Pax kast combineren met schoorsteen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• VossenW
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 11-02 18:04
Dag klussers!👋🏼

We zijn druk bezig met het verbouwen van onze woning en dit schiet lekker op! We komen nu in de fase dat er meubels in moeten komen, maar lopen nu tegen een uitdaging aan.

Onze jaren 30 woning heeft nog een schouw die we helaas niet konden slopen. Hierdoor hebben we een schuine wand wat het opzetten van standaard pax-kasten lastig maakt.

Ik heb een tekening van de situatie toegevoegd waarbij het gestreepte gedeelte verloren gaat op het moment dat twee pax kasten van 60cm diep tegen elkaar aanzet. We hadden zelf het idee om een pax kast met hoek te kopen waarbij we de achterwand dan schuin mee zagen zodat we wel alle ruimte kunnen benutten.

Hoor graag jullie ideeën of ervaringen! Eventuele tips waar op te letten ook altijd welkom. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pEfrjzmGktmEtyIlNTsLhxq8iQg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l5dHfRMUA9eMgZpsHFPBWGTc.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• VossenW
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dzfm9vfKqRiz-xj99ogAdbifTmU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JdN1iQXiIHM9WRoK79gKrfGR.jpg?f=fotoalbum_large

Deze illustratie is wellicht beter.

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:27

Esumontere

Floep, banaan.

PAX-kasten krijgen hun stevigheid van hun achterwand, dus als je daarin gaat zagen is de structurele integriteit naar de knoppen. Dat wil niet zeggen dat het niet kan, je kunt natuurlijk zelf een constructie klussen om het toch stabiel te maken.

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 10-02 11:53
*knip*

[ Voor 97% gewijzigd door Orion84 op 10-02-2026 11:54 . Reden: Houd het vriendelijk en constructief of reageer niet. ]

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:56
Zelfs met die hardboard achterkant zijn ze nauwelijks stabiel te noemen. Zo'n lange rij kasten moet je zuiver waterpas op de vloer opstellen en boven ook goed uitlijnen en aan de muur vastmaken.
Anders zakken ze na verloop van tijd allemaal in elkaar op hun eigen manier.
Het is spaanplaat en dat heeft last van kruip (langzame vervorming onder belasting).
Die spaanplaat planken gaan na een poosje zelfs doorhangen door hun eigen gewicht..

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-02 09:04

artificial_sun

Mazda Rx7

Ik zou er gewoon voor gaan,
Zorg voor wat stevige houten latten en wat metalen hoekjes, als de kast tussen andere kasten staat en je kunt ze verbinden kun je er een stevig geheel van maken.

Stadia was beter....

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
JukeboxBill schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 11:19:
Zelfs met die hardboard achterkant zijn ze nauwelijks stabiel te noemen. Zo'n lange rij kasten moet je zuiver waterpas op de vloer opstellen en boven ook goed uitlijnen en aan de muur vastmaken.
Het is spaanplaat en dat heeft last van kruip (langzame vervorming onder belasting).
Die spaanplaat planken gaan na een poosje zelfs doorhangen door hun eigen gewicht..
Beetje overdreven - ik heb inmiddels al een behoorlijke set PAX kasten versleten (vervanging alleen door verhuizing en kleurwijziging) en nog nooit last gehad van problemen. Zelfs ingekorte kasten blijven prima staan, zolang je ze maar verankerd.

@VossenW met fatsoenlijk gereedschap kom je een heel eind. Het afzagen van de planken is tegenwoordig wat lastiger, omdat de achterwand al direct vast zit aan de zijkanten. Dus je zal eerst de achterkant eraf moeten halen, de planken moeten zagen en de achterwand er weer op moeten zetten. Neemt niet weg dat als je de overige kasten gewoon netjes aan de muur vastzet er niks aan de hand is.

per aspera ad astra

• elleP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:35
Als het alleen om het hoekelement gaat kan je denk ik wel volstaan met de hele achterkant eruit zagen.

Als je de hoekkast daarna goed vast schroeft aan de naastgelegen kasten (altijd een aanrader als je meerdere paxen naast elkaar zet) gaat het nergens heen.

