Vakantie naar Schotland (met ouders), tips/suggesties?

Pagina: 1
Acties:

• The Chosen One
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12-03 21:55

The Chosen One

Zie signature!

Topicstarter
Ik/mijn ouders willen nog een keer samen op vakantie nu het nog allemaal 'makkelijk' kan (ouders ~70 jaar maar nog mobiel). Voor dit jaar, kijken naar voorjaar nog als dat kan anders misschien najaar. Ligt ook nog aan werk.

We zitten nog te kijken naar bijv busreis, (voor)geplande autoreis via reisbureau of helemaal zelf reizen.

Op het moment houden we de laatste gedachte even aan voor dit topic. Reizen met de auto en zelf (tempo) bepalen is wel een erg grote plus. Vooral omdat het nu nog goed kan. En dan nog kijken naar vliegen/huur auto of boot/eigen auto (ouders).

Voorgeplande reizen hebben vaak 5-7 verschillende hotels waar je 1 nacht, soms 2, verblijft en het rijden/bezoeken allemaal erg strak gepland staat.
Het idee is dan 2 of 3 (max 4 indien langer) hotels waar je 2 of 3 nachten verblijft. Iets meer tijd/rust zou fijn zijn.

We willen iets van 10-12 dagen gaan. Ik zou bijv. graag naar Hadrian’s Wall (Romeins) willen gaan en wat kastelen e.d. bezoeken.
Mijn ouders leunen iets meer naar oude steden, museum of 2 en natuur (niet dat ik daar tegen ben of hun kastelen). Edinburgh heb je dan gelijk in de buurt. Stirling, Glasgow zijn redelijke opties voor ons allemaal denk ik. Daar omtrent zit ik op het moment een beetje te focussen.

Ik heb al wat meer gezien, maar ik vroeg me af of mensen die daar geweest zijn nog (compleet andere) aanraders voor bepaalde locaties/bezienswaardigheden hebben. Beide in/rond bovenstaande locaties of compleet ergens anders.

Je hebt bijv. wat verschillende 'Isle's' om te bezoeken waar ik goede dingen lees over meerdere locaties.
Dingen die musthaves zijn en juist niet (Loch Ness overslaan?) Of wat goede locaties zijn als uitvalbasis voor bovenstaande. En algemene tips (buiten Paspoort etc. nodig)

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Hadrian's Wall is niet in Schotland, is Noord-Engeland en een behoorlijk stukje weg ;)
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/ce/Hadrians_Wall_map.svg/960px-Hadrians_Wall_map.svg.png

De afstanden zijn groot en OV is niet erg goed. Dus hou daar rekening mee.

[ Voor 17% gewijzigd door gambieter op 11-02-2026 17:43 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• peschinl
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-03 01:40
Skye is erg mooi hoewel je moet wel van wandelen houden, ben ik later nog een keer apart voor teruggekomen. Ik vond Loch Ness (Inverness) niet veel aan, veels te veel touristen ook.

[ Voor 12% gewijzigd door peschinl op 11-02-2026 17:53 ]

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-03 15:01

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik kan een heel epistel over mijn ervaringen in Schotland schrijven. Wellicht dat mijn foto-verslagen je wat indrukken kunnen geven van de natuur:
Topicreeks: [Testcase] Neist Point

Ik ben overigens geen museumganger, dus je zult denk ik niks daarin vinden qua tips over musea of oud historische instellingen o.i.d.

Ik kan eigenlijk maar 1 advies geven aan mensen die voor de eerste keer naar Schotland gaan: Loch Ness is maar een meer met wat bomen eromheen, er zijn veel spectaculairdere plekken. Weersta de verleiding en sla het over. Je hebt Schotland niet gezien als je Skye overslaat ;)

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• The Chosen One

The Chosen One

Zie signature!

Topicstarter
gambieter schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 17:42:
Hadrian's Wall is niet in Schotland, is Noord-Engeland en een behoorlijk stukje weg ;)
[Afbeelding]

De afstanden zijn groot en OV is niet erg goed. Dus hou daar rekening mee.
Ik wist dat het niet exact in Schotland ligt. Paar docu's over gezien. (We het hoofdzakelijke idee voor de vakantie uiteraard)
Maar had wat "onderzoek" gedaan met chatgpt (als ondersteuning, niet hoofd planning ;p) met wat locaties, rijafstanden e.d. om te kijken wat handig is qua locaties/hotel locaties e.d. En Newcastle -> Hadrian's Wall (Hexham / Bardon Mill?) -> Edinburgh -> etc. leek toch te doen.

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-03 17:40
Deathchant schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 18:20:
Je hebt Schotland niet gezien als je Skye overslaat ;)
Of Glencoe. :)

Eens wat betreft dat meer met dat monster, daar mis je niks aan.

[ Voor 5% gewijzigd door iamerwin op 11-02-2026 18:45 ]

Hello. Is it me you're looking for?

• Lone
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Eens met de tips voor Skye en Glencoe. Wat betreft vliegen/huur of boot/eigen auto, zou ik zeker de boot doen. Ik heb beide meerdere keren gedaan en de boot is echt heel fijn. Je vakantie begint het moment dat je de boot op rijd en door de ruime check in tijd heb je eigenlijk nooit stress. Verder doen wij met het gezin altijd road trips met zelf geboekte onderkomens, hotels, airbnb, booking. Werkt altijd prima. Edit: Ohja en met de boot kom je wel langs Hadrians wall

[ Voor 6% gewijzigd door Lone op 11-02-2026 20:27 ]

• JWWhisky
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 09:18
Allereerst ontzettend leuk! Fervent Schotland ganger hier en vorig jaar ook met mijn ouders 5 dagen geweest.

