Seagate betrouwbaarheid

Pagina: 1
Acties:

• Oosterhouter
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:55
Hallo allemaal,

Voor mijn simulaties heb ik veel opslag nodig. Nu begint mijn 14TB HDD langzaamaan voller te raken. Ik had een Toshiba gekocht en daar ben ik tevreden over. Sample size is echter maar 1.

Nu was ik dus op Tweakers aan het kijken naar de Seagate Barracuda 3.5-inch HDD (2024), 24TB. Hier lees ik wat meer negatieve rencensies over. Dus ik vroeg me af. Is dit een bias van mensen die iets negatiefs hebben ervaren. Want over het algemeen post je niet zo snel iets als je positief of neutraal bent.

Dus mijn vraag. Maakt het enig verschil, andere merken zoals Toshiba vs Seagate? Of gewoon lekker naar € / TB kijken?

Dankjewel en fijne avond.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:23
Is dit een bias van mensen die iets negatiefs hebben ervaren. Want over het algemeen post je niet zo snel iets als je positief of neutraal bent.
Mensen plaatsen vooral reviews als ze ergens sterk over voelen. Dat kan negatief zijn, maar ook positief.

Daarom zie je bij heel veel producten, spellen, films, etc dat reviews vrijwel altijd uit een mix van veel 10'en (of 5 sterren), een berg 1'en en een boel verspreid er tussenin bestaat. Als je een product een 6 of 7 vindt, dan ga je dat niet zo snel van de daken roepen.

De specifieke Seagate schijf die jij noemt heeft, voor zover ik zie, welgeteld 1 review (van 4 sterren) hier op Tweakers. Waar zie jij 'wat meer negatieve recensies'?

The devil is in the details.

• Oosterhouter
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:55
Reddit oa. Ik ben het eens met je visie over reviews. Maar mijn vraag ging eigenlijk meer over het verschil in betrouwbaarheid tussen bv Toshiba en Seagate HDDs. Wat als iedereen dus wel hun gevoel er over uit zou spreken?

Ik vraag het met de achterliggende gedachte dat ik een HDD wil kopen, maar niet mijn data wil riskeren. Voor mijn gevoel maakt het weinig verschil. En komt het er meer op aan dat je geluk moet hebben met de specifieke HDD die je geleverd krijgt. Niet per se de brand. Tenzij je uit het hogere segment haalt misschien. Klopt dat? Indien ja, ga ik gewoon voor de goedkoopste en dus Seagate.

• PKHS
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:43

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:42

3DDude

I void warranty's

@TS, hier inderdaad kijken.
En dan de betrouwbaarste schijf aanschaffen. Zij hebben er honderden dan wel duizenden in een storage systeem getest :)

Be nice, You Assholes :)

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:25
Je hoeft helemaal niet de betrouwbaarste schijf te kopen, want de betrouwbaarste schijf is nooit betrouwbaar genoeg om belangrijke data aan toe te vertrouwen. Dus het probleem is makkelijk opgelost: koop 2 schijven en maak regelmatig backups.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:33

rapture

Zelfs daar netwerken?

Oosterhouter schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 20:58:
Nu was ik dus op Tweakers aan het kijken naar de Seagate Barracuda 3.5-inch HDD (2024), 24TB. Hier lees ik wat meer negatieve rencensies over. Dus ik vroeg me af. Is dit een bias van mensen die iets negatiefs hebben ervaren. Want over het algemeen post je niet zo snel iets als je positief of neutraal bent.

Dus mijn vraag. Maakt het enig verschil, andere merken zoals Toshiba vs Seagate? Of gewoon lekker naar € / TB kijken?
Als je de slechte jaren meegemaakt hebt, wil je nooit meer een Seagate harde schijf kopen.

Afbeeldingslocatie: https://images.hothardware.com/contentimages/newsitem/32405/content/BackBlaze_Annual_Failure_Rate.jpg
https://hothardware.com/n...ming-seagate-failure-rate

Ik heb op het werk bij klanten tot de derde Seagate schijf falen tijdens de rebuild van een RAID 6 meegemaakt. Om de data te redden kan je de RAID-controller forceren om de gefaalde schijven terug als goed te zien zodat de rebuild nog uitgevoerd kan worden.

[ Voor 4% gewijzigd door rapture op 11-02-2026 00:37 ]

Pagina: 1