Seagate betrouwbaarheid

Pagina: 1
Acties:

• Oosterhouter
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-03 18:15
Hallo allemaal,

Voor mijn simulaties heb ik veel opslag nodig. Nu begint mijn 14TB HDD langzaamaan voller te raken. Ik had een Toshiba gekocht en daar ben ik tevreden over. Sample size is echter maar 1.

Nu was ik dus op Tweakers aan het kijken naar de Seagate Barracuda 3.5-inch HDD (2024), 24TB. Hier lees ik wat meer negatieve rencensies over. Dus ik vroeg me af. Is dit een bias van mensen die iets negatiefs hebben ervaren. Want over het algemeen post je niet zo snel iets als je positief of neutraal bent.

Dus mijn vraag. Maakt het enig verschil, andere merken zoals Toshiba vs Seagate? Of gewoon lekker naar € / TB kijken?

Dankjewel en fijne avond.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:24
Is dit een bias van mensen die iets negatiefs hebben ervaren. Want over het algemeen post je niet zo snel iets als je positief of neutraal bent.
Mensen plaatsen vooral reviews als ze ergens sterk over voelen. Dat kan negatief zijn, maar ook positief.

Daarom zie je bij heel veel producten, spellen, films, etc dat reviews vrijwel altijd uit een mix van veel 10'en (of 5 sterren), een berg 1'en en een boel verspreid er tussenin bestaat. Als je een product een 6 of 7 vindt, dan ga je dat niet zo snel van de daken roepen.

De specifieke Seagate schijf die jij noemt heeft, voor zover ik zie, welgeteld 1 review (van 4 sterren) hier op Tweakers. Waar zie jij 'wat meer negatieve recensies'?

The devil is in the details.

• Oosterhouter
Reddit oa. Ik ben het eens met je visie over reviews. Maar mijn vraag ging eigenlijk meer over het verschil in betrouwbaarheid tussen bv Toshiba en Seagate HDDs. Wat als iedereen dus wel hun gevoel er over uit zou spreken?

Ik vraag het met de achterliggende gedachte dat ik een HDD wil kopen, maar niet mijn data wil riskeren. Voor mijn gevoel maakt het weinig verschil. En komt het er meer op aan dat je geluk moet hebben met de specifieke HDD die je geleverd krijgt. Niet per se de brand. Tenzij je uit het hogere segment haalt misschien. Klopt dat? Indien ja, ga ik gewoon voor de goedkoopste en dus Seagate.

• PKHS
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-03 08:59

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:24

3DDude

I void warranty's

@TS, hier inderdaad kijken.
En dan de betrouwbaarste schijf aanschaffen. Zij hebben er honderden dan wel duizenden in een storage systeem getest :)

Be nice, You Assholes :)

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-03 00:03
Je hoeft helemaal niet de betrouwbaarste schijf te kopen, want de betrouwbaarste schijf is nooit betrouwbaar genoeg om belangrijke data aan toe te vertrouwen. Dus het probleem is makkelijk opgelost: koop 2 schijven en maak regelmatig backups.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Oosterhouter schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 20:58:
Nu was ik dus op Tweakers aan het kijken naar de Seagate Barracuda 3.5-inch HDD (2024), 24TB. Hier lees ik wat meer negatieve rencensies over. Dus ik vroeg me af. Is dit een bias van mensen die iets negatiefs hebben ervaren. Want over het algemeen post je niet zo snel iets als je positief of neutraal bent.

Dus mijn vraag. Maakt het enig verschil, andere merken zoals Toshiba vs Seagate? Of gewoon lekker naar € / TB kijken?
Als je de slechte jaren meegemaakt hebt, wil je nooit meer een Seagate harde schijf kopen.

Afbeeldingslocatie: https://images.hothardware.com/contentimages/newsitem/32405/content/BackBlaze_Annual_Failure_Rate.jpg
https://hothardware.com/n...ming-seagate-failure-rate

Ik heb op het werk bij klanten tot de derde Seagate schijf falen tijdens de rebuild van een RAID 6 meegemaakt. Om de data te redden kan je de RAID-controller forceren om de gefaalde schijven terug als goed te zien zodat de rebuild nog uitgevoerd kan worden.

[ Voor 4% gewijzigd door rapture op 11-02-2026 00:37 ]

• Oosterhouter
Kijk dit is exact wat ik zocht! Dankjewel.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:55
Oosterhouter schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 18:43:[...]Kijk dit is exact wat ik zocht! Dankjewel.
12 jaar oude data is exact datgene wat je zocht? Opmerkelijk.....

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:52
Yaksa schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 18:51:
[...]