Btw, na 3x lezen snapte ik pas dat een 'schuine wand' niet een schuin dak, maar een raar hoekje was. Ik zou ook niet zo snel weten hoe je dat wel zou moeten noemen hoor ;).

elleP

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:10

Nyarlathotep

Crawling Chaos

JukeboxBill schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 11:19:
Volgens mij heb jij zelf geen PAX kasten :X

Ze zijn echt wel stevig mits goed in elkaar gezet. En je kan de losse delen onderling ook nog aan elkaar vastschroeven; die schroeven worden meegeleverd. Planken zullen alleen door gaan hangen als je deze te zwaar belast.
Ik heb zelf een PAX wandje in mijn inloopkast.

Then again: Zagen in dit soort kasten raad ik af. Het is spaanplaat, en lastig weer af te werken.
Ik weet niet wat je budget is, maar zeker voor de woonkamer zou ik iets knaps willen en misschien op maat laten maken?

Mijn muziekcollectie op Discogs

• VossenW
Nyarlathotep schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 11:49:
[...]

Volgens mij heb jij zelf geen PAX kasten :X

Ze zijn echt wel stevig mits goed in elkaar gezet. En je kan de losse delen onderling ook nog aan elkaar vastschroeven; die schroeven worden meegeleverd. Planken zullen alleen door gaan hangen als je deze te zwaar belast.
Ik heb zelf een PAX wandje in mijn inloopkast.

Then again: Zagen in dit soort kasten raad ik af. Het is spaanplaat, en lastig weer af te werken.
Ik weet niet wat je budget is, maar zeker voor de woonkamer zou ik iets knaps willen en misschien op maat laten maken?
Het gaat om een “kastenkamer” boven. Verder niet heel spannend. We zoeken hiervoor dus een gunstige optie.

• Stanzi
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21:12
Je kan prima PAX kasten op maat maken, als je een deel eraf zaagt zal je het met bijvoorbeeld plaatmateriaal moeten verstevigen.

Toen ik de zaag erin zetten kwam ik erachter dat zelfs niet alles spaanplaat is maar ook een deel karton ertussen.

• VossenW
Bedankt allemaal voor de reactie! Zoals ik het nu zie hebben we twee mogelijkheden.

1) Pax model met hoekelement nemen waarbij de 90graden hoek eruit gezaagd wordt + verstevigen en bevestigen aan de andere delen.
2) Aan de wanden twee pax kasten van 60cm diep en op de schouw een 35cm variant die ik dan op maat moet zagen van achter zodat die gelijk wordt gezet met de 60cm pax kasten. Het gearceerde deel geef je daardoor op, maar ziet denk ik wel beter uit.

Ik heb even snel een tekeningetje gemaakt van dit idee
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3lSCqzn4H9S91hGiRKny49cVqa0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LwkVEu06hTyG2s5w634H1LTa.jpg?f=fotoalbum_large

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Er staan geen afmetingen bij je afbeeldingen, maar er bestaat ook een Pax element van 75cm breed. Als je daar een deur van 50cm breed op zet en de andere 25cm achter de andere kast in de hoek schuift, verlies je een stuk van 60 bij 35cm. Of dat effectief kan werken hangt natuurlijk wat af van de exacte afmetingen van je kamer en je schuine stuk.

Ik heb hier in veel Ikea meubels de zaag gezet (ik heb hier meer niet dan wel originele Ikea meubels staan). Je moet natuurlijk even nadenken waar je integriteit aantast en dat oplossen. Een balkje tegen de muur schroeven boven en onder waar je ook de kast aan vastschroeft om je ontbrekende achterwand op te vangen, een paal tegen de muur om de ontbrekende achterste rij steunen voor de planken te vervangen (in de praktijk leg je die toch gewoon één keer en laat je dat daarna zo, je hebt je andere kasten nog om flexibel te zijn)... Dat is met een beetje nadenken, geduld en wat gereedschap allemaal perfect op te lossen.

