• gwabber
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22:29
Hey Tweakerts,

Nu mijn S21 Ultra geen updates meer krijgt, wordt het tijd om te kijken naar een nieuwe telefoon. Mooi moment om ook eens te kijken hoe ver ik kan gaan om de "de-googlen". Ik denk dat ik aardig ver kom omdat ik geen diensten van Google meer gebruik.

Mijn oog is ondermeer gevallen op /e/OS en Graphene. Nu blijkt dat mijn bankierenapp van de Rabo (het is allemaal de schuld van de Rabobank :p) , niet werkt op custom OS'en zonder play services. Ik wil wel graag blijven bankieren op mijn telefoon.

Heeft iemand hier ervaring mee en hoe gaan jullie hiermee om? Zijn er meer zaken waar ik rekening mee moet houden? Ik ben vooral benieuwd naar jullie ervaringen!
Enige echte optie waarbij je zeker bent dat alles blijft werken zonder Google meuk is overstappen op die andere Amerikaanse partij, Apple.

Naast GrapheneOS (alleen op Pixel telefoons), /e/OS of LinageOS kun je ook nog naar Jolla kijken met SailfishOS (beperkt aantal toestellen ondersteunt) als de-googled opties.

Custom rom kom je wel verder als je ervoor kiest om geen root toegang te hebben, na upgraden de bootloader weer lockt, en inderdaad de play services mee gaat spelen om te kijken wat wel werkt (er zijn namaak services zoals MicroG, maar je kunt ook Gaaps installeren die wel de officiele google Services bevatten, vanwege copyright worden ze niet meegeleverd, maar ze zijn er wel). Ook op een custom rom kun je dus de officiele Google Services krijgen om te helpen dat het wel blijft werken met specifieke apps.

Zelf doe ik het niet meer op telefoons om custom roms te draaien, omdat het onderhoud gewoon meer tijd kost en inderdaad zaken als DigiD en Internetbankieren gewoon altijd moeten werken voor mij. Op tablets daarentegen heb ik dat soort apps niet, en daar kun je vaak wat extra jaartjes eruit krijgen met een custom rom.
Mijn advies, ga je custom rom op de telefoon, zorg voor een reserve telefoon dat als het mis gaat je iets hebt om op terug te vallen. Zelfs als de telefoon geen updates meer krijgt blijven apps over het algemeen nog werken, een Android versie blijft 5 jaar ondersteunt in de API's, dus een telefoon die nu zijn laatste update had op Android versie 15 (uit 2024), zoals de S21, blijft zeker tot 2029 werken qua apps, soms wel langer.

Uiteraard zijn beveiligingsupdates zeer welkom, maar als reserve telefoon voor iets als DigiD of bankieren, is dat risico enorm beperkt. Rotzooi op een telefoon komt of via gekke apps die je installeert, of via geïnfecteerde websites (of geïnfecteerde reclame op websites), of via mailtjes, WhatsApp berichtjes e.d. waar dan iets in zit die je binnen krijgt en opent op je telefoon.

• gwabber
@swhnld Dank voor je uitgebreide reactie! Ik denk dat ik je voorbeeld volg en voorlopig niet op een custom rom over ga. Het is nu nog te belangrijk dat digid en bankieren blijven functioneren.

Zou wel mooi zijn als er een goed Europees ondersteund alternatief komt voor Android en iOS.

Wat me nog te binnen schiet..... zou het een optie zijn om een normale Google Android te pakken, geen google account te koppelen en alle apps te installeren via F-Droid en Aurora? Dan is dat stukje privacy geborgd. Wellicht in combinatie met piHole via VPN om tracking zo veel mogelijk te voorkomen 🤔
Ja dat helpt zeker, plus een privacy browser en/of ad blocker.
Daar bovenop, alleen minimale aantal apps installeren, ook in veel apps zitten trackers. Dus werkt het ook goed via een website, overweeg dan geen app te installeren.

• gwabber
Ik ga eens aankloten, dank voor je advies!