schakeldraden afgebroken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:15

silverball

De wagen voor moderne mensen

Topicstarter
Mijn vraag

Ik heb een holle wand doos met een stopcontact met aarde en twee schakel wippen. In de buis, net boven de holle wand doos, is een afgebroken schakeldraad te vinden . Deze moet vervangen worden. Er is een andere schakeldraad nog aanwezig, maar deze is afgebroken net voor de invoer in de centraaldoos.

Kortom ben ik twee schakeldraden kwijt in de buis, beide zijn net niet meer grijpbaar vanuit de centraaldoos. Ongelovelijk hoe snel 1.5mm2 afbreekt blijkbaar. Een uiteinde is nog aanwezig in de doos in de wand.

In de resterende bedrading (fase nul aarde) is geen beweging te krijgen dus die durf ik niet als trekdraad te gebruiken.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik dacht eerst dat ik wellicht de holle wand dozen wel kon vervangen en daarmee wellicht iets iets meer ruimte kon creëren, wellicht zit de boel vernauwd in de buisinvoer -> krijg m niet los

Ik heb geprobeerd om beweging in de resterende draden te krijgen. Niks

Ik heb geprobeerd om een trekveer erdoorheen te krijgen, die komt klem, geen wonder met fase nul aarde 2x schakeldraad.

Heeft iemand de Gouden tip ? Doos eruit hakken ? Verlies nemen ? De dozen zijn te ondiep om over te stappen op Zigbee als 'hack'

Als het een gewone wand was had ik gewoon een stukje buis weggehakt en nieuwe dozen geplaatst, maar ik heb geen zin om een giga bende weer te creëren door de gipsplaat te slopen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZAB0f8dtl4ZRSkKY159AF-UYnpY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gz4ywCPal9COeOZPZ5lo7oOL.jpg?f=fotoalbum_large

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | aroTHERM plus | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Alle reacties

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:27
Ik zou alle draden eruit trekken. Grote kans dat je dan de draden die je er nu niet uitkrijgt wel uitkrijgt omdat ze niet meer klemmen met andere draden in de buis. Dan heb je een lege buis en dan met een trekveer nieuwe draden trekken.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:48

Rmg

Mad_Manic schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 16:06:
Ik zou alle draden eruit trekken. Grote kans dat je dan de draden die je er nu niet uitkrijgt wel uitkrijgt omdat ze niet meer klemmen met andere draden in de buis. Dan heb je een lege buis en dan met een trekveer nieuwe draden trekken.
Trekveer gelijk proberen mee te trekken zou ik doen

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:58

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Draden eruit trekken is alleen haalbaar en logisch natuurlijk als je weet waar de centraaldoos zit. Die wil in sommige gevallen ook wel eens verborgen zijn.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• Mad_Manic
DexterDee schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 16:17:
Draden eruit trekken is alleen haalbaar en logisch natuurlijk als je weet waar de centraaldoos zit. Die wil in sommige gevallen ook wel eens verborgen zijn.
Hij schrijft dat een paar draden net voor de centraaldoos afgebroken zijn, dan weet je blijkbaar waar deze zit.

• silverball

silverball

Topicstarter
DexterDee schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 16:17:
Ik weet precies waar die zit en hij is bereikbaar. Punt is, is dat er geen meter beweging in alle bekabeling zit. Echt muurvast.

Dat is wat apartig want het is geen voorbedrade flexbuis geweest oid. Het is er ooit ingetrokken in de 80s.

Ik ben een beetje bang om echt volle kracht te gebruiken op de bestaande bekabeling, want op de schakeldraden moest ik ook al dermate veel kracht zetten dat ze in tweeën braken.

[ Voor 15% gewijzigd door silverball op 11-02-2026 17:03 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | aroTHERM plus | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• Mad_Manic
silverball schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 16:56:
[...]

Ik weet precies waar die zit en hij is bereikbaar. Punt is, is dat er geen meter beweging in alle bekabeling zit. Echt muurvast.

Dat is wat apartig want het is geen voorbedrade flexbuis geweest oid. Het is er ooit ingetrokken in de 80s.

Ik ben een beetje bang om echt volle kracht te gebruiken op de bestaande bekabeling, want op de schakeldraden moest ik ook al dermate veel kracht zetten dat ze in tweeën braken.
Een verklaring zou kunnen zijn dat er nog ergens een lasdoos tussen zit die verdekt is

• silverball

silverball

Topicstarter
Mad_Manic schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 17:06:
[...]

Een verklaring zou kunnen zijn dat er nog ergens een lasdoos tussen zit die verdekt is
Dat ligt voor de hand ja, maar ik vraag mij echt af waarom dat zo zou zijn. Er komen precies hetzelfde aantal kabels in als uit en verder zijn alle centraal dozen en wcd's in kaart kwa kabelloop

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:03

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Is die holle wand leeg of zit die vol met isolatiemateriaal? Als ie leeg is zou je nog even kunnen proberen om met een endoscoop camera in de wand te kijken waar het naartoe loopt en of daar nog iets van een verklaring zit voor het vastzitten van de draden.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• silverball

silverball

Topicstarter
Orion84 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 17:21:
Is die holle wand leeg of zit die vol met isolatiemateriaal? Als ie leeg is zou je nog even kunnen proberen om met een endoscoop camera in de wand te kijken waar het naartoe loopt en of daar nog iets van een verklaring zit voor het vastzitten van de draden.
Helemaal leeg. Wat verwacht je dan, toch een verstopt doosje ? Het lijkt mij echt heel sterk.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:03

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Geen idee, maar er moet iets zijn waardoor het zo vast zit. Kan ook een losgeschoten pvc koppelstuk zijn waarbij de twee uiteinden van de buis verschoven zijn waardoor die nu overlappen en er een zigzag in de draden gekomen is.

