Pi-hole en Wifi adapter instellingen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Groningen84
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 15:12
Recent heb ik Truenas Scale geïnstalleerd op een pc die niet de specs had om Windows 11 te draaien maar nog wel qua configuratie als server kon dienen. Hier zat ik al een poos over na te denken met primair als doel om de volle Google fotos cloud van zowel mij als mijn vrouw over te nemen in de vorm van Immich.

Aangezien de server niet altijd draait maar alleen als ik dat wil leek het me handig om Raspberry Pi er bij te zetten die wel altijd aan is en de server wakker kan maken via WOL. Toen ik me hierin verdiepte kwam ik Pi-hole tegen en daar ben ik eerst mee aan het "spelen" gegaan. Ik heb het draaien alleen moet ik een aantal zaken doen voordat ik in de GUI van Pi-hole zie dat het werkt en met mijn beperkte kennis wil ik dat graag eens voorleggen aan de mensen die mij hier eventueel mee kunnen helpen.

Het gaat om een Raspberry Pi B+ V1.2 met als router een Nokia XS-2426G-B en als wifi punt 3 mesh punten a TP-Link Deco X20 FTTH. In de router heb ik als primaire DNS het ip-adres gezet van de Pi.

Wat ik heb moeten doen om te laten werken zijn de volgende 3 punten:

1)Ik heb in de wifi adapter op de laptop in de IPv4 instellingen het DNS adres moeten aanpassen naar het IP adres van de Pi.
2)Ik heb IPv6 moeten uitschakelen in de wifi adapter
3)In Google Chrome heb ik secured DNS moeten uitschakelen

Ik heb deze zaken aangepast nadat ik zag dat er totaal geen blocking was. Zodra ik deze aanpassingen deed zag ik live alle niet relevante zaken geblokt worden.

Ik vraag me dus af of dit goed is en wat dit moet de veiligheid. En of er dus een andere manier is waardoor ik deze zaken niet hoef uit te zetten of aan te passen. Tevens wil Pi-hole als blocker gebruiken voor de mobiele telefoons en tv.

Ik hoor graag van jullie of ik wat fout doe of dat dit gewoon goed is, ook maar misschien nog wel belangrijker is of dit veilig is.

Alle reacties

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Het meest effectief is om de DHCP instellingen aan te passen zodat alle clients alleen een Ipv4 adres krijgen én de Pihole als DNS-server krijgen aangewezen.

Of je dat moet doen in de Nokia of in de Deco ligt er aan hoe je je netwerk hebt opgebouwd en waar in het netwerk je pihole zit. Kan je daar een schemaatje van maken? Bij voorkeur met IP-adressen.

Spel en typfouten voorbehouden

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:27

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Houdt er inderdaad rekening mee dat sommige applicaties (webbrowsers) er een handje van hebben om instellingen onder de motorkap aan te zetten welke vanuit een netwerkperspectief je op een verkeerd been kunnen zetten. Bekende voorbeelden hiervan zijn Chrome met DNS over HTTPS en Firefox met een eigen certificate systeem in plaats van kijken naar welke certs zijn vertrouwd door het OS zelf.

Verder de bestaande DHCP pool aanpassen en laten doorverwijzen naar het IP adres van je PI-Hole bak en alles op automatische leases gooien.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Heb je in Pi Hole ook al je (block)Lists gevuld en bijgewerkt?
Afbeeldingslocatie: https://sp-ao.shortpixel.ai/client/to_webp,q_glossy,ret_img,w_1024,h_651/https://burstbytes.com.au/wp-content/uploads/2025/08/ConfigureList-1024x651.png

Dat zijn adressen naar lijsten waarin allemaal webadressen in staan die geblokkeerd worden dan.

Verder inderdaad ervoor zorgen dat vanuit je DHCP server automatisch je Pi Hole als primair DNS server wordt meegekeken. Dat scheelt hoop handmatig instellen. Vaak doe je dat in je router of modem. Maar dat is wat je zelf hebt ingesteld.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• Groningen84
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 15:12
bedankt voor jullie antwoorden tot nu toe! Ik heb hier een aantal screenshots toegevoegd zodat je kan zien wat er nu gebeurt. Tevens heb ik DHCP aanstaan in de Nokia router. En heb ik de PI een statisch IP adres gegeven in de Nokia router en het Ip adres opgegeven als primaire DNS in de Nokia. Met onderstaande werkt het dus. Het moet daarbij vernoemd worden dat de laptop verbonden is met de TP-link. (tenminste, daar ga ik vanuit. Kan het zo niet vinden)

Voordat ik dus de aanpassingen doe in de wifi adapter zie ik niks binnen komen. Ik heb daarbij in de adapter bij IPv4 bij DNS server het IP adres opgegeven van de PI. Met hieronderstaande screenshot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tYWFqwDeKMfK1uAXoBnOFgHWPCU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CZINA7arIJBUSSMUjsfS6w5I.jpg?f=fotoalbum_large

Nadat ik dus aanpassingen heb gedaan zie ik het hier live binnenkomen en geblockt worden. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WO7yFZt-venQhOIYykz1WjD72Tw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tjPBjQa4JFkUxDqUSnOYashy.jpg?f=fotoalbum_large

Tevens heb ik een screenshot toegevoegd van mijn blocklist zoals die standaard komt. Ik dacht eerst dit te laten werken voordat ik de aantal blocklisten ga uitbreiden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ptVgUkcCnRKt8_bi-7N1lKAQjo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wQzr57ZIrnURDx5hKB0wQkVk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yOxj35eh1bAdL3eaP2VEvQNfOgY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BhT7rxIHHW7bN6m3jfOApb8A.jpg?f=fotoalbum_large

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Als ik je zo lees dan lijkt het erop dat er toch ergens iets niet goed is ingesteld wat betreft je netwerk. Of dat dat je verbinding maakt met een andere router die dhcp uit deelt of dat je dns server toch niet goed ingesteld hebt dat is nu de vraag. Want je geeft aan dat pas na het handmatig instellen van dns op je wifi adapter, dat je dan pas Pi hole filtering ziet.

Dat klinkt bij mij alsof je router niet juist is ingesteld met de juiste dns gegevens, namelijk het adres van je Pi Hole.

Verder adviseer ik je om je Pi Hole niet via je router een statisch ip te geven, maar op je pinhole zelf in te stellen. Hiermee voorkom je dat als je dhcp server wegvalt je Pi hole alsnog een ander adres krijgt.

En wat bedoel je dat de laptop verbonden is met de TP-Link? Ik heb het idee dat je allemaal devices door elkaar haalt nu.

Probeer eens duidelijk te krijgen en hier te noteren welk apparaat wat doet.

Nokia Router: Alleen modem of ook dhcp/dns en wifi?
TP-Link: Access Points? Of ook toevallig een Router met dhcp/dns en wifi?

Misschien zelfs handig om dit in een tekening te verwerken en hier te zetten.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Pagina: 1