Bosch warmtepomp geeft harde knal begin en eind defrosten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• aok64
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:21
Mijn vraag
Wat kan de oorzaak zijn van de harde knal / herrie van de warmtepomp Bosch Compress 2000 AWF 4kW aan het begin en einde van het defrosten? Dit gebeurt bij circa 3 graden en kouder en dan ongeveer om het uur.
Ook binnen goed te horen en ook voor de buren. Dus ook s'avonds en in de nacht.
knal te horen na ongeveer 26sec.

[ Voor 51% gewijzigd door aok64 op 10-02-2026 18:10 ]

Alle reacties

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Is redelijk normaal die kleppen met gas gaan open en dicht van compressor naar binnenunit met redelijk wat temperatuur verschil dus dat maakt wel wat geluid.

• aok64
Beetje geluid is idd normaal, maar de hele buurt hoort het, dus dat is niet normaal.

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:38
Dat ding is gereleased in 2023 dus ik ga er vanuit dat je er gewoon onderhoud aan pleegt en er een installateur in beeld is. Wat zei die?

• aok64
Zelf aangekocht. Geïnstalleerd met hulp buurman. Hij werkt met Panasonic warmtepompen. Deze Nefit is goed zelf te doen (warmtepompboiler apart). Hij gaf aan om contact op te nemen met Nefit/Bosch. Die willen geen antwoord geven. Voor aankoop goed contact met Nefit/Bosch, na aankoop geen hulp. Nu via leverancier serviceverzoek aangevraagd. Maar hoor graag ook van anderen. Wellicht 4-wegklep of expansieventiel die niet goed werkt?

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:41
Ik hoor geen knal.

• H3nk1960
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 06:49
De mijne (alleen dan de 10kw) geeft precies het zelfde geluid, ik zal het alleen eerder omschrijven als een plotseling drukverlies. Niet als een knal. Je geluidsopname klinkt ook precies het zelfde. Binnen is het echter niet te horen voor mij.

Bosch 2000AWF

• aok64
hier stond llm ai pulp, wat we niet willen hebben op een "echte mensen discussie forum"

[ Voor 96% gewijzigd door teacher op 11-02-2026 01:17 ]

• Smartenergie
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 00:32
aok64, ik liep ongeveer twee weken terug in de achtertuin toen hier ook een "knal", of er een fiets omvalt op tegels en veel rook/stoom opstijgt van de buitenunit na een defrost, hier een mono 4 Kw, ik ben toen wel even wezen kijken of er drukval in het water circuit was maar alles was normaal op druk en geen storingen kunnen konstateren dus hier gaat alles normaal door elga ace mono 4 Kw

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:21

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wat je hoort is de vierwegklep die omschakelt: lage druk wordt dan weer hoge druk en vice versa, (van koelen naar verwarmen) je hoort dus het stromen van het gas.

Wise enough to play the fool

Pagina: 1