Wij vinden het altijd fijn om met de boot te gaan om dezelfde reden die @Lone ook geeft.

Je geeft aan dat je ongeveer 2-3 nachten op dezelfde plekt wilt overnachten, maar je komt dan niet echt in de Highlands. Willen jullie niet de natuur in? Want je kunt cultuur, steden en natuur fantastisch combineren in een mooie rondreis waarbij je soms 1 of 2 nachten ergens overnacht. Ja een iets hoger reistempo, maar je ervaart dan ook de Highlands waar Schotland zo bekend om staat.

Puurschotland.nl - Alles over Schotland en whisky

• The Chosen One

The Chosen One

Zie signature!

Topicstarter
Is zeker een mogelijkheid. Het is nu kijken welke plaatsen/locaties er zijn, daarvan kijken welke we echt heen willen en kunnen door afstand en hotel locaties.

Skye bijv. was al interesse voor maar zal zeker hoger op de lijst staan nu. En dan is het bijv kijken of Highlands (als je specifieke ideeën hebt voor locaties/plaatsen, dan kunnen we zeker kijken hoe de reistijd etc is) en Edinburgh/Stirling etc. allemaal te doen zijn. En als het niet te doen is welke plekken blijven staan en wegvallen. Maar dat is dan ook aan mijn ouders nog.
Het idee is nu wel om juist wat meer tijd door te brengen per hotel, of ieg door zelf locaties te hebben wat meer tijd op die dag zelf. Maar daarom ook dit topic uiteraard.

[ Voor 8% gewijzigd door The Chosen One op 11-02-2026 22:34 ]

• JWWhisky
Als je met de boot gaat zou ik 10 - 12 dagen te kort vinden. Als je dit kunt oprekken naar 14 dagen, dan kom je al een heel eind (maar zou ik misschien toch nog steeds Isle of Skye achterwege laten aangezien jullie (als ik het goed begrijp) ook de tijd willen nemen op locaties).

Wat een leuke route is:

Dag 1: Boot naar Newcastle
Dag 2: Newcastle naar Edinburgh
Dag 3: Edinburgh, prachtige maar compacte stad. Aantal mooie musea, maar vooral de sfeer is fantastisch.
Dag 4: Edinburgh naar Callander, stop in Doune bij de Deanston distilleerderij (ja, whisky hoort bij Schotland)
Dag 5: Callander naar Fort William, je komt dan door de Glencoe Valley
Dag 6: Fort William, wandelen bij Glen Nevis (geen hele zware wandeling maar een prachtige omgeving)
Dag 7: Fort William naar Isle of Skye, via de Skye Bridge, je komt dan langs Eilean Donan Castle
Dag 8: Isle of Skye, noordkant voor een bezoek aan Old Man of Storr en de Quiraing
Dag 9: Isle of Skye, westkant voor een bezoek aan Dunvegan Castle en Neist Point Lighthouse
Dag 10: Isle of Skye naar Oban, via de ferry tussen Armadale en Mallaig, stop bij Glenfinnan Viaduct
Dag 11: Oban, dagje Oban met een leuk centrum
Dag 12: Oban naar Stirling, bezoek aan Stirling Castle
Dag 13: Stirling naar Newcastle, stop bij Jedburgh Abbey
Dag 14: thuiskomst

Echter is het ook geen gek idee om Isle of Skye achterwege te laten. Het zijn veel extra kilometers in deze korte periode. Je zou in ruil daarvoor extra tijd in Loch Lomond & The Trossachs kunnen spenderen.

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-03 15:24
Het lijstje hierboven is een goed plan. Wij hebben een groot gedeelte daarvan ook gedaan en het is echt de moeite waard. Het landschap verschilt ontzettend in Schotland, afhankelijk van welke hoek je bekijkt maar als je echt highland wil zien dan moet je al een stuk rijden vanaf Edinburgh, dus bedenk of je dat wilt.

Edinburgh mag je niet overslaan, Stirling zou ik er ook in stoppen. The Falkirk wheel kom je langs, maar de boottocht kan je best overslaan, bekijk het vanaf de kant en dan heb je het ook gezien. Als je ook langs Hadrian's Wall wil rijden, neem dan ook een of meerdere van de Border Abbey's mee (Jedburgh is hierboven al genoemd). Glasgow kan je prima overslaan, maar als je in die buurt komt zou je New Lanark kunnen overwegen. Er liggen ontzettend veel kastelen in de regio, bekijk ook de website van Historic Scotland voor suggesties. Eigenlijk kan je het bijna niet fout doen daar... er is altijd wel iets moois te zien in bijna elk hoekje van Schotland.

• Bergenfietsen
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09:38
Ik zou omdat je maar 10 - 12 dagen, met oudere personen, in Schotland wil blijven niet al te veel reizen.In de omgeving van Edinburgh zijn er genoeg fantastische landschappen en steden te bewonderen.

Richting Edinburgh heb je nog Roslin Chapel, waar een deel van de Davinci code is opgenomen.

Falkirk met de Kelpies en de Falkirk Wheel.Stirling met het kasteel en het Wallace monument.
En uiteraard het gebied rond Loch Lomond is gewoon prachtig

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:01

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@The Chosen One als het past, probeer dan of je ergens Puffins kunt gaan zien :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:41
Als je met wat oudere mensen gaat reizen, dan denk ik dat een 'Quiraing' wandelroute op Skye misschien wat te uitdagend is. Is wel een flink eind klimmen en weer dalen en zeker bij het einde (of begin, als je andersom volgt) zitten een paar 'overstap' punten die uitdagend kunnen zijn.

