruglevert nu en daar 450 euro kosten extra voor gerekend krijgt. Dan zou je met dynamisch contract nog steeds quitte spelen als je elke kwh voor 10 cent meer inkoopt dan bij je vaste contract --> dit is onmogelijk , het verschil.is gemiddeld eerder 1 a 2 cent per kwh.

Verminderen lawaai snap ik goed. Terugleverkosten kun je dus beter met een dynamisch contract doen.

• DefLite

DefLite

Why so serious?

Topicstarter
We verbruiken zo'n 20-25m3 aan gas per maand voor tapwater.
Zou om en nabij de 8kw aan stroom per dag zijn.

Reden dat ik (nog) geen dynamisch contract heb is dat we dit huis 1 1/2 jaar geleden gekocht hebben en het niet zo overzichtelijk is qua verbruik, opbrengst e.d.

Afgelopen jaar verbruikten we op jaarbasis +- 15000 kWh. Ik rij elektrisch maar mijn auto is 5 dagen per week op pad dus overdag gunstig laden zit er niet in.

We leveren 7500 kWh terug (alle panelen liggen op zuidwest op 4 verschillende omvormers...) en verbruiken +- 1500-2500 kWh zelf.

• Fr33z
Oef. Dan ga je qua terugleverkosten/boete dus richting 700-800 euro? :-00 ik zou eens lekker door een website als www.stroomperuur.nl browsen. Dynamisch gaat je zonder twijfel meer opleveren dan het marginaal gedoe met 1000-1500 kwh meer zelf gebruiken in zo'n boiler.
Pagina: 1