Ik snap dat de tijd snel gaat maar 2025 is nou ook weer niet zo lang geleden :P

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
rapture schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 00:28:
[...]

Als je de slechte jaren meegemaakt hebt, wil je nooit meer een Seagate harde schijf kopen.

[Afbeelding]
https://hothardware.com/n...ming-seagate-failure-rate

Ik heb op het werk bij klanten tot de derde Seagate schijf falen tijdens de rebuild van een RAID 6 meegemaakt. Om de data te redden kan je de RAID-controller forceren om de gefaalde schijven terug als goed te zien zodat de rebuild nog uitgevoerd kan worden.
Ik heb die tijd meegemaakt, van perfecte HGST 7K1000 t/m 7K4000 disks met weinig tot geen uitval tot aan Seagate 7200.11 disks die backplanes van servers lieten doorfikken uit het niks, maar die tijd is 12 jaar geleden. HGST bestaat niet meer, dat is overgenomen door Toshiba (de 7K2000/3000 lijn) en WD. De Toshiba disks die je nu koopt is een mengsel van Fujitsu en HGST techniek.

Je kunt niet een fabrikant uitsluiten op resultaten van 12 jaar geleden. Sterker nog, elke fabrikant heeft betere en mindere producten. Dat zie je ook terug in de backblaze 2025 lijsten waar gewoon Seagates tussen staan met 0% uitval.

Wat backblaze echter doet is desktop disks in grote hoeveelheden in een aangepaste serverbehuizing stoppen en 24/7 laten draaien. Daar hebben die fabrikanten de disks nooit op ontworpen.
Toen ik HGST 7K4000 disks in gebruik nam bij mijn werkgever hadden we zelfs hotspares die bad sectors ontwikkelden vanwege de smart scans die de disk firmware periodiek uitvoert. Die disks hadden last van vibraties omdat ze met 24 stuks per server samen stonden te trillen en met 8 van die kasten in een rack hingen. De oplossing was simpel: deskstar NAS serie met vibratiesensoren.

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Oosterhouter schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 20:58:
Voor mijn simulaties heb ik veel opslag nodig.
Is dat tijdelijke opslag of hoort het lang bewaard te worden (lang is bijvoorbeeld vijf jaren)?
Als scratchspace is iedere disk te gebruiken die in jouw budget past, in geval van landurige opslag hoor ik graag hoe de backup is geregeld.
Dat een HDD defect gaat is een gegeven, wanneer is altijd de hamvraag. Daarom zeur ik meteen over backup: veel belangrijker dan een mogelijk defect.

De door anderen al genoemde backblaze statistieken zijn naar mijn mening waardeloos voor iedere consument; of jouw HDD moet al het patroon volgen zoals door hen wordt gebruikt.
Het is backup tenslotte, dus 24/7 draaitijd, 90-100% write, af en toe een read (restore).
Doe je hetzelfde, dan ja, dan kun jij hun data voor je zelf extrapoleren, elk ander gebruik is absoluut gokwerk.

Specs ...ik doe er niets meer aan.

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-02 03:45
Mijn mening is niet uniek hier, maar: op basis van de informatie die je als consument hebt, kun je hier geen zinvolle voorspellingen over doen.
Zorg dat je een plan hebt dat er van uitgaat dat er zo nu en dan een schijf uitvliegt, en plan verder op totale kosten.

Puur anecdotaal probeer ik Seagate overigens wel te mijden, toch blijf ik ze kopen omdat het prijstechnisch soms wel gunstig is.

In het algemeen vertrouw ik op dit moment de HD's van alle fabrikanten zo ver als ik ze kan gooien, het zijn geen beste tijden voor ronddraaiende schijven.
Garantietermijnen zijn bij alle fabrikanten tegenwoordig karig, dus dat is vaak ook geen selectiecriterium meer.

• Oosterhouter
Yaksa schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 18:51:
[...]

Als je een beter alternatief hebt met veel recente data dan hoor ik dat graag.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:55
Oosterhouter schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 18:25:[...]
Als je een beter alternatief hebt met veel recente data dan hoor ik dat graag.
Tsja, het is maar net hoe er getest wordt, alles kan kapot namelijk.
Ik denk dat de meeste (consumenten)HD's die nu verkocht worden in een thuissituatie gewoon jarenlang probleemloos hun werk blijven doen (een enkele uitzondering hou je altijd natuurlijk, maar dat is niet per sé merkgebonden). Belangrijker is, denk ik, om zelf een goed backup scenario te hebben.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Oosterhouter
DeBolle schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 19:21:
[...]