[ Voor 4% gewijzigd door Orion84 op 11-02-2026 17:27 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Extreme smell
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:00
Ik ben in mijn huis (jaren 60 woning) ook meerdere ingestucte lasdozen tegengekomen, dus dit is het eerste waar ik aan zou denken.

• silverball

silverball

Topicstarter
Het zou de eerste zijn. Ik twijfel echt even. Ik zal inderdaad even de endoscoop erin steken maar ik verwacht niet heel veel. Anders gewoon flink stuk gipsplaat uitsnijden vlak bij het plafond en daar de buis fysiek onderbreken en vanaf daar kijken of ik wat kan.

Het is wel vrij veel breekwerk voor iets wat ook wel met domotica opgelost kan worden, maar ik vind het wel fijn als alles zonder een Zigbee coördinator nog gewoon "dom" werkt, ook voor de volgende bewoner.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:47
silverball schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 17:11:
Dat ligt voor de hand ja, maar ik vraag mij echt af waarom dat zo zou zijn.
Wellicht omdat de stroomvoorziening afgetakt wordt van een oude WCD?

Op basis van je foto zou ik er niet van opkijken:
- De WCD's zitten wel erg dicht op de deur
- Het lijken geen specifieke holle wand dozen te zijn

Al met al lijkt het niet het werk van een professional dus ik zou een verborgen las/centraaldoos niet zomaar uitsluiten.

Spel en typfouten voorbehouden

• silverball

silverball

Topicstarter
FredvZ schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 18:19:
[...]

Wellicht omdat de stroomvoorziening afgetakt wordt van een oude WCD?

Op basis van je foto zou ik er niet van opkijken:
- De WCD's zitten wel erg dicht op de deur
- Het lijken geen specifieke holle wand dozen te zijn

Al met al lijkt het niet het werk van een professional dus ik zou een verborgen las/centraaldoos niet zomaar uitsluiten.
Hmm ik ga binnenkort bij de buren eens uitmeten waar die dozen bij hem zitten. Misschien hebben jullie toch gelijk.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

silverball schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 18:27:
[...]

Hmm ik ga binnenkort bij de buren eens uitmeten waar die dozen bij hem zitten. Misschien hebben jullie toch gelijk.
De 'afgebroken' draad, is die netjes gestript uit de buis gekomen? Zo ja dan heb je hem wellicht wel uit een lasklem getrokken ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Boudewijn op 11-02-2026 18:39 ]

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• silverball

silverball

Topicstarter
Boudewijn schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 18:39:
[...]

De 'afgebroken' draad, is die netjes gestript uit de buis gekomen? Zo ja dan heb je hem wellicht wel uit een lasklem getrokken ;)
Nee, aan beide kanten is hij net na de buisinvoer afgebroken. Dus vanaf de centraaldoos en de holle wand doos in de muur. :(

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:35
In elk geval voor de volgende keer als het moeilijk gaat: meteen trekvet erbij pakken.

Afbeeldingslocatie: https://media.contorion.de/media/images/products/katimex-kabelglijmiddel-77107651-0-BN_u-9me-xl.jpg

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Mad_Manic
Zoals @FredvZ al aangeeft zou het me niet verbazen als er een wandcontactdoos tussen zit . Zou een boel verklaren

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:31
Orion84 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 17:23:
Geen idee, maar er moet iets zijn waardoor het zo vast zit. Kan ook een losgeschoten pvc koppelstuk zijn waarbij de twee uiteinden van de buis verschoven zijn waardoor die nu overlappen en er een zigzag in de draden gekomen is.
Misschien heeft de vorige bewoner dreft gebruikt als kabel-glijmiddel en zit het spul nu vast door opdrogen van de dreft?

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:51
Bij een holle wand met gipsplaten zou ik ook niet te moeilijk doen. Gewoon de zaag / multitool op strategische plaatsen erin voor enkele gaten.

Als je klaar bent dan lijm je een latje achter het gips, plaatst het uitgezaagde stuk terug, smeert af met wat stucpasta, en saust de boel even.

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:46
Shelly 1 of 2 erachter, bij de lampen ook. Die kun je direct met elkaar koppelen. Werkt dan zonder batterijen en zonder bridge.

Qua ruimte wellicht een laagspanning schakelaar/knop er op zodat je wat diepte overhoud. En dan de shelly voor laagspanning gebruiken op de inputs.

Alternatief is een hue wallswitch met knoopcel, dat past altijd, en bij verkoop de bridge achterlaten...
Pagina: 1