En worst case heb je een basiselement verknoeid en haal je een nieuw voor een tweede poging. Het is niet dat je dan een hele kast met deuren en alles erop en eraan weg moet gooien.

• silencedkill
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-02 11:10
Zagen zou zeker moeten mogelijk zijn. Ik heb dit eens gedaan om een elektriciteitsmeter te verbergen met een billy die veel smaller was maar waar die meter net op de structurele plaat zat. Weliswaar 4 L bracket erin geknald (1 kant in de billy met zettende schroef, 1 in de muur mét plug, onder & boven de meter) en het ding gaat nergens heen. En altijd, altijd goed materiaal gebruiken om te zagen.
Nu gebruik ik die billy wel om een switch te bergen, wat kleine spullen, handzeep als stock, zaken die we zelden gebruiken en relatief licht zijn.

Ik DENK dat een hoekelement net teveel werk/problemen gaat geven. Dan maak je tenslotte iets op maat dat op maat gemaakt is, maar die niet past. maar wat te doen met die eventuele lege ruimte heb ik eerlijk gezegd geen antwoord op. Er zijn geen afmetingen, maar zou het eventueel mogelijk zijn om het "afgezaagde deel" ertussenin te laten passen mits wat creativiteit?

Misschien heeft Ikea hacks ook iets gelijkaardig als post als idee? Staan heel wat leuke ideëen op.

Alternatief, op maat gemaakt, afhankelijk van het doel van de kamer kan in mijn mening een optie zijn. Wij hebben de onze laten doen voor ~4500euro. 3 kasten, volledig op maat gemaakt, inclusief planken, rails, bars, opgemeten, geleverd, in het kleur dat we wouden, schuifdeuren én installatie all inclusive. kleinste is 2m20breed, 2m60 hoog en 60cm diep. De andere zijn groter. Ik heb er ook eentje over de vloer gehad die zei voor minder dan 10K kom ik niet meer langs. Diegene die we gekozen hebben (2e goedkoopste) heeft dan ook onze keuken komen doen. Veel hangt af van het doel, en of je iemand (betrouwbaar) vind aan een redelijk prijs.

Iets totaal naast de vraag, wanneer wij ons laatste appartement verbouwd hebben waren er regelmatig deals op de 2dehands en einde series van ikea. 2dehands zou ik persoonlijk niet doen, maar de einde series waren best interessant (40% off), kan mij de exacte naam niet herinneren van de kast. Dit omdat ze van licht eik & donker (fake uiteraard) naar enkel donker eik gegaan waren.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:27

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Moderne pax is meer karton dan spaanplaat. Hou daar rekening mee, een basis element van marktplaats halen kan er voor zorgen dat je wel "massief spaanplaat" hebt waar je makkelijk een zaag in kan zetten. Die kartonnen dingen verzagen kan wel , maar bereid je er dan op voor dat je er moggelijk een latje in moet lijmen oid.

• Qoine
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:18
VossenW schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 11:58:
[...]
Het gaat om een “kastenkamer” boven. Verder niet heel spannend. We zoeken hiervoor dus een gunstige optie.
Je hebt het waarschijnlijk al overwogen, maar is het een idee om twee kasten tegenover elkaar te zetten?

• VossenW
Is zeker nog een mogelijkheid! Makkelijkste is ze tegenover elkaar zetten en op de schuine wand een spiegel bevestigen bijvoorbeeld. Kan mevrouw haar make up tafel tegen de korte wand (naast de deur) aanzetten.
Qoine schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 13:24:
[...]

Je hebt het waarschijnlijk al overwogen, maar is het een idee om twee kasten tegenover elkaar te zetten?

• elleP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:35
VossenW schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 12:21:
Bedankt allemaal voor de reactie! Zoals ik het nu zie hebben we twee mogelijkheden.

1) Pax model met hoekelement nemen waarbij de 90graden hoek eruit gezaagd wordt + verstevigen en bevestigen aan de andere delen.
2) Aan de wanden twee pax kasten van 60cm diep en op de schouw een 35cm variant die ik dan op maat moet zagen van achter zodat die gelijk wordt gezet met de 60cm pax kasten. Het gearceerde deel geef je daardoor op, maar ziet denk ik wel beter uit.

