Docking & KM-switch advies voor PC+Laptop configuratie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:58
Ha,

Op werk gaan we onze Citrix omgeving uitfaseren en gaan we over op "het nieuwe werken".
Dat houdt in dat ik over een paar maanden niet meer lekker vanaf mijn privé PC hybride kan werken, maar verplicht vanuit mijn werklaptop aan de slag moet.

Thuis heb ik staan:
1x Scherm 4k 120hz
1x Scherm 1440p 144hz
1x Versterker
1x Webcam
1x Microfoon
1x Toetsenbord
1x Muis
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SMg41nc.jpeg

Nu heb ik dus een docking station nodig met 240w power delivery voor uitvoering: ASUS ProArt P16 (H7606WX-SE002X) die óók 4k120hz + 1440p144hz ondersteunt. Bestaan die überhaupt?

Ook dan ben ik er nog niet: het dockingstation kan ik natuurlijk niet aansluiten op mijn pc.
Dan zou ik dus voor mijn monitoren alle bekabeling x2 moeten uitvoeren: één keer naar mijn pc en één keer naar 't dockingstation. De monitoren pakken gewoon de eerste input source op, dus afhankelijk van wat ik als eerste boot, gaan de schermen mee.

Dan zou ik voor mijn webcam, microfoon, muis en toetsenbord een USB-KVM (of ja… KM…) switch moeten kopen, zodat ik met een knopje kan omschakelen van privé-pc naar werklaptop.

Ik heb dus een aantal vragen:
-Is dit echt de enige oplossing? :-(
-Kennen jullie een docking station die dit allemaal ondersteunt (Ik heb al ervaring met de uitvoering: Dell WD19DCS-240W, die zijn best brak helaas)
-Voor een alternatieve docking sta ik ook open, dan plug ik de oplader er wel gewoon steeds in.

[ Voor 7% gewijzigd door Valandin op 10-02-2026 21:46 . Reden: Spelling ]

Alle reacties

• Valandin
Een pragmatischere oplossing zou ik vinden om Apollo op de laptop te installeren. Die klap ik dan open in de meterkast, dan pak ik vanaf mijn privé PC de verbinding op via Moonlight, dan heb ik niet een hoop kosten en ge-etter, maar helaas krijg ik geen installatie rechten op de laptop en mag er niks naast de zakelijke software op geïnstalleerd worden. Ik zou natuurlijk wel het balletje op kunnen gooien, maar vrees wel dat ik héél erg raar aangekeken ga worden als ik dit voorstel.

[ Voor 12% gewijzigd door Valandin op 10-02-2026 21:50 ]

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-02 12:19

nelizmastr

Goed wies kapot

En je werkgever kent geen budget voor je thuiswerkplek waarin zij (een deel van) de kosten op zich nemen?

240W power delivery is best wel veel voor USB-C dus daarin is weinig keuze. De goedkoopste oplossing is een usb switch kopen en je oplader inpluggen. Vraag je werkgever desnoods om een tweede oplader voor thuis.

Ik heb deze al geruimte tijd in gebruik naar volledige tevredenheid

https://www.amazon.nl/UGR...controller/dp/B0C8MSP967/

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Je kan natuurlijk zo kijken in de PW welke docks 240W kunnen leveren (heel weinig), en dan moet je nog even checken hoe ze dat kunnen, want de bovenste doet dat via een extra barrel connector, en kan 'maar' 180W via de USB-C poort leveren. Dat is natuurlijk ook de vraag of dat niet gewoon afdoende is. Gaat je laptop dan langzamer werken, of blijft hij gewoon op volle snelheid draaien?

Qua monitoren vermoed ik dat elk docking wat modern genoeg is om dat vermogen via USB-PD aan te bieden, ook wel die monitoren kan aansturen. Met de vraag natuurlijk als dat niet zo is, of het voor je werk echt een probleem is om niet op 60Hz te werken. (Ook zie ik maar één scherm op je foto ;) ). Als je ook nog dus bereidt bent een extra kabel voor de stroomvoorziening in je laptop te steken, kunnen zat docks dit.

Alternatief is een scherm met USB-C verbinding en KVM switch. Alleen wil je dan twee schermen, dan heeft die ook displayport daisychain nodig.

En ik mag best een hoop met mijn werk laptop. Maar een remote access tool installeren lijkt mij logischerwijs echt een grote no-go.

