Vraag
Alle reacties
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.
Ik zou in jouw situatie van de huidige keuken echt een relaxte TV/muziek/loungehoek maken, en van de keuken echt een woonkeuken, dus bv met een relaxte stoel en een tafelbank.
Met name de aanwezigheid van vloerverwarming en/of de afwezigheid van een kruipruimte kan de boel complex maken.
Spel en typfouten voorbehouden
Het is een nieuwbouwhuis, zonder vloerverwarming. De vloer gaat er ook uit om vloerverwarming in te frezen.
Zouden leidingen (elektra/water) ook in gefreesd kunnen worden of kan dat beter via de kruipruimte?
Elektra en water infrezen zal het probleem niet zijn, hoewel die normaliter onder de dekvloer, vloerverwarming en isolatie komen. Afvoer op de juiste hellingshoek zal eerder een uitdaging worden. Best ga je via de kruipruimte als die er is.Mrtn82 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 22:13:
Dank voor de reacties.
Het is een nieuwbouwhuis, zonder vloerverwarming. De vloer gaat er ook uit om vloerverwarming in te frezen.
Zouden leidingen (elektra/water) ook in gefreesd kunnen worden of kan dat beter via de kruipruimte?
Zit er een standleiding in dat driehoekje in de bergkast? Dan kun je daar je afvoer misschien naartoe brengen. Zit de badkamer er ongeveer boven?
Edit: grote kans dat die niet daar zit (de standleiding he, niet je badkamer
[ Voor 22% gewijzigd door Reinier op 11-02-2026 09:49 ]
die wil je weg halen waarschijnlijk, maar grote kans dat hier het riool en andere leidingen doorheen loopt.
Verder hebben wij de keuken achter in de grote ruimte.
Met een eiland, en een grote eettafel.
We zijn daar heel blij mee nog steeds, en we wonen er al 15 jaar.
Voor in het smalle deel hebben wij de woonkamer, maar bij ons is het 3,5 meter breed, wat toch wel een stuk breder is dan bij jou.
Ik zou de gangmuur doortrekken tot het einde van de trap, en dan een en-suite maken tussen de keuken en woonkamer.
Zo maak je de woonkamer doordat hij langer is groot genoeg, en toch knus.
Hou er wel rekening mee dat je bij een eventuele verkoop je een hoop mensen uitsluit, omdat een woonkeuken niet echt de standaard is in nl.
even buiten de doos gedacht.......heb je overwogen om te verhuizen? Allicht kun je met een stukje overwaarde een stapje zetten en nog wat andere woonwensen aftikken (grotere tuin of juist een garage of groter/kleiner huis op een betere plek?Mrtn82 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 08:45:
Nee, we wonen er al 10 jaar. Maar tijd voor een grote opknapbeurt. Daarbij kwam het idee om ene grote woon-/leefkeuken te maken en een kleinere tv-hoek.
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
Aan de andere kant vraag ik mij af of het slim is in dit geval, de TV hoek wordt erg smal. Als je het echt puur en alleen bedoelt om TV te kijken dan zou ik die ruimte ook afsluiten met een glaswand.
Persoonlijk zou ik de indeling zo laten en een flinke eettafel met fijne comfortabele stoelen in de woonruimte plaatsen. De grote ruimte leent zich hiervoor. Een kleine bar aan de kopse kant van de huidige keuken kan altijd.
Voor het geld dat je zo bespaart zou ik dan een schuifpui in de achtergevel plaatsen voor veel lichtinval.
Ik zou ook kijken of ik iets met het muurtje bij de trap kan doen. Deur rechtsreeks bij de trap maken zodat dat muurtje wegkan en ook de muren van de bergkast weghalen. De opbergruimet is makkelijk maar dat zou ik dan liever in een vrijstaande kast doen.
Dit is het enige juiste antwoord.ron321 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 09:46:
Ik vind 3 meter echt te smal voor een zithoek.
2,9 meter is significant te smal voor een zithoek. Zie pagina 37 van dit onderzoek. 3,4 meter is eigenlijk het minimale
Hier in het rijtje huizen hebben we ook allen een keuken van 2,9 meter breed. 1 huis heeft het een aantal jaar geleden omgedraaid. Alles is uit proportie, en je kunt niet meer fatsoenlijk met een gezien/salontafel in de zithoek/ voor de TV zitten.
Mee eens, net nieuw gebouwd en onze harde eis was minimaal 4m. Best wel wat zitten schuiven in de tekening om dat voor elkaar te krijgen. Minder is écht klein.ron321 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 09:46:
Ik vind 3 meter echt te smal voor een zithoek.
We hebben nu beide, voorste stuk is nu 4x5,5, achter de keuken is 4,5x5,5. We hebben de hal klein gehouden en in het midden, dat zal TS niet meer kunnen.
Zou in TS geval niet geen omdraaien, dat stukje voor is echt te klein voor woonkamer. Sommige huizen moet je de indeling accepteren zoals die is.
Ik kan het idee heel goed begrijpen; had zelf 5 jaar geleden ook dus een exact soortgelijke puzzel, maar ben dus blij dat ik het niet heb gedaan, nadat ik het bij de buren zag.Mrtn82 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 11:25:
Dank voor de waardevolle input!