Ik heb even snel een tekeningetje gemaakt van dit idee
[Afbeelding]
Als je voor deze optie gaat, kijk of je bij de bouwmarkt een dikke balk onder 45 graden in de lengte kan laten zagen. Als je die rechtop in je hoeken zet kan de alle kasten nog steeds aan elkaar vast maken. Als je er bovenop ook nog een balk/plank vast schroeft kan je geen kant meer op.
Ook kan je nog een of meerdere planken van buiten naar binnen vastschroeven, dan komt een deel van de stevigheid van je kast niet meer alleen uit je achterwand (ikea doet dat zelf ook voor bv Billy kasten)

elleP

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
ik zou zeker ook NIET voor pax gaan, als je daar in gaat zagen kom je in de kern gewoon karton tegen, en hangende (doorzakkende platen is weldegelijk een issue ik heb er uituindelijk voor gekozen extra schroeven te gebruiken waardoor de kastplanken nu onderdeel zijn van het skelet in mijn geval was dat geen issue maar voor de meeste mensen zou dat zeker een dealbreaker zijn.

als ik het nog een keer moest doen zou ik zeker voor timmerpanelen gaan en mischien (omdat ze zo belachelijk goedkoop zijn) wel schuifdeuren van pax)

• thesaxofonist
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:17
elleP schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 14:45:
[...]

Als je voor deze optie gaat, kijk of je bij de bouwmarkt een dikke balk onder 45 graden in de lengte kan laten zagen.
Dat hoef je niet te laten zagen. Dat is gewoon kant-en-klaar te koop en heet een mastiekklos.

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:34
Ik zou het gewoon zagen hoor.
Geen probleem.
De zijwanden zijn gewoon masief spaanplaat dus dat is geen probleem.
Alleen even de achterwand dicht maken met het stuk dat je er uit zaagt.
Ik zeg doen.

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:04

LankHoar

Langharig tuig

Wil je alle kasten dicht hebben, of ook wat open planken hebben? Hier nog twee suggesties, afhankelijk van de afmetingen:

De twee oorspronkelijke kasten zo plaatsen als op je laatste tekening, en dan zelf een constructie van legplanken maken die je afschuint en er tussen zet. Op die manier maak je maximaal gebruik van de beschikbare ruimte.

Afhankelijk van hoe groot dat schuine gedeelte is, kun je er vervolgens nog een deur in maken van bijvoorbeeld 12 of 15mm multiplex. Paar scharnieren erbij, en meeschilderen in de kleur van de Pax kasten. Je zult dan wel een heel klein "sprongetje" houden tussen de kasten, want anders kan je deur niet scharnieren.

Persoonlijk zou ik dat liever doen dan kasten aan beide kanten, want het geeft je meer flexibiliteit voor dat deel van de kamer. Zo kun je er nog eens een bureau plaatsen, of een bed. Zet je kasten aan beide kanten dan wordt dit wat ingewikkelder waarschijnlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door LankHoar op 10-02-2026 18:14 ]

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• joost1112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-02 12:52
Zelf bouw ik vaak kasten met de Metod serie, ik weet dat het keukenkasten zijn maar ook als kledingkast prima te gebruiken met een beetje creativiteit. Vooral in de hoogte kan je flexibeler "bouwen" zo is er b.v. een bovenhoekkast die minder diep is en je zou kunnen stapelen en dan 60 diepe kasten er naast aan kan sluiten.
ter illustratie even snel in de keukenplanner gezet. (voor het idee niet veel tijd in gestoken om het echt netjes te doen)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2M0thpe1RwSfzr7Vi_Rq4w2P6RU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ONjyfj7hufsYsGW9JLRX6P5T.png?f=fotoalbum_large

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:51
De pax serie heeft tegenwoordig een harmonica systeem waarbij de achterwand al aan de zijkanten gemonteerd is af fabriek.
Ook zijn de zijwanden niet meer van spaanplaat maar zijn 2 dunne platen met karton ertussen.