• Valandin
nelizmastr schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 07:49:
En je werkgever kent geen budget voor je thuiswerkplek waarin zij (een deel van) de kosten op zich nemen?

240W power delivery is best wel veel voor USB-C dus daarin is weinig keuze. De goedkoopste oplossing is een usb switch kopen en je oplader inpluggen. Vraag je werkgever desnoods om een tweede oplader voor thuis.

Ik heb deze al geruimte tijd in gebruik naar volledige tevredenheid

https://www.amazon.nl/UGR...controller/dp/B0C8MSP967/
We hebben ooit in 2020 een thuiswerkbudget van €150,- gekregen en daar moesten we het mee doen :D
Wel krijgen we een thuiswerkvergoeding van €2,-, daar betaal ik dan de koffiebonen van.
Die ugreen ziet er goed uit, die zet ik op het lijstje, dank!

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:38
Ik gebruik de "8k" versie van de ugreen voor, die kan hogere refresh rates aan op 4k namelijk.

https://www.amazon.nl/UGR...ord-Printer/dp/B0CFFFHFJT

• Valandin
Sissors schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 08:09:
Je kan natuurlijk zo kijken in de PW welke docks 240W kunnen leveren (heel weinig), en dan moet je nog even checken hoe ze dat kunnen, want de bovenste doet dat via een extra barrel connector, en kan 'maar' 180W via de USB-C poort leveren. Dat is natuurlijk ook de vraag of dat niet gewoon afdoende is. Gaat je laptop dan langzamer werken, of blijft hij gewoon op volle snelheid draaien?

Qua monitoren vermoed ik dat elk docking wat modern genoeg is om dat vermogen via USB-PD aan te bieden, ook wel die monitoren kan aansturen. Met de vraag natuurlijk als dat niet zo is, of het voor je werk echt een probleem is om niet op 60Hz te werken. (Ook zie ik maar één scherm op je foto ;) ). Als je ook nog dus bereidt bent een extra kabel voor de stroomvoorziening in je laptop te steken, kunnen zat docks dit.

Alternatief is een scherm met USB-C verbinding en KVM switch. Alleen wil je dan twee schermen, dan heeft die ook displayport daisychain nodig.

En ik mag best een hoop met mijn werk laptop. Maar een remote access tool installeren lijkt mij logischerwijs echt een grote no-go.
Wat betreft voor werk op 60hz te werken, dat kan zeker. Echter, als je gewend bent om op high refresh rate te werken dan is 60hz bij snel bewegende pagina's en websites toch flink irritant. Dan gooi ik er liever wat extra geld tegen aan om wel comfortabel te werken. Maar er staan zeker wel twee schermen op de foto hoor ;) kijk maar tussen het grote scherm en het toetsenbord in.

Als de laptop te weinig stroom krijgt blijft hij gewoon werken, maar loopt hij alsnog leeg. Ik denk dat ik dan maar ga zoeken naar een dockingstation die 4k120hz aan kan over HDMI, en stroom via de oplader. Dan die ugreen voor toetsenbord, muis, microfoon, webcam. Eerst nog even op werk mensen lief aankijken, misschien krijg ik dan wel een dockingstation van ze.

Dan wordt het dus:

PC -> Monitor 1 (HDMI Kabel 1)
PC -> Versterker (HDMI Kabel 2)
Dockingstation -> Monitor 1 (HDMI Kabel 3)
Dockingstation -> Versterker (HDMI Kabel 4)
Versterker -> Monitor 2 (HDMI Kabel 5)
Alle USB Devices -> ugreen HUB
ugreen hub -> PC
ugreen hub -> Docking station

Idealiter knoop je alles op de docking en sluit je die aan op zowel laptop als PC, maar zo'n docking werkt helaas niet met 2 schermen op een PC.

De remote access tool is inderdaad ook geen serieuze oplossing, maar meer een "kon het leven maar zo simpel zijn". Alhoewel we wel standaard teamviewer meegeleverd krijgen. Natuurlijk niet serieus, maar wat is schadelijker, een teamviewer applicatie of een open source programma dat gebouwd is op nvidia's protocol dat alleen met autorisatie werkt binnen je eigen interne netwerk :P

---

@KernelPanic, die werkt helaas niet in mijn use case :)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:05
240 watt is het maximum over USB-C, alleen de nieuwste versie van Powerdelivery (PD) ( Power Delivery 3.1 EPR Type-C): Wikipedia: USB hardware ondersteunt het.