Dan zou je beter de Fairy Pools kunnen doen - vlak, mooie uitzichten.

Zou ik wel vooraf deze aanschaffen. Nee, je wordt er niet blij van als je 'm ophebt. Maar je wordt nog minder blij als je 'm nodig hebt maar niet bij je hebt.

Ik heb afgelopen zomer met m'n vrouw een rondreis gedaan door Schotland. Eerst Edinburgh, daarna Inverness, Skye, iets bij Glencoe en Stirling. In 12 a 13 dagen tijd - en dat vonden we achteraf veel te gehaast (maar we weten nu wel waar we volgende keer meer tijd willen doorbrengen).

Edinburgh: tijdens de festivalmaand (augustus) zou ik die overslaan. Veel te druk, stad is vergeven van aanplakposters en dit alles leidt teveel af van de stad zelf.
Skye: erg mooi, zeker op zomerse dagen. Hou rekening met behoorlijk slechte wegen! En dat je restaurants echt vooraf moet reserveren, want grote kans dat je weinig restaurants vindt en ze vaak vol zitten.

Glencoe omgeving: mwah. Wist ons niet zo te raken. Wellicht hadden we al teveel moois gezien.

Stirling: afgezien van het kasteel denk ik dat het plaatsje verder weinig heeft. Zou er naar toe gaan, maar niet te lang blijven.

Maar als ik advies moet geven:
Niet in augustus en dan paar dagen Edinburgh, dagje Stirling en de rest van de tijd naar Inverness. Liever vertrekken met het gevoel dat je lang genoeg geweest bent, dan dat je het idee hebt van alles gemist te hebben.

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

De route van @JWWhisky is een hele mooie, je hebt dan echt wel de highlights maar je bent wel veel aan het rijden. Als je liever een paar centrale uitvalsbases wil, zou je kunnen kijken naar:
- Stirling (binnen een uur rijden: Falkirk, Edinburgh, Glasgow)
- Glencoe/Ballachulish (binnen een uur rijden: Glencoe, Oban, Fort William)
- Inverness (binnen een uur rijden: Nairn strand, Black Isle, Channonry Point (dolfijnen), Aviemore in de Cairngorms, Cawdor Castle <- dikke aanrader)
- Portree op Skye
- Pitlochry (binnen een uur rijden: Perth, Kinloch Rannoch, Queen's View, House of Bruar als je van decadent shoppen houdt)

Qua jaargetijde inderdaad niet in augustus, en liever ook niet in juli. Erg druk met toeristen (hoe ironisch ;) ) en met wat pech heel veel midges. Ik zou zeggen, mei/juni (maar dan ben je wel kort dag met plannen/boeken), of september, dan heb je ook de mooie paarse hei in de Cairngorms.

[ Voor 19% gewijzigd door Bra-Jo op 13-02-2026 09:34 ]

Nomen nescio

• The Chosen One

The Chosen One

Zie signature!

Topicstarter
Veel informatie dus dat is fantastisch. En ja mijn ouders zijn dus ~70 maar ze zijn nog (erg) fit dus wat wandelen moet zeker te doen zijn. Maar ja, zoveel te zien, te kijken etc. ;p

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:57
Mijn les uit twee fijne Schotlandvakanties:
- kies! Land is veel te groot om alles te zien. In de mooie rondreis zoals eerder geschetst heb je bv nog 'niets' gezien van het hele stuk boven Loch Ness.
- zelf rijden met eigen auto (boot en stuur links) of huurauto (boot/vliegen en stuur rechts): is beide goed te doen. Maar reistijden volgens GoogleMaps zijn te optimistisch op de vele kleine wegen (je mag vaak 50 Mph rijden maar dat durf/wil je niet, er kan immers nog een schaap oversteken).
- Glasgow en Edinburgh zijn (vanuit NL's perspectief) echte steden, de rest zijn provinciestadjes. Leuk voor een middag, maar zelf ging ik dan liever ergens in de natuur wandelen.
- Die natuur is prachtig, maar niet overal even toegankelijk. Daarmee bedoel ik: zo'n stompe berg ziet er prachtig uit maar er lopen niet veel wandelpaden over en veel bos is productiebos. Dus spontaan een wandeling maken (wat in bv Oostenrijk wel kan) werkt niet altijd, beter verzamel je vooraf een paar mooie natuurwandelingen.
- Highland Games zijn grappig om te bezoeken als je toch in de buurt bent. Maar een dorpsfeest in NL is net zo spannend.

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

The Chosen One schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 14:05:
Veel informatie dus dat is fantastisch. En ja mijn ouders zijn dus ~70 maar ze zijn nog (erg) fit dus wat wandelen moet zeker te doen zijn. Maar ja, zoveel te zien, te kijken etc. ;p
Tip: https://www.walkhighlands.co.uk/
Heul veul wandelroutes, te filteren op moeilijkheid, lengte, enz.

