Vraag

• Odinos
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:00
Ik woon recent in een bijna 100 jaar oud rijtjeshuis van 100m2 die ik graag gasvrij zou willen maken.

Ik heb - behalve de vloer - al zo veel mogelijk laten isoleren. HR++ en triple glas, dak is geisoleerd en spouw helaas niet mogelijk. Badkamer en keuken op benedenverdieping heeft vloerverwarming. Woonkamer en de rest van het huis heeft oude radiatoren. Ik ben voor nu alleen geinsteresseerd om het afgiftesysteem van de benedenverdieping aan te pakken.

Installateur is langsgeweest en gebaseerd op zijn warmteverliesberekening adviseert een Weheat p80 (€15k incl alle randwerkzaamheden) en plaatsen 2 lage temperatuur radiatoren in woonkamer (€6k). Totaal €21k.

Ik vond de radiatoren nogal prijzig en vroeg dus naar vloerverwarming in de woonkamer (30m2). Hij zei in dat geval dat een Weheat p60 voldoet. Ik zou dan moeten rekenen op €3k voor plaatsen vloerverwarming en nog eens €3k voor uithakken en storten van de afdekvloer. Totaal weer €21k.

Op dit moment lijkt de 2e optie mij het meest aantrekkelijk i.v.m comfort. Maar ik lees online dat vloerverwarming zonder vloerisolatie een zeer slecht idee is. Ik heb op een paar plekken gaatjes geboord in mijn vloer en het lijkt erop dat ik ongeveer 8-9cm afdekvloer heb tot ik beton tegenkom. Is dat dan genoeg diepte om de leidingen te leggen plus isolatie (Rc = 2,6) wanneer ophogen geen optie is?

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:27
Vloerverwarming zondet isolatie is inderdaad een slecht idee... Maar als je dan toch de vloer er al uit haalt, waarom niet meteen iets dieper en dan ineens isolatie leggen?

Kan je ook meteen veel netter afwerken, ipv allemaal kapotte stenen / nieuwe stenen in delen waar gehakt is.

• Odinos
Het verwijderen en herplaatsen van de betonnen draagvloer lijkt mij een zeer ingrijpende en dure klus niet?

• Boefs
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:45
Wil je persé vloerverwarming?

Ik denk dat je met 2 conventionele type 33 radiatoren ook wel weg komt.

Heb je een kruipruimte? Dan zelf de vloer van onderaf isoleren.

[ Voor 24% gewijzigd door Boefs op 10-02-2026 17:18 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:31
Vloerverwarming gaat hoger rendement zijn dan 2 hele lompe t33’s

Ik heb bij mij een t22 en t11 weggehaald die de vorige eigenaar had laten hangen, en het gevoel van ruimte winst was best groot.

Ik ga alleen niet mee dat je daardoor met een lichtere machine weg komt… 6kW lijkt me marginaal voor de beschreven woning… en dan loop je bij 2 graden een vochtig weer tegen de lamp.

Verder is het vrijwel onmogelijk om aan de geluidsnormen te voldoen. Het maximale geluidsvermogen van de blackbird is echt behoorlijk hoog, en daarmee moet je rekenen… in een rijtjeshuis is het lastig voldoende afstand tot erfgrens te krijgen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:20
Odinos schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 16:09:
Het verwijderen en herplaatsen van de betonnen draagvloer lijkt mij een zeer ingrijpende en dure klus niet?
Ingrijpend wel maar extreem duur hoeft het ook niet te zijn afhankelijk van wat je nu hebt.
Is die huidige vloer direct op zand gestort, is er iets van een kruipruimte?

• Odinos
Het beton ligt direct op zand. Ik was onder de veronderstelling dat wanneer die draagvloer eruit gaat er een bouwkundig ingenieur bij moet komen om te zorgen dat de nieuwe opbouw aan de specificaties voldoet.

Dit is ook voor het eerst dat ik hoor dat de blackbird luid is, ik dacht dat dit een van de stilste units op de markt was?

• Ronald
Alle merken adverteren maar wat graag met deellast. Welke deellast?