Dit maakt aanpassingen maken een stuk ingewikkelder.

nu zou ik alsnog gewoon een 100cm kast half achter een andere kast schuiven, zover als mogelijk.
En desnoods aanpassen.

Als je eerst de basiselementen koopt voor de hoek, en je verzaagt er 1, en komt tot de conclusie dat het niet gaat werken, kan je de rest gewoon terugbrengen. ( of een andere oplossing bedenken)

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:55
FRANQ schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 10:12:
De pax serie heeft tegenwoordig een harmonica systeem waarbij de achterwand al aan de zijkanten gemonteerd is af fabriek.
Ook zijn de zijwanden niet meer van spaanplaat maar zijn 2 dunne platen met karton ertussen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_mlxVzFyc48QEy21E6TI7UM-L4s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ofMFBHtV8oaFppuZcZcF1PhR.jpg?f=fotoalbum_large
Ik vond het nog wel gaan hoor. Ter hoogte van de gaatjes voor de plantendragers zitten er nog steeds spaanplaat strips in. De hoekkast is nog van het oude model trouwens. Ik kwam wel nog een stuk zijwand tekort maar ik heb bij de Ikea een gratis stuk pax gevonden in het houthok. De nieuwe harmonica kasten zijn tevens een stuk sneller in elkaar te zetten.

[ Voor 8% gewijzigd door big bang op 12-02-2026 10:30 ]

It's time to play the music, it's time to light the lights

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
FRANQ schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 10:12:

nu zou ik alsnog gewoon een 100cm kast half achter een andere kast schuiven, zover als mogelijk.
En desnoods aanpassen.

Als je eerst de basiselementen koopt voor de hoek, en je verzaagt er 1, en komt tot de conclusie dat het niet gaat werken, kan je de rest gewoon terugbrengen. ( of een andere oplossing bedenken)
Zo dat is waardeloos van Ikea.
Ik heb al meerdere pax kasten op maat gemaakt in huis en wil van de zomer ook weer een Pax kast op maat maken maar als ik dat zo zie moet ik toch een ander alternatief gaan zoeken.
Dan waarschijnlijk alleen de schuifdeuren kopen en met meubelplaat de kast maken.

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 17:18
Let op er zijn oude pax series en nieuw
De oude zijn wel stevig de nieuwe is van dat slappe spul.

Ik zou zelfs kijken of je oude basis elementen op marktplaats kan krijgen...

• P1nGu1n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:38
Ik was ook naar nieuwe Pax kasten aan het kijken... iemand die bekend is met stevigere alternatieven toevallig?

[ Voor 4% gewijzigd door P1nGu1n op 12-02-2026 13:33 ]

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:55
Zoals @joost1112 schreef, de method. Maar zolang je de nieuwe pax niet gaat zagen, en m aan de muur verankerd, verwacht ik daar verder geen problemen van. Althans, niet meer dan met de oude pax. Als je ze te vol propt dan kunnen de planken door gaan buigen, maar dat is met de oude ook. Betere alternatieven zitten ook in een andere prijsklasse. De nieuwe kasten zijn ook een stuk sneller en makkelijker op te bouwen.

It's time to play the music, it's time to light the lights

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:51
De oude kasten hebben ook een laminaat achtige (harde) toplaag, en de kopse kanten hebben van dat strijkband.
De nieuwe kasten zijn rondom gefolied, wat ook kwetsbaarder is.

Je kan ze inderdaad nog wel aanpassen, maar de kwaliteit is niet meer zoals het voorheen was.

Lees voor de grap de reviews op de site van ikea zelf:
https://www.ikea.com/nl/n...ast-wit-80458207/#content

[ Voor 21% gewijzigd door FRANQ op 12-02-2026 14:13 ]

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:26
Wij hebben zoiets ooit opgelost met een minder diepe kast er tussen te zetten (zat pijp van pelletkachel).
Even uit m'n hoofd een Billy kast, deuren passen gewoon, hoogte is het zelfde.

Live from Denmark

Pagina: 1