Vonkenboer schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 21:42:
Gewoon even een vraag uit interesse, mede omdat dit de afgelopen maanden helaas bij mij is gaan spelen.
Als je de mogelijkheid zou krijgen: zou je dan je huidige woning verlaten om terug te verhuizen naar het huis waar je bent opgegroeid? En dan bedoel ik vooral vanwege het huis zelf of de omgeving waarin het staat, dus niet uit noodzaak.
Waarom zou je dit wel doen, en waarom juist niet?
Zie je zo’n keuze als iets positiefs, of voelt het eerder als een stap terug?

Dit ligt i.m.o. geheel aan de situatie en de huizen in kwestie. Mijn ouderlijk huis is een mooi huis, prima tuin en eigen oprit (voldoet aan veel van onze wensen voor een volgende woning), maar vinden wij beiden gewoon te donker van binnen, we hebben nu een soort van 'doorzon woning' en het vele dag/ buitenlicht wat je zo mee pakt vinden wij erg lekker. Het voldoet voor ons beiden eigenlijk niet helemaal aan wat we zouden willen.
Ditzelfde geldt eigenlijk (in mindere mate) voor het huis van mijn schoonouders, ook daar hebben we best een paar zaken die ons tegenstaan. Los daarvan staat het huis van mijn vrouw in een dorp waar ik liever niet wil wonen (niet om het dorp zelf, maar omdat daar teveel familie woont en iedereen elkaar kent, en je dus niet even rustig naar een winkel kan of door het dorp kan wandelen, gewoon op jezelf zeg maar. Dat is iets wat ik heel erg (ook woonachtig/ geboren in een dorp, maar dan een flink maatje groter) aan gehecht ben, dat je ook soms even wat meer 'anoniem' door je eigen dorp kan lopen zeg maar en niet dat als ik zondags 4 frikandellen bestel bij een snackbar (géén echte situatie overigens

) dat iedereen dat dan ook weet, zonder dat ze er bij waren.
Los van deze 'technische' beperkingen en omgevingsbeperkingen aan de woningen, zou mij het niet tegenstaan om een woning van één van beide ouders over te nemen. Ik denk ook dat dit eraan ligt wat voor jeugd/ opvoeding je daar gehad hebt. Heb je vooral leuke/ mooie herinneringen dan is het gemakkelijker om zo'n woning over te nemen dan als dat een plek is waar je vooral veel minder fijne herinneringen aan hebt.
Nu is het misschien ook wel anders aangezien wij nu bijna 15 jaar uit huis zijn, wij hebben e.e.a. dus ook zelf gedaan/ gekocht en al in een écht eigen woning gezeten.
Zo simpel mogelijk samengevat:
Ja, wanneer de woning aan de nodige eisen/ wensen voldoet (goede/ mooie woning, op een fijne plek), en het vooral fijne herinneringen herbergt. Anders, nee, dan ga ik liever wat voor ons zelf.