Nomen nescio

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:41
En als je er zelf gaat rondrijden, zeker in de landelijke gebieden... onze B&B stuurde vooraf dit filmpje toe:

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:40

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hadrian's Wall is volledig op de route als je met de auto komt (ongeacht hoe je kanaal oversteekt, Newcastle is meest noordelijke optie en boot komt aan in zeer toepasselijk genoemde wijk Wallsend :7 )

Ik ga in meivakantie de muur met mijn middelste zoon lopen. Een ding is alvast duidelijk: de mooiste stukken zijn (redelijk per definitie) ver weg van doorgaande wegen. Even ten westen van Chollerford (boven Hexham), bij Black Carts Turret zou een goede plek zijn waar je niet teveel omreist op de Newcastle - Edinburgh route en toch indrukwekkende muur ziet.

Een andere bezienswaardigheid tussen Newcastle en Schotland (misschien voor de terugweg) is Lindisfarne / Holy Isle, een getijdeneiland (je kunt alleen bij laag water erheen rijden) met indrukwekkende kloosterruines erop - het was de eerste plek waar de Vikings begonnen de Britse eilanden te plunderen in 793.

Verder mbt Schotland zelf - eens met de opmerkingen dat er zoveel is dat je moet kiezen. Edinburgh is erg mooi, maar hotelprijzen zijn zelfs naar Amsterdamse begrippen navenant hoog. Wij hebben vorige keer voor een enigszins acceptabel bedrag gelogeerd bij Travelodge Edinburgh Cameron Toll, 3km ten zuiden van de Old Town, maar met goede busverbindingen die kant op.

Loch Lomond en Glencoe zou ik ook sowieso doen. Onderschat afstanden niet - muv een paar echte snelwegen rij je grootste deel van de tijd op provinciale wegen en dan duren die kilometers lang.

Oslik blyat! Oslik!

• DVNE
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 07:20
Ik zie niemand hier Isle of Arran noemen, dit eiland wordt ook wel Schotland in het klein genoemd omdat het zo’n beetje alle Schotse gebieden heeft. Ik ben hier zelf met mijn ouders geweest toen ze 65 werden; eerst 2 nachten Edinburgh, auto gehuurd en 4 nachten Isle of Arran in een huisje (via een collega dus daar heb ik geen verdere info over). Ik ben toen zelf even voor 2 nachten doorgegaan naar Islay. M’n ouders hebben toen met het OV het eiland verkend. Vanuit Arran kun je makkelijk verder naar Campbeltown, Oban, Skye of de Highlands.

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik zou dus NIET Skye achterwege laten. Niet om morbide te denken ofzo, maar hoe vaak gaan ze dit nog doen? Als dit hun eerste keer Schotland is, dan zou ik de absolute highlight van Schotland, Skye dus, zeker niet overslaan. Dan maar even die paar extra kilometers, maar dan hebben ze het tenminste wel gezien.
Misschien blijkt achteraf idd wel dat ze het te vermoeiend vinden om nog een keer te doen, dus dan kun je het beter nu meteen gewoon doen.

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• The Chosen One

The Chosen One

Zie signature!

Topicstarter
Daar leun ik ook wel naar. Dit weekend zal ik ieg eens kijken waar me ouders voorkeur voor hebben en dan kijken wat goed te doen is qua route, tijd en hoelang ze willen/kunnen.

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Een uitstekende B&B, die naast B&B kamers ook een self-catering hebben en wat zij noemen een "granny flat" hebben, is https://valtosskye.co.uk/. Ik kom al bij Rachel & Dougie sinds 2013, veel gesprekken gehad.
Als je nog plaats bij hen kunt krijgen, dan is dit een ideale plek tussen de Quiraing en Old man of Storr in (25 minuten van Portree). Quiraing hoef je niet met je ouders te lopen; je kunt gewoon naar het topje rijden met de auto en daar parkeren en dan heb je al het iconische uitzicht (bij het begin van de regenboog in deze foto zet je je auto neer).

Tip: als je naar Neist Point gaat, ga in de avond. Overdag is het echt keidruk en dan kun je waarschijnlijk je auto niet kwijt aan het einde van die lange weg. Als je al wat dichter in de buurt wilt zijn van Neist Point, ga dan overdag naar Dunvegan Castle. Vanuit Dunvegan is het 45 minuten over een singletrack road naar Neist Point (maar wel de moeite waard)

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Ik heb ooit eens voor een kennis een heel epistel geschreven, zij gingen 3 weken en wilden "alles weten wat de moeite waard is." De prijzen zijn wat achterhaald, maar ik zou zeggen, doe er je voordeel mee. ;)
Er is in Schotland een hoop te doen en ik weet niet precies waar jullie interesses liggen, dus ik heb een aantal dingen op papier gezet, hopelijk kunnen jullie er iets mee. Dingen die je wat mij betreft echt niet mag missen, heb ik onderstreept.

Overtocht:
Ik zou DFDS IJmuiden <> Newcastle nemen. Zuid-Engeland kan ook, maar dan ben je al twee of drie dagen kwijt met naar het noorden rijden.

Overnachten:
Je opties zijn (in volgorde van prijs):
- wild kamperen (kan op veel plaatsen gewoon ergens langs de weg), gratis;
- camping, 25-40 euro per nacht;
- motel (bv Travelodge of Premier Inn, beperkt qua vestigingen), 40-80 eur per nacht;
- stacaravan of huisje huren, 50-100 euro per nacht;
- Bed & Breakfast, 30-50 euro per persoon per nacht;
- hotel, 50-veel euro per persoon per nacht.

De mooiste manier om Schotland te zien is iedere avond in een ander B&B of hotel, maar dat is ook meteen de duurste manier. Andere optie is om op 2 of 3 plaatsen een caravan of huisje te huren en van daar uit dagtochten te doen (dit doen wij meestal).
In mei is het meestal nog niet heel druk, als je B&Bs of campings wil zou je in principe gewoon kunnen gaan rijden en rond 16:00 iets zoeken waar je wil slapen. Later in het jaar lukt je dat niet meer, dan moet je gereserveerd hebben.

