Vakantie naar Schotland (met ouders), tips/suggesties?

Pagina: 1
Acties:

• The Chosen One
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:08

The Chosen One

Zie signature!

Topicstarter
Ik/mijn ouders willen nog een keer samen op vakantie nu het nog allemaal 'makkelijk' kan (ouders ~70 jaar maar nog mobiel). Voor dit jaar, kijken naar voorjaar nog als dat kan anders misschien najaar. Ligt ook nog aan werk.

We zitten nog te kijken naar bijv busreis, (voor)geplande autoreis via reisbureau of helemaal zelf reizen.

Op het moment houden we de laatste gedachte even aan voor dit topic. Reizen met de auto en zelf (tempo) bepalen is wel een erg grote plus. Vooral omdat het nu nog goed kan. En dan nog kijken naar vliegen/huur auto of boot/eigen auto (ouders).

Voorgeplande reizen hebben vaak 5-7 verschillende hotels waar je 1 nacht, soms 2, verblijft en het rijden/bezoeken allemaal erg strak gepland staat.
Het idee is dan 2 of 3 (max 4 indien langer) hotels waar je 2 of 3 nachten verblijft. Iets meer tijd/rust zou fijn zijn.

We willen iets van 10-12 dagen gaan. Ik zou bijv. graag naar Hadrian’s Wall (Romeins) willen gaan en wat kastelen e.d. bezoeken.
Mijn ouders leunen iets meer naar oude steden, museum of 2 en natuur (niet dat ik daar tegen ben of hun kastelen). Edinburgh heb je dan gelijk in de buurt. Stirling, Glasgow zijn redelijke opties voor ons allemaal denk ik. Daar omtrent zit ik op het moment een beetje te focussen.

Ik heb al wat meer gezien, maar ik vroeg me af of mensen die daar geweest zijn nog (compleet andere) aanraders voor bepaalde locaties/bezienswaardigheden hebben. Beide in/rond bovenstaande locaties of compleet ergens anders.

Je hebt bijv. wat verschillende 'Isle's' om te bezoeken waar ik goede dingen lees over meerdere locaties.
Dingen die musthaves zijn en juist niet (Loch Ness overslaan?) Of wat goede locaties zijn als uitvalbasis voor bovenstaande. En algemene tips (buiten Paspoort etc. nodig)

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Hadrian's Wall is niet in Schotland, is Noord-Engeland en een behoorlijk stukje weg ;)
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/ce/Hadrians_Wall_map.svg/960px-Hadrians_Wall_map.svg.png

De afstanden zijn groot en OV is niet erg goed. Dus hou daar rekening mee.

[ Voor 17% gewijzigd door gambieter op 11-02-2026 17:43 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• peschinl
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 01:23
Skye is erg mooi hoewel je moet wel van wandelen houden, ben ik later nog een keer apart voor teruggekomen. Ik vond Loch Ness (Inverness) niet veel aan, veels te veel touristen ook.

[ Voor 12% gewijzigd door peschinl op 11-02-2026 17:53 ]

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:47

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik kan een heel epistel over mijn ervaringen in Schotland schrijven. Wellicht dat mijn foto-verslagen je wat indrukken kunnen geven van de natuur:
Topicreeks: [Testcase] Neist Point

Ik ben overigens geen museumganger, dus je zult denk ik niks daarin vinden qua tips over musea of oud historische instellingen o.i.d.

Ik kan eigenlijk maar 1 advies geven aan mensen die voor de eerste keer naar Schotland gaan: Loch Ness is maar een meer met wat bomen eromheen, er zijn veel spectaculairdere plekken. Weersta de verleiding en sla het over. Je hebt Schotland niet gezien als je Skye overslaat ;)

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• The Chosen One

The Chosen One

Zie signature!

Topicstarter
gambieter schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 17:42:
Hadrian's Wall is niet in Schotland, is Noord-Engeland en een behoorlijk stukje weg ;)
[Afbeelding]

De afstanden zijn groot en OV is niet erg goed. Dus hou daar rekening mee.
Ik wist dat het niet exact in Schotland ligt. Paar docu's over gezien. (We het hoofdzakelijke idee voor de vakantie uiteraard)
Maar had wat "onderzoek" gedaan met chatgpt (als ondersteuning, niet hoofd planning ;p) met wat locaties, rijafstanden e.d. om te kijken wat handig is qua locaties/hotel locaties e.d. En Newcastle -> Hadrian's Wall (Hexham / Bardon Mill?) -> Edinburgh -> etc. leek toch te doen.

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20:24
Deathchant schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 18:20:
Je hebt Schotland niet gezien als je Skye overslaat ;)
Of Glencoe. :)

Eens wat betreft dat meer met dat monster, daar mis je niks aan.