Maximaal 65dB is heel, heel erg veel meer geluidsvermogen dan de 57 van een 7kW Bosch compress of Vaillant 75/8.1 (de opvolger van de /6, huidige generatie, heeft tonaaltoeslag)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1UFtA0_n-9WtRpHx1tM4sJ-3h3k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YlqFRYxghGBHO8ytdY1mst63.jpg?f=fotoalbum_large

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:20
Odinos schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 19:47:
Het beton ligt direct op zand. Ik was onder de veronderstelling dat wanneer die draagvloer eruit gaat er een bouwkundig ingenieur bij moet komen om te zorgen dat de nieuwe opbouw aan de specificaties voldoet.
Dat hangt natuurlijk van de constructie af, maar een woning van 100 jaar oud zal origineel geen betonnen vloer hebben. Het kan goed dat die vloer 'los' gestort is en geen deel uitmaakt van de fundering of dragende constructie, maar dat zou je moeten uitzoeken. Vloer kapot breken, afvoeren en een nieuwe vloer storten van bv schuimbeton is een brute klus maar het kan wel redelijk snel.
Alleen de volgende vraag is dan hoe zit het met leidingwerk, nutsaansluitingen en rioolafvoer. Zitten die onder die betonnen vloer? Er in?

De cementen dekvloer weghalen, isolatie leggen en dan droogbouw vloerverwarming erop kan ook, maar het nadeel daarvan is dat je dan nauwelijks massa in je vloer hebt wat minder comfort geeft door snellere temperatuurschommelingen.

• Ronald
Ik heb een relatief lichte broodjesvloer, minimum dikte <10 cm … geen enkel comfort issue zelfs met een (minimum vermogen 4kW) CV ketel. Met een warmtepomp zou het alleen maar beter moeten zijn.

• Odinos
Ik heb me verder laten informeren. Vervangen van de beton draagvloer is totaal niet reëel. Kosten daarvan zijn boven de €15k.
De cementen dekvloer weghalen, isolatie leggen en dan droogbouw vloerverwarming erop kan ook
Dit vind ik redelijk klinken, maar de vloerverwarming aannemers die ik hierover heb gesproken vonden het allemaal geen goed idee. Wat ze voorstellen is 3cm isolatie (of minder) en daarop natbouw. In het beste geval kom ik dan uit op een Rc van ~1,4. Dit is ver onder het minimum wat in het bouwbesluit is opgenomen voor renovaties (2,6). Volgens hun is dit normaal en zal dit de efficientie van een warmtepomp niet negatief beinvloeden.

Ik ben geen expert, maar het voelt toch alsof er een betere oplossing moet zijn.

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:35
Odinos schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 15:53:
Ik heb me verder laten informeren. Vervangen van de beton draagvloer is totaal niet reëel. Kosten daarvan zijn boven de €15k.

[...]

Dit vind ik redelijk klinken, maar de vloerverwarming aannemers die ik hierover heb gesproken vonden het allemaal geen goed idee. Wat ze voorstellen is 3cm isolatie (of minder) en daarop natbouw. In het beste geval kom ik dan uit op een Rc van ~1,4. Dit is ver onder het minimum wat in het bouwbesluit is opgenomen voor renovaties (2,6). Volgens hun is dit normaal en zal dit de efficientie van een warmtepomp niet negatief beinvloeden.

Ik ben geen expert, maar het voelt toch alsof er een betere oplossing moet zijn.
Als je de hoogte hebt dan zou je opbouw kunnen doen met isolatieplaten, dat kost je wel een boel cms en anders zoals eerder gezegd de dekvloer weghakken en dan opbouw doen. Let wel op met hoogte van deuren etc... vloerverwarming is behoorlijk comfortabel verhogend. Als dit je laatste huis is zou ik het zeker doen. Onderschat de optische extra ruimte niet zonder de lelijke radiatoren.

En anders zou je Jagas kunnen overwegen met eventueel fans erop.

• vrije_vogel
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 23:02
- Zijn de radiatoren van voor of na dat je bent gaan isoleren? Met oude radiatoren kan het zijn dat je met een warmtepomp best goed uitkomt. Vooral als je ze kunt voorzien van fans.
- Vloerverwarming. Let op de oppervlakte van je woonkamer. Als die niet zo groot is dan kan het zijn dat de capaciteit van vloerverwarming tegenvalt. Hoe groter de woonkamer, hoe meer oppervlak voor de vloerverwarming in verhouding tot de muren.
- WeHeat. Ik vind het 'bijzonder' hoe weinig echte specificaties ze verstrekken. Vergelijk het maar eens met Mitsubishi of Panasonic. R290 is propaan, op je dak.
- Ik lees niets over een buffervat (is iets anders dan een boilervat). Zonder buffervat heb je nooit meer warmte dan de pomp in het moment kan produceren.
Pagina: 1