Vraag

• Vincky
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08:33
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Op dit moment maak ik gebruik van een PS5 en een laptop van de zaak. Helaas kan ik de laptop van de zaak niet privé gebruiken. Daarnaast merk ik dat ik gewoon weg niet altijd tevreden ben over de PS5 plus lijkt het me ook leuk om bepaalde games met M&K te spelen. Hoofdgame dat ik speel is voornamelijk warzone.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik ben van plan om een game PC te kopen bij Alternate. Zelf bouw lijkt mij de beste optie omdat je dat de onderdelen zelf kan kiezen. De maximale prijs (inclusief de kosten voor het bouwen van de PC en windows bedraagt tussen de € 2500,- & € 2700,-. Ik heb geen ervaring met het zelf in elkaar zetten, vandaar dat ik kies dat Alternate dit doet.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, het enige dat ik heb is een Samsung Odyssey G7 28 Inh monitor (LS28BG700XPXEN). Als het goed is, is dit een 4K monitor, dus ook de reden waarom ik minimaal 1440P/4K wil gamen. Dus qua PC inhoudt is alles nieuw. Ik koop daarnaast een nieuwe M&K. Qua muis heb ik nog geen keus gemaakt. Qua toetsenbord wil ik gaan voor de ROG Strix Scope II 96 Wireless. Dit maakt het namelijk makkelijk om de toetsenbord ook te gebruiken voor mijn werk laptop.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik hou van RGB, dus had zelf een systeem gemaakt via PC builder met daarin zoveel mogelijk RGB.

Ga je overklokken?
Nee, daar heb ik geen verstand van!

Wat verwacht je van ons?
Ik had al via de PC builder bij Alternate een game computer samengesteld. Aangezien ik volledig onbekend ben met een game pc, wil ik me beroepen op jullie deskundigheid. Zeker gezien het bedrag dat ik ga uitgeven, wil ik geen slechte keuzes maken.

Wellicht is een pre-built pc voordeliger, maar vraag me persoonlijk af of je dan niet meer 'rommel' erin krijgt. Immers ik verwacht dan dat er slechter spul in zit dan als je het zelf kan samenstellen. Maar dat is puur een gevoelskwestie!
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9700X Boxed€ 289,90€ 289,90
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650E-PLUS WIFI€ 151,98€ 151,98
1VideokaartenXFX Mercury AMD Radeon RX 9070XT OC Magnetic Air Edition (RX-97TMARGB9)€ 847,-€ 847,-
1BehuizingenMontech King 95 Pro Zwart€ 141,76€ 141,76
1ProcessorkoelingDeepCool AG620 WH ARGB€ 56,72€ 56,72
1Geheugen internTeam Group T-Force Delta RGB FF3D532G6000HC30DC01€ 479,-€ 479,-
1VoedingenMSI MAG A850GL PCIE5 II€ 119,-€ 119,-
1Interne ssd'sLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 204,90€ 204,90
Totaal€ 2.290,26

[ Voor 44% gewijzigd door Vincky op 10-02-2026 14:40 ]

Beste antwoord (via Vincky op 10-02-2026 19:27)

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 03:48
Je hoeft echt niet bang te zijn dat je computer niet opstart of dat je je data kwijt raakt. In het ergste geval koop je een key die niet blijkt te werken, voor de rest is er niks om je zorgen over te maken. Key sites zijn een beetje een grijze zone idd maar ik koop op die manier zelf al jaren zo mijn Windows keys en die werken bijna altijd vlekkeloos. Ik heb een keertje gehad dat een key niet werkte, maar na contact met de klantenservice bij de webshop kreeg ik een nieuwe werkende key toegestuurd.

Alternate is idd een betrouwbare webshop, maar beide Azerty en Caps zijn dat ook, allemaal grote winkels die al lang actief zijn.

Zolang je niet al je graphics op ultra zet en in zwaardere games genoegen neemt met medium settings moet je met de 9070 XT wel goed mee kunnen komen, en in het ergste geval kan je altijd nog terug gaan naar 1440p ja, maar er zijn genoeg games waar je ook met hogere graphics settings gewoon nog 60+ fps haalt. Voor een echte 4K gaming experience zit je al snel te kijken naar de RTX 5080, maar dan ben je idd gewoon te veel geld kwijt.

