Vraag

• arcss
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-03 11:00
Hoi allemaal,

Ik ben op zoek naar een nieuwe thermostaat voor mijn Remeha-ketel: Quinta28C die Opentherm ondersteunt. Mijn huidige (Remeha) thermostaat begint tegen te werken: de draaiknop hapert, waardoor bedienen niet meer fijn is.

Wat ik wil bereiken
  • Betrouwbare bediening + klokprogramma’s (dag/nacht, weekschema’s, …)
  • Liefst die programma’s kunnen kiezen/activeren/deactiveren via Home Assistant (mag ook via integratie/automatisering)
  • Ik wil vooral meer kunnen opvolgen (temperaturen, ketelgedrag, modulatie, aanvoer/retour indien beschikbaar, foutcodes, …)
  • → grafiekjes in Home Assistant zijn een leuke extra
  • Op korte termijn wil ik niet extreem “slim” gaan sturen, eerder monitoren + basisregeling
Toekomstplannen
  • Slimme thermostaatkranen toevoegen per ruimte
  • Elke ruimte heeft al een temperatuursensor (HA)
  • Idealiter kan ik later kiezen: regelen via thermostaat of via Home Assistant
Wat ik al bekeek / vragen

Ik lees veel positief over een OpenTherm Gateway (OTGW) om de ketel uit te lezen.
Qua thermostaten zie ik vaak terugkomen:
  • Google Nest
  • Plugwise Emma (Pro)
  • eventueel Plugwise Lisa?
Vragen:
  • Welke thermostaat is volgens jullie het meest geschikt voor mijn situatie zonder overkill te zijn (zowel technisch als financieel :-) )
  • Is Plugwise Lisa hier een optie, of is Emma/Pro echt de betere keuze?
  • Ben je bij Plugwise verplicht om Adam erbij te nemen, of kan het ook zonder ?
Alle tips/ervaringen zijn welkom. Thanks!