Eten:
Horeca genoeg, dus er is altijd wel iets. Hotels en B&Bs bieden Schots ontbijt en continentaal. Pubs zijn vaak al om 8:00 open voor een Schots ontbijt, en ze hebben vaak ook een bar meal voor 's avonds - goed eten, niet te duur.
Alternatief is een gewoon restaurant, zijn er genoeg van. Als je heel goedkoop wil, kun je bij een Morrison's supermarkt vaak ook een maaltijd krijgen (ook ontbijt), maar de kwaliteit daarvan is niet fantastisch.
Mocht je een huisje of stacaravan huren, dan is er altijd wel een winkel in de buurt voor boodschappen (supermarkten als Morrisons, Asda, Tesco, Aldi en Lidl, of regionaal Co-op). Onderweg voor lunch kun je vaak terecht bij een tea room of visitor centre (informatiecentrum bij veel toeristische attracties, vaak met een restaurantje/winkel erbij).

Regio's:
Het mooiste zijn de Highlands, westkust en eilanden (vooral Skye). De Cairngorms (natuurgebied tussen Inverness en Edinburgh) en de regio rond Perth en Pitlochry zijn een goede tweede. De regio's rond en boven Aberdeen en de Borders (onder de grote steden) zou ik overslaan.

Afhankelijk van jullie interesses:
Wandelen (routes) kan altijd en overal. Er zijn veel bekende wandelroutes, zie https://www.walkhighlands.co.uk/ voor een overzicht. Mooie site waar aangegeven wordt hoe de route loopt, hoe moeilijk die is, hoe het terrein is, hoe lang je er over doet, enz.

Als het je interesseert, kun je een whisky-destilleerderij bezoeken. Er zitten er genoeg, vooral in Speyside (rechtsonder Inverness). Prijs is meestal rond de 10 euro pp, ben je een uur of 2 zoet mee; mooi voor als het regent.

Kastelen:
Je hebt ruïnes die je gratis kunt bekijken (tip: Kilchurn Castle), ruïnes waar je voor moet betalen (tip: Caerlaverock Castle in het zuiden, Dunnottar Castle aan de oostkust, Urquhart Castle aan Loch Ness) en bewoonde kastelen (ook betaald) , vaak met aangelegde tuin (tip: Eilean Donan, Cawdor, Dunvegan). Bij de bewoonde kun je naar binnen en kun je zien hoe men er vroeger leefde.

Steden:
Vooral Edinburgh en Glasgow, waar Edinburgh het meest toeristisch is. Hoogtepunten: kasteel, Old Town (oude centrum), de Royal Mile, Arthur's Seat (wandelen) en Prince's Street (winkelen). Glasgow heeft een moderner centrum, industriestad maar wel leuk om te winkelen, en er zit een aantal mooie musea, bv Kelvingrove. Verder Inverness in het noorden (om te shoppen of als uitvalsbasis als je een huisje huurt), Stirling is aardig, en Fort William (stadje zelf is niet veel bijzonders, maar wel mooi centraal gelegen, ook weer als uitvalsbasis).

Speciale vermelding: New Lanark, onder Glasgow. Een oud fabrieksdorp (textiel) dat omgebouwd is tot museum, met hotel erbij. Erg interessant om de geschiedenis en de gebouwen te zien, plus je kunt er mooi wandelen (waterval enzo).

Natuur:
Hiervoor ga je vooral naar Schotland. Heel veel groen, bergen, watervallen, heuvels (Munroes), meren enz. Absolute aanraders: Loch Lomond, Glencoe en Loch Etive, Glenfinnan (met brug bekend uit Harry Potter-film), Bealach na Ba (Applecross), Quiraing, Fairy Pools en Neist Point op Skye. Als je het leuk vindt: zowel in Glencoe als bij Fort William kun je met een kabelbaan de berg op, mooie uitzichten als het goed weer is (tijdverspilling als het bewolkt/regenachtig is).

Route:
Als jullie kiezen voor B&B/hotels, kun je grofweg deze route aanhouden: Newcastle (aankomen met de boot), Glasgow, Glencoe, Fort William (met uitstapje naar Morar), Loch Ness, Skye, Applecross, Inverness, Pitlochry, Edinburgh, Newcastle. Die kun je nog uitbreiden met de noordkust (Ullapool, Durness, Wick) als je er tijd voor hebt, maar is denk ik te veel. NB: de weg van Inverness naar Edinburgh via Pitlochry is de A9; die zou ik proberen (deels) te vermijden, is autoweg en je rijdt zo langs alles af. Kijk of je er regelmatig vanaf kunt (bv het dorp Pitlochry in, of shoppen bij House of Bruar), of pak het hele stuk binnendoor als je tijd genoeg hebt.

Als je liever op een paar plaatsen een huisje huurt, zou ik regio Glencoe/Fort William doen, of iets noordelijker (langs Loch Ness), en zeker Skye; als je daar in het zuiden gaat zitten, in de buurt van Broadford of Kyleakin/Kyle of Lochalsh, kun je heel Skye verkennen en een dagtrip doen naar het noorden richting Applecross, aanrader.

