Hoi allemaal,
Ik ben op zoek naar een nieuwe thermostaat voor mijn Remeha-ketel: Quinta28C die Opentherm ondersteunt. Mijn huidige (Remeha) thermostaat begint tegen te werken: de draaiknop hapert, waardoor bedienen niet meer fijn is.
Wat ik wil bereiken
Ik lees veel positief over een OpenTherm Gateway (OTGW) om de ketel uit te lezen.
Qua thermostaten zie ik vaak terugkomen:
Ik ben op zoek naar een nieuwe thermostaat voor mijn Remeha-ketel: Quinta28C die Opentherm ondersteunt. Mijn huidige (Remeha) thermostaat begint tegen te werken: de draaiknop hapert, waardoor bedienen niet meer fijn is.
Wat ik wil bereiken
- Betrouwbare bediening + klokprogramma’s (dag/nacht, weekschema’s, …)
- Liefst die programma’s kunnen kiezen/activeren/deactiveren via Home Assistant (mag ook via integratie/automatisering)
- Ik wil vooral meer kunnen opvolgen (temperaturen, ketelgedrag, modulatie, aanvoer/retour indien beschikbaar, foutcodes, …)
- → grafiekjes in Home Assistant zijn een leuke extra
- Op korte termijn wil ik niet extreem “slim” gaan sturen, eerder monitoren + basisregeling
- Slimme thermostaatkranen toevoegen per ruimte
- Elke ruimte heeft al een temperatuursensor (HA)
- Idealiter kan ik later kiezen: regelen via thermostaat of via Home Assistant
Ik lees veel positief over een OpenTherm Gateway (OTGW) om de ketel uit te lezen.
Qua thermostaten zie ik vaak terugkomen:
- Google Nest
- Plugwise Emma (Pro)
- eventueel Plugwise Lisa?
- Welke thermostaat is volgens jullie het meest geschikt voor mijn situatie zonder overkill te zijn (zowel technisch als financieel :-) )
- Is Plugwise Lisa hier een optie, of is Emma/Pro echt de betere keuze?
- Ben je bij Plugwise verplicht om Adam erbij te nemen, of kan het ook zonder ?