• mortal
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:45
Mijn nieuwe dumbphone heeft helaas geen NFC meer, maar ik mis het contactloos betalen toch stiekem wel.

De telefoon heeft een dual-sim/sd-kaart mogelijkheid dus ik vroeg mij af of ik een bankpas ook kan opknippen naar een formaat dat past in een nano sim of micro-sd slot? En zou ik die dan ook nog kunnen gebruiken voor contactloze betalingen?

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:10

franssie

Save the albatross

Gaat helaas niet werken. In de rand van de pas zit een antenne die gebruikt wordt voor het radiosignaal.
Je kan een hoesje kopen waar de pas ingeschoven kan worden wellicht?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:15
Stel dat het kan, heb je er dan ook aan gedacht dat je geen geld meer kunt pinnen bij een pinautomaat bijvoorbeeld?

Home Assistant configuratie

• mortal
De meeste pinautomaten ondersteunen tegenwoordig ook contactloze transacties. Heb mijn pas al zeker een jaar niet meer gebruikt

• ReVision.
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
Terug naar de smartphone of zoals @franssie ook aanraad, koop een telefoonhoesje waar je telefoon en pinpas samen in passen?

hoi

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-02 15:41
mortal schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 15:37:
De meeste pinautomaten ondersteunen tegenwoordig ook contactloze transacties. Heb mijn pas al zeker een jaar niet meer gebruikt
Die limieten zijn wel anders hoor, dat is niet exact hetzelfde. Daarnaast moet je van tevoren ook een verzoek indienen wat maar voor een bepaald tijdsvak werkt. Bij mijn bank iig.

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:35

ResuCigam

BOFH

Misschien snap ik de vraagstelling niet zo goed maar je kunt toch ook contactloos betalen met je pasje? Of je nu je telefoon of je pasje pakt maakt niet zoveel uit?

We do what we must because we can.

• mortal
Dan kan ik mijn pasje thuis laten ;) Ik was inmiddels gewend dat ik mij overal kan redden met mijn telefoon.

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:20

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Nou zijn de basisprincipes van een SIM en een bankpas wel redelijk gelijk (bankpas heeft nog wat meer security), maar dat wil niet betekenen dat je telefoon weet wat 'ie ermee moet doen. De EF's zijn bijvoorbeeld anders dan wat de telefoon verwacht.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• mortal
Het is ook niet de bedoeling dat de telefoon iets met het pasje gaat doen. Hij is mogelijk een mooie ruimte om het pasje in op te bergen. Puur en alleen voor contactloos betalen.

• dutchieman
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:05
ik zou dan eerst testen of je door je telefoon heen de nfc kan doen, de telefoon zou het nog wel eens zo kunnen isoleren dat het sowieso niet gaat werken

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
je kan kijken of je de pas opgelost krijgt met aceton.

Maar ik verwacht niet dat je de nfc antenne heel houd.
En daarna heb je een pakketje dat niet in een sim slot past .
wat misschien wel in een telefoonhoesje past. (maar niet heel blijft)

[ Voor 37% gewijzigd door jack zomer op 10-02-2026 16:36 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:20

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

mortal schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 15:52:
Het is ook niet de bedoeling dat de telefoon iets met het pasje gaat doen. Hij is mogelijk een mooie ruimte om het pasje in op te bergen. Puur en alleen voor contactloos betalen.
Zoals al eerder gemeld in dit topic: de NFC-antenne zit in je pasje verwerkt, die knip je door wanneer je je bankpas op 2FF of kleiner formaat knipt.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:10

franssie

Save the albatross

Hier een foto van een pas waar je de antenne ziet lopen (dat dunne draadje van en naar de chip en de drie draadjes rondom de pas)
Loopt bijna rond de hele pas. Zonder antenne gaat het echt niet werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XxscyydTNd_qUWHy3E9ap5Swqmw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DEDysAUiLmIWbixodesrQnGa.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door franssie op 10-02-2026 16:39 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

greatgonzo

schit-te-rend!

In de tijd dat NFC net werd geïntroduceerd, kreeg ik via de ABN een NFC "tag", misschien zo groot als een sleutelhanger. Misschien kun je zo iets nog ergens krijgen?

Of van een andere partij, en kan je die tag machtigen voor jou betalingen?
Pagina: 1