Nog een paar linkjes als afsluiter:
https://www.undiscoveredscotland.co.uk HEEL veel info over allerhande dingen die je kunt bezoeken. Kijk vooral even naar de mooie routes die je kunt rijden, op de kaart aangegeven als een auto'tje.
https://www.northcoast500.com/ Een hele mooie route in het hoge noorden van Schotland, 500 mijl; misschien wat te veel van het goeie voor nu, maar misschien is het te combineren
https://www.heart200.scot/ Een route van 200 mijl in het gebied rond Perth/Pitlochry, misschien deels te doen.

Nomen nescio

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:32
Wij zijn er ook geweest in 2023, eigen auto, rondreis van 2 weken. Met de boot over naar Newcastle upon Tyne en dan met de auto omhoog naar Schotland. Als je de route van JWWhisky als uitgang neemt kom je een heel eind.

Wij hebben iets vergelijkbaars gedaan, alleen zijn wij van Edinbrgh naar Fort Wiliam gegaan, dan naar Glen Nevis, een dag op Isle of Skye met Eilean Donan Castle en old man of Stor. Door Glencoe Valley en dan naar Stirling, Glasgow, Newcastle en naar huis.
An sich is Schotland goed te doen. Met de eigen auto, die is bekend en dan valt links rijden best wel mee. Ook had ik al wat ervaring met links rijden uit onze eerdere reis naar Malta.

Bij ons lag de nadruk op de natuur. We hadden onze hond mee, dan is het wat lastiger om een museum in te gaan. Daarom hebben we ook de overnachtingen in de kleine plaatjes gekozen. Daar waren vaak leukere appartementen / huisjes voor een gunstige prijs.
Op sommige plekken meerdere overnachtingen met wat korte uitstapjes in de buurt. Je moet dan wel realiseren dat in die kleinere plaatsjes minder voorzieningen zijn. Wellicht 1 of 2 restaurantjes of afhaal zaakjes, en een tankstation met een winkeltje erbij. Grote delen gingen over smalle wegen. Voor ons gevoel te smal om harder dan 50 te gaan, terwijl het voor Schotse begrippen een snelweg is en ze echt met 100 aankomen. Wel vaak mooie stukken om te rijden met geweldig uitzicht. We zijn ook op Skye geweest, dat kan gewoon met de auto. Mooie uitzichten en geweldige natuur. Maar let op, smalle wegen en je bent er echt niet alleen.

Wij vonden Schotland erg mooi. De natuur, de kastelen. Lekker afwisselend. Dagje door een (grote) stad, dan een middag naar een oud kasteel, om de dag erna op een standje te staan. Kan allemaal. De grote steden waar wij geweest zijn, Glasgow en Edinburgh waren ook echt grote en drukke steden. En eerlijk, ik had het niet heel erg gevonden als we die hadden overgeslagen. Heel druk en soms zelfs vies. Ik kan me voorstellen dat het met je ouders wellicht wat handiger is in een stad met meer voorzieningen. De ervaring die wij hebben is dat de wandeling soms wel zwaar zijn. De wandelingen die wij gedaan hebben gingen overwegend wel omhoog en omlaag. En vaak op oneven rotsige paden. Ik weet niet of dat geschikt is voor je ouders. Natuurlijk kun je andere en korte routes kiezen. En onderweg rustpunten zoeken. Maar het zijn geen "walk in the park" routes.
Alles valt en staat met je voorbereiding. Veel is op internet te vinden en apps zoals Wikiloc kunnen je helpen met wandelroutes. Vooraf plannen zou ik zeker doen. Wij hebben dat een beetje los gelaten omdat we met z’n twee waren en een hond en dan kun je wel wat flexibel zijn. Maar als je met je ouders gaat is het wat handiger om te weten waar je terecht komt en wat je kunt en wilt gaan doen. Al heel veel plezier !

• Sméagol
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-03 00:03

Sméagol

Master of Mayhem

Ik ben zelf nog niet in Schotland geweest, maar één van de dingen die ik zou willen zien is Skara Brae.

Dat gezegd hebbende, dat kost je weer een ferrytocht, en als je maar 12 dagen hebt past 't niet, en zou ik de tips boven volgen..

Make lovecraft not warcraft.

• The Chosen One

The Chosen One

Zie signature!

Topicstarter
https://chatgpt.com/s/t_6991b975ac1c8191a93bf3d28f20c6aa

chatgpt overzichtje ff snel gemaakt. Let niet te veel op alle exacte overnachtingen en zo, puur ff als opzetje. We laten chatgpt niet alles bepalen. ;p Ook nog keer met ouders overleggen. Daar gaan ik ~zo heen.

Maar lengte op advies (dank) is dus al opgerekt naar 12-14 dagen (reisdagen), Isle of Sky en Glencoe er sowieso bij. En voor nu ieg Edinburgh en aankomst 'Newcastle.

• Bergenfietsen
Dan zou ik eerst naar Glenncoe - Skye gaan en daarna richting Aviemore - Edinburgh gaan. Anders blijf je heen en weer rijden.

P.s. Vandaag ook weer de boot geboekt naar Schotland. Wordt onze 3e keer. We gaan in ieder geval de NC500 rijden.

[ Voor 4% gewijzigd door Bergenfietsen op 15-02-2026 21:09 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:40

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sméagol schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 22:52:
Ik ben zelf nog niet in Schotland geweest, maar één van de dingen die ik zou willen zien is Skara Brae.

