Afvoer keuken + bijkeuken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• hierbenikdan
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12-02 12:49
Hoi allemaal,

Ik zit met een vraag over mijn afvoer in de keuken.
Ik heb 4 punten waar ik een afvoer voor nodig heb.
Mijn hoofdleiding komt rechtsboven binnen met een buis van 125mm.

Nu vroeg ik me af of het verstandig is om alle toestellen die bovenin de afbeelding staan aan elkaar te koppelen met een leiding van 75mm. Of dat ik bijvoorbeeld de wasmachine beter kan koppelen aan de leiding die ook naar de wc gaat.
De afvoeren zelf worden met 50mm uitgevoerd.
Ik zou ook de binnenkomende 125mm nog verder kunnen uitvoeren in 125 als dat beter is.

In het verlengde van de wc zit een leiding naar boven voor de beluchting.

Iemand hier tips voor hoe ik dat het beste kan aansluiten.
Had al wel in het dyka handboek gekeken, maar daar kwam ik niet direct een antwoord tegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YaSdIVTP3MU7J6DBOlT0G-yFLuU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gGk7pbAjqiKVbAuYiWNiaSqX.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via hierbenikdan op 12-02-2026 12:48)

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-02 21:26

LauPro

Prof Mierenneuke®

hierbenikdan schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 08:12:
Ik ben een beetje bang dat als ik al die toestellen (behalve de wc) op een verzamelleiding van 75mm zet ik problemen krijg met mijn beluchting.
Omdat er voorbij de wc beluchting naar boven gaat. Dan zit er dus niet direct beluchting in de verzamelleiding.
Ik wil het liefst voorkomen dat ik bij de sifon van de wasmachine een beluchter moet plaatsen.
Als het afschot goed is van die 75mm verzamelleiding dan zou dit niet hoeven. De wasmachineaansluiting is namelijk 30 of 40mm en er kan dus voldoende lucht terugstromen in de verzamelleiding. Tevens: als er water stroomt door de verzamelleiding blijft het aantal liters aanwezig in de buis nagenoeg gelijk zolang het kan weglopen.

Als je nattigheid voelt over voldoende beluchting van je riool zou ik een 50mm ontspanningsleiding maken naar je standleiding van het riool. Deze komt dan vanaf het verste punt van de verzamelleiding.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Alle reacties

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:09
Voor dat korte stuk kan je net zo goed die 125 door laten lopen naar het toilet lijkt me.
Let op het aansluiten met verkleiningen, dat je deze correct plaatst (naar boven toe, zodat de lucht door kan). Ook het verval van de leiding correct doen, teveel verval dan blijft de vaste fractie liggen, te weinig verval ook.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• hierbenikdan
Bedankt, is inderdaad een kleine moeite om de 125 door te laten lopen.

En wat denk je over de aansluiting van de wasmachine? Kan ik die beter op de wc leiding aansluiten, zodat deze dichter bij de beluchting zit?
Of alle toestellen bovenin het plaatje gewoon op 1 afvoerleiding?

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:26
Direct overgaan op 110 mm met een excentrisch verloopstuk en de bovenzijde gelijk houden, zie regelmatig dat men een centrisch verloopstuk toepast of wel excentrisch maar dan de onderzijde gelijk houdt. Een te grote diameter zorgt ervoor dat de vloeibare bestandsdelen sneller weglopen waardoor de vaste bestandsdelen langzamer weglopen. Zeker als je de grote spoelbeurt je toilet ook nog eens instelt op 3-4 liter in plaats van 6 liter.

Je kunt alle toestellen aan de bovenzijde aansluiten op een 75 mm verzamelleiding en alle toestellen aansluiten met een 50 mm verzamelleiding.
Belangrijk is om voldoende afstand tussen je aftakkingen te houden, 5x de diameter van de hoofdleiding minimaal.

Kijk vooral goed naar pagina 17 van het Dyka-handboek.

[ Voor 3% gewijzigd door Paul Hewson op 10-02-2026 12:48 ]

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Voor horizontaal 75 mm is meestal voldoende voor een paar waterpunten, zie bovenstaande opmerking over doorstroming.

Als je een ontspanningsleiding plaatst naar de standleiding van het toilet dan kan je in theorie af met dunnere diameters voor je verzamelleiding. Echter het bouwbesluit in Nederland voorziet hier niet in. Dit wordt meestal gedaan als het technisch niet mogelijk is om een grotere verzamelleiding te plaatsen en/of er veel afvoerpunten op één verzamelleiding zitten. Voor een toilet is een standleiding vrijwel altijd noodzakelijk.

In de USA zie je wel dat in sommige staten elk afvoerpunt een eigen ontspanningsleiding moet hebben naar de standleiding. Hier werken ze vaak met kleinere diameters (die allemaal goed passen in houtskeletbouwwanden) en is het ook een harde eis dat het hele systeem een statische druk aan moet kunnen van 3,5 meter waterkolom boven het hoogste afvoerpunt (afhankelijk per staat). Soms is deze eis alleen aan wat er in de funderingsplaat ligt, soms moeten interne leidingen ook meegenomen worden. Hierbij worden dan alle afvoerpunten afgedopt en wordt er een druktest uitgevoerd.

• hierbenikdan
Ik ben een beetje bang dat als ik al die toestellen (behalve de wc) op een verzamelleiding van 75mm zet ik problemen krijg met mijn beluchting.
Omdat er voorbij de wc beluchting naar boven gaat. Dan zit er dus niet direct beluchting in de verzamelleiding.
Ik wil het liefst voorkomen dat ik bij de sifon van de wasmachine een beluchter moet plaatsen.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:09
Ga dan vanaf je ontspanningsleiding naar het "uiteinde" van de verzamelleiding van 75mm. Als je die dan helemaal gevuld hebt met water, is er nog altijd luchttoevoer. Die ligt dan "tegen" het afschot, zodat er geen water naartoe komt (het is geen 2e afvoerleiding).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • Beste antwoord

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

hierbenikdan schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 08:12:
Als het afschot goed is van die 75mm verzamelleiding dan zou dit niet hoeven. De wasmachineaansluiting is namelijk 30 of 40mm en er kan dus voldoende lucht terugstromen in de verzamelleiding. Tevens: als er water stroomt door de verzamelleiding blijft het aantal liters aanwezig in de buis nagenoeg gelijk zolang het kan weglopen.

Als je nattigheid voelt over voldoende beluchting van je riool zou ik een 50mm ontspanningsleiding maken naar je standleiding van het riool. Deze komt dan vanaf het verste punt van de verzamelleiding.

• hierbenikdan
Top, dankjewel. Dan ga ik kijken of ik makkelijk naar mijn ontspanningsleiding kan komen. En anders erop vertrouwen dat dit goed gaat.
Pagina: 1