Ik heb dus de zithoek aan de achterkant van de woning gehouden. Ik zie dat je, net als ik, naast de openslaande deuren een raam hebt met een radiator eronder.
Zelf heb ik toen vloerverwarming laten leggen; alle radiatoren weggehaald, en daar (onder dezelfde latei) de muur naar beneden toe verder laten uitzagen om een ander raam te plaatsen die vanaf de grond loopt. Krijgt de zithoek een veel luxere uitstraling; meer daglicht en een beter zicht naar de tuin.
Raam optie is nog wel een goede!
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
Als er een redelijke tuin achter het huis zit zou ik zeker een schuifpui overwegen. Het lijkt een flinke klus maar een betrouwbare aannemer/klusbedrijf heeft dat zo gefikst. Uiteraard eerst een prijsopgave vragen.Mrtn82 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 12:15:
Waardevolle conversatie dit. Niet doen dus en accepteren zoals het is.
Raam optie is nog wel een goede!
- Elektra zit volledig weggewerkt in het plafond en mure
- Water zit gedeeltelijk in de muren en plafonds, uiteraard in de put met hoofdaansluiting zit het in de vloer
- Afvoer volledig opnieuw gelegd
Hierdoor kan ik in de toekomst alsnog VVW aanleggen en kon ik zelf helemaal bepalde waar de keuken moest komen. Ik zou zeggen als het qua ruimte past (dat moet je zelf bepalen) en de vloer (fundering?) gaat er toch uit, waarom dan niet ook gelijk de riolering aanpassen. Elektra e.d. kan je eventueel ook in het plafond verwerken d.m.v een verlaagd plafond, maar ook dat is persoonlijk
--edit
Oh en eens met hierboven, die schuifpui heb je echt nodig al zeg ik het zelf. Haalt buiten echt naar binnen
[ Voor 6% gewijzigd door hollandnick op 11-02-2026 13:57 ]
A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him
Achterin keuken, dan de eettafel en dan smal gedeelte voor bank/tv. Ik zou het niet direct afschieten.
Als ik naar mijn eigen woning kijk, typische U opstelling dan is de achterkant van mijn woonkamer 6x5,5 meter maar die heb ik in 2e gesplitst. Linkerkant is speelgedeelte, rechterkant tv hoek. Dat maakt de tv hoek effectief 3 meter breed en 5,5 meter diep.
Tuurlijk is het anders als het een muur is dan de "virtuele muur" die ik heb
Tis een persoonlijke keuze maar ik vind beide situaties wel ter overweging.
2.9 is small maar als ik op funda spiek kom ik bv dit van 3.56 tegen.
https://www.funda.nl/deta...t-6/43232356/media/foto/9
Als je beetje rekening houdt met je meubels vind ik dat wel kunnen. Bv geen tv kast, puur aan de muur hangen of je tv in een hoek zetten op een klein kastje, 90 graden gedraaid richting de woonkamer.
Beetje met AI tools spelen geeft vaak wel wat leuke inzichten met echte fotos
Tuurlijk het is een concessie maar dat vind ik een keuken van 2.9 meter smal ook.
Persoonlijke keuze welke je voorkeur heeft.
hier nog wat pinterest achtige plaatjes
https://www.homease.nl/smalle-woonkamer-inrichten/
[ Voor 36% gewijzigd door laurens0619 op 11-02-2026 15:34 ]
CISSP! Drop your encryption keys!
Een nieuwbouwwoning, idd 2,9 meter. (2,86 zelfs) erg blij mee.
Als architect zou ik altijd 4 meter adviseren, maar die nieuwbouwwoningen zijn standaardproducten die eigenlijk meer vanuit de bouwsystematiek en stront naar beneden krijgen zonder gedoe. dan goed ontwerp is gemaakt.
We zijn er enorm blij mee, want de keuken zit nu aan de achterdeur, dus in de zomer niet je woonkamer door met je biertjes en snacks. We zitten met bezoek toch vaak rond de tafel te eten/spelen/praten. De woonkamer is echt "onze" ruimte en die voor de kinderen. En door keuken en eetkamer samen te voegen achter ontstaat er ook een beetje lucht in het midden van de plattegrond, voor spel en hobbies. er staat een piano, spelen er stoelendans etc. En je zit dus altijd dicht bij een raam, dus in het licht. Eten doe je dus niet in het midden van je huis (waar het donkerder is, en enkel zicht op je interieur), maar op de plek waar je zicht op de tuin hebt.
We hebben wel er op gelet met de inrichting. nl. een beamer, ipv een tv, dus gewoon een mooie rustige wand. En met die erker die je hebt, ook nog plek voor een goeie stoel een boek, glas whisky.
Maar of ik mijn hele kamer ervoor zou verbouwen, weet ik niet, maar als je toch bezig slaat met vloerverwarming etc, is het allemaal niet zo spannend. Gewoon wat leidingen in de kruipruimte vervangen/verleggen.
Wel zit je denk ik opgescheept met die schacht.
Succes met beslissen!
:strip_exif()/f/image/3yHMjCbpmuhc7iRChimnE9tj.jpg?f=fotoalbum_large)