Hier nog een listje bij Azerty
1MoederbordenGigabyte B650 AORUS ELITE AX V2€ 169,-€ 169,-
1VideokaartenXFX Quicksilver AMD Radeon RX 9070 XT Gaming Edition (RX-97TQICKB9)€ 749,-€ 749,-
1BehuizingenDeepCool CG530 4F€ 65,99€ 65,99
1ProcessorkoelingDeepCool AG500 BK ARGB V2€ 34,12€ 34,12
1Geheugen internPatriot Viper Venom PVV532G600C30K€ 419,-€ 419,-
1VoedingenXPG Core Reactor II VE 750W€ 94,-€ 94,-
Totaal€ 2.025,91
De processor en moederbord zijn te krijgen als combokit. https://azerty.nl/product...te-9700x-combokit/8049200.
Incl assemblage zit je dan ook op zo'n 2160 als het goed is.

Alle reacties

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 00:26
Maak even een leuk lijstje via de pricewatch voor iedereen, zoals beschreven in het DKA beleid.

Assemblage bij Alternate kost je vrij veel duiten extra. Ja, je hebt dan garantie op de assemblage, maar je bent ook een stuk duurder uit. Ook is Windows activatie niet per se nodig. Je kan zelf een USB installatie maken met behulp van de Microsoft installatie assistent.

[ Voor 60% gewijzigd door Apart op 10-02-2026 14:40 ]

• Miyazono
Het is eigenlijk de bedoeling dat je met de Pricewatch hier op Tweakers een lijstje maakt ipv een lijstje van een externe website post Handleiding Pricewatch. Als je wat meer inzicht wilt hebben over wat er allemaal in een pc moet zitten en wat een beetje gebalanceerd is kan ik je aanraden om de Best Buy Guide door te nemen Best Buy Guide: Desktop Best Buy Guide

Ik zou zelf Alternate afraden, niet omdat het een slechte winkel is maar puur omdat de assemblage kosten die ze rekenen gewoon erg duur zijn. Je betaald 250 euro voor assemblage terwijl beide Azerty en Caps "maar" 100 euro rekenen. Ook een tip, Windows kan je heel makkelijk zelf installeren met een usb stick. Microsoft heeft een installatie tool op hun website staan die je daarvoor kan gebruiken. Een key waarmee je Windows vervolgens mee kan activeren kan je voor een paar euro vinden bij populaire key sites. Scheelt ook al weer ruim 100 euro :)

Opzich is je lijstje wel ok, maar je moet er wel rekening mee houden dat de 9070 XT niet echt een 4K gaming kaart is. Het kan wel, maar dan moet je in zwaardere games genoegen nemen met lagere graphics settings.
Ook is de MSI voeding in je lijstje niet echt interessant te noemen, hij is vrij luidruchtig en komt maar met 3 jaar garantie waar andere voedingen in dezelfde prijsklasse met 7 / 10 jaar komen.

Bijvoorbeeld dit lijstje is inclusief assemblage kosten bij Caps 2165 euro
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650E-PLUS WIFI€ 151,98€ 151,98
1VideokaartenXFX Quicksilver AMD Radeon RX 9070 XT Gaming Edition (RX-97TQICKB9)€ 749,-€ 749,-
1ProcessorkoelingDeepCool AG620 BK ARGB V2€ 38,-€ 38,-
1Interne ssd'sPatriot Viper VP4300 Lite 2TB€ 224,91€ 224,91
Totaal€ 2.032,78
De beste en "goedkoopste" optie is natuurlijk om zelf je pc te bouwen. Dan ben je niet aan een enkele webshop gebonden voor al je onderdelen. Klinkt spannend, maar het is niet heel moeilijk. Er zijn heel veel tutorials te vinden op youtube en elk computer onderdeel komt met een handleiding die uitlegt wat je moet doen :)

• Vincky
Ik heb zojuist de pricewatch bijgewerkt. Excuses, ik had het eerder helemaal verkeerd gedaan. Bovenaan stonden wel alle artikelen, maar het is me nu in ieder geval gelukt om alles goed te updaten.

Alternate is inderdaad geen optie meer. Ik vond 250 euro al behoorlijk veel, maar Alternate voelde voor mij als een betrouwbare website. Andere websites kende ik minder goed. Ik ga nu ook even kijken bij Azerty — dat scheelt toch weer 150 euro.

Online had ik ook keys gevonden, maar ik las dat die niet altijd legaal zijn. Daarom heb ik gekozen voor de meest legale en betrouwbare optie. Ik weet niet precies wat het risico is, maar het zou een ramp zijn als de computer straks niet meer opstart en ik data kwijtraak.

Wat betreft 4K‑gaming: op dit moment speel ik vooral Warzone, dus dat zou zonder problemen moeten kunnen. Mogelijk dat ik later ook Battlefield en sowieso GTA wil aanschaffen. Maar als 4K niet haalbaar blijkt, dan lukt het waarschijnlijk sowieso niet binnen mijn budget. Ik verwacht dan dat je nóg een duurdere videokaart moet kopen, terwijl de AMD RX 9070 XT al ruim €750 kost. In dat geval speel ik deze games wel gewoon op 1440p. Ook geen probleem dat is waarschijnlijk alsnog een flinke verbetering ten opzichte van mijn huidige PS5.