Alle reacties

• mtim
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:48
Ik ben net sinds een paar weken overgestapt van Tado naar Plugwise. Wellicht is het hoe en waarom ik daar gekomen ben voor jou interessant:
De reden was dat Tado de laatste jaren hun systeem steeds verder dicht aan het zetten is, meer en meer functionaliteit betaalt gaat maken. Als gewone gebruiker hoef je er niet persé last van te hebben, maar als je bijvoorbeeld Home Assistant wil integreren dan merk je dat op de volgende manier:
  • bij elke (paar) herstarts van Home Assistant en om de zoveel tijd stopt de Tado Integratie omdat de authenticatie vernieuwd moet worden.
  • sinds 1-1-2026 is het aantal API calls dat je (of je Home Assistant) mag doen gelimiteerd op 100 per 24 uur, tenzij je het Assist abonnement neemt.
  • Afgelopen jaren zijn er door Tado meermaals proefballonetjes opgelaten om functies zoals buitenshuis aansturen betaald te maken, welke na publieke verontwaardiging weer teruggedraaid werd, met als slap excuus dat het een proef was.
Al met al is Tado dus niet bepaald de partij waar je op kan vertrouwen dat de functionaliteit die je vandaag hebt, ook morgen nog zal hebben. Omdat ik een bedrijf als Tado zeker niet wil belonen voor dit soort maffia praktijken, heb ik besloten afscheid te nemen van hun producten en ben op zoek gegaan naar een alternatief, welke kan voorzien aan de volgende eisen:
  • praat met de ketel middels Opentherm
  • individuele zone-regeling mogelijk (verschillende ruimtes kunnen onafhankelijk van elkaar warmte vragen)
  • draadloze thermostaten mogelijk
  • weekschema's, voor elke dag van de week moet er een eigen schema gemaakt kunnen worden.
  • schema moet per ruimte kunnen
  • ondersteuning voor slimme radiatorknoppen
  • ondersteuning om vloerverwarmingspomp te schakelen dmv relais of stekker
  • LOKALE toegang via webinterface en app, zodat je nooit afhankelijk bent van de welwillendheid en voortbestaan van de fabrikant, alsmede impact van verstoringen op internetverbinding en/of cloud diensten.
  • evt buitenshuis via cloud (voor het gemak) maar ik kan er zelf via VPN er ook wel bij, dus geen must-have.
  • integratie met Home Assistant om data uit te lezen en om verwarming aan te sturen
Toen ik aan de hand van deze eisen/wensen op zoek ging naar een alternatief, bleef eigenlijk alleen Plugwise over, welke aan al deze eisen en wensen voldoen. Ik heb het volgende gekocht:
Adam HA aan de ketel, voor draadloze communicatie met de Thermostaten en deze heb je ook nodig voor lokale (en remote) toegang middels App/webinterface en Home Assistant (of ander smarthome platform)
  • Emma Pro als draadloze thermostaat in de woonkamer
  • Aqara smart plug als plug die de pomp van de vloerverwarming in de woonkamer kan uitschakelen bij geen warmtevraag
  • Lisa als draadloze thermostaat in mijn werkkamer
  • Ton als slimme radiatorknop in de werkkamer
  • De andere kamers in huis verwarm ik eigenlijk niet, dus daar hoef ik alleen een sensor te hebben om het een beetje in de gaten te houden
Mijn ervaring met de installatie:
  • bijgeleverde documentatie is goed genoeg om het in te stellen, maar het had wel wat beter/uitgebreider beschreven mogen worden
  • de online kennisbank bevat wel wat artikelen, maar ook geen overdaad. Het lijk er ook op dat op de site niet alles gelinkt is, en via de zoekfuntie niet te vinden is. Als je vervolgens Google-d (?), dan vind jet het soms wel (op de Plugwise site! :+ )
  • installatie en instellen is verder wel eenvoudig en zonder poespas. Het is zeker een verademing te opzichte van bijvoorbeeld Tado, waar alles in een soort dummy-proof wizard gegoten is waar je helemaal doorheen moet, wat soms frustrerend kan zijn als je al weet dat je maar één instelling ergens halverwege aangepast moet hebben.
Ervaring met het gebruik:
  • na installatie gedraagt het zich zoals verwacht, het verwarmt :)
  • App (en webpage) blink niet bepaald uit in dat ze er mooi of modern uitzien. Ook niet sterk verouderd overigens, het is alleen niks bijzonders. Het is echetr wel functioneel, en daar gaat het om.
  • Schema's zijn makkelijk aan te maken en aan te passen. hier ook geen UI hoogstandje, maar goed genoeg
  • In alle eerlijkheid is een App of een webpage van een thermostaat iets waar je als het goed is niet veel meer mee hoeft te werken, zeker niet als je eea automatiseert via Home Assistant.
  • App werkt lokaal én buitenshuis.
Al met al ben ik er dik tevreden mee.
Wel nog even een opmerking: Momenteel is de Tom (slimme radiatorknop) nog in backorder, dus ik kan daar geen ervaring over delen. Wat ik wel kan delen is dat ik een Aqara plug icm een Koen Stelmotor (dit is een actuator die een NC ventiel, zoals een thermostatisch ventiel op je radiator, kan openen/sluiten) heb gebruikt om een soort "hacky Tom" te maken, totdat de Tom er daadwerkelijk is. In combinatie met de juiste instellingen in het systeem werkt dit prima :D.

Om je vraag aangaande Opentherm gateway te beantwoorden: Deze heb ik ook, ik heb hem gebruikt als transparante gateway tussen Ketel en Tado extensionkit toen om allerlei gegevens die de ketel geeft uitwisselt te bekijken. Erg interessant, maar uiteindelijk deed ik er zelf niet veel meer mee en momenteel heb ik deze ook niet meer in gebruik. Wat bij Plugwise wel fijn is, is dat de aanvoer- en retourtemperatuur en het modulatieniveau van de ketel worden getoond in de webpage en via de Home Assistant integratie.

Wat betreft Nest: met een grote boog omheen lopen, Deze zijn afhankelijk van een cloud verbinding en Google heeft net per 25 oktober afgelopen jaar de stekker uit eerste en tweede generatie Nest thermostaten getrokken. (Bijna) nog erger dan Tado dus :P