[ Voor 5% gewijzigd door iamerwin op 11-02-2026 18:45 ]

Hello. Is it me you're looking for?

• Lone
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:25
Eens met de tips voor Skye en Glencoe. Wat betreft vliegen/huur of boot/eigen auto, zou ik zeker de boot doen. Ik heb beide meerdere keren gedaan en de boot is echt heel fijn. Je vakantie begint het moment dat je de boot op rijd en door de ruime check in tijd heb je eigenlijk nooit stress. Verder doen wij met het gezin altijd road trips met zelf geboekte onderkomens, hotels, airbnb, booking. Werkt altijd prima. Edit: Ohja en met de boot kom je wel langs Hadrians wall

[ Voor 6% gewijzigd door Lone op 11-02-2026 20:27 ]

• JWWhisky
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:27
Allereerst ontzettend leuk! Fervent Schotland ganger hier en vorig jaar ook met mijn ouders 5 dagen geweest.

Wij vinden het altijd fijn om met de boot te gaan om dezelfde reden die @Lone ook geeft.

Je geeft aan dat je ongeveer 2-3 nachten op dezelfde plekt wilt overnachten, maar je komt dan niet echt in de Highlands. Willen jullie niet de natuur in? Want je kunt cultuur, steden en natuur fantastisch combineren in een mooie rondreis waarbij je soms 1 of 2 nachten ergens overnacht. Ja een iets hoger reistempo, maar je ervaart dan ook de Highlands waar Schotland zo bekend om staat.

Puurschotland.nl - Alles over Schotland en whisky

• The Chosen One

The Chosen One

Zie signature!

Topicstarter
Is zeker een mogelijkheid. Het is nu kijken welke plaatsen/locaties er zijn, daarvan kijken welke we echt heen willen en kunnen door afstand en hotel locaties.

Skye bijv. was al interesse voor maar zal zeker hoger op de lijst staan nu. En dan is het bijv kijken of Highlands (als je specifieke ideeën hebt voor locaties/plaatsen, dan kunnen we zeker kijken hoe de reistijd etc is) en Edinburgh/Stirling etc. allemaal te doen zijn. En als het niet te doen is welke plekken blijven staan en wegvallen. Maar dat is dan ook aan mijn ouders nog.
Het idee is nu wel om juist wat meer tijd door te brengen per hotel, of ieg door zelf locaties te hebben wat meer tijd op die dag zelf. Maar daarom ook dit topic uiteraard.

[ Voor 8% gewijzigd door The Chosen One op 11-02-2026 22:34 ]

• JWWhisky
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:27
Als je met de boot gaat zou ik 10 - 12 dagen te kort vinden. Als je dit kunt oprekken naar 14 dagen, dan kom je al een heel eind (maar zou ik misschien toch nog steeds Isle of Skye achterwege laten aangezien jullie (als ik het goed begrijp) ook de tijd willen nemen op locaties).

Wat een leuke route is:

Dag 1: Boot naar Newcastle
Dag 2: Newcastle naar Edinburgh
Dag 3: Edinburgh, prachtige maar compacte stad. Aantal mooie musea, maar vooral de sfeer is fantastisch.
Dag 4: Edinburgh naar Callander, stop in Doune bij de Deanston distilleerderij (ja, whisky hoort bij Schotland)
Dag 5: Callander naar Fort William, je komt dan door de Glencoe Valley
Dag 6: Fort William, wandelen bij Glen Nevis (geen hele zware wandeling maar een prachtige omgeving)
Dag 7: Fort William naar Isle of Skye, via de Skye Bridge, je komt dan langs Eilean Donan Castle
Dag 8: Isle of Skye, noordkant voor een bezoek aan Old Man of Storr en de Quiraing
Dag 9: Isle of Skye, westkant voor een bezoek aan Dunvegan Castle en Neist Point Lighthouse
Dag 10: Isle of Skye naar Oban, via de ferry tussen Armadale en Mallaig, stop bij Glenfinnan Viaduct
Dag 11: Oban, dagje Oban met een leuk centrum
Dag 12: Oban naar Stirling, bezoek aan Stirling Castle
Dag 13: Stirling naar Newcastle, stop bij Jedburgh Abbey
Dag 14: thuiskomst

Echter is het ook geen gek idee om Isle of Skye achterwege te laten. Het zijn veel extra kilometers in deze korte periode. Je zou in ruil daarvoor extra tijd in Loch Lomond & The Trossachs kunnen spenderen.

Puurschotland.nl - Alles over Schotland en whisky

Pagina: 1