Dat gezegd hebbende, dat kost je weer een ferrytocht, en als je maar 12 dagen hebt past 't niet, en zou ik de tips boven volgen..
Orkney zijn sowieso de moeite waard, niet alleen Skara Brae, maar ook Brodgar, Birsay, Maeshowe en trouwens alles rond Scapa Flow - en dat is nog maar Mainland, je kunt ook dagen zoet zijn op de omringende eilanden. Maar het is ver, ver weg. Die ferrytocht is niet eens het probleem, het is vooral dat je in Scrabster of Gills moet zien te komen voordat je de ferry kunt pakken. Ik zou Orkney daarom als bestemming op zich kiezen en niet 'even erbij' proberen te doen als je ook dingen elders in Schotland wilt doen.

Oslik blyat! Oslik!

• Archer_VC10
Wij hebben Orkney Mainland meegenomen in een drie weken tocht waarbij we ook Inverness en Skye aan hebben gedaan, maar verder vooral van en naar de boot in Newcastle hebben gereden, met tussenstops. Heel ruwe planning: Newcastle naar Dunfermline omgeving op dag 1, op dag 2 doorrijden naar Skye, daar vier dagen, dan door naar Inverness, daar drie dagen, een tussenstop in Wick en een dag later de ferry naar Mainland. Vier dagen op Mainland, daarna met drie tussenstops terug naar Newcastle. Was in totaal ruim 3000km erbij op de teller. Verkijk je niet op de afstanden, het is van Skye naar Inverness ruim een halve dag alleen maar rijden. Vanaf Inverness naar het noorden is ook vooral rijden en misschien een korte tussenstop.

Ik kan Orkney echt wel aanraden, maar zoals gezegd, denk niet 'dat doen we er wel even bij'. Dan ben je een flink eind aan het rijden om even tikkie te doen. En ten noorden van Inverness zijn ook hele stukken waar echt weinig te doen is!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Bovenstaande 2 posts is een goeie tip inderdaad. Hier had ik me ook een beetje op verkeken de eerste keer. Het is een flink stuk omhoog vanaf Inverness. Tussen Inverness en John o'Groats/Scrabster is niks. Ik zou zeker 3 dagen Orkney boeken als je erheen gaat. Orkney voelt sowieso heel anders aan dan Harris of Skye.

Overigens is de Pentland ferry van John o'Groats naar St. Margarets Hope een beetje voordeliger. Ze hebben vrij nieuwe, zuinigere boten dan Northlink (Scrabster-Stromness). Je kunt daar ook vóórdat je aan boord gaat naar de Duncansby seastacks gaan.
Maar ik moet eerlijk zeggen dat de overtocht van Scrabster naar Stromness spectaculairder is; je komt langs de Old man of Hoy en andere mooie rotspartijen, en de binnenkomst in Stromness is gewoon prachtig (zie ook dit fototopic). Plus, je komt aan de "goeie" kant van het eiland aan, dichterbij Kirkwall en waar de meeste uitstapjes zullen zijn.

Het probleem is altijd scope creep ;) Waar je relatief ontspannen begint, is ineens een druk programma waar het misschien wel een beetje een race tegen de klok kan worden. Ik heb 1 vakantie gehad waarbij ik Skye/Orkney en Harris op 10 dagen tijd allemaal aandeed....Om 1x te doen, met véél kilometers (en dus ook veel tijd), was te doen, maar het is gewoon een organisatorisch geregel, want je moet alle volgende ferryovertochten op elkaar afstemmen qua kilometers en overnachtigen en uiteraard de effectieve tijd die je ter plekke hebt zo efficient mogelijk vullen met uitstapjes e.d.

Dus ik zou als ik jou was voor een eerste schotland-reis met je ouders Orkney even laten voor wat het is. De reis van Orkney naar Skye is echt megalang, of je nou via Durness en Applecros naar Skye gaat, of via Inverness, het is LANG. De Uists en Barra zijn ook echt prachtig overigens en zou je eigenlijk ook niet moeten missen, of maak ik het nou moeilijker ;)

• JWWhisky
Orkney staat ook bij deze liefhebber op de lijst. Maar is er nog niet van gekomen, met name omdat het écht afgelegen ligt en het je veel dagen kost. Dus eens met @Deathchant, Orkney laten voor wat het is.

Ik begrijp alleen je GPT chat niet echt. Het lijkt op het schema dat ik eerder had gedeeld, maar dan hetzelfde aantal dagen met ook nog Hadrian's Wall en de Cairngorms er tussendoor gefietst. Je zit zo echt alleen maar in de auto en hebt amper tijd voor bezienswaardigheden, kastelen en wandelingen...

Maak eens een van - naar dagschema, inclusief reistijd en activiteiten die je wilt ondernemen. Dit helpt mij (ik wil zelf ook altijd teveel), een realistische planning te maken waarbij het niet alleen maar racen in de auto is.

• The Chosen One

The Chosen One

Zie signature!

Topicstarter
Zoals ik zei, staar je niet blind op die dagen e.d. We maken er mogelijk nog 12->14 dagen van gezien er zoveel te bekijken is. Net even samen met mijn moeder naar wat dagen/locaties gekeken.
Met werk vrij krijgen zou ook geen probleem moeten zijn eind mei, begin juni. Dus nu proberen we of we wat rond kunnen krijgen voor dit voorjaar.

We zitten nu te kijken naar hotels e.d. en gezien we iets aan de late kant zijn voor dit voorjaarseizoen ff goed kijken hoe en waar (en hoe duur).
Vooral Ilse of Skye is lastiger. We zitten te kijken voor 2-3 nachten daar.
Portree is dus in het midden en de 'ideale' plek e.d. maar nog wel kijken of we daar een goede/betaalbare plek kunnen vinden. En voor 3 dagen zijn er minder opties.

