Schimmel plakkaat buitenkant afvoer keuken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MBYJMEI
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 09-02 21:02
Onze keuken staat nu ruim anderhalf jaar naar tevredenheid.
Totdat ik vanavond opeens water uit het keukenkastje had lopen.

Ik had al afgelopen weekend een beetje een muffe geur geroken, en de afvoer met wat kokend water doorgespoeld, maar verder niks eigenlijk. Nu doe ik net het kastje open vanwege het water en ontdek een grote schimmelachtige plek aan de buitenkant van de afvoer, precies waar een aansluiting zit. Daar druppelde ook het water gestaag uit.
Hoe is dit mogelijk? Zou de afvoer niet 100% waterdicht gemonteerd zijn? We hebben zelf nog nooit iets aan die afvoer hoeven doen en het zit er al exact zo sinds de installatie.
De afvoer zit ook niet verstopt verder.
Is dit mogelijk een installatie fout?

Ik wil morgen contact opnemen met de keuken installateur, maar zou vraag vooraf wat beter geïnformeerd zijn.
Ik heb dit forum al na zitten zoeken, maar kan het niet vinden. Dank!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FbCDovm5LBdpqxa0Myu1NSCBSa4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iy81zm0W4nud3AA6xqL9Q7XR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ze5xusjdtl8IBMDdKM64D6THtjQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/douzxA5euNeJDXvUgSfV97xj.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via MBYJMEI op 09-02-2026 21:02)

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Losmaken, schoonmaken, vastmaken en weer door.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Losmaken, schoonmaken, vastmaken en weer door.

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-02 21:41
Lijkt mij een kleine lekkage waarbij vuil (vet en zeeprest?) zich afgezet hebben. Kun je de manchet nog aandraaien?

• MBYJMEI
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 09-02 21:02
Dank beiden! Ik heb het los kunnen halen, schoongemaakt en weer vastgezet. Het keek er toch op dat de manchet losgegaan was. Hoe dat dan gebeurt, vind ik dan wel raadselachtig. Voor nu lijkt het opgelost.

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:38
Lijkt me niet normaal. Zou zeker nog even contact opnemen met de keuken leverancier!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:49
ja en rechtsbijstand en een constructeur.

Het is weer schoon, het zit weer in elkaar. Als dat zo blijft is het toch klaar?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:26
Heb je een quooker? Door het kokend hete water komen ze na de eerste installatie nog wat los. Hadden ze je wel mogen zeggen.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• No Hands
sowieso is kokend water in zulke afvoertjes niet aan te raden volgens mij.

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
No Hands schreef op maandag 9 februari 2026 @ 21:54:
Het is weer schoon, het zit weer in elkaar. Als dat zo blijft is het toch klaar?
Ook al heb je gelijk, er is 1 ding dat iedereen over het hoofd ziet.
Vocht in de bodemplaat (gaat makkelijk via zijkant/kastwang) zorgt er voor dat deze uitzet.
Zit er een vaatwasser naast, dan kan de deur v.d. vaatwasser aanlopen bij de kastwang.
Hierdoor gaat de vaatwasser stuk en is het niet mogelijk een nieuwe te plaatsen (nis te smal geworden).
De bodemplaat moet doormidden gezaagd worden.

Het is daarom beter om de lekkage wel door monteur/leverancier te laten oplossen, omdat je dan eventueel bij problemen/schade een nieuw keukenkastje kan eisen.

Zo heb ik bij verschillende klanten de vaatwasser niet ingebouwd/gerepareerd omdat eerst het keukenkastje gerepareerd moet worden.

En bij 1 klant zelfs 3x omdat ze beweerde dat de afvoer was gerepareerd terwijl bij controle de verstopping er nog steeds zat.
Bij die klant heb ik de Quooker afgekoppeld zodat het water in de gootsteen blijft staan 🙈

[ Voor 19% gewijzigd door DJMaze op 10-02-2026 10:06 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:33
Ik zie op de foto zo'n aluminium onderlegger liggen waar water op blijft staan, dus kans dat er veel water in de bodemplaat is gekomen is klein.

• eddje1983
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:04
No Hands schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:06:
Ik ben benieuwd waarom dat niet kan? Giet bijna dagelijks een pan kokend water door de gootsteen.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

eddje1983 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 10:41:
[...]

Ik ben benieuwd waarom dat niet kan? Giet bijna dagelijks een pan kokend water door de gootsteen.
PVC en de lijmverbindingen ertussen kunnen niet tegen kokend water. Warm water wel, dus bijv. 60 graden dat uit de kraan komt is geen probleem, maar bij 100 graden wordt het zacht genoeg dat het kan vervormen, en daarvoor is de druk/het gewicht van het water zelf al genoeg om dat te doen. Dan gaan de verbindingen los en krijg je dit soort problemen.

Dus als je een pan met gekookt water hebt kun je het beste eerst de koude kraan aanzetten en dan daar het hete water bij gieten, of het water in de pan eerst laten afkoelen. Of koud water in de pan laten lopen tot je pan koud is, maar niet alle pannen kunnen tegen zo snel afkoelen.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:33
Oon schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 10:48:
[...]

PVC en de lijmverbindingen ertussen kunnen niet tegen kokend water. Warm water wel, dus bijv. 60 graden dat uit de kraan komt is geen probleem, maar bij 100 graden wordt het zacht genoeg dat het kan vervormen, en daarvoor is de druk/het gewicht van het water zelf al genoeg om dat te doen. Dan gaan de verbindingen los en krijg je dit soort problemen.

Dus als je een pan met gekookt water hebt kun je het beste eerst de koude kraan aanzetten en dan daar het hete water bij gieten, of het water in de pan eerst laten afkoelen. Of koud water in de pan laten lopen tot je pan koud is, maar niet alle pannen kunnen tegen zo snel afkoelen.
Daarom is de sifon van PP en zit dat vast met rubber ringen en schroefverbindingen. PP kan langdurig 90 graden aan en kortstondig 100 graden. Het zet wel uit bij hogere temperaturen, vandaar dat je het schroeft met rubbers ipv lijmt.

PVC buizen eronder zijn idd minder vergevingsgezind, maar voordat het water door de PP sifon is zal het ook al een flink stuk afgekoeld zijn.

• Mathijs Kok
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 19:42
No Hands schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:06:
En hoe giet jij de aardappeltjes dan af? Kom aan, dat spul kan prima tegen een beetje kokend water.

En de keukenmeneer laten komen voor iets wat je zelf in vijf minuten kan oplossen? Mijn hemel, die mensen hebben wel wat beters te doen.

• No Hands
Mathijs Kok schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 15:09:
[...]

En hoe giet jij de aardappeltjes dan af? Kom aan, dat spul kan prima tegen een beetje kokend water.

En de keukenmeneer laten komen voor iets wat je zelf in vijf minuten kan oplossen? Mijn hemel, die mensen hebben wel wat beters te doen.
Daar zit zo weinig water in dat de gootsteen amper nat wordt. Als ik veel heet water heb zet ik de koud kraan er even bij aan. Maar dat witte spul lijkt er dus geen problemen mee te hebben heb ik net gelezen. Ik ook weer wat geleerd.

Pagina: 1