En dan is het nog maar de vraag of je laptop het überhaupt ondersteunt.

Die komt niet voor niets met een DC-plug.

En volgens de Tweakers review kan dat ook niet:
Je kunt de laptop via USB-C opladen, maar dat kan met maximaal 100W.
review: ASUS ProArt P16 - Dikke hardware in een dunne laptop

Veel laptops die USB-C laders hebben van meer dan 100 watt, gebruiken een eigen merk-gebonden custom manier om boven de 100 watt te gaan (mijn Dell 5431 heeft een 130 watt adapter en kan via PD max 100 doen, maar op een Dell-dock tot 130 watt gaan.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Valandin schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 15:01:
[...]

Wat betreft voor werk op 60hz te werken, dat kan zeker. Echter, als je gewend bent om op high refresh rate te werken dan is 60hz bij snel bewegende pagina's en websites toch flink irritant. Dan gooi ik er liever wat extra geld tegen aan om wel comfortabel te werken. Maar er staan zeker wel twee schermen op de foto hoor ;) kijk maar tussen het grote scherm en het toetsenbord in.
Ah ik dacht dat dat een laptop was die opgengeklapt stond, maar ik zie het nu :P .

Persoonlijk heb ik weinig problemen met werken op 60Hz terwijl ik verder een 240Hz scherm heb tegenwoordig. Maar het zal ook afhangen van wat je ermee doet verder en hoe gevoelig je ervoor bent.

Overigens zou ik niet snel bang zijn dat je accu leegloopt met een 90W+ docking station eraan. Tenzij je laptop echt urenlang op vol vermogen staat te werken. Maar bij die 240W zal hij vast ook zijn accu opladen naast dat hij keihard aan het werk is, want ik betwijfel dat hij 240W kan koelen.

[ Voor 15% gewijzigd door Sissors op 11-02-2026 16:54 ]

• Valandin
White Feather schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 16:15:
240 watt is het maximum over USB-C, alleen de nieuwste versie van Powerdelivery (PD) ( Power Delivery 3.1 EPR Type-C): Wikipedia: USB hardware ondersteunt het.

En dan is het nog maar de vraag of je laptop het überhaupt ondersteunt.

Die komt niet voor niets met een DC-plug.

En volgens de Tweakers review kan dat ook niet:

[...]

review: ASUS ProArt P16 - Dikke hardware in een dunne laptop

Veel laptops die USB-C laders hebben van meer dan 100 watt, gebruiken een eigen merk-gebonden custom manier om boven de 100 watt te gaan (mijn Dell 5431 heeft een 130 watt adapter en kan via PD max 100 doen, maar op een Dell-dock tot 130 watt gaan.
Mijn huidige laptop uitvoering: Dell Precision 7680 (CH0R1) omzeilt dat door met de uitvoering: Dell WD19DCS-240W te werken. Die heeft een dubbele USB-C kabel als aansluiting, die druk ik in m'n laptop (2x USB-C naast elkaar) voor 2x100W power delivery :*) Maar die gebruik ik dus alleen op kantoor.

De bestelde uitvoering: ASUS ProArt P16 (H7606WX-SE002X) heeft dat inderdaad niet, die heeft wel een power adapter met USB-C aansluting die de volledige stroomtoever regelt. Dat geeft alleen ook weer een uitdaging. De laptop heeft 2 USB-C poorten. Eentje USB 3.2 Gen 2 Type-C en eentje USB 4.

Die USB4 poort ben je dan kwijt aan het opladen. Blijft er een USB 3.2 gen 2 over voor de docking.

//

@Sissors - Mijn huidige Dell heeft vaak issues met die Dell docking die ik hierboven noem, als maar 1 van de 2x 100w PD werkt, loopt hij leeg ookal heb ik alleen een citrix sessie open. Nou hoeft dat natuurlijk niet voor elke laptop zo te zijn, dus ik kan het inderdaad even testen. Helaas werk ik wel met CPU/GPU intensieve programma's dus staat zo'n ding wel de hele dag te blazen als ik het niet binnen citrix / RDP naar vaste PC doe.

[ Voor 13% gewijzigd door Valandin op 11-02-2026 17:53 ]

Pagina: 1