Uig in het noordelijke gedeelte heeft ook nog wat opties qua slaapopties (B&B/airbnb e.d.). Wat hebben jullie gedaan op Skye? 1 locatie, meerdere?

En ideaal gezien Skye en dan op de terug weg nog 1 overnachting halverwege zodat we geen ~10 uur rit hoeven te maken naar Newcastle.

https://chatgpt.com/s/t_69962f7e24748191a2750ef8300bcbaf weer ff als voorbeeldje met wat aangeraden kastelen/locaties erbij in verwerkt. Again, chatgpt dus nog niet te veel aan verbinden.

Als we Skye een beetje kunnen 'vastplannen/boeken' dan gaat de rest daar omheen moeten vallen maar daar zit ieg meer flexibiliteit.

[ Voor 10% gewijzigd door The Chosen One op 18-02-2026 22:45 ]

• Archer_VC10
Wij hebben op Skye in een B&B gezeten net buiten (ten zuiden) van Portree, een stukje de B883 af. Daar vandaan was heel Skye goed te berijden met de auto. Het kan daar inderdaad druk zijn en met restaurants in Portree hebben we ook wel eens pech gehad waardoor het al vol was. Maar wij waren er dan ook in het hoogseizoen (eind juli, begin augustus).

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Broadford kan een alternatief zijn, iets minder toeristisch dus misschien meer vrije accommodatie, al zit je dan wel vrij ver van de Quiraing en Dunvegan. Maar Skye is op zich klein genoeg om één lokatie te nemen, zelfs als die wat verder buiten het "centrum" ligt, zeker als je het niet erg vindt om wat tourtochten te maken met de auto.

Wij hebben verschillende keren pods gehuurd. Die variëren in luxe van een houten tent, slaapzakken meenemen (bv White Wave) tot een vrijstaande viersterren-hotelkamer (bv https://flodigarry-pods.uk/). Vaak een minimale huur van 2-3 nachten maar dat moet bij jullie geen probleem zijn denk ik.

[ Voor 17% gewijzigd door Bra-Jo op 19-02-2026 10:23 ]

Nomen nescio

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:24
Vorig jaar hebben wij thuis met de gehele familie een rondreis gemaakt door Schotland en Engeland.

Voor ideeën zat mijn vouw op facebook in specifieke Schotland groepen en is daar een man tegen gekomen die als hobby reisadvies maakte met accommodaties, geheel naar wens.
Geen directe kosten, alleen affiliatielinks bij eventuele accommodaties.

Vanmiddag maar even kijken of ik zijn contactgegevens terug kan vinden.

• The Chosen One

The Chosen One

Zie signature!

Topicstarter
Ilse of Skye zal zeker 3 nachten zijn, Iverness regio staat nu ook wat hoger op de ranklijst, na het lezen van wat posts/travel dingen die hier in het topic langskwamen, daar ook zeker mogelijk 3(+) Allemaal afhankelijk van beschikbaarheid e.d.
Waar zou meer tijd nog handig zijn? Ilse of Sky een extra dag? Iverness heeft volgens mij ook genoeg op redelijke afstand om 4-5 dagen mee te kunnen doen.

Kijken of nu 14-15 dagen een optie is. Allemaal jullie schuld. 8)7

• Bergenfietsen
Ik zou een extra dag Skye doen. Er is genoeg te zien daar
Om je het nog moeilijker te maken, kan je vanaf Inverness ook nog de pas (Bealach na Bà) naar Applecross doen. Een prachtige rit

• The Chosen One

The Chosen One

Zie signature!

Topicstarter
Extra dag is er (daar niet) bijgekomen. Was niet mogelijk i.v.m andere overnachtingen.
Ben ook niet de enige die gaat maar met wat overleg en kijken wat mogelijk is en handig is en ook daadwerkelijk geboekt kan worden zijn nu we nu een heel eind gekomen.
Boot is geboekt, meerdere accommodaties. (als het blijft staan zoals nu). Reisverzekering. Nu de andere dingetjes nog. Eind mei vertrekken we.

Hexham, Fort Williams (meer voor mijn ouders), Ilse of Sky, Iverness, Edinburgh (of regio) worden aangedaan. Vakantie duurt nu 16! dagen (incl. 2 boot dagen). Wat meer tijd voor reizen, al moet je nog genoeg kiezen maar ja, dat blijft een ding.

Maar gezien de korte termijn waarop het geregeld wordt (en nog beetje moet) is het allemaal nog redelijk op rit.
En nu goed kijken wat we bezoeken (of wat niet), ticket moeten kopen voor X kasteel etc. Zou bijv. graag, zoals aangeraden door... iemand boven, Lindisfarne (island) aan doen.

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:57
https://www.nts.org.uk/ geeft goede bestemmingen. Zelf vond ik het Culloden battlefield een erg goed en mooi museum, ligt vlak bij Inverness.
Ook zijn er veel siertuinen & parken. Je gaat tenslotte met je ouders ;-)
En wat we ook heel leuk vonden vanuit Inverness, was dolfijnen spotten in de baai. Zo'n snelle boot (RIB) boeken (dat is geen achtbaan, dus ook prima voor je ouders te doen). Wij hadden bij Dolphin Spirit Inverness geboekt, dat beviel goed. Dus niet dat slome cruiseship doen!

• Lone
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Vergeet je ETA niet: https://www.gov.uk/eta/apply
Pagina: 1