Zelf een pc bouwen lijkt me best lastig. Sommige stappen weet ik zeker dat ik kan, maar ik ben natuurlijk bang dat ik iets fout doe en daardoor financieel de dupe word.

Ik zal in ieder geval jouw tip over de voeding overnemen en deze vervangen. Dank!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08:05
Mijn 2 centen. Zelf bouwen is wat goedkoper. Maar mocht het onverhoopt niet werken kan het je een hoop tijd en energie (en geld) kosten om uit te zoeken wat er aan de hand is.

Zelf heb ik moederbord+processor+geheugen laten monteren. Daardoor werd die combinatie ook al getest en wist ik zeker dat de basis zou werken.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • Beste antwoord

• Miyazono
Je hoeft echt niet bang te zijn dat je computer niet opstart of dat je je data kwijt raakt. In het ergste geval koop je een key die niet blijkt te werken, voor de rest is er niks om je zorgen over te maken. Key sites zijn een beetje een grijze zone idd maar ik koop op die manier zelf al jaren zo mijn Windows keys en die werken bijna altijd vlekkeloos. Ik heb een keertje gehad dat een key niet werkte, maar na contact met de klantenservice bij de webshop kreeg ik een nieuwe werkende key toegestuurd.

Alternate is idd een betrouwbare webshop, maar beide Azerty en Caps zijn dat ook, allemaal grote winkels die al lang actief zijn.

Zolang je niet al je graphics op ultra zet en in zwaardere games genoegen neemt met medium settings moet je met de 9070 XT wel goed mee kunnen komen, en in het ergste geval kan je altijd nog terug gaan naar 1440p ja, maar er zijn genoeg games waar je ook met hogere graphics settings gewoon nog 60+ fps haalt. Voor een echte 4K gaming experience zit je al snel te kijken naar de RTX 5080, maar dan ben je idd gewoon te veel geld kwijt.

Hier nog een listje bij Azerty
1MoederbordenGigabyte B650 AORUS ELITE AX V2€ 169,-€ 169,-
1ProcessorkoelingDeepCool AG500 BK ARGB V2€ 34,12€ 34,12
Totaal€ 2.025,91
De processor en moederbord zijn te krijgen als combokit. https://azerty.nl/product...te-9700x-combokit/8049200.
Incl assemblage zit je dan ook op zo'n 2160 als het goed is.

• Vincky
Dank dat je opnieuw de moeite neemt om te reageren, dat waardeer ik echt!

Ik ga zeker ook kijken bij Azerty en Caps. Mogelijk dat ik de pc toch zelf in elkaar ga zetten, met hulp van een vriend die er wél ervaring mee heeft. Scheelt hopelijk weer wat extra (al vraagt deze vriend er ook een paar tientjes voor, maar das nog steeds goedkoper dan het online te laten doen).

Ik merk dat het prijsverschil dan ineens een stuk interessanter wordt. Dus om toch wat geld te besparen, ga ik dan ook maar een windows key online te kopen. Daar zit echt een grote marge in!

• Inguh123
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 04:31
Ik heb zelf ook gebouwd , lees heel veel in, en kijk video’s. Toen is het mij ook gelukt. Ik zal nooit als vriend zijnde geld vragen maar ja dat is aan jullie.

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
Vincky schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 15:17:
Dank dat je opnieuw de moeite neemt om te reageren, dat waardeer ik echt!

Ik ga zeker ook kijken bij Azerty en Caps. Mogelijk dat ik de pc toch zelf in elkaar ga zetten, met hulp van een vriend die er wél ervaring mee heeft. Scheelt hopelijk weer wat extra (al vraagt deze vriend er ook een paar tientjes voor, maar das nog steeds goedkoper dan het online te laten doen).

Ik merk dat het prijsverschil dan ineens een stuk interessanter wordt. Dus om toch wat geld te besparen, ga ik dan ook maar een windows key online te kopen. Daar zit echt een grote marge in!
Met rust, kalmte, voorbereiding en youtube gaat je dit echt wel zelf lukken hoor. Kost het je geen cent extra (en als een kameraad mij om hulp zou vragen dan zou ik alleen verwachten dat er bier klaar staat om het nieuw gecreerde leven te vieren)

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 00:26
Het is misschien nog leuk om te melden dat de 850W variant van die voeding slechts 5 euro extra kost bij CAPS :)

[ Voor 4% gewijzigd door Apart op 11-02-2026 00:26 ]

Pagina: 1