ACM: inflatiecorrectie straft trouwe internetklanten, en de…

Pagina: 1
Acties:

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:29
Artikel: review: ACM: inflatiecorrectie straft trouwe internetklanten, en de wet laat ...
Auteur: @Hayte

Het viel mij op dat er onderaan het artikel staat: 'Headerafbeelding: gegenereerd met Google Gemini Nano Banana Pro'.

Nu wil ik geen discussie starten over het wel of niet gebruiken van AI. Naar mijn mening is dat prima voor dit soort afbeeldingen. Wat ik mij echter wel afvroeg is hoe jullie dit voor elkaar gekregen hebben. Ik heb met verbazing gekeken naar de afbeelding omdat het behoorlijk echt lijkt. Ik ben daarom benieuwd in hoeverre de afbeelding volledig gegenereerd is of hebben jullie daar andere afbeeldingen voor gebruikt en de AI het laten combineren? Hier nog een keer de afbeelding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B4CXWeGs2bcRZ4Xob7QHDREcCwU=/2560x800/filters:max_bytes(307200):strip_icc():strip_exif()/i/2008014736.jpeg?f=hero

Misschien vinden de meeste Tweakers dit een kansloos topic, maar ik ben heel benieuwd hoe jullie AI gebruiken en hoe jullie tot dit soort resultaten komen. Ik had oprecht het idee dat de man op de bank iemand van het Tweakers team is, maar als ik het goed begrijp is ook die 'persoon' volledig gegenereerd? AI valt ook regelmatig door de mand als het gaat om tekst op afbeeldingen, maar de tekst op de ballon is gewoon goed. Dit geeft mij de indruk dat daarvoor een bestaande afbeelding is gebruikt in plaats van AI.

Kort samengevat vraag ik uit interesse mij het volgende af: in hoeverre is bovenstaande afbeelding afkomstig van AI? Is AI gebruikt om het volledig te genereren, of is AI gebruikt om afbeeldingen samen te voegen tot een geheel?

• LukevanDrie
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-02 13:30

LukevanDrie

Teamlead Mediateam
Deze afbeelding is gemaakt (met behulp van ai) door @TradeMarkNL, Hij kan je vertellen hoe de afbeelding tot stand is gekomen en of daar voorbeeld-afbeeldingen of andere elementen voor zijn gebruikt.

• TradeMarkNL
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:37

TradeMarkNL

Videoproducer
Hey nee leuk juist dat je erover begint! De afbeelding is inderdaad volledig AI. Wat ik heb gedaan is simpelweg het artikel in Gemini geplakt en gevraagd of hij een idee had voor een afbeelding ter illustratie. Natuurlijk wel meegegeven welke verhouding de afbeelding moest hebben. Ik was ook verbaasd dat dit er in één keer uitkwam.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04:36
De laatste maanden is AI flink vooruit gegaan in het genereren van afbeeldingen, en zeker Nano Banana Pro is heel goed in zowel mensen realistisch genereren (vanuit enkel een tekstprompt) als ook tekst vrijwel vlekkeloos weergeven.

Voor jouw referentie @Zenomyscus, onderstaande plaatje heb ik zojuist gegenereerd met enkel en alleen deze prompt in Google Gemini (Nano Banana Pro geselecteerd):
Genereer een foto van een man die op de bank ligt te slapen onder een grijze deken, met een koffietafel voor hem met een laptop erop waarop een grafiek te zien is die omhoog gaat met rode lijnen. Verbind deze laptop met een router, met daaraan een rode ballon geknoopt met daarop de tekst 'INFLATIECORRECTIE Loyaliteitsboete'.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mzbdrI7u-GrxPkBa3vlhz4pQo2s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LELjOG9cUVF7JXNRWmDNWEfx.png?f=fotoalbum_large

Ik heb letterlijk niks anders ingegeven of geüpload, maar zelfs de man en de bank zijn bijzonder dichtbij wat Tweakers had gegenereerd.

The devil is in the details.

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:29
TradeMarkNL schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 13:28:
Hey nee leuk juist dat je erover begint! De afbeelding is inderdaad volledig AI. Wat ik heb gedaan is simpelweg het artikel in Gemini geplakt en gevraagd of hij een idee had voor een afbeelding ter illustratie. Natuurlijk wel meegegeven welke verhouding de afbeelding moest hebben. Ik was ook verbaasd dat dit er in één keer uitkwam.
Wauw, dat verbaast me echt enorm. Dank voor je antwoord! De afbeelding is verrassend goed, zeker ook omdat de kamer lijkt op een normale Nederlandse woonkamer. Denk aan het type radiator, de vensterbank, het plantje, maar ook het soort baksteen buiten.

De kalender ziet er normaal uit en de tekst op de ballon heeft een nette curve, inclusief weerspiegeling.

Alles bij elkaar zit het enorm goed in elkaar en dat het zelfs in 1 keer lukte is helemaal verrassend. Heel eerlijk dacht ik dat je me voor de gek hield :+ totdat ik de reactie van @Hahn zag. De boeken in die afbeelding zijn ook bizar goed. Wel leuk om te zien dat veel details in jullie prompts vergelijkbaar zijn. Denk aan dezelfde radiator, vergelijkbaar persoon, zelfde kussen, zelfde bank, terwijl je daar geen details voor hebt opgegeven. Al zou het mij ook niet verbazen als Gemini de prompt van @TradeMarkNL onthouden heeft en daar nog iets mee doet, maar dat weet alleen Google.

Dank voor jullie antwoorden. Ik moet nog voorzichtiger zijn met wat ik online zie merk ik..