Is dat tijdelijke opslag of hoort het lang bewaard te worden (lang is bijvoorbeeld vijf jaren)?
Als scratchspace is iedere disk te gebruiken die in jouw budget past, in geval van landurige opslag hoor ik graag hoe de backup is geregeld.
Dat een HDD defect gaat is een gegeven, wanneer is altijd de hamvraag. Daarom zeur ik meteen over backup: veel belangrijker dan een mogelijk defect.

De door anderen al genoemde backblaze statistieken zijn naar mijn mening waardeloos voor iedere consument; of jouw HDD moet al het patroon volgen zoals door hen wordt gebruikt.
Het is backup tenslotte, dus 24/7 draaitijd, 90-100% write, af en toe een read (restore).
Doe je hetzelfde, dan ja, dan kun jij hun data voor je zelf extrapoleren, elk ander gebruik is absoluut gokwerk.
De bestanden zijn voor de langer termijn. Nog geen backup geregeld. Als ik het me goed herinner dan gaan bestanden individueel kapot en niet alles een beetje. Wat vervelend is, maar niet onoverkombaar. De simulaties die ik run zijn uniek. Maar het is geen ramp om enkele te verliezen. Ik kan vergelijkbare simulaties gebruiken om te extrapoleren.

Daarom heb ik zojuist CrystalDiskInfo gedownload zodat het me een seintje geeft als er een defect optreedt. Die paar sims verliezen, weegt dan niet op tegen 400 euro voor een backup schijf.

Hoewel mijn PC geen server is, functioneert het praktisch in de buurt van het Blackblaze gebruiksscenario. De PC staat 24/7 aan. 's nachts voor het runnen van de sims. Overdag voor werk/prive. De PC wordt dus maar 1 of 2x per week opnieuw opgestart.

De write piek vindt pas plaats als de sim klaar is en van mijn SSD naar mijn HDD verplaatst wordt. Verder is mijn SSD 54C en HDD 27C. Eigenlijk nog niet gemonitord tijdens het draaien van de sims, maar het zal ongetwijfeld hoger liggen. Ik heb van te voren goed gekeken naar hoe ik mijn PC zo koel mogelijk hou.

Mochten jullie alsnog zeggen dat een backup in mijn geval belangrijk is, dan zal ik het zeker in overweging nemen.

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 19:21
Oosterhouter schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 19:08:
[...]

De bestanden zijn voor de langer termijn. Nog geen backup geregeld. Als ik het me goed herinner dan gaan bestanden individueel kapot en niet alles een beetje. Wat vervelend is, maar niet onoverkombaar. De simulaties die ik run zijn uniek. Maar het is geen ramp om enkele te verliezen. Ik kan vergelijkbare simulaties gebruiken om te extrapoleren.

Daarom heb ik zojuist CrystalDiskInfo gedownload zodat het me een seintje geeft als er een defect optreedt. Die paar sims verliezen, weegt dan niet op tegen 400 euro voor een backup schijf.

Hoewel mijn PC geen server is, functioneert het praktisch in de buurt van het Blackblaze gebruiksscenario. De PC staat 24/7 aan. 's nachts voor het runnen van de sims. Overdag voor werk/prive. De PC wordt dus maar 1 of 2x per week opnieuw opgestart.

De write piek vindt pas plaats als de sim klaar is en van mijn SSD naar mijn HDD verplaatst wordt. Verder is mijn SSD 54C en HDD 27C. Eigenlijk nog niet gemonitord tijdens het draaien van de sims, maar het zal ongetwijfeld hoger liggen. Ik heb van te voren goed gekeken naar hoe ik mijn PC zo koel mogelijk hou.

Mochten jullie alsnog zeggen dat een backup in mijn geval belangrijk is, dan zal ik het zeker in overweging nemen.
Als je HDD kapot gaat ben je meestal alles ineens kwijt, dus altijd een backup maken.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:19
Oosterhouter schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 19:08:
[...]

Dat is wat tekort door de bocht. Ik heb vorig jaar met een aantal schijven kort op elkaar uitval gehad. Dat is niet toevallig maar gevolg van ouderdom>data terug repareren> zware load>de volgende sneuvelt.

Er zat een pariteit schijf tussen die met maximaal 1.5 MB/s was uit te lezen. Dat is geen doen met 8+ TB. Dus die is dan effectief onbruikbaar.

Er waren ook schijven met simpelweg oplopende errors. Daar kan je in theorie dan nog data vanaf halen.

Er waren ook schijven die moeite krijgen met opspinnen. Als hij inderdaad gaat draaien dan kan je ook daar je data nog afhalen.

Verder wellicht verstandig om te controleren of je schijven wel in spindown gaan.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Pagina: 1